Ga naar inhoud

Tips en hulp nodig bij het koppelen

Lily en Bram

Aanbevolen berichten

Beste lezer,

Sinds mid-januari heb ik een voedster (ongecastreerd, geschat op 2 jaar). Bij haar vorige eigenaar zat ze alleen, maar omdat ik graag wilde dat ze niet eenzaam was heb ik er sinds +-3 weken een ex-ram erbij (geadopteerd vanuit het asiel). Omdat hij destijds nog maar net een week was gecastreerd hebben ze, op aanraadde van het asiel, die periode hok aan hok naast elkaar gestaan en ze regelmatig van hok verwisseld. Hier toonde we wel interesse in elkaar en waren er geen signalen van agressie.

Nu ben ik begonnen met het koppelen bij elkaar. Mijn voedster heeft veel interesse in hem, zo heeft ze een aantal keer haar hoofdje plat voor hem neer gelegd om schoon gelikt te worden. Maar vaak wanneer ze naar hem toe gaat rent hij achter haar aan. Ze begint dan te jammeren en soms vliegt er een plukje haar uit. Echt vechten zou ik het niet noemen, maar ze lijkt hier wel ongemak van te ervaren. Ik stop het koppelen dan om te veel stress/overmaat aan plukken haar te voorkomen.

De adviezen die ik lees zijn vaak tegenstrijdig of sluiten niet aan op de situatie met mijn konijnen. Heeft iemand tips om er toch een succes verhaal van te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijnen zijn bezig om rangorde te bepalen. Je voedster wil de baas spelen: ze geeft aan dat gelikt wil worden. Je ram wil ook de baas spelen: hij gaat achter haar aan/wil rijden/plukt haar uit je voedster. Zij moeten samen gaan beslissen wie de baas is en blijft. Alleen als ze dat samen goed kunnen, zijn ze een blijvend koppel. Wil geen van beide onderdanig zijn aan de ander, dan zal de aggressie blijven escaleren en dan heb je een probleem.

Kennelijk heeft het asiel niet voor de koppeling gezorgd en is de bedoeling dat jij dit nu zelf doet? Dit zijn an sich nog niet echt signalen van aggressie, ook als is het niet leuk om te zien dat ze jagen/haren in het rond vliegen.

Hier vindt je meer informatie over goed koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
5 minuten geleden, bunnyempress zei:

Je konijnen zijn bezig om rangorde te bepalen. Je voedster wil de baas spelen: ze geeft aan dat gelikt wil worden. Je ram wil ook de baas spelen: hij gaat achter haar aan/wil rijden/plukt haar uit je voedster. Zij moeten samen gaan beslissen wie de baas is en blijft. Alleen als ze dat samen goed kunnen, zijn ze een blijvend koppel. Wil geen van beide onderdanig zijn aan de ander, dan zal de aggressie blijven escaleren en dan heb je een probleem.

Kennelijk heeft het asiel niet voor de koppeling gezorgd en is de bedoeling dat jij dit nu zelf doet? Dit zijn an sich nog niet echt signalen van aggressie, ook als is het niet leuk om te zien dat ze jagen/haren in het rond vliegen.

Hier vindt je meer informatie over goed koppelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-vechten-her-koppelen-van-konijnen

Helaas was bij het asiel was het enkel mogelijk om buiten te koppelen, anders had het mijn voorkeur om het daar te doen. Aangezien mijn voedster een binnen konijn is (en het destijds best koud was) leek dit mijn niet verstandig gezien haar vacht hiervoor niet bestand was. 

image.thumb.jpeg.dbd23a3c121948288a2a036b3b4dd094.jpeg

aangepast door Lily en Bram
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere keer dat je ze uit elkaar haalt onderbreek je de koppeling, en moeten ze de volgende keer weer opnieuw beginnen.

Ik zou ze bij elkaar zetten op neutraal terrein als je de hele dag thuis kunt zijn. Onrust is normaal, ze moeten het samen eens zien te worden en dat kan even duren. Als ze echt gaan vechten, dus op hun achterpoten staan boksen, in elkaar vastgebeten over de grond rollen, of gillen, dan moet je stoppen en is het geen match. Jagen, rijden en haren uittrekken ziet er vervelend uit, maar dat is nu blijkbaar even nodig om te bepalen wie de baas is. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Marjoleink zei:

Iedere keer dat je ze uit elkaar haalt onderbreek je de koppeling, en moeten ze de volgende keer weer opnieuw beginnen.

Ik zou ze bij elkaar zetten op neutraal terrein als je de hele dag thuis kunt zijn. Onrust is normaal, ze moeten het samen eens zien te worden en dat kan even duren. Als ze echt gaan vechten, dus op hun achterpoten staan boksen, in elkaar vastgebeten over de grond rollen, of gillen, dan moet je stoppen en is het geen match. Jagen, rijden en haren uittrekken ziet er vervelend uit, maar dat is nu blijkbaar even nodig om te bepalen wie de baas is. 

Bedankt voor je reactie Marjoleink! Vandaag in neutraal terrein gezet, dit ging eerst (nadat de ex-ram achter de voedster aanzat) redelijk goed. Hierna ging het er wat heftiger aan toe. Wanneer de ram achter het vrouwtje aan zit lijkt het of ze bang wordt/in paniek raakt. Ze is toen twee keer hoog tegen de deur aan gesprongen (om weg te komen?). Zijn hier nog tips voor? 

Ik vind het echt onwijs lastig om het maar te laten doen wanneer ze zichzelf/elkaar wellicht veel pijn aan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat wegspringen een keer meegemaakt, toen ik mijn konijn liet koppelen bij een opvang. Daar werd al vrij snel geconcludeerd dat het geen match was. Bij jou is het lastiger omdat je ze allebei al in huis hebt, en je wilt natuurlijk graag dat ze bij elkaar kunnen, maar het klinkt niet positief vind ik. Nou ben ik geen expert in koppelen, dus misschien heeft iemand anders nog een goed idee.

Is de ram terugbrengen nog een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook een onderbuik gevoel dat dit niet helemaal goed is... Maar weet niet of dat gevoel ook klopt, heb zelf geen ervaring met koppelen. Enkel via de tips online.

In principe zou hij terug mogen wanneer het niet zou lukken. Maar dat is een scenario waar ik eigenlijk niet aan wil denken, ben al erg gehecht aan het mannetje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou morgen het asiel bellen. Ons konijnkundig asiel stopt bij wegspringen. Scarlett is uit de koppelruimte (afgezet met hekken) gesprongen en die koppeling hebben ze gelijk gestopt. Zij vinden angst op dat niveau geen goed teken. Ik snap dat je gehecht bent aan het rammetje, maar ik vrees dat dit gewoon geen goede match is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij veel konijnenopvangen geef je standaard al bijv. 3 konijnen op die je voorkeur zouden hebben, daarmee proberen ze dan te koppelen.

Met andere woorden: het is vaak dat jouw eerste keuze geen passende match is voor het konijn dat je hebt. Het is heel gebruikelijk dat er een paar pogingen nodig zijn met verschillende konijnen om te kijken met wie er een goede klik is. 

Als ik het zo lees is de situatie niet ideaal geweest met het wisselen van hok, daardoor een niet neutrale koppeling. Als ze dan ook nog eens niet goed passen bij elkaar, is de kans klein dat het goed gaat komen.

Koppelen is niet makkelijk, zeker niet als je geen ervaring hebt. In het hierboven gelinkt artikel staat wel duidelijk uitleg. In de basis is koppelen op neutraal terrein aan te raden en ze echt ook samen te laten vanaf dat moment, dus niet uit elkaar tenzij de koppeling mislukt. 

Link die ik bedoel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat ze een vriendje krijgt! Ik vind het wel gek dat het asiel een ram meegeeft die nog maar een week geleden gecastreerd is en daardoor nog niet gekoppeld kan worden. Maar goed, hij is er nu dus ongeveer 3 weken en hij is er nu klaar voor om gekoppeld te worden. 

Het gedrag dat je in eerste instantie beschrijft is heel normaal koppelgedrag. Koppelen ziet er vaak niet zo leuk uit. Rijden, hard achter elkaar rennen, een paar plukjes haar uittrekken is normaal koppelgedrag. Ze moeten de rangorde bepalen. Je grijpt dan niet in. Ze moeten wel rustmomenten hebben en blijven eten en keutelen. Twee keer hoog tegen de deur op springen is dan wel minder. Het is lastig op basis van een stuk tekst te beoordelen of dit geen match is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .