Jeeves Geplaatst: 18 maart Delen Geplaatst: 18 maart We hebben een nestje van 1 week oud, zelfs met jarenlange ervaring kan je blijkbaar nog een fout maken met geslachtsbepaling. (de vader is er direct bij weggehaald en nu gecastreerd, en zit apart) We hebben een groot buitenverblijf, met een nachthok. In het nachthok ligt het nestje. Vanmorgen lag er een babykonijntje midden in de ren, ik dacht dood. Hij/zij was bewegingloos en koud. Ik stond er een poosje mee in mijn handen, verdrietig te wezen. Toen ik het mee naar binnen nam om aan mijn man te laten zien, meende ik wat beweging te voelen. Door de warmte van mijn handen kwam er weer wat leven in, het was dus nog niet helemaal overleden. Nu kan ik het niet meer terugzetten want mijn geur is helemaal aan het lijfje nu natuurlijk en ik ben bang dat de moeder dan het hele nestje verstoot. Baby ligt nu in een warm nestje van handdoeken met een warmwaterzak en ik heb konijnenmelk gehaald. Ik weet dat de overlevingskans klein is. Maar stel dat het nu wel lukt, dan wil ik natuurlijk graag dat de kleine weer terug gaat naar broertjes en zusjes. Zou dat kunnen en zo ja wanneer? Wordt het nog geaccepteerd door de anderen dan? Ik heb geen ervaring met nestjes omdat ik altijd konijnen uit de opvang heb. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 18 maart Delen Geplaatst: 18 maart Dat is lastig te voorspellen en ik denk ook niet van belang nu. De kans dat het kleintje het red is niet groot. Of en hoe ze later gekoppeld kunnen worden, geen idee. Alles, dus rammen en het liefst ook voedsters moeten gecastreerd worden als het kans wil maken. En echt genoeg ruimte. Maar ook dan weinig zekerheid. Dat ze familie zijn is geen garantie dat ze elkaar lief blijven/gaan vinden. Zo werkt het niet bij konijnen. Er moet een klik zijn. Groepen konijnen zijn behoorlijk complex. Het is niet simpel om ze samen te stellen, veel konijnen houden niet van leven in grotere groepen en vaak zijn er echte buitenbeentjes die niet gelukkig zijn. Dat is de reden dat goed op karakter gematchte koppels van gecastreerde ram en voedster aangeraden zijn. Als dit een nest door een fout van een opvang, met opvangkonijnen, betreft, zou ik zeker contact met hun opnemen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jeeves Geplaatst: 19 maart Auteur Delen Geplaatst: 19 maart Dank je wel voor je reactie. Kleintje is de nacht goed doorgekomen. Misschien heb ik mijn vraag niet goed gesteld, ik bedoelde terug op kortere termijn. Stel dat de kleine het redt, zou hij/zij dan over een paar weekjes alsnog terug kunnen in het nest als we dat goed voorbereiden. Maar dat is denk ik ook nog te ver vooruit gedacht. Nu eerst maar van dag tot dag zien hoe het gaat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 19 maart Delen Geplaatst: 19 maart Is de ram eigenlijk weggehaald nadat je jonkies hebt aangetroffen? In dat geval zou ze natuurlijk nogmaals zwanger geraakt kunnen zijn. Dan zit je straks met 4 weken met dat de kleintjes al weg zouden moeten bij hun moeder omdat het nieuwe nestjes de volle aandacht van moeders nodig heeft. Hopelijk gebeurt dat niet. Hopelijk kun je het kleintje redden, over herintroduceren durf ik niks zinnigs te zeggen, ik heb nooit in zo'n situatie gezeten. De grootste problemen verwacht ik eigenlijk met het herintroduceren aan de moeder, die is immers volwassen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten