Ga naar inhoud

Klaasje is zo benauwd


Lotta

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ons lieve klaasje is nu al ongeveer een maand heel erg benauwd. We hebben 3 antibioticakuren met haar gehad, waarvan 1 via een injectie om de dag. Bij de eerste twee (allebei via het bekje) was er eigenlijk geen verschil te merken, bij de laatste werd de benauwdheid op een gegeven moment minder. Alleen stopte ze toen van de stress met eten. Het is nu ongeveer 2 weken geleden dat de kuur van de laatste antibiotica klaar is en de benauwdheid is weer helemaal terug. Ook knarsetand ze soms/kauwt op iets niet bestaands? Tandjes waren ook flink doorgegroeid omdat ze dus niet meer at van de stress, maar die zijn nu weer goed geslepen. Wat kan er aan de hand zijn? Moeten we nog een antibioticakuur en dan nog langer volhouden? En hoe lang kan je zo’n kuur volhouden(bij een mens kan dat toch ook niet eeuwig omdat je dan imuun wordt?), want de dierenarts zei op een gegeven moment dat we moesten stoppen (te vroeg?). Of is het een longontsteking en kan die ook vanzelf weer over gaan? Ze heeft verder geen snotneusje of traanoogjes en eet en wast zich nu weer helemaal goed. Alleen zit ze dus steeds met haar hoofdje omhoog en wijdgeopende neusgaatje heen en weer te schudden van het hijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klaasje is trouwens een gesteriliseerd vrouwtje van 2 jaar oud, ze woont samen in de woonkamer met haar mannetje rudi. Ze hebben er een hok staan maar zijn er als we thuis zijn meestal uit, het hok heeft houtkorrels en stro als bodembedekking(geen nieuw/ander stro wat de oorzaak van luchtwegproblemen kan zijn in de afgelopen maanden). Ook is er een scan gemaakt van haar longetjes, geen kanker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! En lastig dat er al meerdere behandelingen en onderzoeken zijn geweest zonder echt resultaat. 
 

Als ze met de kop omhoog zit en de neusgaten wijd open en aan het hijgen is dan heeft ze het énorm benauwd. Ik heb dat ook eerder bij konijnen meegemaakt en vond dat er heftig uit zien! Ik zou, ondanks dat het nu weekend is, direct de dierenarts bellen. Als er niets gebeurt overleeft ze het misschien niet. Als je de dierenarts in het weekend belt krijg je meestal een bandje waarop het telefoonnummer te horen is van de dierenarts met weekend-/spoeddienst. En dit valt onder spoed.

 

Sterkte

aangepast door Lienappelsien
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als er een scan gemaakt is, dan hadden ze een longontsteking toch ook moeten zien? Is er naar het hart gekeken? Misschien zit er ergens vocht? Ik geloof ook dat ik een konijn niet zo zou laten zitten, al heb je natuurlijk al heel erg veel gedaan! Nog 2 dagen wachten kan haar misschien teveel worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook naar de dierenarts gaan. Als ik lees wat je allemaal al gedaan hebt en dat ondanks dat het konijn echt nog met het hoofd omhoog zit te hijgen, zou ik inslapen overwegen. Misschien niet wat je wil horen, maar ik wil het toch benoemen. Het zijn lastige keuzes maar het konijn wat jij omschrijft klinkt echt ontzettend benauwd. Ik zou die optie in ieder geval serieus bespreken met een dierenarts en niet het weekend afwachten. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Evee zei:

Ik zou ook naar de dierenarts gaan. Als ik lees wat je allemaal al gedaan hebt en dat ondanks dat het konijn echt nog met het hoofd omhoog zit te hijgen, zou ik inslapen overwegen. Misschien niet wat je wil horen, maar ik wil het toch benoemen. Het zijn lastige keuzes maar het konijn wat jij omschrijft klinkt echt ontzettend benauwd. Ik zou die optie in ieder geval serieus bespreken met een dierenarts en niet het weekend afwachten. 

Ik wilde het niet zeggen, maar ik dacht ook aan in laten slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, we gaan zsm nr de dierenarts. Ze zagen inderdaad ontstekingen zitten in de longen, maar ze hebben geen nieuwe scan meer gemaakt. Als iemand meer weet over antibiotica bij konijnen met longontsteking graag! We vinden het nog te vroeg haar te laten inslapen. Ze hupst wel vrolijk door t huis, eet en drink goed, zit niet ergens zielig in een hoekje. Ze is helemaal de oude, behalve het hijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een longontsteking is zal ze inderdaad weer zo snel mogelijk aan de antibiotica moeten. Ik heb ook een konijn gehad die een longontsteking kreeg, maar ik weet niet meer welk antibioticum zij kreeg. Maakt ook niet uit, een dierenarts met veel kennis van konijnen zal weten welk antibioticum voor te schrijven. Helaas is het niet altijd makkelijk, of helemaal niet, te genezen. Een langere kuur kan inderdaad nodig zijn.

 

(Hard) knarsetanden waar je eerder over schreef is trouwens een teken van pijn. Konijnen zijn prooidieren en laten daardoor erg laat zien dat ze iets mankeren. Ze zullen het zo lang mogelijk verbergen. Dat is erg lastig bij het houden van konijnen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bel morgen naar de dierenarts, hopelijk kan ze starten met een langere kuur van de laatste antibiotica (waardoor de benauwdheid wel minder werd) en hoeft ze niet langs te komen (daar wordt ze zo gestresst van…). Ik hou jullie op de hoogte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook nog eens benoemen dat denken aan inslapen een hele fijne keuze kan zijn voor het konijn. Ik heb ook een konijn gehad dat met de kop in de lucht zat te hijgen en verder nog best aardig ok leek. Met hem had ik ook alle antibiotica kuren gedaan die je maar kunt bedenken voordat ik hem in liet slapen. 'gelukkig' heeft hij 'maar' een kleine week zo zitten hijgen, toen heb ik hem laten gaan. Achteraf ben ik niet blij met mezelf, ik had veel eerder moeten stoppen met behandelen en hem eerder uit zijn lijden moeten verlossen. Al die behandelingen verzwakken hem ook enorm. De kans dat je dit er helemaal onder krijgt is heel erg klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Eefje zei:

Achteraf ben ik niet blij met mezelf, ik had veel eerder moeten stoppen met behandelen en hem eerder uit zijn lijden moeten verlossen. Al die behandelingen verzwakken hem ook enorm. De kans dat je dit er helemaal onder krijgt is heel erg klein.

Ik heb ook slechte ervaringen met het eindeloos behandelen. We moesten één van de konijnen toch in laten slapen en dat ging zelfs moeilijk. Het was een strijder.

Ik heb me voorgenomen om niet meer eindeloos te dokteren. Naar konijnenkundige dierenartsen elders gegaan maar ze hebben het geen van allen gered.

Alleen een konijn dat vermoedelijk een gasbuik of zoiets had. Die heeft onze dochter kunnen redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .