Ga naar inhoud

Hoe zorg je dat graafbak geen toiletbak wordt?

VerzinZelfMaar
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoihoi, ik hoop dat t niet erg is dat ik dit hier post in plaats van een nieuw topic te maken. Mijn nijntjes zitten binnen, en ik heb ooit een graafbak gehad maar daar gingen ze in plassen en dat werd smerig, nu is Dotje op dit moment echt enorm aan het graven in de wc bak, en op zich is dat geen probleem, maar zij graaft m obsessief leeg..... Dus wanneer 1tje zn behoefte doet in een lege bak, denk de volgende: "smerig! Ik ga wel middenin de keuken zitten, wordt t vrouwtje blij van!" Not. Is er een manier om te zorgen dat ze stopt met de wc bak leeggraven, maar ook niet in een graafbak gaan plassen? 

aangepast door VerzinZelfMaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, VerzinZelfMaar zei:

Hoihoi, ik hoop dat t niet erg is dat ik dit hier post in plaats van een nieuw topic te maken. Mijn nijntjes zitten binnen, en ik heb ooit een graafbak gehad maar daar gingen ze in plassen en dat werd smerig, nu is Dotje op dit moment echt enorm aan het graven in de wc bak, en op zich is dat geen probleem, maar zij graaft m obsessief leeg..... Dus wanneer 1tje zn behoefte doet in een lege bak, denk de volgende: "smerig! Ik ga wel middenin de keuken zitten, wordt t vrouwtje blij van!" Not. Is er een manier om te zorgen dat ze stopt met de wc bak leeggraven, maar ook niet in een graafbak gaan plassen? 

Graafbehoefte i.c.m. toilet geeft bij veel konijnenbaasjes hoofdbrekens. Voor een goed advies is het handig om te weten: hoe groot was de graafbak die je had neergezet en waar stond hij, hoe hoog had je hem gevuld en waar had je hem mee gevuld (aarde, speelzand, papiersnippers) en hoeveel toiletbakken heb je nu en waar zijn die mee gevuld (houtkorrels, papiersnippers, zaagsel, stro/hooi etc.).

Soms helpt het om de toilet tijdelijk bijv. met een laagje hooi te bestrooien zodat het meer toiletterig is dan de graafbak of om de vulling van de graafbak te veranderen. Daarnaast heb ik ook mensen gezien die een graaf/toiletbak maken. Dan zetten ze een veel hogere toiletbak neer met een 'deur-gat' erin en een dienblad eronder (lijkt dan dus meer op een kattenbak) zodat de konijnen kunnen graven, maar dat je evt. snippers die via het deurgat eruit komen er weer makkelijk in kan dumpen. Ook is het handig om de graafbak bijv. alleen af en toe als je erbij bent neer te zetten, dan kan je evt. keutels er gelijk uit halen en bij plas hem gelijk weghalen, zodat hij zo min mogelijk als toiletbak wordr gezien en de toiletbak juist niet te schoon te maken (paar keutels teruggooien) zodat die niet als graafbak wordt gezien.

Het is vaak even zoeken wat de makkelijkste/juiste oplossing is voor jou (met al dat schoonmaak werk) en je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jouw vraag toch even losgemaakt van het andere topic, omdat deze best vaak gesteld word.

Er zijn eigenlijk best veel factoren die meespelen in deze vraag:

Hoe groot is het verblijf? Hoe groot is de graafbak? Wat voor bodembedekking gebruik je in het toilet en in de graafbak? Hoeveel en waar heb je toiletbakken? Zijn de konijnen zindelijk (afgezien van de graafbak)? Waar heb je de graafbak neergezet? Zijn de konijnen al langer samen of pas gekoppeld? Zijn ze gecastreerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn verblijf is mijn woonkamer/keuken, ongeveer 20m2? De graafbak was gevuld met papiersnippers, ongeveer formaat printerpapierdoos. De konijnen zijn al 2 jaar oud en al 2 jaar samen, allebei gecastreerd, voedster Dotje is de enige die graaft, ze zijn zindelijk, tenzij Dotje de bak leeggraaft dan vinden dat ze ineens overal mogen plassen. Bodembedekking toilet is back2nature. Ik heb 1 toiletbak (heb je er meer nodig dan?) Volgens mij is dat antwoord op alle vragen😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, VerzinZelfMaar zei:

Ik heb 1 toiletbak (heb je er meer nodig dan?)

Afhankelijk van de ruimte die konijnen hebben en hoe zindelijk ze zijn, kan het zijn dat ze het dus teveel moeite vinden om de toiletbak te zoeken en gewoon ergens anders in een hoekje hun behoefte doen. Dus sommige mensen hebben 2-3 toiletbakken. Daarnaast kan het ook zo zijn dat als je grote konijnen hebt en je bak voldoende ruimte biedt voor 1, de ander niet wil wachten en het dan ergens anders doet. Leuk hé? Konijnen. ❤️ Of, in casus Lodewijk, in de 5 minuten dat je de toiletbak aan het legen bent, gaan plassen op de exacte plek waar hij stond. 🤭 Mijn arme man was not amused. Gelukkig hebben wij buiten konijnen, dus ff tegels schoonmaken en het was weer ok.

Ik denk dat omdat de graafbak (papiersnippers) en de toiletbak (back2nature is ook papier) zoveel op elkaar lijken Dot inderdaad nu verward is. Is het een optie om een graafbak te vullen met speelzand? Niet te hoog vullen (plastic bak) en evt. dienblad eronder om te kijken hoeveel ze eruit graaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

Of, in casus Lodewijk, in de 5 minuten dat je de toiletbak aan het legen bent, gaan plassen op de exacte plek waar hij stond. 🤭

Dagelijkse kost hier😂 Ik gebruik de bak van de noodkooi als graafbak, zo'n 60cm/40cm. Nu ik beukensnippers gebruik plassen ze er voor het eerst niet meer in. Ik denk dat het per konijn verschilt welke bodembedekking ze wel en niet toiletwaardig bestempelen. Testen met verschillende soorten bodembedekking voor de graafbak is denk ik nog het proberen waard;)

• Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Mitty zei:

Dagelijkse kost hier😂

Ik zal mijn man zeggen dat hij niet mag klagen dan 😂 Hier gebeurd het alleen af en toe en alleen Lodewijk doet het. Scarlett flikt het nooit. Lodewijk kan: voordat je hem terugplaatst op de plek waar hij stond plassen, maar ook als je hem naar voren schuift er achter springen en daar dan plassen. 🙃 Mijn man vraagt meestal of ik de konijnen bezig hou zodat hij makkelijk de toiletbak kan doen. Lodewijk wil altijd kijken, onder je kruipen terwijl je gehurkt zit, in de bak springen als hij nog niet goed gevuld is én dus plassen.

Beukensnippers kende ik nog niet als graafbak, koop je die speciale bodembedekking voor konijn-variant?

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Die graafbak is al 2 jaar geleden ofzo, dus denk niet dat ze zich die nog kan herinneren, en ze plassen altijd in de buurt van de bak, dus ik heb het idee dat ze denken dat ie vies is, maar alle korrels zitten perfect schoon in een hoekje en de rest is leeg. 

Oh en als ik de korrels met t schepje terugduw wordt ze pislink, dus dat durf ik niet meer😅

aangepast door VerzinZelfMaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, VerzinZelfMaar zei:

Die graafbak is al 2 jaar geleden ofzo, dus denk niet dat ze zich die nog kan herinneren, en ze plassen altijd in de buurt van de bak, dus ik heb het idee dat ze denken dat ie vies is, maar alle korrels zitten perfect schoon in een hoekje en de rest is leeg. 

Oh en als ik de korrels met t schepje terugduw wordt ze pislink, dus dat durf ik niet meer😅

Ik bedoelde dat als de graafbak qua inhoud lijkt op de toiletbak, dan kan er vergist worden door konijnen. Sowieso is het vaak een probleem dat ze in de graafbak hun behoefte doen. Ik denk inderdaad niet dat ze zich dat kunnen herinneren van een paar jaar geleden. De graafbehoefte heeft het ene konijn wel en het andere niet.

Gekke vraag: nu Dotje opeens zo aan het graven is, heeft iemand anders de bak geleegd/haar verzorgd ipv jij of doet iemand anders dat normaal en doe jij het nu? Heb je de bak iets te schoon gemaakt, zodat haar geur eraf was? Soms willen voedsters nogal dominant gedrag laten zien in de toiletbak en dan dus gaan graven/gooien. Het feit dat ze boos wordt als je hem weer netjes wil maken deed me daar aan denken. Ze wil mogelijk laten zien dat het haar territorium is. Als de bak daarna niet naar de zin is van de andere konijnen, dan heb je inderdaad het probleem dat die er niet meer in willen plassen. Ik zou haar flink paaien, dus als ze normaal geaaid wil worden, dit doen en laten zien dat je onderdanig bent aan haar. Kijken of het helpt.

Ik heb ook gezien dat mensen roosters in hun toiletbak doen zodat er niet in gegraven kan worden en ze makkelijker schoongemaakt kunnen worden, maar dan moet je daar wel hooi op leggen, zodat ze geen last krijgen van zere hakjes.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, bunnyempress zei:

Beukensnippers kende ik nog niet als graafbak, koop je die speciale bodembedekking voor konijn-variant?

Bunnybunch verkoopt ze ook: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/beukensnippers-bodembedekking.html?search_query=beukensnippers&results=1

inderdaad speciaal voor o.a. konijnen. Het is volgens mij niet per se als graafmateriaal bedoeld. Ik gebruikte het voorheen in het buitenhok in de ren en kwam er toen achter dat Stamper het heerlijk vond om erin te rollebollen en graven. Vooral met zijn voorpoten erin springen en dan naar voren glijden. Toen ik later een graafbak in het hok deed, gebruikte ze het als toilet (weet even niet meer wat ik erin deed). Omdat ze de beukensnippers zo leuk vonden heb ik dat als graafbakinhoud geprobeerd en dat bleek een succes😊 Ik ben er erg blij mee, want ik moet er niet aan denken dat ik binnen zand door de hele kamer zie vliegen. Papiersnippers kan bij mij helaas niet, omdat ze het in grote hoeveelheden opeten (met verstopping tot gevolg).

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bak eens extra goed schoongemaakt, juist omdat er een enorme vlek aangekoekte plas op zat omdat ze zo groef, dus dat kan de reden niet zijn, maar misschien wel erger maken? En met aangekoekt bedoel ik niet dak m maar 1x in de week schoonmaak, maar gewoon dat ik niet 24/7 ernaast sta om t meteen op te ruimen😅. Wel zijn recentelijk de korrels veranderd, eerst waren ze ronde cilinders, nu lijkt t of ze nog eens extra platgestampt zijn met kleine ribbeltjes, maar zoiets minuscuul kan het toch zijn? En als dat t wel is denk ik niet dat de fabrikant t weer terug gaat veranderen🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .