Ga naar inhoud

hoi

konijnen_gek
 Delen

Aanbevolen berichten

hoi allemaal ik ben nieuw,

en ik heb een best grappig verhaal over hoe wij ons nestje hebben gekregen.

We zouden 2 jongens hebben maar bleek 1 dus een meisje te zijn, er lag ook al wol in het hok maar wij dachten daar niks bij.

Omdat het 2 jongens waren bleek dat dus niet, ik was het hok aan het schoon maken en vond een dood konijntje, in het hok het was in de winter geboren het waren er 2 maar ze zijn alle bij dood gegaan door de kou.

Nu hebben we weer een nestje gister geboren en als het goed is 6 baby konijntjes met deze konijntjes gaat het wel goed.

Als jullie tips voor me hebben hoor ik dat graag.

groetjes konijnen gek

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu dat de vorige twee dood zijn gegaan. Hopelijk overleven deze zes wel.

Is de vader inmiddels gecastreerd? Het zou zielig zijn als hij de rest van zijn leven alleen zit. Weten jullie al wat jullie met de jonge konijnen gaan doen? 8 konijnen is namelijk veel en kost een hoop ruimte en geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hier toch even heel goed over nadenken, dit klinkt als een heel slecht plan. De voedster is direct na de bevalling weer vruchtbaar, dus als de ram nog bij de voedster zit kun je er de donder op zeggen dat ze nu alweer zwanger is. Ik mag hopen dat je dat niet wil, zowel voor het welzijn van je voedster als voor jezelf. 

Als je zo door gaat zit je binnen no time met 100 konijnen opgezadeld. Als de rammen niet gecastreerd zijn, zullen alle voedsters zwanger worden en dat dus van hun vader of broertjes! Dat gaat sowieso grote gezondheidsproblemen opleveren. Daarnaast is er al zo veel konijnenellende en puilen asielen uit. 

Wat mij betreft heel onverstandig dit en ook echt heel erg zielig voor mama konijn! Realiseer je alsjeblieft wat je haar aandoet. 

• Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een tip: castreer je ram. Een ongecastreerde ram loopt over van de hormonen en zal continu proberen de voedster te berijden. Dat is voor haar geen doen, ze wordt continu verkracht, en als ze het zat is kan ze hem lelijk toetakelen. Plus dat je inderdaad binnen een paar maanden 100 konijnen hebt. Reken maar uit: nu heb je er 8, 5 weken na de geboorte van deze 6 krijg je er nog 6, 5 weken daarna weer 6, nog een keer 6, dan heb je er 26. Vervolgens zijn de eerste jongen ook vruchtbaar. Stel dat daar 3 voedsters bij zitten, dan krijg je over 20 weken 24 jongen erbij. Weer 5 weken later 42. Het heet niet voor niets "bij de konijnen af".

• Mee eens! 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op Bunnybunch.

Weet je dat er heel veel informatie is op Bunnybunch over het houden van konijnen, juist om dit soort situaties met onverwachte nestjes (in de toekomst) te voorkomen?

Wat te doen als er onverwacht een nestje konijnen is?
https://www.bunnybunch.nl/informatie/onverwacht-nestje

Algemene informatie over voortplanting en fokken van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/voortplanting-en-fokken-van-konijnen

10 veelgemaakte fouten bij het houden van konijnen
https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
Op 13-3-2023 om 20:10, konijnen_gek zei:

en willen als het goed is nog gaan uitbreiden en ik denk ook wel dat we er een paar verkopen

Slecht plan. Je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt. Kinderen zijn er gauw op uitgekeken. Als je konijnen in een opvang haalt, zijn ze gezond, gevaccineerd en gecastreerd. Als ik bij jou een konijn zou kopen zou ik vele malen duurder uit zijn al zou je ze me gratis geven. Er zijn al veel en veel te veel konijnen. Doe dat die dieren a.u.b. niet aan!

En hier op het forum doen we gelukkig geen van allen aan fokken maar we adopteren de konijnen. We geven ze een beter leven en dat zijn vaak konijnen die ook door andere mensen gefokt zijn.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .