Ga naar inhoud

2 broertjes van 2,5 jaar zijn gaan vechten

Ans_Lors

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Wij hebben nu ruim 2 jaar twee broertjeskonijnen, hangoordwerg. We hebben ze overgenomen toen ze 9 weken oud waren, van een familielid dat onbedoeld een nestje had. Het is altijd goed gegaan. 1 is wel dominanter. Maar ze likken elkaar en zitten vaak tegenelkaar aan. Ze zitten in een buitenverblijf van 4 vierkante meter en kunnen ook droog zitten. 2 keer per dag mogen ze in onze tuin spelen dan rennen ze lekker rond en soms doen ze dit los van elkaar maar meestal zitten ze wel bij elkaar in de buurt. Als ik ze roep, komen ze meteen terug hun hok in. Maar sinds vrijdag vechten ze. De meest dominante van het stel (is vorig jaar gecastreerd) begint telkens. Hij hapt flinke plukken haar uit het andere konijn en ze vechten echt. Ik noem het 'boksen'. Ik kan ze niet alleen in het hok laten. Wat ik tot nu toe gedaan heb, is de meest dominante in zo'n reisverblijf plaatsen. Afwisselend met het andere konijn dat ik dan in het binnenverblijf stop zodat de dominante los kan.... Heeft er iemand een goeie tip? Zou dit tijdelijk kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is niet tijdelijk. Dit zal alleen erger worden. 

De tip die ik heb is niet wat je hoopt te horen: Ga voor plan B. Dat is of twee aparte koppels maken, dat je elke ram een eigen goed van karakter passende vriendin laat kiezen in een konijnenopvang. Als je de plek, ruimte of middelen niet hebt om voor vier konijnen te zorgen is de keuze nog lastiger. Dan is het advies sta één van de twee rammen af en adopteer voor de ram die je wel houd een passende partner in een konijnenopvang.

Waarom de konijnenopvang? Daar kun je op karakter jouw konijn een vriendinnetje laten zoeken en helpen ze je met de koppeling. 

• Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me nog afvroeg, zijn ze beiden gecastreerd? Niet dat het daarmee goed komt, maar het heeft wel invloed op de verhoudingen als je de een wel en de ander niet doet. Er kan ook sprake zijn van ziekte/zwakte van een van de konijnen. Toch is de kans dat dit tijdelijk is nihil, het gaat gewoon vroeg of laat vaak mis tussen twee rammen. Plan B klinkt inderdaad als een logische stap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balen zeg! 

Als ze boksen dan gaat het niet meer goed komen helaas. Konijnen kunnen elkaar ernstig verwonden, dus ik zou ze nu echt uit elkaar halen en niet meer samen zetten.

Konijnen zijn groepsdieren, dus ze permanent apart houden is eigenlijk ook geen optie. Dan kom je dus uit op wat Evee al aangaf: elke ram aan een eigen vriendin koppelen (bij voorkeur in een konijnenopvang, dat geeft enorm veel voordelen) en ze als 2 losse koppels houden, of 1 ram laten koppelen en de andere aan de konijnenopvang afstaan, hoe moeilijk dat ook is…

2 konijnen van hetzelfde geslacht gaat op den duur heel vaak mis. Zeker bij ongecastreerde rammen. Het is mij ook niet duidelijk of ze nu alle twee gecastreerd zijn. De combinatie voedster en gecastreerde ram geeft veel meer kans op een gelukkig koppel. Maar ook dan moet er gekeken worden of er een klik is, want de karakters moeten echt bij elkaar passen. Daarom is een konijnenopvang zo fijn. Zij kennen hun konijnen. De konijnen worden ook door een dierenarts bekeken en gevaccineerd en zo nodig ook gecastreerd. En de opvang helpt je met koppelen.

Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Je zit in een lastige situatie. Maar pas op dat ze elkaar niet ernstig verwonden, vandaar dus het advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel allemaal. Hoe vervelend ook om te lezen.... Ik heb de 2 konijnen vandaag nog een keer samen in de tuin losgelaten en inderdaad 2 boze, vechtende en bange konijnen. Die ook totaal niet naar me luisteren. Dus de rest van de dag weer apart in het hok gezet helaas. Ik heb 2 konijnenopvangcentra een bericht gestuurd met de vraag of ze een vrouwtje tegen een mannetje willen ruilen. Na een kennismaking. Hopelijk komen we zo tot een goede match. 4 konijnen kan ik helaas geen onderdak bieden. Nogmaals ontzettend bedankt voor het delen van jullie ervaring en expertise. Daar zijn wij erg mee geholpen!  

• Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal eens met bovenstaande. Verstandig dat je nu besluit om een rammetje te ruilen voor een voedster. Ik denk overigens dat ruilen niet gaat maar dat je zowel afstandskosten moet betalen als adoptiekosten. Misschien ook niet, maar ik zou er wel rekening mee houden. Dit omdat alle dieren door een dierenarts gezien worden en daar dus kosten voor gemaakt worden. 

Sterkte ermee, hopelijk straks een blij koppeltje. Dapper ook van je dat je deze keuze maakt voor het welzijn van de konijnen. 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Hoi allemaal,

Nogmaals bedankt voor het meedenken destijds. Ik zag vandaag pas jullie vraag om even te laten weten hoe het afloopt. Excuses voor mijn late reactie. Helaas heb ik nog geen goede oplossing gevonden. Alle opvangcentra die ik heb benaderd zitten ofwel vol met mannetjeskonijnen ofwel zitten in een verhuizing. Ik heb via FB nog een oproep geplaatst of iemand een gecastreerd mannetje van ons wil hebben. Vooralsnog geen succes.
Hoe doe ik het nu: we hebben 1 ren van 3 vierkante meter. En om de dag zit daar 1 van de 2 broertjes in. Een stukje verderop in onze tuin heb ik een provisorisch klein rennetje weten te knutselen (1 vierkante meter). Daar zit dan het andere konijn in. Ze waren gewend aan heel veel vrijheid in onze tuin, ze mochten veel los lopen. Dat probeer ik nu ook af en toe nog maar het resulteert er elke keer in dat het ene konijn niet rondhuppelt zoals vanouds, maar bijna rechtstreeks naar het andere ren loopt en door het gaas heen gaan ze elkaar dan uitdagen/boksen. Dus dan pak ik het konijn dat losloopt weer op, en zet het weer terug in de ren. Ook merk ik dat ze veel minder eten dan voorheen. Geen gelukkige konijntjes zoals we ze 2 jaar lang hebben mogen laten rondhuppelen. Ik zoek nog even verder naar een fijn huisje voor 1 broertje. Pas daarna wil ik de achterblijver aan een dame laten koppelen. Die mogelijkheden zijn er inderdaad legio bij de opvangcentra die ik behandeld heb. Tot zover deze update. Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal kan je een konijn bij de opvang 'inruilen'. Het klinkt gek, maar de konijnenopvang koppelt je ene konijn en houdt het andere konijn. Het voordeel hiervan boven marktplaats is dat je zeker weet dat je konijn goed terecht zal komen: hij zal een vriendinnetje krijgen en genoeg ruimte om lekker te kunnen rennen. Via marktplaats weet je niet of hij een goed huis zal krijgen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Miekmoek zei:

Meestal kan je een konijn bij de opvang 'inruilen'. Het klinkt gek, maar de konijnenopvang koppelt je ene konijn en houdt het andere konijn. Het voordeel hiervan boven marktplaats is dat je zeker weet dat je konijn goed terecht zal komen: hij zal een vriendinnetje krijgen en genoeg ruimte om lekker te kunnen rennen. Via marktplaats weet je niet of hij een goed huis zal krijgen..

Ik snap de tip, afstaan en adopteren kan inderdaad meestal wel bij dezelfde opvang. 

Maar wil wel even uitleggen dat je afstandsgeld betaald voor het konijn dat je afstaat en adoptiegeld voor het konijn dat je meeneemt, bij "inruilen" denken mensen vaak dat ze zonder kosten even een konijn kunnen wisselen, zo werkt dat niet.

En een opvang moet wel een plek vrij hebben voor het konijn dat je afstaat, zeker als ze met koppelvakanties werken is het niet zo dat omdat je adopteert, er dan direct een hokje vrij is, plus dat het ook niet helemaal eerlijk is dat afstand bij inruilen zou gaan voor gewone afstand, als die mensen al weken/ maanden wachten. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Evee zei:

Ik snap de tip, afstaan en adopteren kan inderdaad meestal wel bij dezelfde opvang. 

Maar wil wel even uitleggen dat je afstandsgeld betaald voor het konijn dat je afstaat en adoptiegeld voor het konijn dat je meeneemt, bij "inruilen" denken mensen vaak dat ze zonder kosten even een konijn kunnen wisselen, zo werkt dat niet.

En een opvang moet wel een plek vrij hebben voor het konijn dat je afstaat, zeker als ze met koppelvakanties werken is het niet zo dat omdat je adopteert, er dan direct een hokje vrij is, plus dat het ook niet helemaal eerlijk is dat afstand bij inruilen zou gaan voor gewone afstand, als die mensen al weken/ maanden wachten. 

Helemaal eens natuurlijk, thanks voor de aanvulling. Alsnog vind ik dit wel een betere optie (ook al is het duurder) dan via marktplaats..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor de uitleg. Ik weet inderdaad dat er best wel wat kosten aan gebonden zijn maar die nemen we graag voor lief. Echter, alle opvangcentra die ik gemaild heb, zitten dus vol. Marktplaats is eigenlijk mijn laatste noodgreep.

• Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ans_Lors zei:

Dankjulliewel voor de uitleg. Ik weet inderdaad dat er best wel wat kosten aan gebonden zijn maar die nemen we graag voor lief. Echter, alle opvangcentra die ik gemaild heb, zitten dus vol. Marktplaats is eigenlijk mijn laatste noodgreep.

O dat is rot! Je zou toch denken dat ze wel iets mogelijk kunnen maken als je daar ook weer een konijntje vandaan haalt.

Je hebt deze misschien al gezien, maar deel hem toch nog maar, misschien dat er nog een opvang bijzit?

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BaasjevanBrownie zei:

O dat is rot! Je zou toch denken dat ze wel iets mogelijk kunnen maken als je daar ook weer een konijntje vandaan haalt.

Je hebt deze misschien al gezien, maar deel hem toch nog maar, misschien dat er nog een opvang bijzit?

Helaas is mannetje inruilen voor een vrouwtje niet altijd mogelijk voor een opvang.

Het lijkt logisch:  een hokje leeg en weer een hokje vol, maar dat is dus niet altijd zo makkelijk als gedacht.

In oktober 2022 vertelde onze opvang dat de man-vrouw verhouding 8-2 was. Dus zodra er solo vrouwtjes binnen kwamen, werden ze eigenlijk bijna gelijk gematched met mannetjes konijnen die op de wachtlijst stonden. En de setjes die samen waren, die bleven natuurlijk samen. Meer mannetjes opvangen zorgt dan voor nog meer problemen, want die blijven dus maar zitten. Wij mochten Scarlett alleen adopteren omdat ze dus al 4 koppelpogingen verder waren met haar en omdat intern koppelen (wat ze normaal nooit doen i.v.m. wachtlijst), meer zekerheid gaf voor haar en het asiel de man/vrouw verhouding hopelijk verder kon verbeteren.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .