Ga naar inhoud

Vetbult


DaniëlleV

Aanbevolen berichten

Heeft iemand hier ervaringen met het verwijderen van een vetbult bij een konijn? 
 

Bennie heeft sinds een paar weken dus een vetbult, geconstateerd bij de vaccinatie. Het is aangeprikt en naar het lab gestuurd, zo weet ik ook dat het een vetbult is. De bult is niet kwaadaardig maar groeit enorm snel. 
Dus nu wil ik het toch laten verwijderen als het mogelijk is. Hij is gelukkig nog in goede conditie. 
Maar ik vroeg me dus af of iemand ervaring heeft met een dergelijke operatie? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zit de bult? Het ongemak wat ze er van hebben hangt wel een beetje van de plek af, maar over het algemeen valt het allemaal reuze mee. Afhankelijk van de plek (en het konijn) is het soms wel beter om ze een pakje aan te doen, meestal vinden ze dat nog het ergste.

 

Hoe groter de bult, hoe vervelender het is wel dus ik zou zeker niet te lang wachten met de knoop doorhakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achter de voorpoot, zijkant borstkas zeg maar. Maar ik merk nu al dat hij niet meer languit ligt. Het is dus vervelend om erop te liggen. 
 

Denk dat de bult inmiddels, in drie weken tijd, wel 10 centimeter ongeveer is. Loopt een stukje onder de borstkas door zeg maar. 
 

Hij gedraagt zich verder gewoon. Hij eet en drinkt goed. Is blij met iets lekkers. Springt ook nog op huisjes enzo. Maar als hij rechtop staat op zn achterpoten dan zie je zijn voorpootje hangen op de bult. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oef dat is zo te horen wel een flinke bult, die zou ik zeker z.s.m. laten verwijderen. Dat het niet kwaadaardig is wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Hij zal er uiteindelijk meer pijn van hebben dan dat ie van het herstel zal hebben, ben ik van overtuigd.

 

Ik kom regelmatig konijnen met allerlei bulten tegen natuurlijk en ik laat eigenlijk alles verwijderen. Ook abcessen het liefst gewoon in z'n geheel incl. kapsel eruit. Voor het herstel maakt het niet zoveel uit wat voor bult het was (mits het volledig verwijderd kan worden natuurlijk). Toevallig had mijn konijn een paar maanden geleden een bult op dezelfde plek, in de oksel als het ware. Alleen wat meer naar boven op de zijkant terwijl het bij jouw konijn zo te horen meer richting de borst zit.

 

AMWts8Cwf2ErDTs30l-w_1X8l2yrMhljPXm1Y-bG0X-HD2mLnalCy8XHevY0R575gtMZe5NNZbjOKvPxsv6WGdqVUW7Hh_QpHajSPdD5IRSnpln6a9cmK1A5qf6Pnnu0lArgkB0JN-Qu5sPhZ4DZ-r80qZSl=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8AuODVMnxT-iYetVnKozahNqVIOprkHZiVauC7kDFfnyw4ZdEl4PXjquSrJVWNClXpmWsJDnzZX1KU4e0sNX1Nz8Omh94yWpwJFbdXFzPjCkaGfoLcZadlD0A24hX7klz_Ke8l8YpOH03Gin5N3yxtf=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8CSZEVrdvfEjpFu7QRERz8PBuZlkfpEnBi9Qqymgu-jMsZT8TaJL4IBxSl9D3cZbbJq_3G9pEWar6qwZqlEEgJ4ex-ko8FZuP8_NTUGtAaKlCwG9YqH0IeiNgP3fAPdBYmi9Jc7eVqc2bz76VSlRn1U=w1218-h914-no?authuser=0

 

Erg moeilijk om een foto van ee nwond op die plek te maken 😅 het was een bultje van een paar cm in doorsnede, maar leverde toch wel een redelijke jaap op. Ze heeft er totaal geen last van gehad, na thuiskomst gelijk weer goed eten en lekker in beweging. Het is wel een plek waar ze makkelijk bij kunnen en de verleiding is dan vaak wel groot om er aan te gaan zitten dus helaas wel een pakje aan, dat vond ze niet fijn. Na een paar dagen uit gedaan, ging prima toen gelukkig. Filmpjes gemaakt in de 2/3 dagen na de operatie: https://www.facebook.com/reel/2137413949775109/?s=fb_shorts_tab&stack_idx=0

 

Dit was trouwens een tumor (niet laten onderzoeken of het goedaardig of kwaadaardig was), ze heeft ook eerder een abces bij de hals gehad dat in z'n geheel verwijderd is, toen was een pakje niet nodig.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Dollie zei:

Oef dat is zo te horen wel een flinke bult, die zou ik zeker z.s.m. laten verwijderen. Dat het niet kwaadaardig is wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Hij zal er uiteindelijk meer pijn van hebben dan dat ie van het herstel zal hebben, ben ik van overtuigd.

 

Ik kom regelmatig konijnen met allerlei bulten tegen natuurlijk en ik laat eigenlijk alles verwijderen. Ook abcessen het liefst gewoon in z'n geheel incl. kapsel eruit. Voor het herstel maakt het niet zoveel uit wat voor bult het was (mits het volledig verwijderd kan worden natuurlijk). Toevallig had mijn konijn een paar maanden geleden een bult op dezelfde plek, in de oksel als het ware. Alleen wat meer naar boven op de zijkant terwijl het bij jouw konijn zo te horen meer richting de borst zit.

 

AMWts8Cwf2ErDTs30l-w_1X8l2yrMhljPXm1Y-bG0X-HD2mLnalCy8XHevY0R575gtMZe5NNZbjOKvPxsv6WGdqVUW7Hh_QpHajSPdD5IRSnpln6a9cmK1A5qf6Pnnu0lArgkB0JN-Qu5sPhZ4DZ-r80qZSl=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8AuODVMnxT-iYetVnKozahNqVIOprkHZiVauC7kDFfnyw4ZdEl4PXjquSrJVWNClXpmWsJDnzZX1KU4e0sNX1Nz8Omh94yWpwJFbdXFzPjCkaGfoLcZadlD0A24hX7klz_Ke8l8YpOH03Gin5N3yxtf=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8CSZEVrdvfEjpFu7QRERz8PBuZlkfpEnBi9Qqymgu-jMsZT8TaJL4IBxSl9D3cZbbJq_3G9pEWar6qwZqlEEgJ4ex-ko8FZuP8_NTUGtAaKlCwG9YqH0IeiNgP3fAPdBYmi9Jc7eVqc2bz76VSlRn1U=w1218-h914-no?authuser=0

 

Erg moeilijk om een foto van ee nwond op die plek te maken 😅 het was een bultje van een paar cm in doorsnede, maar leverde toch wel een redelijke jaap op. Ze heeft er totaal geen last van gehad, na thuiskomst gelijk weer goed eten en lekker in beweging. Het is wel een plek waar ze makkelijk bij kunnen en de verleiding is dan vaak wel groot om er aan te gaan zitten dus helaas wel een pakje aan, dat vond ze niet fijn. Na een paar dagen uit gedaan, ging prima toen gelukkig. Filmpjes gemaakt in de 2/3 dagen na de operatie: https://www.facebook.com/reel/2137413949775109/?s=fb_shorts_tab&stack_idx=0

 

Dit was trouwens een tumor (niet laten onderzoeken of het goedaardig of kwaadaardig was), ze heeft ook eerder een abces bij de hals gehad dat in z'n geheel verwijderd is, toen was een pakje niet nodig.

Goed om te horen dat ze er weinig last van heeft gehad erna. Hopelijk geldt dit voor mijn ram ook.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Dollie zei:

Oef dat is zo te horen wel een flinke bult, die zou ik zeker z.s.m. laten verwijderen. Dat het niet kwaadaardig is wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Hij zal er uiteindelijk meer pijn van hebben dan dat ie van het herstel zal hebben, ben ik van overtuigd.

 

Ik kom regelmatig konijnen met allerlei bulten tegen natuurlijk en ik laat eigenlijk alles verwijderen. Ook abcessen het liefst gewoon in z'n geheel incl. kapsel eruit. Voor het herstel maakt het niet zoveel uit wat voor bult het was (mits het volledig verwijderd kan worden natuurlijk). Toevallig had mijn konijn een paar maanden geleden een bult op dezelfde plek, in de oksel als het ware. Alleen wat meer naar boven op de zijkant terwijl het bij jouw konijn zo te horen meer richting de borst zit.

 

AMWts8Cwf2ErDTs30l-w_1X8l2yrMhljPXm1Y-bG0X-HD2mLnalCy8XHevY0R575gtMZe5NNZbjOKvPxsv6WGdqVUW7Hh_QpHajSPdD5IRSnpln6a9cmK1A5qf6Pnnu0lArgkB0JN-Qu5sPhZ4DZ-r80qZSl=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8AuODVMnxT-iYetVnKozahNqVIOprkHZiVauC7kDFfnyw4ZdEl4PXjquSrJVWNClXpmWsJDnzZX1KU4e0sNX1Nz8Omh94yWpwJFbdXFzPjCkaGfoLcZadlD0A24hX7klz_Ke8l8YpOH03Gin5N3yxtf=w686-h914-no?authuser=0

 

AMWts8CSZEVrdvfEjpFu7QRERz8PBuZlkfpEnBi9Qqymgu-jMsZT8TaJL4IBxSl9D3cZbbJq_3G9pEWar6qwZqlEEgJ4ex-ko8FZuP8_NTUGtAaKlCwG9YqH0IeiNgP3fAPdBYmi9Jc7eVqc2bz76VSlRn1U=w1218-h914-no?authuser=0

 

Erg moeilijk om een foto van ee nwond op die plek te maken 😅 het was een bultje van een paar cm in doorsnede, maar leverde toch wel een redelijke jaap op. Ze heeft er totaal geen last van gehad, na thuiskomst gelijk weer goed eten en lekker in beweging. Het is wel een plek waar ze makkelijk bij kunnen en de verleiding is dan vaak wel groot om er aan te gaan zitten dus helaas wel een pakje aan, dat vond ze niet fijn. Na een paar dagen uit gedaan, ging prima toen gelukkig. Filmpjes gemaakt in de 2/3 dagen na de operatie: https://www.facebook.com/reel/2137413949775109/?s=fb_shorts_tab&stack_idx=0

 

Dit was trouwens een tumor (niet laten onderzoeken of het goedaardig of kwaadaardig was), ze heeft ook eerder een abces bij de hals gehad dat in z'n geheel verwijderd is, toen was een pakje niet nodig.

Wat kost zo’n operatie ongeveer? Ik heb het sowieso voor hem over hoor, maar toch fijn te weten wat het ongeveer kost.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

207 euro. Zo'n grote bult zal wel wat meer tijd in gaan zitten en je konijn is natuurlijk veel groter dus meer narcose nodig. Zat bij mijn konijn wel een gebitsbehandeling bij in ook, zij heeft een heel slecht gebit dus bij elke narcose moet daar wel iets aan gedaan worden (maar aangezien ze al onder narcose was etc. heb je het over een paar tientjes extra dan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Dollie zei:

207 euro. Zo'n grote bult zal wel wat meer tijd in gaan zitten en je konijn is natuurlijk veel groter dus meer narcose nodig. Zat bij mijn konijn wel een gebitsbehandeling bij in ook, zij heeft een heel slecht gebit dus bij elke narcose moet daar wel iets aan gedaan worden (maar aangezien ze al onder narcose was etc. heb je het over een paar tientjes extra dan).

Oke, dank je. Dat vindt ik best meevallen. Inderdaad, deze bult is enorm dus dat zal wat langer duren maar 300 reken ik dan ongeveer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn zou ik het nooit zolang afgewacht hebben en heb ik bij mijn konijn ook niet gedaan, die is binnen een paar dagen geopereerd nadat ik het ontdekte. Dus ik kan daar niet veel zinnigs over zeggen.

 

Het is wel een grote bult en zal een flinke wond zijn, maar wat moet je anders? Je kan hem hier echt niet mee laten lopen. Nog even en dan sleept het over de grond en gaat het open, dan ben je nog veel verder van huis. Helpt misschien niet met de bezorgdheid maar is helaas de realiteit denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Dollie zei:

Om eerlijk te zijn zou ik het nooit zolang afgewacht hebben en heb ik bij mijn konijn ook niet gedaan, die is binnen een paar dagen geopereerd nadat ik het ontdekte. Dus ik kan daar niet veel zinnigs over zeggen.

 

Het is wel een grote bult en zal een flinke wond zijn, maar wat moet je anders? Je kan hem hier echt niet mee laten lopen. Nog even en dan sleept het over de grond en gaat het open, dan ben je nog veel verder van huis. Helpt misschien niet met de bezorgdheid maar is helaas de realiteit denk ik...

Klopt, daarom ga ik er ook voor hoor, en heel lang heb ik niet gewacht, het is enorm snel gegroeid!
Hij is vorige week aangeprikt en toen was het meer dan de helft kleiner. Hij had er ook nog geen last van toen en de dierenarts adviseerde me omdat het een vetbult is, om het te laten voor wat het is. Maar in een week is het meer dan de helft gegroeid! Daarom ga ik maandagmorgen meteen bellen en hoop ik dat het heel snel verwijderd kan worden! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spannend! Succes morgen, ik hoop op goed bericht! Het is wel echt een flinke, snel groeiende bult. 

 

Ik heb er bij konijnen geen ervaring mee, alleen bij een muis en bij de kat, hoewel het bij de kat toen uiteindelijk geen vetbult was maar haar blaas die door een buikbreuk naar buiten geduwd werd 😥Dat was ook spannend, maar kwam ook goed. Laten we hopen dat dit ook goed komt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Evee zei:

Spannend! Succes morgen, ik hoop op goed bericht! Het is wel echt een flinke, snel groeiende bult. 

 

Ik heb er bij konijnen geen ervaring mee, alleen bij een muis en bij de kat, hoewel het bij de kat toen uiteindelijk geen vetbult was maar haar blaas die door een buikbreuk naar buiten geduwd werd 😥Dat was ook spannend, maar kwam ook goed. Laten we hopen dat dit ook goed komt! 

Nou onvoorstelbaar hoe hard dat groeit 😳 daarom echt wel zaak dat alles wordt weggehaald. 

Zou zo blij voor hem zijn als hij dat ding kwijt is! Morgen om deze tijd is hij er wellicht al vanaf 😃 

 

Katten zijn wel sterker meestal maar hij is gelukkig verder in goede conditie. Hij eet en drinkt heel goed en keutelt ook goed. Hij is nog actief gelukkig. Al wordt hij er wel duidelijk door belemmert want hij kan niet meer lekker languit slapen. Hopelijk morgen wel weer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, DaniëlleV zei:

Update: Bennie wordt morgenochtend geopereerd en ze gaan proberen alles weg te halen. Hopelijk lukt dit want het zit vast op een spierwand. 
We gaan ervoor! 

 

Ik hoop dat alles goed is gegaan en dat je Bennie straks mag komen ophalen. Op naar een voorspoedig herstel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .