Ga naar inhoud

Snufje gaat steeds liggen en lijkt ziekjes


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo 🙂 

Zou iemand mij willen helpen/geruststellen? (Het heeft een beetje spoed)

Mijn konijntje Snufje (teddy dwerg, voedster) gaat sinds vanmorgen steeds liggen, ze loopt wel stukjes en staat wel vaak op om even haar vachtje te likken, maar daarna gaat ze telkens weer liggen. Ik weet heel goed hoe ze zich normaal gedraagt, en haar gedrag is vandaag anders.

Dit is in het verleden al meerdere malen gebeurd, het is voor mij dus niet iets nieuws, maar ik schrik toch elke keer heel erg en ben elke keer doodsbenauwd dat het langer dan een dag doorgaat. 

Meestal is het elke keer na een dag voorbij, maar ik wil wel heel graag weten of er iemand is die mij kan vertellen wat Snufje toch heeft? Heeft ze misschien het prikkelbare darm syndroom maar dan bij konijnen? Bestaat dat? Want ik heb haar gisteren/vandaag niks anders gegeven dan normaal, ze krijgt elke dag ongeveer hetzelfde eten om haar darmpjes niet van streek te brengen (veel hooi, niet-gemengde biks van welkoop voor dwergkonijnen, en soms een knaagstick). 

Als ze verstopping heeft heb ik daar prozyme en cisaral drops voor in huis, maar ik vraag me af of dit verstopping is en ik wil haar niet spul geven wat ze niet nodig heeft want straks krijgt ze daar meer buikpijn van. 

Als Snufje iets heeft wordt ik daar ontzettend gestresst en verdrietig van, ik houd namelijk ontzettend veel van haar, ik ben eigenlijk veel te erg aan haar gehecht. Maar ze is dan ook een buitengewoon lief en bijzonder konijntje, ik vind nooit meer zo'n konijntje als onze Snufje. 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groetjes,

Anne

 

 

 

aangepast door snufje9
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Newby1981 zei:

Heeft ze geen gasaanval? Als 1 van mijn konijnen een gasaanval heeft gaan ze ook steeds liggen, het liefst half op hun zij (geen relaxte houding in ieder geval)

Eet en drinkt ze wel?

Als ik jou was zou ik de dierenarts vandaag even bellen. Succes! 

 

Ze drinkt wel goed. Ze eet niet zo veel, maar ze heeft gisteravond nog behoorlijk wat eten gehad (hooi en knaagstick).

Snufje heeft veel angst voor de dierenarts, ik kan de dierenarts wel in ieder geval bellen wat te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer heeft ze voor het laatst iets gegeten? Als dat gisterenavond was, moet je echt vandaag naar de dierenarts. Anders kunnen de darmen stilvallen en/of kan er gas ontstaan, dat is een levensbedreigende situatie. Geruststellen kan ik je dus helaas niet. 

 

Als dit vaker voorkomt wil ik je adviseren om nog eens kritisch naar het voer te kijken. Knaagsticks bevatten veel suiker en ongezonde toevoegingen, die zouden buikpijn kunnen triggeren. Ook vraag ik me af hoe goed de biks zijn die je haar geeft. Hoeveel geef je hiervan per dag? Je zou eens in de webwinkel kunnen kijken naar brokken, de brokken die verkocht worden daar zijn allemaal oké (je kan uiteraard ook ergens anders bestellen/kopen, maar meer om een indruk te geven van wat goede brokken zijn).

 

Heeft snufje een konijnenmaatje?

 

Succes en sterkte met haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het nu, heb je de dierenarts nog gebeld?

Het ene konijn kan wel gevoeligere darmen hebben dan het ander maar veel suiker is voor geen enkel konijn goed.

Als je een snackje wil geven kun je beter voor de Loops van Selective kiezen of een wilgen -of fruitboomtakje of een stukje groente.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Bunny566 zei:

Hoe gaat het nu, heb je de dierenarts nog gebeld?

Het ene konijn kan wel gevoeligere darmen hebben dan het ander maar veel suiker is voor geen enkel konijn goed.

Als je een snackje wil geven kun je beter voor de Loops van Selective kiezen of een wilgen -of fruitboomtakje of een stukje groente.

 

Beste Bunny566, 

Eerst bedankt voor de tip 🙂

Het gaat ondertussen beter met Snufje, ze eet en drinkt al weer voluit. Is ze volgens jullie dan weer aan het opknappen? Ik heb de DA gebeld en hun advies opgevolgd maar ik kon niet fysiek met Snufje naar de dierenarts gaan, want mijn ouders waren niet thuis en ik heb nog geen rijbewijs.

Ik had gister dan ook een nare dag, ik heb de hele dag bij Snufje gezeten om haar te aaien, warmte te geven en te doen wat ik kon, en heb veel gehuild en ben daardoor vandaag echt doodop.

Maar het lijkt alsof het goed gaat komen. Want Snufje lijkt weer haarzelf te worden, ze is weer heel levendig, ze wast zich en ze is steeds aan het spelen en hooi eten en knagen en drinken e.d. Ze heeft haar dekentje zelfs van haar afgegooid.

Denken jullie, na dit gelezen te hebben, dat het nu wel goed komt met Snufje? Of moet ik alsnog met haar naar de DA?

 

aangepast door snufje9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan en fijn dat het weer beter lijkt te gaan.

Wat was het advies van de dierenarts, moest je ook medicatie geven?

Ik heb kortgeleden hetzelfde met onze ram meegemaakt, hij wou niet eten en ging ook steeds liggen. Hij bleek ook een te lage temperatuur te hebben. Waarschijnlijk een gasbuik. Hij begon vrijwel meteen weer te eten na de medicatie waardoor ik te snel met de medicatie gestopt ben en hij weer last kreeg van zijn buik. 
Hoe zijn de keutels van Snufje, niet te klein of weinig?

 

De soort brokjes kan wel verschil maken. Onze ram had regelmatig plakpoep maar sinds hij graanvrije brokjes krijgt niet meer.

Niet dat jij ook graanvrije brokjes moet gaan geven maar er zit wel verschil in de kwaliteit van brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volg ook het advies van de knaagsticks op dat je hier op het forum kreeg. En hoeveel brokjes krijgt ze? En krijgt ze ook groenvoer? Dat laatste moet je langzaam opbouwen maar is wel iets wat een konijn graag eet en groen voer is iets dat een konijn ook in de natuur eet: gras, andijvie, witlof etc. Er is hier genoeg over te vinden op de site.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .