lize-lotje Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart (aangepast) Hallo, Onze konijnen hebben nu een ren (van die ijzeren hekjes) en daarover heb ik een net gespannen. Graag zou ik een vaste ren maken voor ze maar ik zie hier toch wel veel buiten verblijven wat aan de bovenkant open is. Maar hoe hoog zou ik deze dan het beste kunnen maken? En zijn jullie niet bang voor katten of andere dieren ( bij ons een paar deuren verder hebben ze minsten 10 (buiten) katten. Of hebben jullie een vaste ren met wel een "dak"? Of iets ter bescherming. 22 maart aangepast door Evee Een in ren veranderd in titel Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart Heb je gezien dat er heel veel info over staat bij de informatieve artikelen? En er is ook een topic waarin leden foto's plaatsen van hoe het er bij hun uit ziet, ook altijd handig voor inspiratie. Tips voor het maken of kopen van een konijnenhok (huisvesting algemeen) https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips Tips voor het zelf bouwen van een konijnenhok https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken Roofdieren zoals marters en vossen weren uit het konijnenhok https://www.bunnybunch.nl/informatie/marters-vossen-weren-uit-konijnenhok Zo zien mijn rennen er uit, die zijn ook echt roofdier-proof. Hier ook echt nodig want er leven marters en vossen in de buurt, en genoeg grote roofvogels. En genoeg brutale katten. Ik snap dat dat niet voor iedereen haalbaar is om dit te bouwen (zeker met de houtprijzen nu), voor mij is dit ook versie 7 inmiddels 😄 Vorig jaar hebben we de tuin opgeknapt en deze schuur zelf gebouwd. Links de konijnenrennen, hier nog dubbel, inmiddels is het één grote ren. 4x4 meter. Rechts een schuurtje van 4x4 meter. Het bouwwerk is dus 8x4 meter. Er naast twee grote vaten voor regenwater van het dakje (inmiddels met ombouw in zelfde stijl als de schuur, en sedumdakje er boven, zodat het lekker uit de zon is en schoon blijft) en de plek waar we de vuilnisbakken zetten. Ik heb dus echt alles bij de hand bij de konijnen. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bunny566 Geplaatst: 7 maart Delen Geplaatst: 7 maart Wij hebben 7 jaar lang een panelenren gehad, zonder problemen maar dat had evengoed anders gekund. Er is op de oprit in ieder geval 1 x een marter geweest, gelukkig niet in de tuin...En er wonen hier ook veel katten. Inmiddels hebben we een afgesloten ren van ongeveer een meter hoog. Erg blij mee. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Ik zou het niet meer durven om ze in een aan de bovenkant open ren te houden. Een net houdt ook niet zoveel indringers tegen. Katten kunnen inderdaad ook konijnen pakken en doden. Je kan de ren aan de bovenkant dichtmaken met gaas of met hout en daarop dan golfplaten of iets dergelijks. Een keer heb ik voor het koppelen van konijnen een tijdelijke ren van vrij stevige panelen aan de bovenkant provisorisch dichtgemaakt door er andere, lichte, panelen op te leggen en vast te maken. Maar dat was dus voor tijdelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart (aangepast) Onze konijnen hebben inderdaad geen dak, maar dat kan alleen omdat er bij ons aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: Wij hebben geen problemen met buitenkatten. In de 2 jaar voor de konijnen is er nooit een kat in de tuin geweest. Er zijn 2 buurtkatten, maar de ene is half blind en is alleen bij ons het huis binnen gelopen per ongeluk, want ze is van de buurman. Vergiste zich in deur. De ander is 's avonds niet buiten en loopt voor de huizen en nooit aan de tuinen kant, want die is van een van de buren aan de overkant. Wij wonen zo stedelijk dat we geen problemen hebben met vossen, marters of evt. roofvogels. Ons ene konijn is 4,5 kg en ons andere 3,3 kg (en nog in de groei). Of zoals mijn zus zegt: jouw konijn is zwaarder dan mijn kat. De plek waar ze zitten is tegen ons huis aan - ik ben dus zo buiten bij ze en zij zijn zo binnen bij mij. Ik werk 4 dagen thuis. Mijn man 1 dag en straks 2 dagen. Als 1 van die voorwaarden zou veranderen, bijv. als we wel last zou hebben van katten, zouden verhuizen naar een ander gebied of als we dus wel zouden kiezen voor kleine konijnen, dan zou ik het dus never nooit doen. Nu vind ik het gewoon fijn dat ze zoveel ruimte hebben (en straks nog meer krijgen), wat ik niet kan doen als ik er een grote ren van zou moeten maken. Ze hebben nu ongeveer 1/3 van de tuin en ze gaan naar 1/2 of meer. Wat ook meespeelt is dat ons jeugdkonijn altijd vrij in de tuin heeft gezeten en daar jaren goed heeft geleefd, ik weet dus dat het zonder problemen kan. Het konijnkundig asiel vond het ook prima. 22 maart aangepast door bunnyempress Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lio en Leia Geplaatst: 22 maart Delen Geplaatst: 22 maart Wij hadden vroeger ook jaren konijnen in een niet overdekt panelenrennetje waarbij nooit iets is misgegaan. Onze vorige konijnen hadden een laag konijnenhok vast aan een overdekte ren. Een loslopende hond is er toen in geslaagd om het dak open te klappen en ze allebei eruit te halen en s ochtends vonden we hen naast het hok. Dit wil ik nooit meer meemaken. Sinds anderhalf jaar hebben we een nieuw koppeltje. Hun hok staat nu in een volière. Deze is ongeveer 4m². Wanneer we thuis zijn mogen ze op een groter stuk met een net erover maar dit echt enkel als we thuis zijn. Mensen zijn steeds verwonderd als ze bij ons komen wat een luxewoonst ze hebben 🤣 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 23 maart Delen Geplaatst: 23 maart Wat verdrietig om je konijnen zo te verliezen. Ik zou woest zijn op de eigenaar van de hond. Is die dan gewoon weglopen ofzo? In de buurt hebben we wel last gehad van een loslopende hond, want de buren verderop hadden een golden pup. Kennelijk was het nogal oefenen met de deur goed dicht doen ofzo, dus regelmatig liep ze door de wijk. Inmiddels is dat gelukkig beter. Onze konijnen zitten in de achtertuin met hoge schuttingen, dus over honden hoef ik me geen zorgen te maken. Ik vroeg me wel af hoe hun directe buren dat dan deden, want die hebben kippen, die regelmatig los in de tuin lopen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lio en Leia Geplaatst: 23 maart Delen Geplaatst: 23 maart De hond was de avond voordien gaan lopen van zijn baasje. Ern siberische husky. Er hing een oranje leiband aan het hok. We hadden hiervan een foto genomen en op FB geplaatst om de mensen in de buurt te waarschuwen. Met een tip van iemand anders zijn we bij de eigenaar geraakt en hebben we deze kunnen contacteren. Hij is toen wel bij ons geweest om zich te komen verontschuldigen en uitte ook zijn spijt. We hebben het dan zo gelaten. Een echt trauma voor ons gezin op dat moment. Dacht even geen konijnen meer te houden maar dit was snel over 😉 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 3 april Delen Geplaatst: 3 april (aangepast) Ik heb heb wel een net gebruikt om aan de bovenkant de ren dicht te maken. Katten proberen hier echt niet doorheen te komen en (roof)vogels ook niet. Misschien als je andere roofdieren zou hebben zoals marters dat die dat wel zouden kunnen alleen daar maak ik me hier niet zoveel zorgen over. Helemaal open zou ik persoonlijk niet durven 3 april aangepast door Jonna Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten