Ga naar inhoud

Hebben jouw konijnen een graafbak?

Evee

Graafmogelijkheden voor konijnen  

84 leden hebben gestemd

1. 1. Hebben jouw konijnen een graafbak?

• Ja, het hele jaar
      34
    • Ja, in voorjaar / zomer
      19
    • Nee
      31

Aanbevolen berichten

Hebben jouw konijnen een graafbak? Of misschien is wel de hele ren een graafbak!

En als je een graafbak hebt, hebben ze die dan het hele jaar, of zet je die neer in het voorjaar / zomer als ze de meeste behoefte hebben om te graven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger jaarrond graafbakken, omdat de hele ren graaf-terrein was. Dat vond ik toch wat nadelen hebben, dus een paar jaar geleden ben ik overgestapt naar losse graafbakken. Die haal ik er in de winter uit. In voorjaar/zomer/herfst staan ze er wel in.

Ik heb meerdere opties geprobeerd maar ben nu zoals de meesten bij de blauwe schelp uitgekomen 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze in het voorjaar en de zomer een graafbak. Ik gebruik een speciekuip. In de zijwand zitten twee gaten op konijnformaat, op een hoogte waarbij er nog veel zand in kan zonder dat het eruit loopt. In de herfst gaat het zand weg en zet ik de speciekuip op zijn kop, als schuilhuisje.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Eefje zei:

Mijn vorige konijnen hadden het wel. Deze niet, ze gebruikten het als wc, binnen 2 dagen stonk dat ding de kamer uit. En waar laat je dat zand dan elke keer 🤷

Bij mij hetzelfde. Ooit zo’n schelp gevuld met zand. Ze vonden het geweldig maar ik vond het minder geweldig, het werd ontzettend vies.

Ook vind ik het speelzand ontzettend vochtig en aangezien mijn konijnen in een schuur zitten werd ook alles erg nat ervan. Daardoor ging het volgens mij nog meer stinken. Ook had ik opeens ongedierte wat eruit kwam. Soort van zandvliegen. Toen was ik er klaar mee. 

Als ik het nog eens zou doen dan zou ik graag een drogere soort zand willen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor Fluffy en Pip en roze zandbak schelp. Deze staat meestal van eind maart tot eind september in de ren. Vooral Pip is gek op graven, maar Fluffy betrap ik toch ook regelmatig in de zandbak 😀 hier houden ze het zand netjes schoon, dus ik hoef het in al die maanden nooit te vervangen, hooguit een keer bijvullen. 
Fluffy en Pip wonen buiten dus ik heb geen last van vochtig blijvend zand, ik moet het soms zelfs nat maken zodat ze er nog in kunnen graven 😅

Vanaf het najaar neemt de graaf behoefte af en haal ik de zandbak weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Okki zei:

Hier hebben ze in het voorjaar en de zomer een graafbak. Ik gebruik een speciekuip. In de zijwand zitten twee gaten op konijnformaat, op een hoogte waarbij er nog veel zand in kan zonder dat het eruit loopt. In de herfst gaat het zand weg en zet ik de speciekuip op zijn kop, als schuilhuisje.

Wat een slim idee! En hoe komen ze er dan in? Met een opstapje? Heb je een foto?

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei:

Wat een slim idee! En hoe komen ze er dan in? Met een opstapje? Heb je een foto?

Opstapje niet nodig hoor, zo hoog is het niet. Ik heb er even een foto van gemaakt net. Binnenkort weer eens schoonpoetsen, omdraaien en zand erin. 

Screenshot_20230306-151346-846.png

• Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even voor Charlie en Pepper gestemd. Zij hebben jaarrond een zandbak. Ik heb er net weer wat water bij gegoten aangezien het niet echt stevig graafzand meer was. De laatste tijd heb ik Charlie hem af en toe wel zien gebruiken, maar niet veel. Ik verwacht dat nu het voorjaar wordt hij wel weer wat meer in trek zal komen bij de nijntjes. Het is een opbergbak met een wilgenbruggetje ⬇️

Screenshot_20230118_164036.thumb.jpg.038cc8373662acf92704dc5eda24f089.jpg

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier geen graafbak, maar een graaftuin 😄. Ze heeft meestal een paar standaard plekken waar ze graaft in de tuin. Aan het einde van de dag gooi ik het weer dicht. Anders graaft ze naar de buren. Soms kan ze dagen achter elkaar graven. Nu is het al tijdje rustig. Alleen Fluffie de voedster graaft. Rammetje kijkt er alleen naar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had afgelopen jaar een speciekuip als zandbak, met een schuilhuisje ernaast als opstap. Kushi was er erg fanatiek mee  Op een gegeven moment scheurde Kushi een nagel en deed er niks meer mee, toen heb ik hem eruit gehaald. Onderin de speciekuip had ik gaatjes geboord omdat de ren op dat moment op die plek niet overdekt was.

Inmiddels is de ren op die plek wel overdekt en zit ik te twijfelen wat ik ga doen. Of de speciekuip weer erin, met wellicht inderdaad gaten erin zoals @Okki heeft. 
Of een zandbakschelp, maar dan ben ik bang dat heel veel zand eruit wordt gegooid. Op de beoogde plek zal het zand dan door het gaas worden gegooid op een plek waar je moeilijk bij kan. ik heb daar een strook stenen van 20 cm breed met erachter een muur van gestapelde stenen.   Ik heb momenteel heel veel stro in het grote schuilhok liggen en daar kan Kushi ook erg fanatiek in graven. Weet niet hoe fanatiek Micha ermee zal zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nala is het hele jaar door van het graven. Als ze zo'n periode heeft, vliegt de bodembedekking de hele kamer door. Af en toe krijgt ze dus een zandbak en dat vindt ze fantastisch. Ik heb alleen geen stemoptie, want ja, ze hebben er een, maar niet permanent, en ook niet gebonden aan een periode. Dat kan zoals laatst ook midden in de winter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nee gestemd omdat er nu geen mogelijkheid is. Er ligt wel heel veel stro in het nachthok en zie wel steeds tunnels. Dit voorjaar gaan we flink uitbreiden en dan komt er een graaf optie. Ik weet dat Bobby dat graag doet want ik had vorig in de ren een stuk niet bestraat. Later alsnog bestraat. Van Meike weet ik het niet maar vermoed dat ook zij het wel gaat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het hele jaar door gestemd. Wij hebben in de omheining/ren eerst tegels gelegd en daaroverheen hebben we flink wat zand gedaan. In de winter periode graven mijn konijnen Aya en Verdi eigenlijk niet. Nu het weer wat zachter begint te worden, beginnen ze weer een beetje te graven. In de zomer zijn ze heerlijk bezig met graven. Ik laat ze altijd maar doen, ik vind het ook nog leuk om te zien hoe ze zo fijn bezig zijn met graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben ze het hele jaar door een graafgedeelte. De helft van de ren ongeveer is circa 50 cm diep en hele tunnels en zelfs 3-hoekts tunnels worden gegraven door Monky. Binky is niet zo van het graven maar Monky daarentegen graaft het hele jaar door. Zodra ze ziet dat je een tunnel dicht gooit komt ze zich er mee bemoeien, in de weg lopen en als je klaar bent begint ze weer gelijk opnieuw 🙂

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een overdekte ren (1,50 x 0,90) ingegraven in de tuin waar ze alletwee vrolijk uit proberen te graven, verbonden met 2 zippi-tunnels met hun basis-ren en een andere kleinere ren. Naast graven zitten ze ook daar wel eens te mediteren (of te slapen?)
Momenteel hebben ze een mooie geul gemaakt. Binnenkort maar weer dichtgooien met aarde  😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
15 uren geleden, Willywonka23_ zei:

Ik zou wel heel graag een zandbak voor mn konijnen willen hebben maar ze wonen binnen en ik wil zeker geen troep in mn kamer dus moet een andere oplossing vinden

Een ballenbak, een oude doekenbak, een papierpropjesbak een wc rollenbak, een beukensnippergraafbak, er zijn genoeg alternatieven hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 5-4-2023 om 09:27, Evee zei:

Een ballenbak, een oude doekenbak, een papierpropjesbak een wc rollenbak, een beukensnippergraafbak, er zijn genoeg alternatieven hoor!

Die ballenbak is ook een heel goed idee maar mn kamer is ook niet zo groot dus die andere suggesties zijn denk ik veel beter en wil ook niet dat ze er een wc boel van maken haha

aangepast door Willywonka23_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-3-2023 om 18:46, Cheeta26 zei:

Of een zandbakschelp, maar dan ben ik bang dat heel veel zand eruit wordt gegooid.

Ik heb een schelp en er een zak zand in gedaan van 25 kg. Er komt nauwelijks iets over de rand heen. En bij mij houden ze hem helemaal schoon. Zomers gooi ik er water in om lekker te kunnen graven. Nu is het zacht zand. Maar ik zie ze er wel eens in rollebollen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een ingegraven vijverbak in de ren maar die gebruiken ze als toilet... gaat veel te veel zand in om snel te verschonen dus heb hem nu leeggemaakt en afgedekt. Als iemand nog een leuk idee heeft wat we met dat die lege bak kunnen doen voor de konijnen hoor ik het graag 😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .