Ga naar inhoud

Kat met stomatitis

Mitty

Aanbevolen berichten

Heeft hier iemand misschien ervaring met stomatitis bij een kat?

Familie van mij zit met een hele lastige beslissing en heeft mij om advies gevraagd, maar ik weet zelf ook niet wat te doen. 

De situatie is als volgt. De kat is nu 3 jaar en een jaar geleden geadopteerd uit het asiel. Daarvoor heeft ze in het buitenland geleefd, waardoor er geen informatie is over precieze leeftijd en verdere geschiedenis. Na adoptie bleek ze hevige stomatitis te hebben. Het asiel heeft toen een operatie betaald waarbij naar zeggen alle tanden/kiezen zouden worden verwijderd. Na de behandeling knapte ze op, maar sinds kort zijn de klachten in alle hevigheid terug. Ze eet en drinkt niet, mauwt van de pijn en ligt de hele dag passief op dezelfde plek. Pijnmedicatie helpt een beetje. Na verder onderzoek blijkt dat niet alle tanden/kiezen zijn verwijderd. Dit kan nu voor een groot bedrag alsnog worden gedaan, maar er bestaat een grote kans dat de ontstekingen om de zoveel maanden terug blijven komen. De andere optie is haar in laten slapen. Ik vraag mij af wat de kwaliteit van leven is voor zo'n beestje, maar ze is nog zo jong. Alle advies/tips/ervaringen zijn welkom!

aangepast door Mitty
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Mitty wijzigde de titel naar Kat met stomatitis

Oh wat naar dat toch niet alle tanden en kiezen zijn verwijderd! Naar wat ik heb gehoord van diverse mensen knapt een kat met stomatitis echt heel goed op als alles tanden en kiezen verwijderd zijn. Ik heb nog niet gehoord van ontstekingen die terugkomen, ik hoor zelf alleen maar goede verhalen.

Hoeveel het verwijderen kost is afhankelijk van het aantal gebitselementen wat getrokken moet worden en of er nog in de kaken 'gespit' moet worden naar restanten van wortels. Wij hebben ooit bij een oud katje het halve gebit moeten laten trekken en dat kostte toen iets van 400 euro. Ze knapte er goed van op!

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou wel contact opnemen met het asiel en/of de dierenarts waar de eerste behandeling is gedaan. Die zijn eigenlijk hun belofte niet nagekomen of hebben verkeerde informatie gegeven. Misschien was er ook wel een gegronde reden om toen niet alles te verwijderen, dat kan ook belangrijk zijn om te weten. 

• Bedankt 1
  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las inderdaad dat er niet altijd gekozen wordt voor het verwijderen van alle tanden/kiezen, maar aan de andere kant is kans op (voor zo ver mogelijk) genezing groter als alles verwijderd wordt. Ze gaan zeker contact opnemen met zowel asiel als DA, want ergens is er iets mis gegaan in de communicatie.

De operatie voor de laatste paar tanden/kiezen gaat €800 kosten, wel een flink bedrag, maar ik denk dat de kosten al snel oplopen als je voor behandelen kiest.

Wij hebben een keer met onze kat bij een spoedkliniek gezeten (tijdens de feestdagen, in het weekend). Ze dachten dat er iets in haar keel vastzat, maar de arts die daarover ging had geen dienst. Ze wilden haar toen houden tot de volgende dag, maar toen wij de kosten hoorden.. We hebben gevraagd of er ook iets anders aan de hand kan zijn. Slokdarmontsteking was ook mogelijk en met antibiotica goed te bestrijden. We hebben toen op het laatste gegokt en gelukkig was het de juiste keuze. Achteraf snap ik dat onze dierenarts het zekere voor het onzekere wilde nemen. Maar het kostte wel €700.

Is het mogelijk dat ze in het asiel niet door hebben gehad dat de kat een hevige ontsteking had? Ik vraag mij af hoe goed je dat in de gaten kan houden als er zo veel katten zijn, maar aan de andere kant kan je geen zieke kat aan iemand meegeven. Het spreekt wel voor ze dat ze de eerste behandeling hebben vergoed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, 800 euro?? Dat vind ik heel veel geld. Hier was het dus 400 euro voor ongeveer het halve gebit, inclusief spitten naar restjes wortel in de kaak. Misschien loont het om nog bij andere dierenartsen een prijsopgaaf te vragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-3-2023 om 16:41, Okki zei:

Jeetje, 800 euro?? Dat vind ik heel veel geld. Hier was het dus 400 euro voor ongeveer het halve gebit, inclusief spitten naar restjes wortel in de kaak. Misschien loont het om nog bij andere dierenartsen een prijsopgaaf te vragen?

Inclusief restjes wortel verwijderen? Dan is het wel een bijzonder verschil.. Ik zal het even doorgeven..

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er erg aan wat er nog aan elementen zit. Hoektanden zijn vaak erg prijzig, deze zijn erg moeilijk te verwijderen, zeker in de onderkaak, net als meerwortelige elementen. Ook kan je alleen met foto's zeggen of echt alles verwijderd is. Dat ligt ook rustig rond de 200 euro van een volledig gebit. (minimaal 10 tot 12 dentalefoto's) Ook is het belangrijk goed na te vragen wat er wel en niet bij in zit. Soms zit pijnstilling en een nacontrole er niet bij in, bij andere wel. Ook is het handig om goed na te gaan om welke elementen het gaat, omdat daar dus ook behoorlijk prijsverschil in kan zitten. 

Gaat het hier bij alleen stomatitis of gingevites stomatitis complex? Maakt ook nogal een verschil in behandel advies en de prognose.

Dus welke elkementen

Wel geen foto's

Wat zit er bij de behandeling inbegrepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Helaas weet ik niet het antwoord daarop. Ik heb bericht gekregen dat ze haar hebben laten inslapen. Ze bleek ook te lijden aan nierfalen, bloedarmoede en een deel van haar lever was ontstoken. Ik vind het erg verdrietig dat ze in de korte tijd dat ze er was zo heeft geleden. Bedankt voor het meedenken allemaal🥰

• Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .