Ga naar inhoud

Groenten die helpen met tanden slijten


NLP

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Mijn konijn Olivier heeft gebitsproblemen en daarvoor heeft hij nu een antibioticakuur gekregen. Het probleem is nu dat hij geen hooi wilt eten. Ik heb drie soorten hooi geprobeerd en nog steeds geen succes geboekt. Hij is vrij oud (7 jaar) en komt uit een zwaar verwaarloosde omgeving, dus goede zorg en voeding heeft hij eigenlijk nooit ontvangen. Ik ben daarom niet bekend met zijn eetgewoonten hiervoor, aangezien de vorige eigenaar zelf totaal geen beeld had van hoe het met zijn eigen konijn ging. Mijn vraag is nu welke groenten (of ander voedsel) ik kan geven waardoor zijn tandjes nog wel een beetje blijven slijten, want dat wilt hij gelukkig wel eten. Hij krijgt nu bloemkoolbladeren, witlof, andijvie, een beetje wortelrasp, munt, peterselie, koriander en bleekselderij. Wilgentakken krijgt hij ook, maar dat wilt hij niet eten.

 

Ik ben me er bewust van dat hooi minstens 80% van zijn dieet moet zijn, maar momenteel heb ik even geen keuze dan met hem mee te gaan in wat hij kan eten, gezien hij al uit een vreselijke situatie komt en nu gezondheidsklachten heeft. En ik durf hem nu ook niet te "dwingen" om hooi te eten door minder ander voedsel te geven, omdat hij al zo zwak is door zijn vorige leefsituatie. Dus ik hoor graag jullie suggesties!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht wat hardere brokken? Zoals Beaphar, Rosewood meadow of Bunny nature? Daar moeten ze echt flink op knagen. 

Ander soort knaaghout? Appelboom, perenboom, berk? Hier staan er nog meer: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

Bij mij hielp het trouwens om hooi bij de boer te halen. Alles uit de winkel willen ze hier ook niet, zat ook vanalles met kruiden te proberen om er maar hooi in te krijgen en sinds ik hier de tip voor hooi van de boer kreeg vliegt het erdoor. Zijn vaak dikkere/ holle stengels die ze heerlijk vinden. Vooral eerste snede.

En een andere tip is een maatje; voorbeeld doet volgen, eten is ook een sociale aangelegenheid. Zeker als hij zo verwaarloosd is zou het fijn zijn als hij normaal konijnengedrag af kan kijken en kan vertonen als groepsdier.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat juist konijntjes uit verwaarloosde situaties vooral hooi aangeboden werd en je juist heel voorzichtig moet zijn met brokken en groenvoer dan. Juist die twee elementen kunnen namelijk flink op de spijsvertering werken en dan zit je straks naast de gebitsproblemen ook nog met spijsverteringsproblemen. Ik zou er dus heel erg voorzichtig mee zijn. Maar de gebitsproblemen maken het wel een complexer verhaal. 

 

Helpt het als je het hooi in kleinere stukjes knipt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .