Ga naar inhoud

Hooi weghalen?


rabbitPuk

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje. Puk eet best weinig hooi, iig lang niet zoveel als zijn grootte (wat ik las). Wat doen jullie met het hooi wat overblijft? Ik vul het nu bij maar dat betekent wel dat het hooi soms meerdere dagen er ligt en weet niet of dat uitmaakt?  Vind het ook zonde om steeds alles weg te gooien🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog ruifjes had deed ik het dan van de ruif in de toiletbakken als toplaagje. Dan knabbelden ze er nog wel wat op. 

Het is wel belangrijk om dagelijks vers hooi aan te bieden. Als je te veel aanbied / niet zeker bent van de hoeveelheid, bied dan in een paar momenten hooi aan. Dan kun je wat minder geven, maar controleer je wel vaker of het al aangevuld moet worden. Op die manier verspil je minder dan wanneer je gewoon een ruif vol doet en niet bedenkt of ze wel zoveel eten op een dag 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, rabbitPuk zei:

Dankjewel voor jullie reacties. Misschien moet ik het inderdaad eens op een andere manier aanbieden

 

Wat bij ons ook werkt is er iets bij leggen en dan weer mixen. Het is echt hilarisch om te zien dat ze er dan op afstuiven of uit de tas proberen te eten, terwijl het van dezelfde hooibaal komt. Zolang het in de bak niet nat is, mag het van ons blijven liggen, maar mixen met een handje "nieuw" wekt dus weer eetlust op. Als ik wat rommel hooi wegveeg van de grond af moet er ook echt per se nog van gegeten worden (waarom?!), want nu ligt het op een andere plek. Dus hooi wat is blijven liggen in de wilgentunnel gaat de hooiruif in en soms andersom en wordt dan weer opnieuw gegeten. Zij krijgen 2x per dag bijvulling van ons.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het fijn om alles wat niet gegeten is, weg te halen. Dan zie ik precies hoeveel er die dag gegeten wordt.

Soms heb ik een soort hooi dat minder wordt gegeten. Dat maak ik lekkerder door er gedroogde bladeren mix doorheen te doen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 21-3-2023 om 00:33, To van de Veluwe zei:

Bij mij eten ze op dit moment ook minder hooi. Ik begrijp niet goed hoe het komt. Het is Timothy hooi. Maar ik zie overal grote ronde keutels. Dus het gaat wel goed met ze.

Wat gek. Puk heeft inmiddels al meerdere soorten tot zijn beschikking gehad maar blijft het slecht eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik al een proefpakket met verschillende soorten hooi geprobeerd maar blijft slecht hooi eten. Brokjes wel en dat is vaak s middags op. Geef ook pas nieuwe brokjes in de ochtend, ook niet teveel dus ik snap er niks van. Zie hem soms wel stro eten. En groenvoer s avonds gaat er ook wel in. Zijn tanden zijn in orde, vorige week een check gehad gelijk met vaccinatie.

Heb op verschillende manieren aangeboden, een ruif, een bal voor zijn toiletbak, los in de kooi, in zijn toilet. Hoop dat als hij gekoppeld kan worden misschien af kijkt van het andere konijn en denkt hè gezellig samen hooi eten 🙈. Volgende week castratie dus nog een aantal weken en dan heeft hij hopelijk een vriendinnetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, rabbitPuk zei:

 Brokjes wel en dat is vaak s middags op. Geef ook pas nieuwe brokjes in de ochtend, ook niet teveel dus ik snap er niks van.

 

Dat klinkt dus wel als teveel brokjes voor Puk. Onze konijnen eten de brokjes binnen 10 minuten op, dus ik kan de voerbakjes snel weer weghalen. Jij voert ook groenvoer, dus wat er op het pak staat (20 gram per kilo konijn) is dan vaak teveel. Wij zijn onlangs van merk brokken gewisseld en ik moest echt kijken hoeveel ik moest gaan voeren, want anders lieten Scarlett en Lodewijk ook veel hooi staan, terwijl ze normaal gesproken hun eigen formaat in hooi opknabbelen. Dat vind ik niet ok, want dan kunnen ze gezondheidsproblemen krijgen op de lange termijn, dus dan liever maar minder brokjes.

 

Ik zag dat je ook al in het topic had gepost over hoeveel gram brokjes je kan voeren (zie hieronder), maar zolang ze hooi hebben, kunnen ze geen honger lijden. Heb je in de tussentijd de hoeveelheid groenvoer verhoogd?

 

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Dat klinkt dus wel als teveel brokjes voor Puk. Onze konijnen eten de brokjes binnen 10 minuten op, dus ik kan de voerbakjes snel weer weghalen. Jij voert ook groenvoer, dus wat er op het pak staat (20 gram per kilo konijn) is dan vaak teveel. Wij zijn onlangs van merk brokken gewisseld en ik moest echt kijken hoeveel ik moest gaan voeren, want anders lieten Scarlett en Lodewijk ook veel hooi staan, terwijl ze normaal gesproken hun eigen formaat in hooi opknabbelen. Dat vind ik niet ok, want dan kunnen ze gezondheidsproblemen krijgen op de lange termijn, dus dan liever maar minder brokjes.

 

Ik zag dat je ook al in het topic had gepost over hoeveel gram brokjes je kan voeren (zie hieronder), maar zolang ze hooi hebben, kunnen ze geen honger lijden. Heb je in de tussentijd de hoeveelheid groenvoer verhoogd?

 

Dankje voor je reactie. Ik ga de brokjes dan idd toch minderen. 

Qua groenvoer krijgt hij s avonds een paar blaadjes witlof met wat wortelloof, peterselie of paar blaadjes andijvie. Soms wat tauge of een minitomaatje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-3-2023 om 00:33, To van de Veluwe zei:

Bij mij eten ze op dit moment ook minder hooi. Ik begrijp niet goed hoe het komt. Het is Timothy hooi. Maar ik zie overal grote ronde keutels. Dus het gaat wel goed met ze.

Hoe gaat het nu met ze? Eten ze het alweer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, rabbitPuk zei:

Hoe gaat het nu met ze? Eten ze het alweer?

Nee, niet echt zoals in het begin. Eerder twee keer per dag bijvullen en nou soms niet eens één keer. Ik heb drie soorten hooi. Begrijp het ook niet. Ze krijgen wel een grote bak groenvoer met ook gras erin. Dus ze zullen niets te kort komen. Heb nu ook zo'n hard blok met timothyhooi gegeven. Eten ze wel iets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-3-2023 om 18:45, rabbitPuk zei:

Hoe gaat het nu met ze? Eten ze het alweer?

Zondagmorgen sloeg de stress toe. Ik kwam bij de ren en alleen Flo kwam eraan. Mmmmm, dat is niet goed. En ja hoor, ergens bij de loopplank zat Rosie. Ik kon haar zo optillen. Grrr had ik nu maar een weegschaal bij me gehad. Nou dan ga je brokjes geven. Nee. Biedt een lekkere loop (zo heet zo'n rond lekkernijtje toch?) aan. Nee. Mmm. Ik heb drie soorten hooi en ze eten er nauwelijks van. Ook dat dure Timothy hooi niet. Gelukkig had ik nog van die kleine rollen met kruiden liggen. Ik heb die op de vloer gelegd en zowaar, ze begon er aan te knabbelen en ze naam één brokje aan. Maar omdat ik naar het ziekenhuis moest, was ik er 's avonds weer en de hooirol was op en ze at een loop. . Ik ga vandaag weer zo'n rol neerleggen en even een vierde zak hooi halen, bijv kruidenhooi.

De avond ervoor had ik wat gras gegeven. Niet echt veel. Is dat het geweest? Ik vermoed toch te weinig hooi. En wat zij 's avonds van de rauwkost eet, kan ik niet zien.

Dus ga ik proberen het hooi eten te stimuleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, To van de Veluwe zei:

Zondagmorgen sloeg de stress toe. Ik kwam bij de ren en alleen Flo kwam eraan. Mmmmm, dat is niet goed. En ja hoor, ergens bij de loopplank zat Rosie. Ik kon haar zo optillen. Grrr had ik nu maar een weegschaal bij me gehad. Nou dan ga je brokjes geven. Nee. Biedt een lekkere loop (zo heet zo'n rond lekkernijtje toch?) aan. Nee. Mmm. Ik heb drie soorten hooi en ze eten er nauwelijks van. Ook dat dure Timothy hooi niet. Gelukkig had ik nog van die kleine rollen met kruiden liggen. Ik heb die op de vloer gelegd en zowaar, ze begon er aan te knabbelen en ze naam één brokje aan. Maar omdat ik naar het ziekenhuis moest, was ik er 's avonds weer en de hooirol was op en ze at een loop. . Ik ga vandaag weer zo'n rol neerleggen en even een vierde zak hooi halen, bijv kruidenhooi.

De avond ervoor had ik wat gras gegeven. Niet echt veel. Is dat het geweest? Ik vermoed toch te weinig hooi. En wat zij 's avonds van de rauwkost eet, kan ik niet zien.

Dus ga ik proberen het hooi eten te stimuleren.

Oh jeetje ja dan schrik je wel als ze niet komt, als ze dat anders wel doet. Hopelijk gaat het nu weer de goede kant op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig dat is schrikken! 

 

Ik ben er altijd bij als ze brokken of groenten eten.  Zo weet ik wie wat binnenkrijgt. 

 

Ik ben overgegaan op Pets own choice van de Welkoop. Ik had altijd het geperste hooi van Puik, totdat ik een heel stoffig pak had. Dat at Micha slecht, vandaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rabbitPuk Leuk is dat altijd he? Hier komen ze vaak aanrennen als ze de deur horen met hooi in hun bekjes - heel leuk gezicht.

Bij ons eten ze echt veel en goed hooi, maar af en toe krijgen ze bloemen/weegbree erdoor heen en toen ik eens te traag was trok Scarlett het zakje met haar tanden open. Ik zat helemaal onder het hooi - zij ook, maar ze was zo blij. Mijn man lachen natuurlijk.

aangepast door bunnyempress
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het hooi eten op dit moment een drama en ik weet niet hoe ik dat moet verbeteren. Drie verschillende zakken hooi gehaald met paardenbloem en andere kruiden. Maar ze eten er nauwelijks van. Nu heb ik dus 6 soorten geprobeerd en weet het ook niet meer. Ik had van die kleine rollen met een soort band eromheen. Ze eten de kruiden aan de zijkant en de rest blijft liggen. Timothyhooi mijden ze dus. Groenten eten ze goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hier is het hooi eten op dit moment een drama en ik weet niet hoe ik dat moet verbeteren. Drie verschillende zakken hooi gehaald met paardenbloem en andere kruiden. Maar ze eten er nauwelijks van. Nu heb ik dus 6 soorten geprobeerd en weet het ook niet meer. Ik had van die kleine rollen met een soort band eromheen. Ze eten de kruiden aan de zijkant en de rest blijft liggen. Timothyhooi mijden ze dus. Groenten eten ze goed.

Wat lastig. Kun je misschien nog in brokjes minderen? Of het verdelen in twee porties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hier is het hooi eten op dit moment een drama en ik weet niet hoe ik dat moet verbeteren. Drie verschillende zakken hooi gehaald met paardenbloem en andere kruiden. Maar ze eten er nauwelijks van. Nu heb ik dus 6 soorten geprobeerd en weet het ook niet meer. Ik had van die kleine rollen met een soort band eromheen. Ze eten de kruiden aan de zijkant en de rest blijft liggen. Timothyhooi mijden ze dus. Groenten eten ze goed

Zijn ze verder wel levendig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze zijn levendig. Ik geef ze nu ook een wilgentak. Brokjes krijgen ze niet echt veel. Zo'n 23 gram met zijn tweeën per dag = één handje.

Zo raar, ze aten eerst alle hooisoorten. Er liggen gigantisch veel keutels dus dat zal ook wel goed zijn. Wel eten ze 's avonds een bak groenvoer. Op dit moment witlof en andijvie en gedroogde smalle weegbreebladeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .