Jonna Geplaatst: 3 maart Delen Geplaatst: 3 maart (aangepast) Hallo allemaal, Ik heb een tijdje terug een schelp gehad in de overdekte konijnenren alleen hier gingen ze steeds in poepen en plassen dus ik heb hem eruit gehaald. Aangezien het dan heel vies word en ik niet het gele zand maar steeds weer kan dumpen om nieuwe te kopen. Aan de ene kant gun ik ze wel het plezier van een zandbak en ik zat te denken om de ren in een hoek iets uit te breiden zodat ik buiten de overkapping een zandbak kan maken. Ik wou deze dan met tegels gaan ingraven. Ik dacht als het dan vies word dan word het tenminste ook weer schoon gespoeld en verteertd na een tijdje door de regen enzo. Of zou je dat zand ook moeten vervangen als ze erin gaan plassen en poepen? Ik hoop dat ze een ingegraven zandbak misschien minder snel als toilet zullen zien als een bak die ik neerzet zoals ik eerder had maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Wat zijn jullie gedachtes/ervaringen hiermee? Zou het wel een goed idee zijn of is het gedoemd om te mislukken of te on hygiënisch als ze er veel in zouden gaan poepen/plassen? 3 maart aangepast door Jonna Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Ik ga ze binnenkort wel weer een zandbak geven. Het plassen en keutelen valt wel heel erg mee hier altijd, af en toe een verdwaalde keutel, maar de bakken werden echt gebruikt voor graven. Ik zet ze wel op een plek waar ze ook nooit keutelen en dat ook geen logische plek zou zijn, bijvoorbeeld meer middenin de ren ipv in een hoek. Zand in een open ren moet je ook eens in de zoveel tijd verversen en/of goed kunnen omspitten en aanvullen met vers zand. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Hier werd de zandbak door mijn voedster altijd fanatiek gebruikt om te graven, maar door mijn ram als toilet. Ik had een zandbak gemaakt van tegels zoals jij die nu wil maken. Hij stond wel in een hoek, misschien dat een andere plaats inderdaad verschil zou maken, maar dat is in de opstelling van mijn ren niet mogelijk. Ik heb anderhalf jaar geen zandbak gehad (dichtgegooid om de ren te kunnen verbouwen en nog niet terug gemaakt). Nu vorige week heb ik een overdekte kattenbak gevuld met zand, zodat het wat minder door de hele ren verspreid zou worden. Mijn voedster ging er meteen in om te kijken wat het was, daarna mijn ram, en binnen een minuut lagen er al 3 keutels in. Misschien wordt het minder als het er een tijdje staat en het niet meer vreemd is voor ze, misschien moet ik accepteren dat ik met enige regelmaat alles moet verversen. Maar dat is in een kattenbak iets beter bij te houden met nieuw zand en zand weer afvoeren, dan de grote die ik eerst had. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2 uren geleden, Evee zei: Ik ga ze binnenkort wel weer een zandbak geven. Het plassen en keuvelen valt wel heel erg mee hier altijd, af en toe een verdwaalde keutel, maar de bakken werden echt gebruikt voor graven. Ik zet ze wel op een plek waar ze ook nooit keutelen en dat ook geen logische plek zou zijn, bijvoorbeeld meer middenin de ren ipv in een hoek. Zand in een open ren moet je ook eens in de zoveel tijd verversen en/of goed kunnen omspitten en aanvullen met vers zand. Ik had de zandbak indd altijd midden ik de ren staan helaas maakte dat geen verschil. Ik zou niet weten wat ik steeds met dat zand zou moeten als het steeds ververst zou moeten worden, en als ze er echt veel in gaan plassen werd het zo vies dat het wekelijks zou moeten gebeuren. Het voordeel zou wel zijn van buiten de afdak dat de urine hopelijk beter weggespoeld word door de regen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2 uren geleden, happy211 zei: Hier werd de zandbak door mijn voedster altijd fanatiek gebruikt om te graven, maar door mijn ram als toilet. Ik had een zandbak gemaakt van tegels zoals jij die nu wil maken. Hij stond wel in een hoek, misschien dat een andere plaats inderdaad verschil zou maken, maar dat is in de opstelling van mijn ren niet mogelijk. Ik heb anderhalf jaar geen zandbak gehad (dichtgegooid om de ren te kunnen verbouwen en nog niet terug gemaakt). Nu vorige week heb ik een overdekte kattenbak gevuld met zand, zodat het wat minder door de hele ren verspreid zou worden. Mijn voedster ging er meteen in om te kijken wat het was, daarna mijn ram, en binnen een minuut lagen er al 3 keutels in. Misschien wordt het minder als het er een tijdje staat en het niet meer vreemd is voor ze, misschien moet ik accepteren dat ik met enige regelmaat alles moet verversen. Maar dat is in een kattenbak iets beter bij te houden met nieuw zand en zand weer afvoeren, dan de grote die ik eerst had. Hmm ja dat zou ook een optie kunnen zijn omdat het afvoeren dan makkelijker is natuurlijk. Breng je dat dan naar milieustraat of gewoon bij groen afval ofzo? Hier was het precies andersom mijn ram graafde er graag in en mijn voedster was de boosdoener die erin ging plassen en poepen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart @happy211 heb jij een open ren trouwens? Hielp dat ook als het bijv geregend had? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart (aangepast) Ik heb om die reden boven het graafgedeelte alleen gaas als ‘dak’. Onder de aarde heb ik ook gaas en geen tegels, zodat het nog makkelijker door kan spoelen. Mijn konijnen keutelen en plassen er ook wel, maar niet extreem. Het vorige koppel dat er woonde was viezer en keutelde en plaste gewoon overal, door de hele ren verspreid en niet op 1 specifieke plek (zoals een toiletbak…). Ik schepte dan regelmatig een stukje grond weg, vooral als er veel geplast werd. Dat deed ik dan in de groenbak. 4 maart aangepast door Lienappelsien Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart (aangepast) 24 minuten geleden, Lienappelsien zei: Ik heb om die reden boven het graafgedeelte alleen gaas als ‘dak’. Onder de aarde heb ik ook gaas en geen tegels, zodat het nog makkelijker door kan spoelen. Mijn konijnen keutelen en plassen er ook wel, maar niet extreem. Het vorige koppel dat er woonde was viezer en keutelde en plaste gewoon overal, door de hele ren verspreid en niet op 1 specifieke plek (zoals een toiletbak…). Ik schepte dan regelmatig een stukje grond weg, vooral als er veel geplast werd. Dat deed ik dan in de groenbak. Ah op die manier. Dat geeft wel hoop haha, als je indd gewoon wat weg kan scheppen zonder dat je de hele bak hoeft te vervangen is dat nog wel te doen. En gebruikte je dan speelzand? Of kan zwarte aarde ook gebruikt worden? Tuinaarde is vaak bemest volgensmij toch en daarom niet geschikt? 4 maart aangepast door Jonna Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Ik gebruik speelland. Mijn ene koppel plast er wel eens in, dus ongeveer eens per maand krijgen ze nieuw zand. Het oude gaat in de gft-bak. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
happy211 Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart 3 uren geleden, Jonna zei: @happy211 heb jij een open ren trouwens? Hielp dat ook als het bijv geregend had? Ik had toen een semi-open ren, ik deed er vaak een zeil over als er regen voorspeld werd, maar dat is natuurlijk nooit helemaal droog. Nu heb ik een overdekte ren. Mijn plan is nu om een zak te maken met oud zand, en als die dan vol is het naar de milieustraat te brengen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart 2 uren geleden, Jonna zei: Ah op die manier. Dat geeft wel hoop haha, als je indd gewoon wat weg kan scheppen zonder dat je de hele bak hoeft te vervangen is dat nog wel te doen. En gebruikte je dan speelzand? Of kan zwarte aarde ook gebruikt worden? Tuinaarde is vaak bemest volgensmij toch en daarom niet geschikt? Ik heb gewoon de aarde van de tuin op de plek waar het graafgedeelte kwam weggeschept, toen een kuip van gaas gemaakt en vervolgens de aarde weer teruggeschept. Meteen een workout 😅 Het graafgedeelte is iets van 3 m2 en het gaas ligt zo’n 50 cm diep. Zo kunnen ze wel tunnels maken maar kan ik er toch nog goed bij als dat nodig is. Ik heb er in de loop der jaren een aantal zakken speelzand op gegooid, maar daar zie je weinig van, het is vooral stevige aarde. Voordeel daarvan is dat de tunnels steviger blijven, nadeel is dat er bij flinke regen water in de ‘grachten’ blijft staan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 32 minuten geleden, Lienappelsien zei: Ik heb gewoon de aarde van de tuin op de plek waar het graafgedeelte kwam weggeschept, toen een kuip van gaas gemaakt en vervolgens de aarde weer teruggeschept. Meteen een workout 😅 Het graafgedeelte is iets van 3 m2 en het gaas ligt zo’n 50 cm diep. Zo kunnen ze wel tunnels maken maar kan ik er toch nog goed bij als dat nodig is. Ik heb er in de loop der jaren een aantal zakken speelzand op gegooid, maar daar zie je weinig van, het is vooral stevige aarde. Voordeel daarvan is dat de tunnels steviger blijven, nadeel is dat er bij flinke regen water in de ‘grachten’ blijft staan. Oh top! Ja dat lijkt me echt heel leuk voor ze als ze toch een tunnel kunnen graven. Ik laat ze wel eens op het gras lopen alleen bij een kale plek in het gras waren ze al begonnen met graven😅 dit is ook de plek die ik uit wil breiden door dat hekje te gaan verplaatsen, en dan wil ik het deurtje wel op dezelfde plek houden 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 4 maart Delen Geplaatst: 4 maart Daar kan het inderdaad goed. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 3 uren geleden, happy211 zei: Ik had toen een semi-open ren, ik deed er vaak een zeil over als er regen voorspeld werd, maar dat is natuurlijk nooit helemaal droog. Nu heb ik een overdekte ren. Mijn plan is nu om een zak te maken met oud zand, en als die dan vol is het naar de milieustraat te brengen. Is die dan niet snel vol een zak? 😅 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jonna Geplaatst: 4 maart Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 1 uur terug, Lienappelsien zei: Daar kan het inderdaad goed. Yes ik vond het ook een goed idee haha. Ik hoef alleen dat hekje naast het deurtje verder naar voren te zetten en dan hoef ik maar 1 extra hekje te maken voor de zijkant 😊 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Konijnen_Mierlo Geplaatst: 27 april Delen Geplaatst: 27 april Wij worden ook gek van de tot toilet gemaakt zandbak hier… dacht het mooi voor elkaar te hebben met een ingegraven vijverbak. De eerste weken afgedekt zodat ze hem niet als toilet zouden gebruiken. Dat ging prima en de konijnen deden bijna alles netjes in het hok waar de ruif met toiletbak staat. Inmiddels doen ze bijna alles in de zandbak. Echt niet fris. We zeven het zand maar de urine blijf natuurlijk achter. Achteraf is die grote bak toch niet zo’n goed plan… Ik ga de bak voorlopig maar weer afdekken in de hoop ze opnieuw zindelijk te krijgen op de gewenste manier 🙂 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 27 april Delen Geplaatst: 27 april Ik heb het opgegeven. Vind het vooral sneu voor Bobby -want met Floor ging het samen goed- hij zat er veel in te graven. Meike gebruikt het als toilet. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: maandag om 21:28 Delen Geplaatst: maandag om 21:28 Wat ben ik dan een geluksvogel. De zandbak staat ergens tegen de zijkant en ze doen er nooit wat in. Het ziet er nog zeer schoon uit. Hun toiletbak is boven in de hok. Daar doen ze alles. Heel raar. Ze slapen samen midden in de ren op de stenen vloer. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.