Ga naar inhoud

Overstappen naar brok & groente?


Fluff4ever

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik voer mijn konijnen groente en hooi, verse kruiden en wat gedroogde kruiden. Het is een Vlaamse van 7kg en een middelgrote van 4 kg. Groente: andivijve, witlof, selderij, verschillend kool, brokkoli, wortelgroen 

Aan alles zijn ze gewend en gaat prima. Ze wonen buiten het hele jaar. Als ze naar de vakantieopvang gaan, dan begin ik ca 2 weken eerder met omstellen op brok. 

 

Nu lopen de kosten wel erg op. Ik ben bezig met bestellen van kruidenzaadjes om in te plante, maar zo groot is de tuin niet. Dus il dacht om toch om te stellen op een brok (Beaphar Nature las ik ergens in dit forum, klinkt goed) en bladerige groente (= dus geen kool, brokkoli) meer ernaast. 

 

Nu heb ik in 2021 helaas meerdere ziektes mee gemaakt met de konijnen en zijn er 3 overleden. Ik was er psychisch echt op van (schuldgevoelens, schaamte, zorgen). 2022 eindelijk alles ok, afkloppen. Ik ben eigenlijk vooral bang dat er "weer" iets mis gaat als ik op brok ga omstellen: verstopping, plakpoep, etc.

Dus, ja, wat zeggen jullie? Ik weet dat dit vooral in mijn hoofd zit en toch vind ik het erg lastig.

Groeten en bedankt. 

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is het belangrijkste voedsel voor konijnen, belangrijker dan brok en groenten. Ik zou dat wel echt onbeperkt blijven aanbieden. 

 

Ik begrijp uit jouw verhaal niet helemaal wat je bedoelt, maar ik miste hooi er in en dacht ik benoem het even 🙂

 

Voer je nu geen brok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een kleine hoeveelheid brok voeren. Ik geef mijn konijnen Beaphar Nature. maar zit te twijfelen of ik ze daar wel op ga houden. Plakpoep kun je voorkomen door minder brok te geven dan op de verpakking staat. Ieder konijn heeft een eigen grens. Ik heb zo'n plakpoepkonijn, 1 brokje teveel en het is raak bij wijze van spreken.

 

Ik heb een tijdje geen brok gevoerd, maar dat liep echt zwaar in de kosten met al die kruiden! Ik snap wel dat je zoekt naar een middenweg. Hooi is inderdaad ook een goeie om de kosten te drukken, tenminste als je dat gaat vergelijken met andere gedroogde planten 😉 Ik zie wel hooi in het verhaal genoemd worden @Evee dus dat krijgen ze wel 😉 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@EveeZe krijgen inderdaad altijd onbeperkt hooi. Onbeperkt = meer dan dat ze opeten en nog een hooibedje ervan kunnen maken 😉 

Ik zoek daarnaast inderdaad een middelweg (wegens oplopende kosten) tussen verse groente en brok erbij aanbieden. Zonder dat ze maag-darmklachten krijgen, doordat dus langdurig brok erbij komt. Maar misschien gebeurt dat ook niet altijd? Ik zie dat de meeste mensen brok (of combinatie van) aanbieden

@Kolino

Je tipps zijn handig. Ze moeten idd nog hooi blijven eten en niet te zwaar worden van teveel brok. Waaroom twijfel je aan deze brok?

 

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zeg altijd dat mensen konijnenbrokken moeten zien als vitaminepilletjes. Een makkelijke manier om een goede verhouding voedingsstoffen te geven, maar je geeft er wel snel te veel van. Als je brok wil opstarten, doe het rustig aan en geef niet te veel. Ook dat bespaart kosten 😉

 

De reden dat ze twijfelt aan de beaphar nature is omdat ze recent de samenstellingen voluit zijn gaan schrijven en nu dus elk ingrediënt noemen op de verpakking en nu blijkt dat er een kleine hoeveelheid aardappel in zit. In kleine hoeveelheid mits verhit geweest niet giftig, maar eigenlijk niet zo goed voor konijnen, zeker niet als ze al problemen met de spijsvertering hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf voorstander van geperste brok, omdat geextrudeerde brok meer vocht opneemt en dat proces in de maag plaatsvindt. Eigenlijk zuigen die brokken zich dus vol met maagsappen en vocht wat het konijn drinkt. Ik zie mijn konijnen na het eten van brokken ook altijd vrij snel gaan drinken. Net of ze weten dat er vocht bij moet. Brokken vertragen dus de spijsvertering als je het gaat vergelijken met vers groenvoer/kruiden. Ondanks dit alles voer ik wel brok, mede om wat Evee zegt, het is makkelijk om zo te zorgen dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgen.

 

Die twijfel over Beaphar Nature komt inderdaad door de toevoeging van aardappel. Verder doen ze het er wel goed op. Ik snap de angst voor darmproblemen wel, maar als je een afgepaste hoeveelheid geeft, zie ik geen reden tot problemen. Zoek een brok uit met vooral veel hooi er in. Mocht je niet teveel willen geven en wel veel vezels dan kun je naar fibafirst of de vetcare plus lijn van supreme kijken. Je geeft dan ongeveer 2 sticks (a 3 a 4 gram) per kilo per dag. Bunny Nature heeft dacht ik ook mooie samenstellingen. Kijk anders eens in de webshop hier, daar staan alleen maar geschikte brokken. Het is geen verplichten om te kopen, maar dan hoef je niet meer alles zelf uit te zoeken.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd fijn om achtergrond informatie te lezen. Kan ik ook aan mijn partner laten zien, die mee doet met de konijnen verzorging. In feite hebben konijnen een stuk minder brokken nodig dan dat wat ik dacht (wegens wat op veel verpakkingen staat) als naast hooi nog wat groente en kruiden gevoerd wordt, dus dat scheelt.

Ik ga met de Bunny Nature beginnen. Zo moet het goedkomen. 🙂 Dank jullie wel! Ik kijk er nu veel positiever tegen aan. 

aangepast door Fluff4ever
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .