Ga naar inhoud

Boxxie is niet zichzelf


Lindaenluna

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vorige week maandag zijn we met Boxxie en Luna naar de dierenarts geweest. Boxxie ging elke keer liggen en wilde niks weten van me. Kroop weg en ging liggen. Alle alarmbellen gingen af en we zaten bij de dierenarts. Zijn buik was enorm slap en bleek een beginnende gasbuik te zijn. Vrijdags ging het weer beter en ben ik gestopt met pijnstiller en zaterdags met ciseral. Zondagavond zat hij weer stilletjes en wilde geen brokjes. Dus meteen weer begonnen met pijnstiller en ciseral. En na 20 minuutjes was hij weer zichzelf en wilde ook meteen eten. Vanmorgen was het weer raak. Ik kwam binnen en hij kwam niet op me af. Zat gewoon stil in een hoekje, oortjes naar achteren. Hij eet en drinkt wel. Dat is het gekke. Hij waste zich ook, maar moest niks weten van Luna en ging daarna ook meteen weer als een bolletje in hetzelfde hoekje zitten. Weer pijnstiller gegegeven en ciseral en een uur later was hij weer de oude. Oortjes staan weer omhoog en is alerter. Maar ben er niet gerust op. Vanmiddag ga ik naar de dierenarts. Maar heeft iemand dit meegemaakt? Ik heb ze gisteren een mespuntje prozyme gegeven, want beide zijn in de rui en vooral Luna wordt veel gewassen door Boxxie. Maar sinds de prozyme is hij niet zichzelf. Kan het door prozyme zijn? Hij heeft vanmorgen ook 2,5 blaadje witlof op. Ging er als een malle in. Mag hij meer? Hij is zo'n 1,8 kilo ongeveer. Ben zo ongerust door vanmorgen. Waar moet ik bij de dierenarts op aandringen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik denk de rui. Want Luna verhaard ontzettend. Ik borstel haar al 1x in de twee weken. Las ergens dat dit niet vaker mag. Maar Boxxie wast haar heel veel. Dus gok van de haren. Ik zie ook nog wel wat kleine keutels en kettingkeutels met haar ertussen. Alleen zie ik niet van wie het is. Ik gok van Boxxie. Boxxie valt niet heel erg uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van rui krijgt een gezond konijn geen gasbuik, eerder een verstopping. Heb je iets in de voeding veranderd? Is er stress geweest? Kan er iets anders mis zijn wat de gasbuik als gevolg heeft gegeven? Zeker omdat het aanhoud zou ik toch wel verder gaan speuren en alles laten nakijken van gebitsproblemen tot wormbesmettingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Evee zei:

Van rui krijgt een gezond konijn geen gasbuik, eerder een verstopping. Heb je iets in de voeding veranderd? Is er stress geweest? Kan er iets anders mis zijn wat de gasbuik als gevolg heeft gegeven? Zeker omdat het aanhoud zou ik toch wel verder gaan speuren en alles laten nakijken van gebitsproblemen tot wormbesmettingen.

Hmm ja voer heb ik een tijd terug veranderd. Van Science Selective naar Beaphar. Maar dat is meer als een maand terug. Luna had 2 weken terug een gasbuik. Dat was kneiterhard. Maar geen idee waar ze stress van zouden kunnen hebben. Ze zitten binnen in hun eigen kamer. Heb wel een waterfles aan de tralies gehangen om te testen of ze daar uit drinken, voor als we bijvoorbeeld een nachtje weg willen. Dat ze altijd genoeg water hebben. Ik merk wel dat Boxxie gestresst raakt als ik iets met de tralies doe. Wellicht een trauma van vroeger. Hij komt uit de opvang, dus weet niet wat hij vroeger heeft meegemaakt en hoe oud hij is. Ik ga de dierenarts hem uitgebreid onderzoeken. Zijn lijnzaadbrokjes nu wel goed om te geven? Of voorlopig even hooi en groente? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voorlopig even bij hooi, beperkt brokjes en veilige groenten die ze gewend zijn blijven. Lijnzaadbrokjes werken laxerend, helpt dus ook bij verstopping. Maar aangezien het nu een beetje rommelt allemaal bij beide konijntjes zou ik even teruggaan naar een veilige basis om uit te sluiten dat het van de extratjes komt.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou net bij de dierenarts vandaan en toch het advies gekregen om even terug te gaan op science selective en deze met mate geven en vooral veel hooi en water. Aangezien ze beide pas een gasbuikje hadden. Dus precies ook wat je aangaf @Evee. Verder doorgaan met ciseral en metacam. Ze hoorde en voelde toch nog veel onrust in het buikje. Dus we gaan nog even door doktoren. Hopelijk heb ik dan zo weer m'n oude kroeler terug 🥰

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-3-2023 om 15:06, Lienappelsien zei:

Hoe gaat het nu?

 

Ik kan uit je eerste bericht niet goed opmaken hoe vaak je de medicijnen gaf. Misschien had het daar mee te maken.

2x per dag kreeg hij ciseral en metacam. Toen na 4 of 5 daagjes mee gestopt, want hij at goed en was weer helemaal zichzelf. Maar denk toch te vroeg. Dus was maandags weer begonnen en nu tot zondags doorgegaan. Hopelijk komt het nu goed. Zie nog wel kettingkeutels. Maar geen kleine keutels meer. En denk ook niet dat je oneindig door kan gaan met pijnstiller en ciseral. Dus nu komt het hopelijk goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .