Ga naar inhoud

cameratoezicht bij (buiten) konijnen


Zaar12

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb 2 konijnen op mijn dakterras. Ze hebben een hok met ren van ongeveer 4 meter bij 2 meter. Ik ben een beetje overbezorgd en als ik soms een lange werkdag heb maak ik me weleens zorgen hoe het met de konijnen gaat als het hard waait ofzo. Vorig jaar zaten ze in de winter binnen vanwege ziekte en toen had ik een camera. Dat vond ik heel fijn omdat ik dan vaak kon checken hoe het met ze ging. Ik zou voor buiten ook graag een camera willen. Er is geen stopcontact buiten en lange kabels zie ik ook niet zitten dus ik wil een buitencamera die je kunt opladen en een redelijk lang meegaat. Daarnaast zou het fijn zijn als de camera op afstand kan draaien zodat ik de hele ren goed kan zien. En een goede nachtvisie is ook fijn. Online zijn er veel opties, maar ik vind het toch fijn om wat betrouwbaarder advies te krijgen. Dus wie heeft er ervaringen met een goede buitencamera? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ervaring met Arlo en Eufy. Beide bevallen goed. Arlo is tegenwoordig alleen nog met betaald abonnement, ik heb nog de oudere versies in gebruik die zonder waren.

 

Eufy heb ik zelf bij de konijnen hangen, wel aan stroom. Maar we hebben ook in de tuin een eufy met een mini zonnepaneeltje hangen wat echt prima werkt en we hebben een "extra", een losse dus die ik neerzet waar nodig. Bijvoorbeeld tijdens een koppeling of als de hond oefent met alleen zijn. Afhankelijk van hoe je hem in stelt gaat hij langer of korter mee. Wij hebben ze ingesteld op opnemen bij beweging en dan gaan ze meestal een maand of twee maanden en dan moet hij aan de lader. Bij een koppeling bijv. kijk je veel live mee, en dan moet het wel sneller. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
1 uur terug, Cheeta26 zei:

Morgen komt wel mijn Eufy

Welke heb jij besteld? Misschien wil je laten weten hoe hij bevalt. Ik ben ook al aan het kijken geweest over hoe of wat.

Had ik een leuke uitgezocht en las ik recensie dat hij tegen regen zou kunnen, maar dat dat niet klopte.

Het zou best een marter geweest kunnen zijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Welke heb jij besteld? Misschien wil je laten weten hoe hij bevalt. Ik ben ook al aan het kijken geweest over hoe of wat.

Had ik een leuke uitgezocht en las ik recensie dat hij tegen regen zou kunnen, maar dat dat niet klopte.

 

Het nare is dat Nederland verschillende standaarden heeft, maar dat er qua tekst heel vaak 'waterbestendig', 'waterdicht' of 'spatwaterdicht' genoemd wordt of dat er druppels opstaan of staat dat het voor buitengebruik is en dat jij dan als leek denkt: oh, leuke solar lampen/lampen/camera's en dat het dan toch kapot gaat in de tuin vanwege de Nederlandse regen.


IP44 is spatwaterdicht, wat betekent dat ze wel tegen een spetter kunnen, maar dus niet tegen echte regen. Veel lampen/camera's hebben deze code en dan staat erbij dat ze buiten kunnen. Dat kan wel, maar dus eigenlijk alleen buiten onder een afdak, waar er af en toe een druppel op valt.

 

IP65 mag in de badkamer worden geplaatst, en is dus veel beter beschermd tegen water, maar is nog niet 100% waterdicht. Dus als je hem in een emmer met water zou laten vallen, dan is hij wel stuk. Buitencamera's en lampen met deze code overleven het vaak heel lang. Heb je pech en staat er een keer een harde stroom water met druk op, dan heb je wel kans dat hij uiteindelijk toch kapot gaat.

 

IP67 is waterdicht (hoort geen water in te kunnen komen) en IP68 is druk waterdicht (kan je onderdompelen).

 

Laat je dus niet verleiden tot het kopen van een camera met IP44 certificering of spatwaterdichtheid, als je in Nederland woont en het buiten zonder afdak wordt geplaatst. Binnen een paar weken in de regen is het stuk.

 

Tot zover mijn: "Ik heb helaas teveel kapot zien gaan vanwege de regen, dus heb dit toen uitgezocht"-verhaal.

 

10 uren geleden, Cheeta26 zei:

Ik ging zoals gewoonlijk om 9 uur de avondbrok geven. Wordt ik begroet door twee angstige en stampende konijnen.  Hooitoiletbak zag eruit alsof er een konijn uit angst uit was gestoven. Kwamen niet eens op het eten af. Na ze eerst een paar brokjes uit de hand te hebben gevoerd durfden ze uit de bak te eten maar bleven alert. Appeltak gegeven, daar aten ze wel van maar bleven alert en bleven stampen. Langzamerhand ontdooiden ze en gingen van het hooi eten dat ik voor hun neus legde. Ben wel meer dan een uur bij ze geweest. Uiteindelijk zaten ze op een vaste plek in de ren en kon ik Kushi aaien. Micha begon vervolgens mijn hand te likken.

 

Waar ze bang voor waren geen idee, wellicht een kat of zelfs een marter. Gelukkig kan niks hun ren binnendringen maarja, ik spreek geen konijnentaal dus leg dat maar eens aan die beestjes uit. Morgen komt wel mijn Eufy camera binnen.

 

Wat sneu dat ze zo geschrokken zijn. Ik hoop dat ze vanochtend weer helemaal lekker in hun hum waren. Bij ons schrikken ze weleens en Lodewijk is echt wel eens sullig en wil nog weleens tegen het hok ipv in het hok schieten, maar omdat Scarlett zo rustig is, heb ik ze nog nooit langer dan 10-15 minuten schrikkerig gezien. Wat akelig om ze zo lang gestresst te zien.

aangepast door bunnyempress
tikfouten
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar cameratoezicht bij (buiten) konijnen
1 minuut geleden, Evee zei:

Alle berichten over de camera's staan hier. Jouw post van 20 minuten geleden ook. Ik neem aan dat je die bedoeld?

 

Nee, ik had net een andere post gemaakt over welke vragen wij aan het nadenken zijn wat betreft camera's (draaibaarheid, waterdichtheid, opslag (cloud/nas/ethernet/sd-kaart), stroom) e.d. Niet in het slowchat topic, maar in het topic van MarieElsa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog wat meer delen over onze ervaringen met cameratoezicht bij de konijnen en rondom huis.


Wij zijn begonnen al jaren geleden (10+jaar geleden al) met budget camera's. Maar vaak - eigenlijk altijd - vond ik die in de praktijk nog wel tegen vallen. Die hebben vaak of constante stroom nodig, of zijn snel leeg, of zijn super lastig te installeren, of niet gebruiksvriendelijk qua app / toegang tot de beelden, of dat na een update alles weer opnieuw ingesteld moet worden. Een hoop irritaties dus. Omdat we het toch fijn vonden, zeker nadat er bijv. ook bij mijn bedrijf wel eens pallets gestolen werden en we bij huis een boze buurman hadden over een rechtzaak mbt. recht van overpad toen. Die man ging dan opeens grind storten, planten snoeien of met gif tegen onkruid spuiten in onze tuin, omdat hij vond dat hij recht had daar te lopen. Uiteindelijk was de rechter het gelukkig met ons eens 😉 Hebben we toch wat meer geïnvesteerd in een beter systeem.

 

Heel wat camera's en systemen verder zijn wij dus inmiddels uitgekomen op twee systemen. De één is Arlo. Daar ben ik wel heel tevreden over, maar de nieuwere camera's werken met een betaald abonnement. Dat is wel vrij prijzig daardoor. Wat ik nog heb hangen zijn de oudere (zonder abonnement).

Voor thuis zijn wij om die reden twee jaar geleden overgestapt op Eufy camera's. Daar hebben we een deurbel van, twee camera's bij de konijnen, twee camera's in de tuin en een losse die we waar nodig gebruiken.

 

 Wij hebben ze ingesteld dat ze opnemen bij beweging, en ik kijk een paar keer per dag wat er is opgenomen. Ik vind vooral de activiteit in de nacht leuk om te zien, ze zetten dan echt de boel op stelten zonder dat je je er van bewust bent!  Maak ik mij zorgen over een konijn dan kijk ik wel vaker. Je kan ook live kijken als je wil, het is dus niet zo dat je alleen de bewegingsmomenten kan terugkijken. Als je wil zou je ze ook altijd kunnen laten opnemen, maar dat kost natuurlijk veel ruimte, evt. batterij als het niet aan stroom zit, en daarbij vind ik het ook verschrikkelijk om uren aan materiaal door te moeten kijken. Ik geef zelf dus echt de voorkeur aan opnemen bij beweging.

 

Wij hebben een aantal camera's waaronder één die we de naam "extra" hebben gegeven. Die zet ik waar nodig bij een ziek konijn, koppeling, de hond die alleen thuis moet leren zijn, dat soort dingen.

 

Er zijn camera's op batterij te koop. Die gaan wel een tijdje mee, maar de batterijen zijn vrij prijzig en niet zo milieuvriendelijk . Er zijn er ook die je eens in de zoveel tijd moet opladen (eens in de paar maanden meestal) . Dus geen verwisselbare batterij, maar oplaadbaar.
Wij hebben een Eufy in de tuin hangen met een zonnepaneeltje, en die hoeft in de winter één keer aan de lader, verder gaat die het hele jaar mee. Dat is dus ook een tussenoplossing als je geen stroomvoorziening hebt maar ook niet vaak wil opladen 😉

 

Voordeel van dit soort systemen is dat je altijd uit kan breiden later, wij hebben er bijv. van Eufy inmiddels een deurbel bij en als er een keer reden is voor extra camera's bij te kopen, komen die er gewoon in de zelfde app bij te staan.

 

Als je een camera systeem kiest wel even goed kijken welke versie je koopt, voor welke prijs en wat precies de specificaties zijn van die camera. Vaak zijn de echt scherpe aanbiedingen niet met de nieuwste versies. Wat op zich voor een bunny-cam niet zo heel erg is, daar hoeft niet het nieuwste van het nieuwste vermoed ik. Maar wel even goed vergelijken voor je koopt zou ik zeggen. Hiervoor had Bunnyempress het al over waterdicht zijn, dat soort dingen is wel even iets om op te letten.

 

Enige nadeel van de camera's is vind ik dat je af en toe eens een spin + web moet verwijderen omdat die het zicht blokkeren. 😉

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Nee, ik had net een andere post gemaakt over welke vragen wij aan het nadenken zijn wat betreft camera's (draaibaarheid, waterdichtheid, opslag (cloud/nas/ethernet/sd-kaart), stroom) e.d. Niet in het slowchat topic, maar in het topic van MarieElsa.

Ah nee, die zal dan niet geplaatst zijn. Misschien dat je met vorige nog wel terug kan naar die pagina, kan kopieren en opnieuw plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Evee zei:

Ah nee, die zal dan niet geplaatst zijn. Misschien dat je met vorige nog wel terug kan naar die pagina, kan kopieren en opnieuw plaatsen?

 

Ik vrees dat het forum mij een foutmelding gaf en ik dat niet heb gezien. Helaas is hij niet terug in mijn browser te vinden.

 

Even in het kort opnieuw: wij zijn ook aan het nadenken over camera's, maar i.v.m. andere prioriteiten denk ik dat we dit pas na onze reis gaan regelen. Mijn man is degene die hier alles daarvoor uitzoekt, want hij is degene die helemaal van is smart home/home automation. Elke gek zijn gebrek, zullen we maar zeggen.

 

Dit zijn de vragen waar wij over aan het nadenken zijn:

 

  1. Waterdichtheid (afhankelijk van waar je camara's hangen - zie eerder bericht)
  2. Draaibaarheid (vaste camera's zijn goedkoper, maar dan heb je evt. een dode hoek - wil je dat of niet. Soms kun beter uit met 1 draaibare camera ipv 2-3 vaste)
  3. Stroom/Batterij (Heb je stroom/wil je door je muur heen boren/wat voor batterij)
  4. Opslag van de beelden (zo ja, via SD-kaart, Cloud-opslag, NAS afhankelijk van wat je heb staan)
  5. IP Camera's of WiFi camera's (afhankelijk van of je opslag wil en hoe veilig het moet zijn)
  6. Opslag gedurende 24 uur of juist opslag alleen bij beweging (dan moet je of een losse sensor kopen of een camera hebben met bewegingsmelder)
  7. Uitbreiding van het systeem (ivm andere mogelijkheden of bijv. later uitbreiden van de ren)
  8. Nacht opnames
  9. Wil je het systeem ook gebruiken als extra beveiliging? Dan moet je echt opletten, want een inbreker heeft een draadje natuurlijk zo doorgeknipt en dan is je dure camera niets waard, want die kan niets meer opnemen.
  10. Evt. andere opties zoals een lamp die aangaat bij je camera. Zo heb je gelijk beter beeld van wat er aan de hand is of bijv. een microfoon, zodat je je konijnen kan toespreken.

 

Post is nu iets korter, want ik moet zo aan de slag. Heb je nog vragen, dan kan ik die altijd aan mijn man stellen.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Ik vrees dat het forum mij een foutmelding gaf en ik dat niet heb gezien. Helaas is hij niet terug in mijn browser te vinden.

 

Even in het kort opnieuw: wij zijn ook aan het nadenken over camera's, maar i.v.m. andere prioriteiten denk ik dat we dit pas na onze reis gaan regelen. Mijn man is degene die hier alles daarvoor uitzoekt, want hij is degene die helemaal van is smart home/home automation. Elke gek zijn gebrek, zullen we maar zeggen.

 

Dit zijn de vragen waar wij over aan het nadenken zijn:

 

  1. Waterdichtheid (afhankelijk van waar je camara's hangen - zie eerder bericht)
  2. Draaibaarheid (vaste camera's zijn goedkoper, maar dan heb je evt. een dode hoek - wil je dat of niet. Soms kun beter uit met 1 draaibare camera ipv 2-3 vaste)
  3. Stroom/Batterij (Heb je stroom/wil je door je muur heen boren/wat voor batterij)
  4. Opslag van de beelden (zo ja, via SD-kaart, Cloud-opslag, NAS afhankelijk van wat je heb staan)
  5. IP Camera's of WiFi camera's (afhankelijk van of je opslag wil)
  6. Opslag gedurende 24 uur of juist opslag alleen bij beweging (dan moet je of een losse sensor kopen of een camera hebben met bewegingsmelder)
  7. Uitbreiding van het systeem (ivm andere mogelijkheden of bijv. later uitbreiden van de ren)
  8. Nacht opnames
  9. Wil je het systeem ook gebruiken als extra beveiliging? Dan moet je echt opletten, want een inbreker heeft een draadje natuurlijk zo doorgeknipt en dan is je dure camera niets waard, want die kan niets meer opnemen.

Post is nu iets korter, want ik moet zo aan de slag. Heb je nog vragen, dan kan ik die altijd aan mijn man stellen.

 

Ik ga op een paar van je punten reageren:

2. Ik heb 2 camera's in de konijnen ren hangen. Beide hangen wel aan dezelfde wand. Ik zie het grootste gedeelte van de ren. Maar er blijven altijd punten dat je ze niet ziet, bijv. in de schuilhokjes of daar achter. Ik heb dat zelf nooit vervelend gevonden, zeker niet omdat ik nog één losse camera heb die ik extra bij kan plaatsen als er bijzonderheden zijn.

6. De wat duurdere camera's hebben dit er in zitten, een sensor om beweging en/of geluid op te kunnen nemen. De arlo's en eufy's die wij hebben hebben het allemaal.

9. Ik denk dat je als je camera's hebt voor beveiliging vooral inspeelt op het "afschrikken". Als iemand binnen wil, komt hij binnen. Overigens kun je wel een draadje doorknippen, maar als jouw opslag ergens extern staat zie je nog wel dat ze dat doen / de aanloop er naartoe. Maar heel eerlijk, herkenbaar op een camera staan is natuurlijk heel simpel te voorkomen. Als ze echt willen, gaat een camera ze niet tegen houden.

Maar bijv. bij mijn bunnybunch loods is er zowel bij mij, als mijn directe buren 0x ingebroken sinds op ons pleintje cameratoezicht is. Ze gaan gewoon naar de andere buren, die het niet hebben. Op dit soort bedrijven terreintjes rijden eens in de paar weken van die "bendes" rond die alles wat makkelijk mee te pakken is inladen en stelen, en vervolgens rijden ze weer door, heel Europa door. Sinds ik camera's heb hangen, slaan ze mijn bedrijf over.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Evee zei:

9. Ik denk dat je als je camera's hebt voor beveiliging vooral inspeelt op het "afschrikken". Als iemand binnen wil, komt hij binnen. Overigens kun je wel een draadje doorknippen, maar als jouw opslag ergens extern staat zie je nog wel dat ze dat doen / de aanloop er naartoe. Maar heel eerlijk, herkenbaar op een camera staan is natuurlijk heel simpel te voorkomen. Als ze echt willen, gaat een camera ze niet tegen houden.

Maar bijv. bij mijn bunnybunch loods is er zowel bij mij, als mijn directe buren 0x ingebroken sinds op ons pleintje cameratoezicht is. Ze gaan gewoon naar de andere buren, die het niet hebben. Op dit soort bedrijven terreintjes rijden eens in de paar weken van die "bendes" rond die alles wat makkelijk mee te pakken is inladen en stelen, en vervolgens rijden ze weer door, heel Europa door. Sinds ik camera's heb hangen, slaan ze mijn bedrijf over.

 

Niet iedereen zorgt voor externe opslag, dus vandaar mijn 'wil je het ook gebruiken als extra veiligheid'. Het is daarnaast vooral ook opletten hoe je je bedraade camera plaatst zei mijn man. Als ze om de hoek kunnen staan en dan met een heggeschaar je draad eruit knippen, dan heb je dus niets op beeld staan. Dat is bij iemand in zijn omgeving gebeurd. Sowieso is mijn man altijd gelukkig met alles tot in de puntjes uitzoeken als het om veiligheid gaat, maar wij wonen in een enorm rustige buurt. Schoonmaakster liet haar auto sleutel in de deur hangen van de auto - geen problemen gehad. Mijn man vergat de schutting deur dicht te doen en de schuurdeur, niets gebeurd. Maar goed, net zoals ik met andere dingen extreem goed uitzoek en voorbereid, is hij dat met alles van de technologie/veiligheid/home automation.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook al een tijdje aan het twijfelen om een camera voor het (binnen)hok aan te schaffen. De Eufy S220 Indoor Cam vond ik een goede optie totdat ik dit las:

''Met geavanceerd nachtzicht kunt u elke kamer in de gaten houden, zelfs bij weinig licht.''

Het is 's nachts bij ons toch echt pikkedonker, zou hij dan ook werken? Die kleine zinnetjes maken mij zo argwanend!😅

 

5 uren geleden, Evee zei:

Op dit soort bedrijven terreintjes rijden eens in de paar weken van die "bendes" rond die alles wat makkelijk mee te pakken is inladen en stelen, en vervolgens rijden ze weer door, heel Europa door. Sinds ik camera's heb hangen, slaan ze mijn bedrijf over.

Doodeng!

 

5 uren geleden, bunnyempress zei:

Wil je het systeem ook gebruiken als extra beveiliging? Dan moet je echt opletten, want een inbreker heeft een draadje natuurlijk zo doorgeknipt en dan is je dure camera niets waard, want die kan niets meer opnemen.

Bij ons in de straat wordt er wel eens ingebroken. Nu heeft bijna iedereen een camera. Dat ze ook op de straat worden gericht is volgens mij niet helemaal de bedoeling, maar gebeurd hier wel. Heerlijk gevoel dat elk huis je filmt als je door de straat loopt...

Een makkelijke oplossing voor het risico waar je het over hebt, is de camera onder het raam van de eerste verdieping plaatsen. Knappe inbreker die daar zonder het uithalen van kapriolen bijkomt. Wij hebben gelukkig geen camera nodig, want we hebben een hond🤭 Hele zware blaf, maar stiekem een schijtert. Zolang niemand dat weet is het prima bewaking!

aangepast door Mitty
Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Mitty zei:

Bij ons in de straat wordt er wel eens ingebroken. Nu heeft bijna iedereen een camera. Dat ze ook op de straat worden gericht is volgens mij niet helemaal de bedoeling, maar gebeurd hier wel. Heerlijk gevoel dat elk huis je filmt als je door de straat loopt...

Een makkelijke oplossing voor het risico waar je het over hebt, is de camera onder het raam van de eerste verdieping plaatsen. Knappe inbreker die daar zonder het uithalen van kapriolen bijkomt. Wij hebben gelukkig geen camera nodig, want we hebben een hond🤭 Hele zware blaf, maar stiekem een schijtert. Zolang niemand dat weet is het prima bewaking!

Je mag de openbare weg inderdaad niet filmen en moet een bordje of sticker ophangen dat er camera's hangen. 

Je mag dus alleen eigen terrein filmen. Uitzondering kan bijv. wel zijn als jij een gehandicaptenparkeerplek voor de deur hebt met vast kenteken, waardoor je dus altijd daar je auto zet, dan mag je die plek wel mee filmen. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een (Ring) camera hangen in de konijnenren. Helaas hebben ze nog 2 andere plekken waar ze kunnen zitten, dus ik zie ze niet altijd. Ik heb de camera ook op beweging gezet (bij de kattenbak) zodat ik kan terugkijken of ze nog hooi eten etc als ik werk of een nachtje weg ben. 

Voor Ring heb je ook een abonnement nodig. Ik dacht €30.- per camera tot je er 3-4 of meer heb (inclusief de deurbel), dan is het abonnement €100,-. Kan zijn dat dat veranderd is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .