Ga naar inhoud

Wat is er nou toch met Zoetje?


Okki

Aanbevolen berichten

Toch maar een apart topic over Zoetje. Even in het kort: Zoetje is 8,5 jaar oud en vorige week woensdag wilde ze niet meer eten. De dierenarts constateerde een gasbuik en ondertemperatuur. Dus met een lading medicijnen en dwangvoer moest ze naar binnen verhuizen.

 

Urine zag er goed uit, röntgenfoto ook. Voor zover zichtbaar was er ook niks raars aan het gebit te zien.

 

De laatste dagen was haar temperatuur weer goed, ruim boven de 38 graden. Ook zonder de verwarming aan en met het raam open. Eten ging nog niet heel super, maar ik hoopte dat ze misschien beter zou gaan eten als ze weer in haar vertrouwde ren bij Merien zou zitten. Dus vanmorgen heb ik haar buiten gezet. Nog steeds wel medicijnen en regelmatig wat dwangvoer (niet te veel, zodat ze wel hopelijk zelf eet).

 

Daarnet weer alle medicijnen en dwangvoer gegeven voor de nacht, en haar temperatuur opgenomen: 37,7. Te laag dus ze zit weer binnen.

 

Er is blijkbaar iets mis waardoor ze een ondertemperatuur krijgt, maar wat? Hebben jullie nog ideeën die ik morgen aan de dierenarts kan voorleggen? Want die ga ik natuurlijk wel weer bellen. Het is nu al een week bezig.

  • Verdrietig 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een situatie! Is het mogelijk om Merien naar binnen te halen? Dan hebben ze in ieder geval elkaar en eet ze misschien ook beter. Onderkoeling betekent volgens mij dat het lichaam zichzelf niet warm genoeg kan houden, omdat er te weinig energie voor is. Het kan iets zeggen over het functioneren van het hart, of er is iets gaande wat te veel energie kost (bv een ontsteking). Maar ik moet je bekennen dat ik meer over de menselijke gezondheid weet dan die van konijnen..... Volgens mij veroorzaakt een gasbuik vaak de onderkoeling bij konijnen, maar daar heeft Zoetje nu geen last (meer) van. Misschien is bloedonderzoek nog een optie?

Ik leef met je mee, heel veel sterkte!!!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat rot joh! Ik moet ook denken aan iets met het hart, maar dat zou je op de röntgenfoto moeten hebben gezien als het hele lijfje erop gezet is. Ik denk dat ik zou aansturen op bloedonderzoek. Dan weet je hoe het gaat met naar lever en nieren, want dat zou wel nogeens een boosdoener kunnen zijn. Vaak zie je dan ook veel drinken en veel plassen, maar ik weet dat Dunya helemaal niet veel dronk toen haar nieren heel slecht bleken te zijn.

En anders zou ik toch nog denken aan iets dat achter in haar gebit niet goed zit.

Heel naar als ze niet fit is, maar je niet weet wat er aan de hand is. Tobben! Veel sterkte. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan het eind van de ochtend kan Zoetje bij de dierenarts terecht voor bloedonderzoek. Ben benieuwd of daar wat uit komt. De behandelend dierenarts vindt het ook te lang duren. Bloedonderzoek is bij een andere arts. Dat vind ik wel fijn, dat een ander ook nog even naar haar kijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is zo vervelend aan konijnen houden, dat je weet dat er iets niet goed zit, maar niet duidelijk kan krijgen wat er is. Het klinkt alsof je er alles aan doet om toch aan antwoorden te komen. Ik hoop voor je dat je snel meer duidelijkheid hebt. Veel beterschap!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer terug. De dierenarts heeft Zoetje nog eens goed bekeken en haar urine gecheckt. Op basis daarvan vond hij een bloedonderzoek nog niet nodig, de urine was behoorlijk geconcentreerd en dat wijst niet op nierproblemen. Ook gebit nog gecheckt, ook daar zag hij niets bijzonders. Wel weinig darmgeruis, nog steeds. 

 

Dus in overleg geen bloedonderzoek gedaan, omdat hij niet verwacht dat daar iets uit komt. Vanwege het weinige darmgeruis gaan we nu toch eerst door met waar we mee bezig waren: medicijnen en dwangvoer. Wel meer dwangvoer geven (ik gaf nu 4 keer per dag een spuit, dat wordt nu 6 keer) en twee keer zoveel metacam. Haar gewicht was nog ongeveer hetzelfde, ze is amper afgevallen afgelopen week. 

 

Maandag kijken we dan verder. Als het goed gaat is het goed. Als het niet goed gaat dan kunnen we dan nog van alles checken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Nee, nog geen echt slecht nieuws. Ze is rustiger, heeft moeite met de temperatuur en haar darmen zijn niet zo actief als zou moeten. De dierenarts had het erover dat konijnen gauw in een negatieve spiraal komen en dat we haar daar nu eerst uit moeten proberen te krijgen. Als dat niet lukt, dan kijken we maandag verder (nog mogelijkheden en kosten genoeg...😅: Foto's van kop en borst, tanden checken onder narcose, toch bloedonderzoek...). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook al over ontlastingsonderzoek gepraat? Je wil weten waarom haar darmen vertragen, is dat omdat ze niet goed eet, of dat er een andere oorzaak achter zit. Ik denk dus aan wormen of het gebit. E.C. durf ik ook niet helemaal uit te sluiten, maar dat staat niet bovenaan. Gebitsbehandeling en/of gebitsfoto's zou ik dus ook overwegen.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Okki zei:

Over het gebit en eventueel daarvan foto's maken hebben we het inderdaad gehad. Over een ontlastingsonderzoek niet. Haar keuteltjes zijn wat kleiner dan normaal maar ze zien er wel goed uit. Maar ik neem het mee als het nodig is maandag!

 

Kleinere keutels kan ook van het dwangvoer komen. Is mij verteld door onze dierenarts en dat zag ik zelf ook terug. Wel zo makkelijk - wist ik gelijk welke van Lodewijk en welke van Scarlett waren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, toch jammer dat er niets aantoonbaars uit is gekomen. Dat gekwakkel zonder dat je weet waar je aan toe bent is zo naar. Ik heb waarschijnlijk ook jaren niet doorgehad dat mijn konijnen wormen hadden, wormen hebben in ieder geval erg veel negatieve invloed op de darmen. Dan kan je het Mitty-Stamper-wormenteam joinen! Ik hoop dat Zoetje nu het licht heeft gezien en als een gek gaat eten en drinken, anders kom ik wel even een woordje met haar spreken😏 Beetje onrust stoken en dat op die leeftijd!

Ik had even over het hoofd gezien dat ze bij de kachel ligt, dat is inderdaad te veel sauna-vibes voor Merien😅 Slim hoe je het nu opgelost hebt!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag weer naar de dierenarts geweest, want Zoetje houdt nu haar temperatuur wel goed, maar eten doet ze nog niet super. Ze eet wel hooi, brokjes en groente maar erg weinig. Zoetje heeft nu nog antibiotica erbij. Geen idee of ze een infectie heeft, dit is gewoon blind proberen (bloedonderzoek kan een infectie laten zien maar dan weet je nog niet precies hoe of wat, en ook als er een infectie is hoef je dat niet te zien in het bloed. Dus we gaan haar niet pesten met bloedonderzoek). Als we donderdagochtend geen verbetering zien dan gaan ze het gebit onder narcose bekijken. Voor wormen of bijvoorbeeld een tumor in de borstholte ziet de dierenarts totaal geen aanleiding. De keutels zijn klein, maar normaal en er beweegt niks in. Ze is niet kortademig of iets dergelijks. 

Dus hopelijk knapt ze nu op van die antibiotica en anders donderdag of vrijdag het gebit checken. Dan zouden ze ook eventueel voor de zekerheid nog een thoraxfoto maken. En anders weten we het ook niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .