Ga naar inhoud

Konijn wil alleen op celstofmatje....


Marti

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

We hebben onze nijn van iemand overgenomen toen hij al 9 maanden was en was gewend om op een celstofmatje (puppypad) in een kattenbak zijn behoefte te doen. De bak stond buiten de kooi, en was gewend om los te lopen. Op zich heel fijn dat hij zindelijk is..... Het matje moet wel elke dag vervangen worden, dit is voor het milieu natuurlijk superslecht. We hebben geprobeerd langzaam back 2 nature korrels in te doen, maar als we er meer dan 2 handjes indoen gaat hij in de kamer poepen en plassen. We hebben ook geprobeerd de kattenbak onderin het hok te zetten (2 verdiepingen van 120cm) (hij staat nu buiten de kooi), maar ook dan gaat hij ergens anders zijn behoefte doen. Wie heeft tips? Ik wil dolgraag van die kattenbak af die buiten het hok staat en van de celstofmatjes die ik dagelijjsnof vaker moet weggooien... 

 

Dikke dank! 

20230222_142944.jpg

aangepast door Marti
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Marti zei:

We hebben geprobeerd langzaam back 2 nature korrels in te doen, maar als we er meer dan 2 handjes indoen gaat hij in de kamer poepen en plassen.

Wat is langzaam? Ik denk dat ik gewoon heel lang (zeker een maand) het zou houden bij 2 handjes back 2 nature. Hierdoor raakt hij echt gewend aan back 2 nature. Konijnen doen er lang over om aan iets te wennen 😅

 

Wat je ook kan proberen is om het matje een dag niet te vervangen maar er nog een handje back to nature bovenop te strooien. Dan ruikt het nog naar zijn toilet, maar raakt hij er ook aan gewend aan iets meer korrels.

 

Waarom zou je willen veranderen dat het toilet buiten het hok staat? Is juist handiger met verschonen. Daarnaast is zo'n hok veel te klein om hem in op te sluiten, dus heeft hij sowieso de ruimte erbuiten ook nodig. Per konijn moet je denken aan minstens 2 vierkante meter. Dus ik zou zeggen, laat het toilet er lekker buiten staan en zet er een ren omheen zodat hij altijd lekker de ruimte heeft om rond te huppen en springen 🙂

 

Wist je dat konijnen groepsdieren zijn en altijd met z'n tweeën horen te zitten? Mocht je hiervoor open staan, dan helpen we je graag hoe je dit het beste kan aanpakken! 

 

Er is ook enorm veel informatie op dit forum te vinden zoals de volgende handige artikelen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/tips-voor-beginnen-aan-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijn-samen-alleen

 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnaast kan een maatje uit de opvang erbij ook het probleem helpen oplossen. Als dat konijn al gewend is aan een toiletbak met bodembedekking kan het zomaar zo zijn dat ze haar maatje gaat kopiëren. Een beetje zoals het principe zien eten doet eten? De links van @Miekmoek hebben mij ook erg geholpen toen ik mijn eerste konijntjes kreeg, echt een aanrader!

 

Het duurt altijd even voordat konijnen een nieuwe gewoonte aanleren. Als tussenstap kan je misschien experimenteren met een hennep bodemmat. Dat is al veel duurzamer (en op maat te knippen), maar komt qua structuur meer in de buurt van het matje wat er nu in ligt. Dit kan je opbouwen door de hennepmat en het celstofmatje naast elkaar in de toiletbak te leggen en het gedeelte van de hennepvezelmat om de zoveel tijd iets groter maakt. Als ze eenmaal de hennepvezelmat gewend is kun je verder opbouwen met back 2 nature of een andere bodembedekker zoals hennepvezel(snippers).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Mitty zei:

Als ze eenmaal de hennepvezelmat gewend is

Waarom zou je de hennepvezelmat als tussenoplossing kiezen. Ze wil van A naar B en nu ga je van A naar A naar B. 😉 

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de hooiruif boven de bak komt te hangen. Dan gaat het misschien automatisch goed. Dit omdat keutelen en eten vaak samen gaat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Marti zei:

Wie heeft tips?

De meeste mensen hier op het forum hangen de hooiruif (en ik zie dat je een bal hebt met hooi) boven de toiletbak. Dat zou ik als eerste proberen. Konijnen eten en keutelen vaak tegelijkertijd. Ik zou eerst de mat nog even gebruiken en dan steeds wat meer back 2 nature toevoegen totdat het niet meer nodig is.

Dan komt het vast goed. Dus de bak onder de bal zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Waarom zou je de hennepvezelmat als tussenoplossing kiezen. Ze wil van A naar B en nu ga je van A naar A naar B. 😉 

Ik denk dat het erg belangrijk is dat de hooiruif boven de bak komt te hangen. Dan gaat het misschien automatisch goed. Dit omdat keutelen en eten vaak samen gaat.

 

 

Ik vind het verschilt tussen een puppypad(onnatuurlijk niet duurzaam) en hennepmat(natuurlijk, duurzaam en knaagveilig) wel iets groter dan van A naar A😂, maar ik denk dat je inderdaad meer succes kan boeken met de hooiruif boven de bak! Die was ik even vergeten, maar werkt hier ook super😁

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .