Ga naar inhoud

nieuw op dit forum en hoop veel dingen te leren

mugen4u
 Delen

Aanbevolen berichten

hoi,

ik ben nieuw op dit forum en hoop veel dingen te leren over konijnen (meer dan wat ik nu weet).

Heb een mooie grote kooi besteld en in elkaar gezet (95x58x80cm LxBxH) en totaal 2 verdiepingen, de 2e verdieping kunnen ze via een trapje bereiken.

ik twijfelde wel of de kooi groot genoeg is voor 2 dwergkonijntjes maar ik zal ze ook zo vaak mogelijk rond laten lopen in mijn appartement en in de zomer op het dakterras.

67196_ferplast_kaninchenkaefig_vital120_2stoeckig_large_hs_02_7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor

10 uren geleden, mugen4u zei:

ik twijfelde wel of de kooi groot genoeg is voor 2 dwergkonijntjes

Voor twee dwergkonijnen wordt een permanente ruimte aangeraden van minstens 6 m2. Die van mij hebben permanent zelfs 18 m2. En de bovenverdieping van de kooit telt niet mee voor de ruimte. Je hebt het over binnenhouden en buiten in de zomer. Dan moet je goed in de gaten houden wanneer je ze naar buiten doet: meestal na 15 mei en weer op tijd naar binnen halen. Kun je ze binnen niet permanent een grotere ruimte geven?

En waar ga je een koppel halen? Bij een konijnenopvang? Die stellen ook eisen aan de ruimte. Maar niet zomaar ergens konijnen bij particulieren ophalen. Bij een opvang kennen ze de konijnen en zijn de mannetjes altijd gecastreerd en de vrouwtjes ook vaak. Er zijn al te veel konijnen op de wereld, dus nooit met konijnen gaan fokken. Vaak worden ze dan verkocht als slangenvoer. En via de konijnenopvang doe je nog een goede daad ook.

Maar als je weg bent of werkt en ze moeten de hele dag in zo'n kooi zitten dan is dat veel en veel te klein. Ze moeten kunnen springen etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch!

1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Voor twee dwergkonijnen wordt een permanente ruimte aangeraden van minstens 6 m2.

Dat ben ik niet helemaal met je eens, het absolute minimum voor twee dwergjes ligt op 4 m2 (inderdaad aaneengesloten ruimte).

De genoemde kooi voldoet daar inderdaad dus helaas niet aan. Ik zou dit artikel even goed doorlezen ⬇️

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

Het voordeel voor jou is gelukkig dat je helemaal niet meteen een heel duur hok hoeft te kopen, maar ook bijvoorbeeld een puppyren permanent neer zou kunnen zetten (mocht je dat niet mooi vinden, dan heb je ook nog bijvoorbeeld de optie voor een aluminium kittenren te gaan met plexiglas, openhaardhekjes, je uitleven met hout en gaas/plexiglas, noem maar op). Of, mocht je een kamer overhebben, misschien zelfs wel een konijnenkamer in zou kunnen richten. Met een maatje in een flinke ren zie je natuurlijk konijnengedrag dat konijnen in een kleine kooi niet kunnen vertonen, denk aan binkies (vreugdesprongen) maken, lekker rondrennen etc. En dat is juist zo leuk aan konijnen.

Mochten de nijntjes er nog niet zijn, dan doe je er inderdaad het best aan ze te adopteren bij een konijnenopvang. Er staat gelukkig veel informatie over het adopteren van konijnen en andere dingen die goed zijn om te weten op BunnyBunch. Handige artikelen om even door te lezen zijn bijvoorbeeld ⬇️

https://www.bunnybunch.nl/informatie/10-fouten-bij-het-houden-van-konijnen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

Tegenwoordig zijn er konijnensites die gaan voor meer ruimte!! Je leest van 4 m2, 5 m2 of 6 m2.

Persoonlijk zou ik 4 m2 prima vinden voor twee kleine dwergjes (maakt natuurlijk ook wel wat uit hoe energiek ze zijn, een acrobaat in konijnenvorm zou ik denk ik toch wel wat meer geven), maar dan ook echt niets minder. Meer is uiteraard altijd beter. Veel konijnenopvangen plaatsen konijnen uit vanaf 3 m2 en dat zou ik wel echt te klein vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Lollie zei:

Dat ben ik niet helemaal met je eens, het absolute minimum voor twee dwergjes ligt op 4 m2 (inderdaad aaneengesloten ruimte).

Evee heeft hier op haar site staan:

Let op dat konijnen naast een schuilhok, ook altijd minimaal vier vierkante meter leefruimte per koppel moeten hebben, en dat is echt het minimale, wat ze permanent moeten hebben, op vlak terrein. Het liefst meer ruimte, veel konijnenopvangen eisen ook meer oppervlak voor ze een koppel uitplaatsen! Het is immers ook een minimaal formaat leefruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch! Super dat je eerst meer over konijnen wilt leren voordat ze bij je komen wonen😊

Het is erg leuk om konijnen binnen goed de ruimte te geven, want ze gaan dan lekker spelen. Helaas worden er momenteel op heel veel plekken te kleine hokken verkocht die voor konijnen worden aangeraden. In werkelijkheid is eigenlijk de enige manier om ze voldoende ruimte te geven een ren te gebruiken of iets zelf te maken. Ik gebruik zelf een ren, omdat je deze ook even kan verplaatsen en kan neerzetten hoe je zelf wilt. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op je, want er is bijna niets leukers dan het hok inrichten😁 Op pinterest vind je veel ideeën voor binnenhokken en hier kun je ook veel inspiratie vinden:

https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/81874-fotos-van-binnenhokken-en-verblijven-van-konijnen/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Evee heeft hier op haar site staan:

Let op dat konijnen naast een schuilhok, ook altijd minimaal vier vierkante meter leefruimte per koppel moeten hebben, en dat is echt het minimale, wat ze permanent moeten hebben, op vlak terrein. Het liefst meer ruimte, veel konijnenopvangen eisen ook meer oppervlak voor ze een koppel uitplaatsen! Het is immers ook een minimaal formaat leefruimte.

Klopt, dat had ik inderdaad gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier. Goed dat je je eerst gaat inlezen. Dat scheelt echt heel veel. Dan heb je een basis van waaruit je verder kunt werken. Wat betreft de ruimte, is het erg persoonlijk naar de behoefte vd konijnen ben ik achter gekomen. Ze hebben nu de absolute minimale 4m2 permanente leefruimte (voor 2 semi dwergkonijnen) Echter, Bobby is zo energiek en heeft echt meer leefruimte nodig, tenminste dat maak ik ervan. In het voorjaar gaan we uitbreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op BunnyBunch,

Als je je inleest, kom je er opeens achter dat veel dingen die verkocht worden voor konijnen niet zo goed voor ze zijn. Eten wat niet klopt (likstenen, muesli voer e.d.), hokken die veel te klein zijn, rennen die te laag zijn (een konijn kan tot 1 meter hoog springen vanaf stilstand, maar niet alle konijnen doen dit) en dan kan je je best wel ontmoedigd voelen.

Gelukkig zitten hier heel veel lieve mensen die kunnen meedenken en meehelpen, zodat je konijnen gelukkig zijn en jij van ze kan genieten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .