Ga naar inhoud

Oog half dicht


Annelisa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Nou heb ik al een probleem met dat het niet heel lekker gaat tussen mijn konijnen, komt er nu nog iets bij. 

Het viel me vanochtend allereerst op dat Sam niet naast Olivia lag te slapen, toen ik wakker werd. Meestal is dat één van de momenten waarop ze lief naast en tegen elkaar liggen. 

Nadat ik aangekleed was, zat hij toch weer naast haar. Dus niet meer aan gedacht. 

 

Vanmiddag zag ik plots dat Sam zijn ene oog half dicht had. Dacht eerst dat hij slaperig was, maar toen zag ik dat zijn andere oog wel open was. Hij is daarbij erg schrikachtig. 

 

Echter eet en drinkt hij wel normaal. Hij lijkt ook af en toe te schrikken van Olivia, springt dan plots (uit stilstand) iets de lucht in. Olivia schrikt dan van hem. 

 

Pff.. wat moet ik hier nu mee. Moet ik hiervoor nu nog de dierenarts bellen?

Ik heb trouwens voor komende maandag een afspraak staan (gezondheidscheck).

Of kan ik nog wachten tot morgen?

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om te zeggen wat je hier mee moet, het kan van alles zijn. Zie je iets zitten in het oog? Het gebeurd best wel eens dat ze een hooisprietje in hun oog krijgen. Ik zou er geen week mee wachten, maar of het tot morgen kan wachten durf ik niet te zeggen. Ik denk dat je die inschatting zelf moet maken. Als hij echt last heeft en zit te knijpen wil je er zo snel mogelijk iets aan doen natuurlijk. Dan zou ik hem niet een nacht in pijn laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met ogen kan je eigenlijk geen risico nemen, ze hebben er maar twee en het kan vlug mislopen.

Wat handig is, is altijd een tube oogzalf (bv Opticorn A)hebben liggen, dan kan je meteen beginnen zalven, wat verzachtend werkt en verdere schade voorkomt tot wanneer je bij de dierenarts kan gaan. Maar daar heb je nu weinig aan. 

Mocht het mijn konijn zijn, ik zou wachten tot morgen, maar dan wel zo vlug mogelijk een afspraak maken of, indien je lang moet wachten voor de afspraak, bij de apotheek al een tube oogzalf gaan halen. 

aangepast door mystique
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net samen met iemand (die bij mij kwam eten) kunnen kijken.

Er zit niks in het oog. Door de schrik van het oppakken (doe ik normaal niet), had Sam zijn oog wel wijdt open. 

 

We hebben het bovenste ooglid opgetild en daaronder is het vurig rood. Bij het linker oog is dit mooi roze. 

 

Ik ga morgen een afspraak maken, hopelijk kan ik 's ochtends nog terecht. 

 

Wat kan ik verwachten?

Vooral een zalf?

Mocht een afspraak morgen niet lukken, zou ik dan bijvoorbeeld het best kunnen vragen om een oogzalf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze iets in zijn oog druppelen om te zien of het hoornvlies beschadigd is, en dat antwoord bepaalt welke oogzalf je meekrijgt. Als je al zonder afspraak een zalf meekrijgt, dan neem ik aan dat het de zalf is die ook geschikt is voor als het hoornvlies beschadigd is, en die schijnt duurder te zijn dan de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer terug van de dierenarts. Kon gelukkig vanochtend direct terecht. 

 

Ze hebben inderdaad wat in zijn oog gedruppeld (kleurstof) en daarmee was een kleine beschadiging gezien. 

 

Hij heeft nu een antiobica oogzalf meegekregen. 6xdd zalven. Zojuist ging het zalven gelukkig heel soepel.

 

Over 9 dagen moet ik terug ter controle.

 

 

Gelukkig lijkt het mee te vallen dus.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ogen zalven valt niet mee. 

Heeft iemand hier misschien tips?

 

Sam heeft heel lange "wimpers" (nee, geen snorharen, echt wimpers) waar veel van de zalf op belandt. 

 

Ik probeer het dan met mijn vinger alsnog in zijn oog te krijgen, maar dat gaat nog niet helemaal goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik het doe: met m'n linkerhand hou ik 't kopje vast, met m'n linkerwijsvinger hou ik het bovenste ooglid tegen, met m'n linkerduim trek ik het onderste ooglid wat naar beneden en dan wat zalf in het 'kommetje'. De zalf zelf moet koel bewaard worden, maar wat ik altijd doe is de zalf even opwarmen in mijn handen, zo kan je meer 'druppelen' dan zo'n harde pasta knijpen. Ook proberen de tuit van de tube niet aan te raken, niet met de handen en ook niet tegen het oog, je wil de zalf zo hygiënisch mogelijk houden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat iets beter. Sam is meer zichzelf. 

Het ooglid is nog wel wat rood/donker roze en iets dikker dan die van het linker oog. 

Hij vindt al dat oppakken alleen niks, maar het is voor een goed doel.

 

Het grappige is dat het nu wel heel goed gaat tussen hem en Olivia. Ze wassen elkaar veel, slapen naast elkaar en er is geen onrust meer.

 

Alleen gaat Olivia nu opeens de poepplekjes leeggraven. 😬😆

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update voor wie dat leuk vindt.

 

Vandaag bij de DA geweest ter controle. Het oog (nou ja, erboven) is nu mooi wit ipv rood. Op de pupil zit nog wel een klein litteken, maar daar heeft hij geen last meer van.

Hij kan ook weer goed zien. 

Tandjes en nageltjes zijn ook gecontroleerd, die zagen er ook goed uit. 

 

Hij is ook weer zichzelf. Dus allemaal heel fijn!

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .