CJ Robben Geplaatst: 20 februari Delen Geplaatst: 20 februari Hi allen, Ik heb een buitenkonijn die ik wil koppelen aan mijn binnenkonijn. Ik wil het buitenkonijn naar binnen halen en ze beide binnen houden als free roam konijnen. Hoeveel graden moet het zijn (overdag en/of 's nachts) om haar naar binnen te kunnen doen? Ze heeft nu natuurlijk een dikke wintervacht. Binnen is het circa 20 graden, 's nachts ongeveer 18. Het is geen optie om ze in een kamer met het raam open te laten. Bedankt het meedenken! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kolino Geplaatst: 20 februari Delen Geplaatst: 20 februari Als je het echt zonder problemen wil doen, een graad of 15 overdag en geen vorst meer 's nachts. Ik neem aan dat je ze ook nog moet koppelen, dus dan heb je sowieso een neutrale ruimte nodig waar beide konijnen nog niet zijn geweest. Heb je zo'n ruimte? Ik houd zelf altijd 5 graden verschil aan met de binnen en buiten temperatuur overdag. Vandaar de ongeveer 15 graden in mijn advies. Maar naar binnen halen is wel minder erg, zeker als het konijn daarna ook binnen blijft. Na een dag of 10 verliest het konijn de wintervacht en kan het konijn daarna dus ook niet meer naar buiten tot halverwege mei. Dat is dus wel iets om even in je achterhoofd te houden, mocht de koppeling onverhoopt niet lukken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 20 februari Delen Geplaatst: 20 februari (aangepast) Meestal wordt de periode van mei t/m augustus aangehouden van binnen naar buiten zodat het verschil niet te groot is en ze voldoende tijd hebben om een wintervacht aan te maken. Andersom merk je vaak dat buiten konijnen wel iets eerder hun wintervacht kwijt zijn, vaak al in maart of april, dus ik zou zeggen: na de rui en als de verschillen tussen binnentemperatuur/buitentemperatuur max 5 graden is. Doe je het eerder, dan gaat je konijn binnen in de rui en heb je kans dat je buitenkonijn zich niet zo lekker voelt (te warm) en ziek wordt, terwijl je al een stressvolle situatie hebt (koppeling). Bovendien heb je dan ook gelijk een probleem als de koppeling niet zo wil lukken, want dan moet hij binnen 10 dagen weer naar buiten, anders moet hij tot mei binnen zitten. Lees je ook goed in over de het koppelen. 20 februari aangepast door bunnyempress Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 20 februari Delen Geplaatst: 20 februari half / eind mei kan dat pas. Dan zijn de nachttemperaturen wat hoger, en dan is de overgang niet al te groot meer. Het mag in ieder geval niet meer vriezen in de nachten, en dat is pas na ijsheiligen, dat valt meestal ergens rond 15 mei. Maar zelfs dan: houd er rekening mee dat het niet standaard op die datum kan, gebruik je gezonde verstand. Het kan best nog 3 graden zijn dan 's nachts. Zelf zou je dan ook niet zonder warme jas aan buiten willen zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 21 februari Delen Geplaatst: 21 februari 18 uren geleden, Evee zei: Het kan best nog 3 graden zijn dan 's nachts. Zelf zou je dan ook niet zonder warme jas aan buiten willen zitten. Maar het gaat voor andersom; een buitenkonijn naar binnen halen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 21 februari Delen Geplaatst: 21 februari Ah ja 😄 Dan gaat de koude nachtvorst inderdaad niet op. Meestal is de vraag andersom 😄 Van buiten naar binnen kan als de temperaturen overdag meer gelijk zijn, dan houd je inderdaad de "niet meer dan 5 graden verschil" aan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.