Ga naar inhoud

Buitenkonijnen stampen ineens 'snachts


Sanneke77

Aanbevolen berichten

Wij hebben 2 konijnen, nederlandse dwerghangoortjes. Deze zitten buiten in een 2 verdiepingen hok. Ze staan achter in de tuin onder de overkapping. Wij slapen achter en horen ze vaak wel rommelen in de nacht. Nu hebben ze iets nieuws, ze knagen en/of stampen. Rond een uur of 5 beginnen ze en blijven stug doorgaan. Ik lig er wakker van, want het maakt echt herrie. Ik vrees dat ook de buren hier wel last van hebben. Ik wil wel naar ze toegaan, maar ben dan bang dat ze aanleren dat ik kom als ze dat geluid maken. Maar slapen kan ik ook niet, het is echt storend! Hebben jullie tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou heel veel oorzaken kunnen hebben.

Door het stampen is mijn eerste gedachte dat er rond 5 uur iets gebeurd in de omgeving waardoor ze erg alert worden en waarschuwen voor gevaar. Misschien laat de buurman rond die tijd zijn hond uit, de kat naar buiten of vertrekt op een scooter naar werk. Allemaal dingen waar jij ook niet direct iets aan kunt veranderen, maar wel handig om erachter te komen waar ze stress van krijgen.

 

Tweede gedachte is dat ze gewoon lekker konijn zijn. Konijn zijn het meest actief rond de schemering, en rond 5 uur is dus geen gekke tijd dat ze extra actief worden. Hebben ze genoeg ruimte en speeltjes om die energie ook kwijt te kunnen? Een standaard konijnenhok met twee verdiepingen is altijd te klein, daar hoort ook een ruime ren bij. Voor een koppel konijnen wordt minimaal 4 m2 aangeraden waar ze dag en nacht in kunnen.

 

Tot slot nog de gedachte hoe oud zijn de konijnen en misschien de invloed van het voorjaar. Als de konijnen bijvoorbeeld in de ouberteut zijn (0,5-1,5 jaar) of als dior invloed van het voorjaar de hormonen wat meer opspelen, dan kan dat er ook voor zorgen dat ze wat actiever de rangorde (opnieuw) gaan bepalen. Dat komt ook voor tot uiting als ze het meest actief zijn rond de schemer, nier om 2u 's middags als ze lekker liggen te dutten. Zeker als ze dan ook een kleinere ruimte zitten.

 

Succes met het zoeken naar de oorzaak en hopelijk voelen de konijnen zich snel weer op hun gemak en kun jij ook weer rustig slapen.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vroeger met konijnen begon sloot ik ze voor de nacht op in hun hok, om overdag in de ren te laten en toen hadden wij precies hetzelfde. ‘S ochtends vroeg gestamp, want ze wilden eruit en lekker bewegen. Gezien de tijd die je aangeeft zou dat best eens kunnen, want dan zijn ze het actiefst en nu kunnen ze hun energie niet kwijt.

En het zou ook zomaar kunnen dat er een kat ofzo rondloopt dan idd, maar vaak went dat wel na een poosje. Ook dan helpt het als ze weg kunnen rennen en meerdere schuilplekjes (tunneltje/ catcube is vaak een succes) hebben. Zorg wel dat de ren overdekt is, zodat er geen katten in kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het stampgeluiden zijn? Toen mijn konijnen nog in de tuin leefden, maakte ze rond die tijd ook zoveel herrie. Ook met knaaggeluiden. Het bleek dat ze met de toiletbak gingen gooien totdat hij uit het bovenhok viel. Dat klonk als stampen, misschien dat ze bij jou iets omhoog gooien wat een dreun geeft of ergens anders herrie mee schoppen. Misschien een plank waar ze aan trekken? Rond die tijd worden ze sowieso actief. Ik hoop dat je de oorzaak vindt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Mitty zei:

Ook met knaaggeluiden. Het bleek dat ze met de toiletbak gingen gooien totdat hij uit het bovenhok viel.

Zoals ze bij ons de groentenbak het hok uitgooien. Weg ermee. Maar dat is vaak pas rond 7 uur.

 

Het lijkt mij dat je konijnen uit het hok willen waar ze zitten. Waar zitten ze overdag? Want de ruimte boven telt niet mee bij het oppervlak dat je per konijn nodig hebt.

Ze moeten even de pootjes kunnen strekken en wat hupsen maken. Ik sloot ze eerder ook zoveel mogelijk 's nachts op. En ze bleven rustig wachten. Totdat ze niet meer in het hok te krijgen waren en is het mis gegaan .....

Heb je een overdekte of veilige buitenren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen buitenren, maar ze zijn overdag altijd vrij in de tuin. Zeker een uur of 6. Zou kunnen dat het te klein is, wellicht een overdekte buitenren aan het hok monteren. Ik ga me daar in verdiepen. 

Ze zijn nu bijna een jaar, hormonen kunenn ook meespelen natuurlijk. 

In de buurt ook wat vroege buurmannen, maar dat is niet veranderd. Katten, ja, dat kan. Veel katten in de buurt. Als ze overdag buiten zijn, duiken ze ook altijd weg als er een kat in de tuin springt.

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mitty zei:

Weet je zeker dat het stampgeluiden zijn? Toen mijn konijnen nog in de tuin leefden, maakte ze rond die tijd ook zoveel herrie. Ook met knaaggeluiden. Het bleek dat ze met de toiletbak gingen gooien totdat hij uit het bovenhok viel. Dat klonk als stampen, misschien dat ze bij jou iets omhoog gooien wat een dreun geeft of ergens anders herrie mee schoppen. Misschien een plank waar ze aan trekken? Rond die tijd worden ze sowieso actief. Ik hoop dat je de oorzaak vindt!

Die toiletbak ja. Ze hebben een heel duidelijke voorkeur waar deze moet staan. Gelukkig gooien ze hem niet meer om, maar ze blijven na het verschonen schuiven tot deze naar hun zin goed staat 😀

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kun je een hoop info vinden waar een goed verblijf aan moet voldoen

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-kopen-maken-tips

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

en hier kun je voorbeelden vinden

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voorbeelden-van-zelfgemaakte-konijnenrennen

 

Je zult ze wel superblij maken als ze permanent mogen bewegen, ik heb vroeger ook die fout gemaakt, maar zoals al aangegeven zijn konijnen juist in de schemering het meest actief als ze dan juist opgesloten zitten, en slapen ze vaak overdag. 

En het zal flink wat frustratie schelen. Bij mij gingen ze toen ook echt stampen, met de drinkbak gooien etc. Eigenlijk geven ze het zelf al aan. 

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .