Ga naar inhoud

Ze eten geen groenten.


lize-lotje

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Wij hebben vandaag onze konijntjes opgehaald bij de opvang! Maar ze gaf aan dat Nero en Kiki geen groenten eten omdat ze dat nooit gekregen hebben. 

Maar eigenlijk wilde ik ze wel ook groenten gaan voeren. 

Maar hoe kan ik dit nu heb beste aanpakken en waarmee kan ik het beste beginnen. 

(Zelfs de wortel bij de opvang was niet aan geknabbeld) 

 

Moeten ze dan meer science Selective? Want deze zijn ze wel gewend. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk! Dat wordt flink genieten van ze 😊

 

Ik zou nu nog geen dingen veranderen voor ze. Ze hebben net een enorme stap gemaakt door naar een ander plekje te verhuizen en dan zijn daar ook nog eens nieuwe mensen die hen ineens veel aandacht geven. Komende 2 weken minimaal, maar liever een maand ofzo, gewoon lekker laten wennen. Gelukkig zijn ze gewend aan hooi eten en aan science selective, wat een prima brok is. Dat is een goede basis. 

 

Qua hoeveelheid brok, misschien ook gewoon even aanhouden wat ze in de opvang gewend waren?

 

Voor groente aanwennen, kan je het beste met kleine stukjes beginnen van één soort. Misschien wortelloof? Dat eten de meeste konijnen wel graag. Dat kan je dan daarna opbouwen (mits dit goed gaat en ze blijven mooi keutelen) en andere soorten rustig introduceren. Meerdere dagen blijven aanbieden ook al eten ze het niet op. Soms duurt het lang. Mijn voedster at in de opvang geen gedroogde kruiden, maar nu is ze er verzot op. Ook andere groenten vond ze maar niets, maar na een aantal keer aanbieden blijkt ze het dan toch lekker te vinden.

  • Bedankt 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Miekmoek zei:

Wat leuk! Dat wordt flink genieten van ze

Hebben ze dus al die tijd voor niets hun slabbetje omgehad want die heb je bij brokjes niet nodig.

Ik ben het met Miekmoek eens. Mijn voedster was het ook niet gewend. Ze is begonnen met druivenblad en al gauw ook witlof en andijvie en gewoon gras! Gras vinden ze vaak erg lekker. Heb je ergens een plekje waar je gras kunt plukken en waar geen honden gelopen hebben?

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je een koppel uit een opvang hebt!

 

Ik zou de eerste dag alleen hooi geven.

 

Dan rustig zoeken naar een goede balans van hooi met goede brokjes (supreme selective is prima). Daar doe je meestal al wel een week of twee weken over.

 

Als dat allemaal goed gaat, zou ik pas rustig wat groenvoer gaan introduceren. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je koppeltje! Top dat je deze dieren een tweede kans geeft.

 

Zoals hiervoor al gezegd: laat ze rustig wennen aan de nieuwe omgeving en groente (verse kruiden vinden ze vaak ook heel lekker, maar geef dat met mate). Hier vind je een handige lijst met wat ze wel en niet mogen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen Andijvie, broccoli en witlof zijn groentes die vrij makkelijk te krijgen zijn en die vaak wel in de smaak vallen. Wortelloof wordt helaas bijna overal van de bossen wortels gehaald, maar op de markt vind je het nog wel. Succes verzekerd! Ik weet zeker dat ze binnenkort smullen van hun dagelijkse portie groente!

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige kruiden hebben een bepaalde werking, bv. bij ziekte. Ik ben zelf nooit zuinig geweest met verse kruiden, ik gaf altijd wel een paar takjes of soms een half bosje (afhankelijk van de grootte van het bosje). Het werd altijd als eerste opgegeten, ze vonden het heerlijk. Gewoon opbouwen en proberen, je merkt vanzelf wat ze lekker vinden en dan komt het vast goed. De dieren hier hebben gelukkig nooit problemen gehad met groenvoer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk al het groenvoer mogen ze met mate. Het is beter om een mix van meerdere soorten te geven waarbij je kleine hoeveelheden geeft per soort, dan van één soort heel veel te geven. Twee takjes van een kruid is gewoon met mate  hoor 😄 

 

Hier staat veel uitleg in over groenten voeren aan konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn

Waaronder simpele uitleg hoeveel je geeft en hoe lang je er over doet om het op te bouwen. En ook waar je op let bij het opbouwen. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, lize-lotje zei:

Dank allemaal, 

We hebben witlof (2 blaadjes) geprobeerd en daar was zeker al een beetje van gegeten. 

 

Morgen nog eens proberen. 

Ik zou dus zeker 2 weken wachten. Laat ze eerst eens goed wennen aan de nieuwe plek en aan jullie. Het is niet erg als ze geen groente eten. Hooi en een goede brok is helemaal prima voor de eerste 2 weken tot een maand.

 

Konijnen worden oud, gemiddeld zo'n 8 tot 10 jaar worden. Je kan nog heel veel van ze genieten en ze vast nog heel veel verwennen met groente 😊 Dus heb geduld en probeer niet alles in deze eerste maand 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .