Ga naar inhoud

E. Cuniculi


Kaylee Driessen

Aanbevolen berichten

Hai iedereen,

 

Gister hebben we te horen gekregen dat mijn lieve Loui EC heeft😓

Ik zag het omdat hij opeens een scheef kopje had. Ik wist eigenlijk gelijk al wat dit betekende… ben er kapot van.

Gelijk begonnen aan het behandelen van deze ziekte. 
Helaas vanochtend zijn kopje nog schever, kan bijna niet meer normaal lopen. Zo sneu om te zien😥

Als ik hem op pak om zijn medicijnen te geven gaat die ook heel gek doen. Hij kan dan zijn evenwicht even niet vinden. Het lijkt heel erg op een epileptische aanval. 

Ik zit nu met een hele lastige beslissing…. Ik weet dat ik pas gister ben begonnen dus had ook niet al gelijk verbetering verwacht. Maar om hem zo te zien vind ik ook echt niet leuk.

Ik weet dat ik die beslissing zelf moet maken, maar misschien hebben jullie nog tips? Toch nog verder gaan met behandelen? Of toch hem laten gaan? 
Ik schrijf dit met tranen in mijn ogen😥

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

EC is inderdaad een nare ziekte, rot om te zien. Waren er al eerder tekenen dat er wat mis zat? Zijn er meer klachten? Of alleen het scheve kopje en het tollen?

 

Veel sterkte en toch ook veel beterschap! Als je een dag behandelt, kun je er nog niet veel over zeggen. Verbetering kan wel eventjes duren.

Welke medicijnen krijgt hij nu?

 

In dit informatieve artikel staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Evee zei:

EC is inderdaad een nare ziekte, rot om te zien. Waren er al eerder tekenen dat er wat mis zat? Zijn er meer klachten? Of alleen het scheve kopje en het tollen?

 

Veel sterkte en toch ook veel beterschap! Als je een dag behandelt, kun je er nog niet veel over zeggen. Verbetering kan wel eventjes duren.

Welke medicijnen krijgt hij nu?

 

In dit informatieve artikel staan veel tips:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

 

Hij mankeerde helemaal niks. Was echt van de 1 op de andere dag dat ik zijn kopje scheef zag. 
Hij was ook wat afgevallen sinds de vorige keer. En zit nu veel op 1 plekje. 
Hij krijgt fenbendazol en novacam 2keer per dag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om je konijn zo te zien. Meestal is het advies om een maand te behandelen en te kijken hoe het er dan bij staat. Mijn advies zou zijn, haal de komende weken alles uit de kast en beslis daarna wat het beste is. Er zijn nog wel wat dingen die je zou kunnen doen, dexamethasoninjecties bijvoorbeeld. Nou kunnen die injecties niet samen met de novacam, dus zul je dat tijdelijk moeten staken. Ik zou dat in jouw geval zeker overwegen, maar overleg dat eens met de dierenarts. Ik zit hier maar via een beeldscherm (en met mijn eigen ervaring) te reageren, maar kan je konijn niet zien. Fenbendazol + novacam zou wel de behandeling zijn die mijn voorkeur heeft, maar als een konijn bijna niet meer op de pootjes kan staan zou ik toch voor het zwaardere geschut kiezen.

 

Heel veel sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie reactie! 
Ik merk dat onder stress het erger wordt, dus bijvoorbeeld met medicatie geven. Hij eet ook op het moment niet, dus moet hem gaan dwangvoeren. Ik hoop dat dit niet te veel stress geeft. 
Hij heeft gelukkig wel een vriendinnetje die bij hem gaat liggen❤️ 

 

Nog een vraag, ze zitten buiten in een stal. Zitten dus wel weg uit de wind. Maar wat is het beste voor hem? Ik ben bang als ik hem naar binnen doe, dat dat ook weer veel stress geeft. En is het niet te warm binnen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bunny566 zei:

Ik kreeg het advies om het konijn naar binnen te halen. Zodat er geen energie in het zich warm houden gestoken hoeft te worden. Maar tegen de ziekte ingezet kan worden.

De dwangvoeding kun je ook proberen op een schoteltje aan te bieden, dat eten sommige konijnen ook zo op.

Het verschil is dan niet te groot kwa temperatuur met buiten? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Bunny566 zei:

Ik kreeg het advies om het konijn naar binnen te halen. Zodat er geen energie in het zich warm houden gestoken hoeft te worden. Maar tegen de ziekte ingezet kan worden.

De dwangvoeding kun je ook proberen op een schoteltje aan te bieden, dat eten sommige konijnen ook zo op.

Mocht hij het van het schoteltje opeten, dan zou je daar de medicatie ook doorheen kunnen mengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou hem dan denk ik het beste binnen kunnen laten tot half mei.

Ik moet er wel bij zeggen dat ons konijn ziek werd in november, de ergste kou moest dus nog komen. Maar ook nu zijn er nog wel koude dagen en nachtvorst kan ook nog steeds.

Persoonlijk zou ik wel kiezen voor naar binnen halen. Het is echt een rotziekte en hoe gunstiger de omstandigheden, hoe beter denk ik.

Maar er reageren vast nog wel anderen met advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de link nog bekeken die @Evee stuurde? Daarin staat ook dat je het beste je konijn naar binnen kunt halen.

En omdat je konijn binnen 10 dagen niet voldoende opgeknapt zal zijn, kun je hem daarna niet meer naar buiten doen tot half mei. Want na 10 dagen gaan ze hun wIntervacht verliezen.
Maar er staat heel veel handige informatie in dat artikel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even in het behandelplan van dierenkliniek Wilhelminapark. Daarin staat bijvoorbeeld dat je de eerste 2 weken dubbele dosis fenbendazol moet geven en daarna de normale dosis. Ik weet niet of je dat nu doet? Je kan dit behandelplan altijd even voorleggen met je dierenarts. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze gister naar binnen verhuisd. Nou merk ik wel dat ze beide wat gestrest zijn, logisch natuurlijk. 
Ik moet straks toch Loui gaan dwangvoeren…. Hij heeft ook zo’n scheve kop dat het lijkt alsof hij niet kan eten en drinken. 
Ik hoop toch dat hij uit zichzelf weer wat gaat eten. Dat dwangvoeren is natuurlijk ook heel stressvol voor hem. 
 

Ik bel maandag weer met de dierenarts, dan zal ik dat zeker even overleggen met haar. 
 

Ik heb dat artikel inderdaad gelezen, staat echt goeie informatie in. Ze zitten nu binnen, en ga ze zeker tot mei ook binnen houden. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel🥰

Ik heb het idee dat het wel wat beter gaat. Het eten alleen nog niet helemaal goed, dus geef ook nog wel dwangvoer. Zijn medicijnen neemt hij echt super!


Hij zat van het weekend zelfs op het bedje, dus is daar dan toch zelf op gesprongen.

Heb sinds gister een camera bij hun staan, dus kan ik hem nog beter in de gaten houden.

Gister zag ik hem aan wat groenten knabbelen en ook een brokje. 
 

Hij heeft ook heel veel liefde van zijn vriendinnetje Bella, liggen altijd lekker naast elkaar❤️

 

4EC835F7-CFD7-47AF-AA24-1EBFEC9BB9A9.jpeg

4736C4BD-1ED7-457A-A921-06A6A3CFB834.jpeg

aangepast door Kaylee Driessen
  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we vanmiddag afscheid genomen van onze lieve Loui😢 Hij ging alleen maar achteruit. Heel de nacht lag hij te tollen, was echt vreselijk om aan te zien. Kon het niet over mijn hart krijgen om hem nog zo verder te laten leven. Dus dan toch maar die hele lastige keuze moeten maken😥 

 

Nu heb ik wel Bella die alleen zit. Hoe zit dat met haar nu laten koppelen met een ander konijn? Heeft dat nog een risico omdat zij heeft geleefd met een konijn die E. Cuniculi had? 
 

De laatste foto die ik heb gemaakt van Bella & Loui❤️

E7C2EB52-045E-4EA3-896A-FED451B8A155.jpeg

  • Verdrietig 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel sterkte gewenst!

Als je voedster geen ziekteverschijnselen heeft, kan ze gewoon gekoppeld worden. De meeste konijnen zijn drager van de parasiet die EC veroorzaakt maar niet elk konijn wordt er ziek van.

Onze ram hebben we ook opnieuw laten koppelen nadat zijn vriendinnetje aan EC overleed.

Ik weet niet of het je bedoeling was om je voedster terug naar buiten te doen? Dat zou nu nog kunnen en is (als de ruimte groter is) dan geschikter voor een 'vers' koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .