Konijntjes 22 Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari (aangepast) Beste mensen, Ik heb nu 3 konijnen: -een vrouwje die officieel gekoppeld is aan het mannetje maar die een nestje heeft gekregen -het (gecastreerde) mannetje -een vrouwje die we uit het nest hebben gehouden Ik heb gehoord dat het beter is om in koppels konijnen te hebben, dus niet 3. Ik wil best een nieuw konijn maar ik weet ook niet of dit bij mijn konijnen handig is. Het gaat namelijk heel goed met mijn konijnen en ze hebben geen ruzie met elkaar. We hebben geprobeerd om een ander konijn bij ze te zetten maar ze krijgen daar ruzie mee. Zouden jullie ons aanraden om een nieuw konijn te krijgen? En zo ja, hoe moeten we dat goed doen. Ik heb trouwens een ren van 8,5-9 vierkante meter ongeveer en een hok. Waar ze nooit inzitten. Alvast bedankt voor jullie advies! 15 februari aangepast door Konijntjes 22 Ik heb niks gewijzigd maar ik weet niet op welke plek dit topic moet. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Marjoleink Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari Het kan goed gaan met zijn drieën, maar je hebt ook kans dat er een buiten de boot valt. In dat geval (of al op voorhand) kun je overwegen om er een groep van 4 van te maken. Dat zou ik dan zeker bij een konijnenopvang met veel koppelervaring laten doen, want dat is behoorlijk complex. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om je ren te splitsen en de jongste voedster een eigen partner te geven. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari Zolang ze geen ruzie maken zou ik er geen vierde bij halen. Waarom zou je het bestaan van dit trio onrustig maken? Als het fout gaat, kun je toch altijd nog splitsen? Wij hebben er een keer vier uit één nest gehad via de opvang. Die waren in beslag genomen en zaten op een vierkante meter. Bij ons hadden ze wel 25 vierkante meter. Drie konden goed met elkaar opschieten maar één werd gebeten. Die drie deden het wel goed. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bobbyonthefloor Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari Ik heb geen ervaring met meer dan 2 konijnen maar zoals ik dit lees lijkt het allemaal goed en rustig. Ik zou 'op basis van hoe het nu is' niets veranderen. Veel plezier ermee😊 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari Als deze drie nu prima samen gaan, zou ik ook niets wijzigen. Trio's zijn inderdaad niet zo stabiel, maar dat wil niet zeggen dat het nooit goed gaat. Soms komt het gewoon zo uit dat je drie konijnen hebt en zolang er geen problemen zijn zou ik er niets aan wijzigen. Ik zou er dus geen konijn bij halen. Tenzij er wel ruzie en onrust is of er één echt buiten de boot valt. Maar dan zou ik eerder twee aparte koppels adviseren dan een viertal. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Miekmoek Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari 14 uren geleden, Konijntjes 22 zei: We hebben geprobeerd om een ander konijn bij ze te zetten maar ze krijgen daar ruzie mee. Dit zal altijd zo zijn; konijnen zijn erg territoriaal en willen dus elk nieuw konijn wegjagen. Mocht je dus ooit wel een nieuw konijn erbij willen omdat de situatie dan anders is, ga dan naar een konijnenopvang om de konijnen te laten koppelen! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lio en Leia Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari Ik heb ook eens een koppeltje gehad samen met de dochter van het vrouwtje. Ging heel goed met hun 3. Rammetje verdeelde zijn aandacht goed tussen zijn twee dames 🙂. Nadat het rammetje overleden was zei de dierenarts ook om goed in het oog te houden of de dames geen ruzie zouden beginnen maken maar ook met hun twee ging het verder goed. Bij mijn trio is dus alls wel goed gegaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 16 februari Delen Geplaatst: 16 februari Zitten ze nu alle 3 bij elkaar? En hoe gaat het nu met elkaar? De jonge voedster is denk ik nog erg jong? De tijd zal het uitwijzen of ze een gelukkig drietal blijven. Als het nu goed gaat zou ik nu ook niks veranderen. Hou het wel goed in de gaten, want het kan opeens fout gaan. Zodra de jonge voedster volwassen begint te worden en meer hormonaal kunnen de verhoudingen veranderen. Hoe oud zijn de andere twee? Die zaten vast ook nog niet lang samen? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Konijntjes 22 Geplaatst: 17 februari Auteur Delen Geplaatst: 17 februari (aangepast) Ze zitten nu alle 3 bij elkaar voor ongeveer 2 jaar nu. De 2 oudere konijnen zijn rond de 6-7 maar we weten het niet helemaal zeker omdat ze allebei geadopteerd zijn. En ze zitten ongeveer voor 3 jaar samen. Meestal gaat het goed maar als de lente er aan komt wat minder. Nooit echte ruzie maar meer dat ze achter elkaar aanrennen. Wat ook gewoon spelen kan zijn denk ik. Ik denk dat ik ze nog bij elkaar hou omdat het al voor een langere tijd goed gaat. Maar ik ga goed opletten of het goed blijft gaan. Ik vroeg het voor de zekerheid want ons plan was altijd om nog een 2de nestje te doen en daar nog een 4de konijntje uit te houden. We hebben toch besloten om dat niet te doen want ik kwam er door deze site achter dat er al genoeg konijnen zijn en een nestje niet nodig is. Bedankt voor jullie advies! 17 februari aangepast door Konijntjes 22 Ik heb extra informatie toe gevoegd die ik was vergeten erbij te zette 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JokeC Geplaatst: 17 februari Delen Geplaatst: 17 februari Wat fijn dat je door de informatie op BunnyBunch begrepen hebt dat een nestje geen goed idee was! 👍 Dat is precies één van de belangrijkste redenen waarom de mensen op BunnyBunch steeds weer hun uiterste best doen om mensen zo goed mogelijk te informeren en adviseren in het belang van de konijnen en dus ook de baasjes. 🤞🤞🤞🤞 dat het goed blijft gaan met je trio! En alvast een plan bedenken voor het geval het niet goed blijft gaan? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunnyempress Geplaatst: 17 februari Delen Geplaatst: 17 februari 53 minuten geleden, Konijntjes 22 zei: Ze zitten nu alle 3 bij elkaar voor ongeveer 2 jaar nu. De 2 oudere konijnen zijn rond de 6-7 maar we weten het niet helemaal zeker omdat ze allebei geadopteerd zijn. En ze zitten ongeveer voor 3 jaar samen. Meestal gaat het goed maar als de lente er aan komt wat minder. Nooit echte ruzie maar meer dat ze achter elkaar aanrennen. Wat ook gewoon spelen kan zijn denk ik. Ik denk dat ik ze nog bij elkaar hou omdat het al voor een langere tijd goed gaat. Maar ik ga goed opletten of het goed blijft gaan. Ik vroeg het voor de zekerheid want ons plan was altijd om nog een 2de nestje te doen en daar nog een 4de konijntje uit te houden. We hebben toch besloten om dat niet te doen want ik kwam er door deze site achter dat er al genoeg konijnen zijn en een nestje niet nodig is. Bedankt voor jullie advies! Super fijn dat je het beste wil voor je konijnen en hebt gemerkt dat nestjes niet goed zijn. Je zou de jongste voedster nog kunnen laten castreren als dat niet gebeurd is, dan zijn al je konijnen minder hormonaal tijdens de lente. Het is kostbaar, maar het is wel beter voor de gezondheid van je voedsters. Achter elkaar rennen is niet zo'n probleem, tenzij er wordt gebeten (met plukken haar) of zoveel wordt gereden dat 1 van de konijnen daar stress door ondervindt (afzonderen, minder eten etc.). Ik zou zeggen: geniet van je stabiele trio 🙂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lienappelsien Geplaatst: 17 februari Delen Geplaatst: 17 februari O, het kwam op mij over als nog erg jonge konijnen, maar dat valt dus mee. De kans dat het goed blijft gaan is nu groter. Fijn dat je niet nog een nestje wil 🙂 De kans dat het met een konijn erbij die niet op karakter er is bij gekozen (en dat is zo bij een nestje) goed blijft gaan is ook klein. Het maakt daarbij niet uit of ze familie zijn, dat interesseert konijnen niet. Stel dat je een groepje van vier zou willen dan kan je het beste naar een goede konijnenopvang gaan die ervaring heeft met groepskoppelingen (nee autocorrect, geen groepskorting 😆). Zij kijken dan goed naar de karakters en proberen met welk konijn uit de opvang het mogelijk klikt. Maar dat is niet zonder risico, want de kans is dat door de onrust van een ander konijn erbij je huidige drietal niet meer samen kan. Het is dus niet van ik probeer het en als het niet lukt dan hou ik het zoals het was. Konijnen zijn best complex. Ik denk niet dat je konijnen spelen als ze achter elkaar aan rennen. Waarschijnlijk komt het door de hormonen van de voedsters als het in het voorjaar is. Dat zie je vaker, ook bij gewoon koppels van 1 voedster en 1 gecastreerde ram. Het is wel iets om goed in de gaten te houden. Konijnen kunnen elkaar lelijk bijten net die scherpe tanden. Soms zijn er dan wondjes goed verborgen onder de vacht. Ik had zelf ook een groepje dat ik had overgenomen (ram en voedster met hun 2 dochters en 1 zoon, al maakt het niet uit dat ze familie waren zoals ik al zei). De jongste ram ging al snel dood, maar het viertal heb ik wel een tijd gehad. Uiteindelijk is het toch een drietal geworden en later een tweetal, omdat de voedsters op een bepaald moment elkaar niet meer verdroegen. Ik vond het bizar hoe snel dat beide keren escaleerde, want ze zaten ook al een paar jaar samen. Ik wil je hier niet mee afschrikken, maar aangeven dat groepjes minder stabiel zijn en je het in de gaten moet houden. Mijn voedsters die vechtend uit de groep waren gezet kregen overigens ieder een eigen vriendje. Zo zat ik dus op den duur met 3 aparte koppels 😂 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten