Ga naar inhoud

Konijn te zwaar?


MarieElsa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

1 van mijn konijntjes is te zwaar en ik vroeg mij af of jullie eens mee kunnen kijken met hun voedingspatroon, ik vind het zelf namelijk lastig om te zien wat ik nu nog kan veranderen omdat ze al relatief weinig brok en snacks krijgen. 

- ze krijgen 16 brokjes science selective per konijn per dag

- onbeperkt hooi, dit eten ze ook heel goed. Dit is eerstesnede weide en knabbelhooi van heu tom. Daarnaast krijgen ze ook nog twee keer daags een kleine pluk alpenhooi of kruidenhooi -> dit hooi gaf ik ze eerst onbeperkt, maar ik kwam erachter dat vooral in het alpenhooi het eiwitgehalte erg hoog was

- 's ochtends een bord met groenten: combinatie van: blaadje witlof, wat takjes munt, wat takjes peterselie, wortelloof, andijdieblaadje, bleekselderij stengel

- gedurende de dag vaak nog wat fluitekruid, weegbree of vers gras -> ze hebben ook een grote ren met gras waar ze vrij op kunnen spelen

- 's avonds een klein handje gedroogde kruiden (appelblad, bloemkloppen, zonnebloemblad, framboos etc) door hun hooi

- 1x per dag een halve loop van de science selective snacks

- soms 's avonds een 1 x 1 mm blokje pastinaak of gedroogde biet, of een klein stukje johannesbrood of wat zonnebloempitjes

 

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is de loops en de snacks nog meer minderen, maar die krijgen ze dus (op de loops elke dag) na al zo sporadisch. Misschien ben ik nou heel naïf maar alleen zo'n loop zal toch niet het verschil maken? 

 

Bedankt voor het meedenken alvast!

 

Oja, ze hebben een groot hok (4 m2) met ingegraven tunnel waar ze de hele dag kunnen spelen en graven, daarnaast laat ik ze minimaal 2 uur per dag nog in de grote ren met zandbak (20 m2) spelen. 

 

De laatste keer dat ze bij het pension zijn geweest waren beide konijntjes in 2 weken tijd 300 (!) gram afgevallen. Hier krijgen ze meer brokken (25 gram/kg konijn) en wel deels groenten en ook de kruiden en de snacks. ZOu het dan toch het gras of het hooi bij mij zijn waar ze zo dik van worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel wegen ze? En wat is het ideale gewicht?

 

Het eerste wat mij opvalt in je verhaal is dat je eerste snede hooi hebt: Dit bevat meer voedingsstoffen en is rijker aan suiker en eiwit dan een tweede of derde snede. Op zich niet slecht, maar als je konijnen moeten afvallen en dat lukt niet, dan kan dat dus ook een oorzaak zijn. Je zou het bijv. kunnen mengen met wat armer hooi.

 

En "een klein handje" is lastig in te schatten. Ik weet dat een klein handje van mij 10 gram is, een volle hand is 50 gram ongeveer. Bij mijn man is een klein handje al 50 gram 😄 Ik zou gedroogde kruiden echt maar minimaal geven aan konijnen die moeten afvallen. Die zijn namelijk ook best rijk in voedingsstoffen. 10 gram zou prima zijn, 50 gram zou ik veel vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Evee, dank je wel voor je reactie!

 

Ze weegt nu 3.1 en haar ideale gewicht is 2.8, dus wel echt flink te zwaar. Dit is eigenlijk na haar castratie (een jaar geleden) al zo geweest en ik krijg haar dus niet magerder. De enige keer dat ze magerder was was dus na het logeren in het pension.

 

Haha, oke de gedroogde kruiden kan ik inderdaad minderen. Mijn vriend laat ze die altijd zelf uit het bakje eten en dat gaat soms met behoorlijk wat geweld. Dus goed om daar echt heel weinig van te geven.

 

Het eerste snede hooi heb ik ook over zitten twijfelen, online vond ik juist ook weer op sommige websites dat eerste snede een hoog vezel gehalte heeft en daarom juist wel goed was voor konijnen met overgewicht. Het probleem is wel dat ze heel kieskeurig zijn met hun hooi, verschillende soorten mengen heb ik geprobeerd maar dan graven ze net zolang tot ze de lekkere sprietjes eruit hebben gevonden... Dit hooi van heu tom is het enige wat ze eigenlijk echt heel goed eten (op basis van hun keutels). Ik heb echt wel 20 verschillende soorten geprobeerd, maar dan eten ze het maar mondjesmaat 😐

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit hooi is wat ze goed eten, zou ik het wel blijven geven. Dan is goed hooi eten belangrijker dan afvallen.

Maar dan zou ik kijken of je er iets anders mee kan mengen of naast kan geven (timothy hooi? ) Of anders toch de rest van de voeding aanpassen. Geen/minder kruiden, geen snoepjes meer, armere groenvoersoorten geven, meer beweging. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dacht ik ook... Toen ze nog slechter hooi aten hebben we een aantal keer achter elkaar verstoppingen gehad, dus dat wil ik liever niet meer.

Gelukkig lijkt ze er zelf niet onder te lijden, ze is ook gewoon heel erg gefocust op eten. Maar dan ga ik inderdaad kijken of ik de rest van haar voeding nog wat aan kan passen, kijken of dat helpt. Mijn vriend en ik geven haar nu ook al vaak een kleiner snoepje dan haar vriendinnetje (die wel goed op gewicht is) anders krijgt ze last van voedselnijd haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Vanmorgen geprobeerd de konijnen te wegen maar ze komen niet op de weegschaal. Dan zal ik ze een keer op moeten pakken en met ze op de weegschaal gaan staan. Dat wil ik ze ook niet aandoen. 

 

Dat doen ze hier ook niet hoor To, ik heb ze geprobeerd aan te leren, maar de weegschaal vinden ze doodeng om een of andere gekke reden. Ik lok ze nu in het reismandje en zet ze dan op de weegschaal. Is ook niet leuk voor ze, maar af en toe moet het helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even opgezocht, want ik dacht dat zonnebloempitten juist helpen bij aankomen. Dit staat bij konijneninformatie van Bunnybunch:

 

Voor konijnen die wel wat mogen aankomen
Gedroogde kruiden: Paardenbloem, peterselie, weegbree, luzerne, kamille, pepermunt, hazelaar, kruiden oase, luzernemix.
Gedroogd fruit en groenten: Erwtenvlokken, johannesbrood, maisvlokken, wortel, rode biet, zonnebloempitten, snackmix, fruitmix.

Voor konijnen die juist moeten afvallen:
Gedroogde kruiden: Aardbeiblad, braam, brandnetel, bladmix, grasmix.
Gedroogd fruit en groenten: Pastinaak, kokos.

 

Die van mij moeten ook niet meer aankomen dan dat ze nu wegen, dus ik probeer zo veel mogelijk de soorten kruiden/groente/fruit erop aan te passen. Ik weet alleen niet of het heel veel uitmaakt, maar misschien kan je er wat mee😉

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, MarieElsa zei:

 

Dat doen ze hier ook niet hoor To, ik heb ze geprobeerd aan te leren, maar de weegschaal vinden ze doodeng om een of andere gekke reden. Ik lok ze nu in het reismandje en zet ze dan op de weegschaal. Is ook niet leuk voor ze, maar af en toe moet het helaas. 

 

Wat voor weegschaal heb je? Ik heb zo'n platte die de dierenarts ook heeft. Lodewijk wil er altijd gelijk op en daarna nog een rondje, want hij krijgt van mij een snoepje als hij erop staat. Hij loopt er ook vaak naar toe als hij naar binnen sneakt, omdat hij nog steeds denkt: lekkere loop als ik hier sta. Scarlett probeert altijd het snoep te stelen terwijl ze er half op staat, want die vindt het ding te glad, sinds ik er eerst een handdoek op doe, werkt ze een heel stuk beter mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Een glazen platte digitale weegschaal. Niet ideaal. En als ik het zo bekijk, krijgen ze veel kruiden uit de bovenste rij. Toch vind ik ze niet dik. Ze keutelen het er wel uit.

 

Wij hebben dus iets vergelijkbaars met deze weegschaal. Dan kunnen ze er makkelijk op lopen en zitten. Je ziet veel baby-spullen goedkoop op marktplaats, dus makkelijk scoren voor een klein bedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de loops weglaten. Ik weet niet wat je met snacks bedoelt maar dat klinkt ook als iets dat je weg kan laten. 
 

Het is allemaal goed wat je geeft maar wel én én. Wat ze ‘s avonds krijgen klinkt ook als dikmakers. De gedroogde kruiden en zonnebloempitjes, johannesbrood en gedroogde biet zou ik of weglaten of echt beperken. 
 

Ik denk als je die dingen weglaat je al een heel eind komt. En anders iets minder groenten, maar dat zou ik pas doen als plan B.

 

Ze hebben het zo te lezen goed voor elkaar bij je met de ren en lekker eten!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dank je! Dat doe ik nu inderdaad. Ik ga komende twee weken gedroogde kruiden verminderen en de tussendoortjes/snacks even helemaal weglaten en dan kijken of ze is afgevallen of niet.

 

Ben nou ook 's ochtends het fourageren meer aan het stimuleren met de brokjes en groenten. Het duurde even voordat ze doorhadden dat de groenten helemaal verspreid liggen door de ren (en ik moet 1 konijntje alsnog een beetje helpen haha, anders eet de dikkerd alles op), maar ze vinden het fantastisch. 'he, hier ligt ook nog een stukje basilicum' 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Ik strooi tegenwoordig de brokjes ook om me heen en ook in de buis en achter de catcubes. Ze moeten er dus ook voor werken en ze vinden het heel leuk. De eerste twee brokjes voer ik ze even uit de hand. Dan weet ik hoe het met ze is.

Haha wat leuk! Dat lukt hier helaas niet, Marie is zo snel en gulzig dat zij dan alle brokjes op heeft voordat Elsa een kans heeft gehad... Dus ik voer ze de brokjes altijd allemaal uit de hand, maar wel dat ik ze ervoor de ren laat rennen. - dus ik geef ze een brokje, verplaats me en roep dan kom 😛

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou en zo gaat het hier dus mis dankzij Suikeroom vriend! Hij werkte vandaag thuis en wou ook even de konijntjes aanhalen, zie ik hem met twee handen vol onkruid, waar ze m.i. een week van kunnen eten, naar de konijntjes lopen. Dan zet mijn ochtendgymnastiek met ze natuurlijk weinig zoden aan de dijk 😛

 

Afgelopen dagen toch weer geprobeerd om te kijken of ze zelf op de weegschaal willen staan, maar helaas zo gauw ik er mee aan kom lopen vlucht Marie al naar binnen. En als ik hem in de ren laat liggen weigert ze naar buiten te komen. Denk dat ze dat ding nu met haar extra grammen iets te confronterend vind xD 

 

 

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .