Nina en Hazel Geplaatst: 14 februari Delen Geplaatst: 14 februari Ik weet niet of ik de link mag plaatsen, maar er is een petitie gestart voor het behoud van de dwerghamster: https://petities.nl/petitions/behoud-de-russische-dwerghamster-als-huisdier?locale=nl Degene die de petitie is gestart, heeft op haar website een filmpje geplaatst. Daarin legt zij uit waarom de argumenten om dwerghamsters te verbieden in haar ogen geen hout snijden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hemmel Geplaatst: 14 februari Delen Geplaatst: 14 februari Ik zou de link naar die video interessant vinden. Of zoektermen hoe ik 'm googlen kan. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari En wat denken jullie van de herten die ook straks niet meer gehouden mogen worden? Ik had liever gehad dat ze konijnen in hokken verboden en vissen in een vissenkom en vogels in een kooitje! En ijsberen in een dierentuin vind ik ook zo akelig om te zien. De bruine beren in Ouwehand in Rhenen hebben het top. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nina en Hazel Geplaatst: 15 februari Auteur Delen Geplaatst: 15 februari (aangepast) 7 uren geleden, To van de Veluwe zei: En wat denken jullie van de herten die ook straks niet meer gehouden mogen worden? Ik had liever gehad dat ze konijnen in hokken verboden en vissen in een vissenkom en vogels in een kooitje! En ijsberen in een dierentuin vind ik ook zo akelig om te zien. De bruine beren in Ouwehand in Rhenen hebben het top. Ben ik het met je eens! De kwestie met de huisdierenlijst sleept al vele jaren voort. Ondertussen worden o.a. konijnen ontzettend triest gehouden en men lijkt zich vaak van geen kwaad bewust, want ja, zo werden ze te koop aangeboden in de dierenwinkel. 15 februari aangepast door Nina en Hazel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Evee Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari Hoewel ik sommige dingen op de positieflijst bijzonder en opmerkelijk vind, is er wel echt onderzoek gedaan wat onderbouwt waarom bepaalde soorten wel en niet op de lijst staan. Een petitie vanuit een hamsterfokker om deze hamstersoort wel op de lijst te krijgen is begrijpelijk, maar heel eerlijk vind ik het niet erg dat het niet meer mag. Hoeveel van deze hamsters werden impulsief voor kinderen gekocht en hebben hun leven gesleten in te kleine kooitjes op een slaapkamertje? Je mag nog 30 soorten wel houden waaronder de goudhamster. En ze zeggen niet dat alle hamsters die nu gehouden worden weg moeten, je mag er alleen niet meer mee fokken en ze niet meer verkopen. Helemaal eens met de opmerkingen dat er eisen moeten komen aan minimale hokformaten en verzorging en dat die beter gecontroleerd moeten worden. Maar praktisch gezien: hoe controleer je dat en wie controleert het? De meeste van de kleinere knagers wonen in huis of in iemands tuin, daar mag je niet zomaar even binnen komen kijken voor een controle. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nina en Hazel Geplaatst: 15 februari Auteur Delen Geplaatst: 15 februari Degene die de petitie heeft gestart handelt uiteraard vanuit haar belang, waar het fokken ook deel van uitmaakt. Los daarvan vind ik wel dat ze goede punten aandraagt. Het is van belang om kritisch te zijn op hoe een onderzoek is uitgevoerd. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan het gebruiken van wikipedia als bron, of argumenten gebruiken die niks te maken hebben met de realiteit van het houden van de dwerghamster. Dat de dieren vaak slecht worden gehouden worden dat klopt denk ik wel, maar in mijn ogen krijgen ontzettend veel huisdieren niet wat ze nodig hebben (kijk maar naar konijnen). Het voelt nogal willekeurig om dan bij het ene dier wel een fok- en verkoopverbod in te stellen en bij de ander niet. Zo is er nog veel winst te behalen met het afschaffen van de verkoop van ongeschikte verblijven, betere representatie in de media (denk bijv. aan reclames en tv-programma´s), het tonen van je verblijf voordat je een dier meekrijgt (wat al normaal is bij de opvang) en wat mij betreft het behalen van een bewijs dat je bekwaam genoeg bent om een bepaalde diersoort te kunnen houden. Voorlichting geven aan ouders dat je een huisdier nooit koopt voor het kind lijkt mij ook niet overbodig (daar is nu geen aandacht voor naar mijn weten). Ik denk dat er met een beetje creativiteit vast nog meer oplossingen te bedenken zijn. Gelukkig wordt er niet achter de deur meegekeken en helaas is niet al het leed te voorkomen, maar ik denk dat er meer dan genoeg ruimte is voor verbetering! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
To van de Veluwe Geplaatst: 15 februari Delen Geplaatst: 15 februari 21 minuten geleden, Nina en Hazel zei: maar ik denk dat er meer dan genoeg ruimte is voor verbetering! Gewoon het verkopen van kleine verblijven niet meer toestaan. Maar ja dat zal wel bij een wensgedachte blijven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.