Ga naar inhoud

Hoeveel gram brokjes geef jij aan jouw konijnen?


Evee

Hoeveelheid brokken voor konijnen.   

59 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoeveel gram brokvoer geef jij per kilo konijn?

    • Ik geef geen brok
      1
    • ongeveer 5 gram
      10
    • ongeveer 10 gram
      16
    • ongeveer 15 gram
      8
    • ongeveer 20 gram
      16
    • ongeveer 25 gram
      6
    • Ik geef onbeperkt brokken
      2


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, Marjoleink zei:

Er is op internet niet te vinden wat daar inzit. Wel dat het heel goedkoop is. Ik heb dan meteen vraagtekens bij de kwaliteit.

 

Enige reden dat we het voeren is omdat het asiel dat deed. Gekozen om niet alles gelijk in 1x te veranderen. Bang dat nieuwe brok niet zou worden gegeten. Dus eerst: nieuwe ruimte samen verkennen, ander hooi geven en groenvoer toevoegen. Daarna castratie Scarlett. Nu bezig met plannen om de ruimte groter te maken, omdat de koppeling stabiel is en plan was daarna brok veranderen, maar kan evt. ook andersom.

 

Ik voer af en toe Science Selective bij, in voerspelletjes of als beloning.

 

Ik kan dus ook de ingredienten niet zien, want de plek waar wij een baal kruidenhooi kopen, geeft het mee in plastic zakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Enige reden dat we het voeren is omdat het asiel dat deed. Gekozen om niet alles gelijk in 1x te veranderen. Bang dat nieuwe brok niet zou worden gegeten. Dus eerst: nieuwe ruimte samen verkennen, ander hooi geven en groenvoer toevoegen. Daarna castratie Scarlett. Nu bezig met plannen om de ruimte groter te maken, omdat de koppeling stabiel is en plan was daarna brok veranderen, maar kan evt. ook andersom.

 

Ik voer af en toe Science Selective bij, in voerspelletjes of als beloning.

 

Ik kan dus ook de ingredienten niet zien, want de plek waar wij een baal kruidenhooi kopen, geeft het mee in plastic zakken.

Ik snap dat je niet alles in 1x veranderd, maar een goede brok is toch wel een belangrijke basis, ik denk toch dat ik dat zelf als eerste verandering zou hebben gekozen. Ik kan de samenstelling ook niet vinden, maar het vezelgehalte is niet zo hoog en opmerkingen als "geschikt voor speenkonijnen en vlees konijnen" maken dat ik vrees dat het niet al te best is. Ik heb even in een (wat ouder lijstje) gekeken waarin ik wat merken vergelijk, daarin zie ik dat het toen (2019) als hoofdbestanddeel tarwe had, weinig vezels, veel calcium. Maar ik weet niet of dat nog klopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Evee zei:

Ik snap dat je niet alles in 1x veranderd, maar een goede brok is toch wel een belangrijke basis, ik denk toch dat ik dat zelf als eerste verandering zou hebben gekozen. Ik kan de samenstelling ook niet vinden, maar het vezelgehalte is niet zo hoog en opmerkingen als "geschikt voor speenkonijnen en vlees konijnen" maken dat ik vrees dat het niet al te best is. Ik heb even in een (wat ouder lijstje) gekeken waarin ik wat merken vergelijk, daarin zie ik dat het toen (2019) als hoofdbestanddeel tarwe had, weinig vezels, veel calcium. Maar ik weet niet of dat nog klopt. 

 

Ik had eerst voor het wennen aan de ruimte gekozen, omdat je zo vaak hoort dat konijnen uit stress opeens niet meer eten. Toen besloten ze zo'n beetje elk sprietje groen te eten waar ze bij konden, dus heb ik het groenvoer gekozen om aan te pakken en het betere hooi. Vooral omdat ik toen ook de ontlasting goed bij kon houden. Daarnaast krijgen ze natuurlijk Science Selective om de 2-3 dagen erbij.
 

Alleen begon de twijfel de laatste tijd, na de castratie van Scarlett een beetje toe te slaan over de brok. Ik denk dat ik anders toch vanaf morgen ochtend (vandaag hebben ze al een handje gehad in het voerspel) gewoon dagelijks Science Selective erbij ga geven. Dan verminder ik de oude brok gewoon alvast. Ik heb ruim 1 kg Science Selective liggen. Ik ben alleen bang dat als ik dan over wil naar Baephar bijv. ik dan 2x van brok moet gaan wisselen. Wat zouden jullie aanraden?

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wissel best vaak van brok omdat ik kapotte / over de datum verpakkingen uit de webwinkel op maak voor mijn eigen konijnen. Ik heb nooit gehad dat ze er problemen mee hadden, ik meng het altijd wel een aantal dagen. Dus niet in één dag over, maar in ongeveer een week. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Als ze gezond zijn en op gewicht blijven, dan is het toch prima? Zijn ze ook al wat ouder of wat minder actief?

 

Ik merk dat ik echt veel voer en ik zit me echt af te vragen waar dat aan ligt, want ik wil het beste voor hen. Zelf eet ik ook meer dan gemiddeld bij een gezond gewicht, dus misschien doen zij dat ook wel. Of is het omdat het nog vrij jonge konijnen zijn en ze heel actief zijn. Of misschien is mijn brok wel echt heel slecht. Ze eten ook echt heel veel hooi naast zoveel brok en groenvoer.

 

Gelukkig zijn hun keutels goed, de dierenarts zegt dat ze gezond zijn en ze zijn super actief, dus qua gezondheid hoef ik me geen zorgen te maken. Scarlett gisteren gewogen is ze is alweer bijna 4,5kg dus ze heeft haar gewichtsverlies al bijna weer goed gemaakt.

 

Ja ze zijn gezond en ze worden elk jaar gewogen met de vaccinaties en ze blijven eigenlijk al jaren op die 7 kilo. Soms is het 6,9. Dan scheelt het net 100 gram. En het grappige is dat wanneer het iets, dus 100 gram afwijkt, dan is dat ook echt bij allebei evenveel telkens. Alsof ze het afgesproken hebben 😅

 

Volgende week mogen ze weer voor de vaccinatie en de gezondheidscheck, ik ben benieuwd of ze weer precies evenveel wegen. 
Ik weet zeker dat ze meer lusten dan wat ik geef. Als ik meer geef dan eten ze het ook op. Maar ik heb liever dat ik ze na het eten nog hooi zie knabbelen dan dat het hooi blijft staan omdat ze hun buikjes vol met biks hebben. 
Bovendien wil ik ervoor waken dat ze te zwaar worden want grote konijnen hebben al snel last van hun gewrichten en dat wil ik graag voorkomen. En Bennie krijgt ook snel plakpoep van veel brokken. 
 

Maar als de jouwe afgevallen was dan snap ik wel dat je meer geeft. Maar als ze weer op gewicht zijn kun je misschien overwegen iets te minderen. Ik heb weleens gelezen dat jonge konijnen in de groei nog wel meer biks mogen maar daar weten anderen hier misschien meer van dan ik. 
De brok die jij voert ken ik niet dus kan ik ook niet veel over zeggen.. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bunnyempress zei:

 

Ik had eerst voor het wennen aan de ruimte gekozen, omdat je zo vaak hoort dat konijnen uit stress opeens niet meer eten. Toen besloten ze zo'n beetje elk sprietje groen te eten waar ze bij konden, dus heb ik het groenvoer gekozen om aan te pakken en het betere hooi. Vooral omdat ik toen ook de ontlasting goed bij kon houden. Daarnaast krijgen ze natuurlijk Science Selective om de 2-3 dagen erbij.
 

Alleen begon de twijfel de laatste tijd, na de castratie van Scarlett een beetje toe te slaan over de brok. Ik denk dat ik anders toch vanaf morgen ochtend (vandaag hebben ze al een handje gehad in het voerspel) gewoon dagelijks Science Selective erbij ga geven. Dan verminder ik de oude brok gewoon alvast. Ik heb ruim 1 kg Science Selective liggen. Ik ben alleen bang dat als ik dan over wil naar Baephar bijv. ik dan 2x van brok moet gaan wisselen. Wat zouden jullie aanraden?


Ze zijn Science Selective dus al redelijk gewend omdat je het ze regelmatig erbij geeft. De overgang naar Science Selective is meestal niet zo’n probleem. Veel konijnenopvangen voeren dat ook en die weten vaak niet wat de konijnen ervoor kregen. Bij een konijn die snel plakpoep of een gasbuik krijgt moet je goed opletten, maar jouw konijnen krijgen al wat SS en zo te horen verdragen ze groenvoer ook goed, dus dan zou ik het zelf aandurven om ze in een paar dagen op SS over te zetten. Hoeveel heb je nog van die Havens in huis? Het is ook weer zonde om weg te gooien, dus je kan het mixen totdat het op is (in verhouding steeds meer SS). Of je geeft het restant aan het asiel.   
 

Konijnen die nog in de groei zijn voer je trouwens naar hun verwachte volwassen gewicht. 
 

Edit: in de tussentijd had Daniëlle ook geschreven zie ik nu. Het sluit wel mooi aan haha 

aangepast door Lienappelsien
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, DaniëlleV zei:

Ze krijgen allebei 30 gram per dag in 2 keer. Dus smorgens 15 gram en savonds. Dat is rond de 4 gram per kilo per dag. Ze wegen allebei 7 kilo. Het zijn franse hangoren, ze zijn inderdaad nogal flink 😉

Maar dan klopt je berekening toch niet? Je konijnen zijn samen bijna 15 kilo, je geeft ze 30 gram, dus 30/15 = 2 gram per kilo konijn (en niet 4 gram) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Miekmoek zei:

Maar dan klopt je berekening toch niet? Je konijnen zijn samen bijna 15 kilo, je geeft ze 30 gram, dus 30/15 = 2 gram per kilo konijn (en niet 4 gram) 

 

Ik denk dat DaniëlleV bedoelde met beide 30 gram, elk konijn (van 7,5 kg) 30 gram en niet beiden in totaal 30 gram.

 

@Evee Dank je wel, dat stelt me gerust dat ik wel alvast over kan gaan op SS.

 

@DaniëlleV Ja, Scarlett is 1,5 week geleden gecasteerd, we hebben daarvoor en dag of 2-3 bijgevoerd en daarna dus ook geprobeerd al at ze natuurlijk duidelijk minder (inmiddels weer normaal), maar ik merkte bij het weegmoment dat ze toch 300 gram was kwijtgeraakt. Lodewijk is nog in de groei met zijn 8 maanden en ik weet niet precies wat zijn eindgewicht gaat worden. Scarlett stond op de website van het asiel als 5kg, maar bij ons heeft ze dat nooit gewogen. Aangezien de dierenarts zei dat ze gezond was denk ik dat ik wel 4,5kg kan aanhouden. Ze eten naast al die biks en al dat groenvoer én de wilgentakken, ook nog hun gewicht in hooi. Ik vul een shopper elke 2-3 dagen en dat gaat op. Ik denk dus niet dat de buik vol met biks zit, maar minder biks en meer hooi vind ik ook helemaal niet erg.

 

@Lienappelsien Ja, ik reken op 3,5 kg voor Lodewijk, ik schat dat hij daar ergens uitkomt. Ik was echt als de dood voor gasbuiken of plakpoep daarom was het plan helemaal niet om met groenvoer te beginnen. Maar toen ze zo'n beetje alles hadden weggemaaid inclusief al het oud blad van de aardbeienplanten (die hingen naar beneden en daar konden ze bij als ze op hun achterpoten staan), vond ik het zo zielig om met de brok verandering te beginnen ipv met het groenvoer. Daarom dus groenvoer eerst.

 

We gaan morgen beginnen met 40 gram biks + 5 gram SS per eetmoment (ze hebben er 2), dus in totaal minder dan voorheen (50 gram). Als ze hooi gaan minderen ga ik sneller naar beneden met de oude biks. Ik kijk nog wel wat ik doe met oud biks wat over blijft, desnoods inderdaad naar het asiel, of ik voer het op in hun voerspelletjes.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Miekmoek zei:

Maar dan klopt je berekening toch niet? Je konijnen zijn samen bijna 15 kilo, je geeft ze 30 gram, dus 30/15 = 2 gram per kilo konijn (en niet 4 gram) 

Ja ik denk dat het er een beetje onduidelijk staat misschien. 
Maar ze krijgen elk 30 gram per dag maar dan verdeeld over 2 keer 15 gram. Dat is misschien verwarrend. 
Maar dan is het 30 gedeeld door 7 en dat is 4,2 per kilo konijn dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-2-2023 om 13:28, Mitty zei:

Is het toevallig Brokken XXL?

Ik durf het niet te zeggen. Volgens mij maken ze het zelf. Het zit in van die plastic ronde bakken waar ze zelf met de hand konijnenkorrel grof hebben opgeschreven  (en je krijgt €1,- korting als je deze weer inlevert). 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Dee_Dee zei:

Ik durf het niet te zeggen. Volgens mij maken ze het zelf. Het zit in van die plastic ronde bakken waar ze zelf met de hand konijnenkorrel grof hebben opgeschreven  (en je krijgt €1,- korting als je deze weer inlevert). 
 

Ik bedoelde de winkel Brokken XXL😁 Er zijn zo weinig dierenwinkels met een trimsalon en dependance van de dierenarts, dat ik dacht dat het zou toch niet.. Maar ik denk dat je een andere winkel bedoelt, want volgens mij heeft de winkel die ik ken die brokken-service niet.

 

De dierenwinkel bij mij om de hoek (weer een andere😅) daarentegen heeft de hele zaak veranderd. De cavia's zijn weggehaald, die verblijven nu op de boederij van de baas, en ze gaan de vogels ook uit de winkel halen. Daarvoor in de plaats hebben ze het voer voor konijnen en knaagdieren enorm uitgebreid. Toen ik ernaar vroeg gaven ze aan dat ze het niet meer van deze tijd vinden om dieren in de winkel te houden. Enn dat mensen zich meer bewust lijken te worden dat konijnen/knaagdieren meer verzorging en ruimte verdienen dan vroeger. Wat een vooruitgang! Zij maken nu zelf kruidenmixen in emmers die je kan laten hervullen en ik zag zelfs dat ze bepaalde soorten Science Selective brokken in emmers zijn gaan verkopen(geen idee waarom). Levensgevaarlijk voor mijn portemonee😂 Ik zal ze nog wel tippen om Fiba First of Bunny Nature in te slaan, dat zou zo schelen als ik weer eens te laat ben met bestellen..

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik voer Vlekje 2x per dag met een 1 bijna vol maatschepje dat ik hier in de webwinkel heb gekocht. Ik weet even niet meer hoeveel gram 1 maatschepje is. Ik heb dit ooit wel afgewogen en kwam uit op 2 schepjes per dag dus 1 schepje per keer. Ze weegt 2.6 kilo. Ik heb echt even een error want klinkt zo veel maar ze blijft wel op gewicht en ze heeft haar brokjes binnen 10 minuten op.

Ik geef haar Trovet

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Hoe denken jullie over Timothy Rabbit Best select? Is wat goedkoper dan SS

Ik heb even voor je gekeken. Calciumpercentage is goed in ieder geval. Er zit wel haver in, dus niet geschikt voor baasjes die graanvrij willen geven. Als ik alle ingrediënten zo lees zijn ze wel heel energierijk allemaal, het eiwitpercentage is dan ook iets hoger dan SS. Ik moest even opzoeken wat ze met zonnebloemcake bedoelen, maar dat is een restproduct uit de persindustrie (soort schroot wat overblijft na het oliepersen). Ook ben ik niet helemaal blij met het mais dat er in zit. Maar overall in mijn mening geen slechte brok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef oxbow Essential op aanraden van de dierenarts. 1 goed gevuld maatschepje (van bunnybunch)voor hun twee. Verder dagelijks een goede portie groenten, regelmatig kruiden. Het zijn ook goede hooieters (alpenhooi en timothyhooi). 

Oxbow Essentials ben ik hier op het forum nog niet tegen gekomen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag mijn keuze nu aanpassen, want we zijn bijna klaar met onze switch van het asiel vier naar Science Selective.

 

Wij voerden 25 gram per kilo konijn (als onze inschatting van Lodewijks eind gewicht klopt) maar nu we over zijn voeren we 6 gram per kilo konijn. Mogelijk wordt het iets minder, want we zitten nu op 12 gram brokjes per konijn per voermoment. Ik ben de afgelopen dagen vrij ziek geweest en mijn man neemt het dus over. Hij zegt dat ze wat minder hooi eten, dus misschien moet het nog iets naar beneden (10 gram), maar hij had ze ook bijzonder veel groenvoer gevoerd (ja, maar dat bakje had ik gevuld en daarna nog komkommer extra en daarna nog een radijsje elk) de afgelopen dag. Ach, hij werkt thuis nu en dan ziet hij ze de hele dag toeren uithalen, dus ik snap het wel, maar handig is anders.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend voor het eerst het voer echt afgewogen. Viel me tegen hoe weinig Puk dan maar mag hebben. Hij had het ook in no-time op. Had ergens gelezen dat jonge konijntjes tot een maand of 8 meer brokjes mogen, klopt dat? Heb nu het idee dat ik hem honger laat lijden. Straks krijgt nog groente en vanavond hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jonge konijntjes die nog in de groei zijn mag je net zoveel brokjes geven als dat ze als volwassen konijn mogen eten. Zo aan de foto te zien zou ik voeren naar het gewicht van 2 kilo. Dus maximaal 50 gram per dag. Iets minder mag ook. Ik zou zelf niet onder de 30 gram gaan zitten, omdat hij nog moet groeien. Ik reken dus tussen de 15 a 25 gram per kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Kolino zei:

Ja jonge konijntjes die nog in de groei zijn mag je net zoveel brokjes geven als dat ze als volwassen konijn mogen eten. Zo aan de foto te zien zou ik voeren naar het gewicht van 2 kilo. Dus maximaal 50 gram per dag. Iets minder mag ook. Ik zou zelf niet onder de 30 gram gaan zitten, omdat hij nog moet groeien. Ik reken dus tussen de 15 a 25 gram per kg.

Dankjewel! Dan klopt het dus wel dat hij nu wel erg weinig had 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf eerst Science Selective, 30 gram samen, ze wegen rond de kilo (een iets meer, ander iets minder), dus 15 gram per (kilo) konijn. Sinds ik over ben op Beaphar krijgen ze 40 gram samen, dus 20 gram per (kilo) konijn.

Ze krijgen verder ook groentes en wat kruiden of gedroogde groente/fruit en onbeperkt hooi natuurlijk.

Hiermee blijven ze goed op gewicht. Maar als ik het zo lees is dit dus al best royaal om te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, rabbitPuk zei:

Straks krijgt nog groente en vanavond hooi.

Alleen vanavond hooi? of bedoel je dan vul ik het bij?

Hooi moeten ze de hele dag tot hun beschikking hebben. Dan kunnen ze nooit honger lijden. Dan kun je nooit te weinig brokjes geven. Een konijn in het wild eet ook geen brokjes maar gras en kruiden. De ruif zit bij mij altijd vol. Als ik er langs loop vul ik het weer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .