Ga naar inhoud

Konijn likt me uren lang


tver

Aanbevolen berichten

hallo iedereen. 
Ik heb nu een maand 2 dwergkonijntjes Droes(M) en Maup(V),  broer en zus. Ik heb ze bij hun moeder weggehaald op de leeftijd van 2 maanden. De konijnen zijn snel gewend geraakt aan me en ze zijn heel blij in hun nieuwe huis, dat merk ik aan de zoomies en binkies. Het enige is dat ze me 24/7 likken, ik las veel dat ze dit doen omdat ze je aardig vinden en het een eer is als ze het doen alleen ze doen het echt de hele tijd als ik naar ze toe ga moeten ze me likken en als ik op de bank zit springen ze bij me en likken ze m’n tenen tot m’n gezicht dit kan een uur lang duren. Is dat nog steeds goed en betekend het dat ze me echt heel leuk vinden of hoe moet ik dit zien ?

aangepast door tver
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • tver wijzigde de titel naar Konijn likt me uren lang

Schattig, het klinkt in ieder geval alsof ze het prima naar hun zin hebben!

 

Even iets anders: je rammetje kan al vruchtbaar zijn! Pas op dat je straks niet met een tienermoeder-konijntje zit, of is Droes al gecastreerd? Zo niet, dan moeten ze nu direct helemaal apart gezet worden tot minimaal twee weken nadat hij gecastreerd is. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Okki zei:

Schattig, het klinkt in ieder geval alsof ze het prima naar hun zin hebben!

 

Even iets anders: je rammetje kan al vruchtbaar zijn! Pas op dat je straks niet met een tienermoeder-konijntje zit, of is Droes al gecastreerd? Zo niet, dan moeten ze nu direct helemaal apart gezet worden tot minimaal twee weken nadat hij gecastreerd is. 

Ja ik kan hem vanaf volgende maand pas castreren omdat hij nu pas 3 maanden oud is. Ik heb voor deze maand een afspraak met de dierenarts voor hun vaccinaties en dan maak ik die dag gelijk een afspraak voor een castratie 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 3 maanden oud zijn ze al wel mogelijk vruchtbaar, dus haal ze echt uit elkaar. Je wil geen tienernestje van een broer en zus hebben met alle bijbehorende ellende. Ze moeten nu echt al uit elkaar van elkaar, eigenlijk al vanaf 10 weken. 

 

Pas in de derde week na castratie (een ram is na castratie nog zeker 14 dagen vruchtbaar namelijk!) kun je dan opnieuw de konijnen terugkoppelen aan elkaar. En dan maar hopen dat ze elkaar lief blijven vinden als ze gaan puberen en opgroeien, want dat is de grote onzekerheid aan het op deze manier starten met konijnen. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met de dierenarts gebeld vandaag en zij verzekerde me met het gedrag wat ze vertonen dat ze zeker nog niet vruchtbaar zijn en dat dit bij het vrouwtje pas vanaf 4 maanden komt en het mannetje 5 maanden en ik heb voor over 2 maanden een castratie gepland! Ze zei ook zeker dat ik ze nog bij elkaar kon houden zo lang ze niet rijden

3 uren geleden, Evee zei:

Met 3 maanden oud zijn ze al wel mogelijk vruchtbaar, dus haal ze echt uit elkaar. Je wil geen tienernestje van een broer en zus hebben met alle bijbehorende ellende. Ze moeten nu echt al uit elkaar van elkaar, eigenlijk al vanaf 10 weken. 

 

Pas in de derde week na castratie (een ram is na castratie nog zeker 14 dagen vruchtbaar namelijk!) kun je dan opnieuw de konijnen terugkoppelen aan elkaar. En dan maar hopen dat ze elkaar lief blijven vinden als ze gaan puberen en opgroeien, want dat is de grote onzekerheid aan het op deze manier starten met konijnen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, tver zei:

Ik heb met de dierenarts gebeld vandaag en zij verzekerde me met het gedrag wat ze vertonen dat ze zeker nog niet vruchtbaar zijn en dat dit bij het vrouwtje pas vanaf 4 maanden komt en het mannetje 5 maanden en ik heb voor over 2 maanden een castratie gepland! Ze zei ook zeker dat ik ze nog bij elkaar kon houden zo lang ze niet rijden

 

Dit is echt NIET waar!

Als je dit geloofd zit je echt met een nest. Ik zou een konijnkundige dierenarts gaan zoeken, want dit is echt fout advies.

 

Gedrag en ingedaalde ballen zeggen niets over al wel of niet vruchtbaar zijn. Als ze rijden, ben je sowieso al te laat en is je dame al zwanger. Wacht dus echt niet tot dat moment met het uit elkaar halen! Daarbij, let jij 24/7 op je konijnen? Nee toch? Misschien rijden ze al wel! Een bevruchting is echt in minder dan het knipperen van je ogen gebeurd. Even een vergelijking in welke leeftijd ze nu zitten: dit is alsof een meisje van 12 van haar broer zwanger gaat worden. Aan alle kanten inteelt, fout, slecht voor de ontwikkeling zowel geestelijk als lichamelijk. En de kans als ze jongen krijgt, dat het nest is met erfelijke afwijkingen. Neem dit risico niet!

 

Vanaf 12 weken kun je er van uitgaan dat de ram in ieder geval vruchtbaar is, de dame kan het vanaf die leeftijd ook al zijn. Misschien heb je geluk en zijn ze beiden laat. Maar ik zou er niet op vertrouwen. Haal ze echt vandaag nog uit elkaar!!

Het advies is echt vanaf 10 weken rammen en voedsters uit elkaar om echt veilig te zijn.  Tussen 12 en 16 weken dalen de ballen in en kan de ram gecastreerd worden. De ram is dan nog zeker 14 dagen vruchtbaar, dus pas in de derde week na castratie kunnen ze weer gekoppeld worden.

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een vreemd advies van de dierenarts. Maar als je ze bij elkaar laat kun je het tegendeel bewijzen 😉 Geloof alleen niet dat je dat moet willen. 

Dat lik-gedrag zegt niets over vruchtbaarheid, mijn vroegere volwassen voedster kon mij ook urenlang likken. En als ze beginnen met rijden is het al te laat, dus hoe wou je dat als graadmeter gebruiken? Dan moet je er 24/7 bijzitten met je hand ertussen voor als ze de eerste poging willen wagen.

Wij zijn hier op Bb zo vaak mensen een account aanmaken omdat hun jonge konijntje toch per ongeluk een nestje heeft gekregen, dus we waren juist zo blij dat je toevallig met een andere vraag hier kwam en we het probleem nog voor konden zijn. Dus ik hoop toch dat je er wat mee doet 🤞🏻

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, dat is toch écht geen goed advies! Mannetjes kunnen al vanaf drie maanden vruchtbaar zijn. En dat rijden kan in een seconde gebeurd zijn. Zelfs als je er naast zit om ze in de gaten te houden kun je al te laat zijn!

 

 

aangepast door Okki
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tver zei:

Ik heb met de dierenarts gebeld vandaag en zij verzekerde me met het gedrag wat ze vertonen dat ze zeker nog niet vruchtbaar zijn en dat dit bij het vrouwtje pas vanaf 4 maanden komt en het mannetje 5 maanden en ik heb voor over 2 maanden een castratie gepland! Ze zei ook zeker dat ik ze nog bij elkaar kon houden zo lang ze niet rijden

Kijk wat deze dierenartsen zeggen!! Sommige konijnen al vanaf 2 maanden!!! Durf je dat risico te nemen???

 

A7Noord dierenartsen: Vanaf het moment dat konijnen vier tot vijf maanden oud zijn, kunnen ze geslachtsrijp worden, soms zelfs nog eerder. Dit is afhankelijk van het ras. Kleine rassen zijn eerder geslachtsrijp dan grote. Ook is de voedster ongeveer een maand eerder geslachtsrijp dan de ram.

 

 

Dierenkliniek Sneek

Konijnen zijn sociale dieren en worden het liefst met 2 of meer gehouden. De beste combinatie is om een ram samen met een voedster te houden (2 rammen bij elkaar gaat altijd fout en 2 voedsters kunnen territoriaal worden).
Konijnen staan erom bekend dat ze vruchtbare dieren zijn. Ze zijn al op jonge leeftijd geslachtsrijp en kunnen snel achter elkaar meerdere nesten krijgen. Kleine rassen zijn vruchtbaar vanaf twee maanden en grotere rassen vanaf een maand of vijf. Vanaf die leeftijd moet u de voedsters (vrouwtjeskonijnen) en de rammen (mannelijke konijnen) dus apart houden als u nageslacht wilt voorkomen. Wordt het vrouwtje gedekt, dan krijgt ze na 28-33 dagen doorgaans 4 tot 12 jongen. 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door To van de Veluwe
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 13-2-2023 om 21:03, tver zei:

hallo iedereen. 
Ik heb nu een maand 2 dwergkonijntjes Droes(M) en Maup(V),  broer en zus. Ik heb ze bij hun moeder weggehaald op de leeftijd van 2 maanden. De konijnen zijn snel gewend geraakt aan me en ze zijn heel blij in hun nieuwe huis, dat merk ik aan de zoomies en binkies. Het enige is dat ze me 24/7 likken, ik las veel dat ze dit doen omdat ze je aardig vinden en het een eer is als ze het doen alleen ze doen het echt de hele tijd als ik naar ze toe ga moeten ze me likken en als ik op de bank zit springen ze bij me en likken ze m’n tenen tot m’n gezicht dit kan een uur lang duren. Is dat nog steeds goed en betekend het dat ze me echt heel leuk vinden of hoe moet ik dit zien ?

hey,

 

Konijnen likken je inderdaad omdat ze je leuk vinden. Ze doen dit ook soms omdat je een bepaald heur / smaak hebt die je lekker vindt.

Door ons zweet smakken wij vaak naar zout ( voor hen toch😂)  en dat vinden konijnen heel lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .