Ga naar inhoud

Konijnen stampen met achterpoten en maken een zacht geluidje


hannahlo

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik heb sinds december 2 kleine kleurdwergjes. Ik heb ze al vanaf 10 weken gescheiden gehouden zodat er geen kans is op een nestje. Inmiddels is het mannetje al 3 maanden alleen zijn de testikels helaas nog niet ingedaald, daardoor kan hij nog niet gecastreerd worden. Vandaag begonnen beide konijnen te stampen met de achterpoten met zachte geluidjes erbij. Normaliter betekent stampen dat ze willen aangeven dat er gevaar is, maar er was niks anders dan normaal. 

Ik weet dus niet wat dit betekent. Iemand anders wel?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ook goed kunnen dat ze elkaar als gevaar zien, ze zitten nu een poosje gescheiden en waar jonge konijntjes elkaar altijd wel leuk vinden, moeten ze op oudere leeftijd echt een klik met elkaar hebben en gekoppeld worden. Kan best dat het territoriale gedrag nu begint. Zitten ze vlakbij elkaar? 

Het is goed dat je ze op tijd gescheiden hebt om een nestje te voorkomen! Nu alleen wel te hopen dat ze straks nog samen een klik hebben, dat is niet altijd zo met 2 willekeurig uitgezochte konijntjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gehoor van een konijn is velen malen beter dan van een mens. dus dat jij niks ontdekt, zegt niet dat er niks was. Frustratie kan ook een reden zijn om te stampen.

 

Het duurt wel lang dan, want je ram zou nu 22 weken oud zijn, dan verwacht je echt al dat de balletjes zijn ingedaald. Ik zou denk ik even een dierenarts laten kijken voor een goede geslachtsbepaling. Er worden nogal eens fouten gemaakt op dat vlak. Wel goed dat je ze apart houdt tot na de castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, BaasjevanBrownie zei:

Zou ook goed kunnen dat ze elkaar als gevaar zien, ze zitten nu een poosje gescheiden en waar jonge konijntjes elkaar altijd wel leuk vinden, moeten ze op oudere leeftijd echt een klik met elkaar hebben en gekoppeld worden. Kan best dat het territoriale gedrag nu begint. Zitten ze vlakbij elkaar? 

Het is goed dat je ze op tijd gescheiden hebt om een nestje te voorkomen! Nu alleen wel te hopen dat ze straks nog samen een klik hebben, dat is niet altijd zo met 2 willekeurig uitgezochte konijntjes. 

Ja ze zitten inderdaad vlakbij elkaar. Ze zitten binnen met een ren met daar tussen een paneel. Ze zoeken elkaar wel veel op. Wanneer de ene slaapt, komt de andere er tegenaan liggen met het paneel ertussen. Ook steken ze de snuitjes wel eens door het paneel om elkaar te likken. Daarom wil ik ze ook het liefst zo snel mogelijk castreren omdat het niet fijn voelt ze te scheiden van elkaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Het gehoor van een konijn is velen malen beter dan van een mens. dus dat jij niks ontdekt, zegt niet dat er niks was. Frustratie kan ook een reden zijn om te stampen.

 

Het duurt wel lang dan, want je ram zou nu 22 weken oud zijn, dan verwacht je echt al dat de balletjes zijn ingedaald. Ik zou denk ik even een dierenarts laten kijken voor een goede geslachtsbepaling. Er worden nogal eens fouten gemaakt op dat vlak. Wel goed dat je ze apart houdt tot na de castratie.

Nee mijn ram is nu 14 weken oud, 3 maanden. Mijn da vertelde mij dat de zakjes er al zaten alleen dat ze nog niet waren ingedaald. Zij raadde mij aan over een maandje weer te komen, helaas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik had verkeerd gelezen, ik dacht dat hij al 3 maanden alleen zat, maar hij is 3 maanden oud 🙂 Je hebt ze wel vanaf heel jong dan. Spannend of ze elkaar straks nog leuk blijven vinden. Konijnen zijn niet de makkelijkste dieren wat koppelen betreft. Fingers crossed 🤞

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, hannahlo zei:

Ja ze zitten inderdaad vlakbij elkaar. Ze zitten binnen met een ren met daar tussen een paneel. Ze zoeken elkaar wel veel op. Wanneer de ene slaapt, komt de andere er tegenaan liggen met het paneel ertussen. Ook steken ze de snuitjes wel eens door het paneel om elkaar te likken. Daarom wil ik ze ook het liefst zo snel mogelijk castreren omdat het niet fijn voelt ze te scheiden van elkaar. 

Fijn dat ze iig nu nog een klik hebben, hopelijk gaat het ook goed als ze straks na castratie weer samen komen. Je weet het niet met stampen, soms zien/ horen ze iets dat wij niet zien/ horen of hebben ze frustratie naar elkaar toe. Ik zou gewoon rustig tegen ze praten, zodat ze aan jou merken dat er iig niets aan de hand is. Het meest spannende vind ik of ze elkaar nog leuk vinden straks. Je zou de eerste niet zijn met 2 ukkies die als volwassen elkaar de tent uit vechten. Lees je even goed in in herkoppelen, zodat je de grootste kans van slagen hebt straks. En let er ook op dat je ram na castratie nog een paar weken vruchtbaar is en apart moet blijven.

https://www.bunnybunch.nl/informatie/koppelen-van-konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .