Ga naar inhoud

Chronische traanogen


pakyakker

Aanbevolen berichten

Vlekje heeft nu al iets van 3 jaar chronische traanogen. Dit verergert in de winter. Sinds een maand is het wel heel erg. Ik maak het steeds schoon en knip samengekloterde haren weg. Ze heeft er geen last van alsin dat ze er bijna niet aan krabt en er ook niet aan zit met haar pootjes. 

Maandag kwam ik erachter dat er flinke korsten aan haar huid zitten vast geplakt. Dit lijkt mij niet helemaal oké. Morgen ga ik met haar naar de dierenarts om het schoon te laten maken en even na te laten kijken.

Als ik wil dat haar ogen niet meer tranen moet ik haar binnen zitten. Dat is geen optie want Vlekje is echt een buitenkonijn.

 

Zijn er baasjes van konijnen met chronische traanogen die tips hebben voor mij? 

 

Ik heb wat foto's toegevoegd van de huidige situatie.

 

NB het lijkt heel rood op de foto. In het echt is dit niet zo. Dan is het gewoon lichtroze zoals het hoort.

20230206_132546.jpg

20230206_132520.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt tips vrees ik. Hubble heeft 1 chronisch traanoogje. Maar dit wordt goed schoongehouden door Silke. Laatst even niet leek het want toen was het vies onder zijn oog. Het enige wat ik dan doe is het een paar keer schoonmaken met afgekoelde kamillethee.

Maar het ziet er bij Vlekje wel akelig uit. Misschien is een oogzalf een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beany heeft geen chronische traanogen, in die zin dat haar linker- en haar rechteroog elkaar zo'n beetje afwisselen. Vrijdag heeft de dierenarts haar traanbuis leeggeduwd, die zat helemaal verstopt met wittig spul. Hij heeft mij laten zien hoe dat moet, en inmiddels traant het oog niet meer. Ik had ook weg oogdruppels meegekregen, maar die waren maar kort nodig. Misschien kan jouw dierenarts je ook uitleggen hoe dat moet. Als de traanbuis open is, kan het traanvocht weg, en is het probleem misschien opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben geweest inmiddels en het blijft een beetje een raadsel. De dierenarts heeft heel veel haar wegeschoren om ook zo beter zicht te krijgen en de huid rust te geven door de korsten die aan de haren zaten. Nu heeft Vlekje wel pijn. Gelukkig novacam meegekregen en honingzalf. Ben benieuwd hoe het gaat, ze krabt nu wel veel meer. Lijkt mij wel logisch door de wondjes en irritatie, alleen moet ze dat niet doen.

Ik heb het helaas te laat gelezen om te vragen naar traanbuigen leegduwen. Ik moet maandag bellen hoe het gaat. Wellicht dat ik er dan even naar vraag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach arm beestje. Sneu voor haar en lastig ook dat je niet helemaal weet waar het nou door komt. Je ziet het wel vaker bij oudere nijnen, maar bij Vlekje oogt het wel erger dan gewoon wat traanogen. Ik zou ook denken aan misschien een zalfje ofzo, maar dan is de vraag wat voor zalfje. Mooist zou zijn om de oorzaak te vinden natuurlijk. Zou het niet vanuit haar matige gebit komen dat ze dit probleem ook heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar gebit is wat scheef. Ik vermoed dat dat misschien een oorzaak kan zijn. Verder heeft ze al jaren niet meer te lange tanden/kiezen gehad.

Het is ook hoe ver ga je met dit probleem. Ik bedoel het bezorgd haar meer stress dan dat ze er last van heeft heb ik het idee. Dit ook omdat de meeste oplossingen maar een paar weken werken.

Daarom heb ik dit topic ook geopend, in de hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

 

Hopelijk wordt het snel wat warmer weer met minder wind, dat is voor nu het beste medicijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .