Ga naar inhoud

Mijn konijn maakt geluiden


Nolatje

Aanbevolen berichten

Hoi ik ben een 16 jarig meisje en ik heb sinds 2/3 maanden een konijn. het gaat erg goed. 
Hij is nu uit zijn hok en hij liep rondjes om mij heen maar terwijl hij liep maakte hij geluid of iets in z'n lichaam maakte het geluid. Het was een soort gebrom elke keer als die rond huppelde. Heeft dit iets te betekenen of heeft dit iets met zijn rug te maken? Want de laatste tijd knakt hij ook heel raar zijn rug (zo lijkt het) 

aangepast door Nolatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Het is al laat maar morgen zullen er vast wel mensen reageren. Welkom! Hier kun je goede ideeën opdoen. Heeft je konijn ook een ren - behalve zijn hok - waar hij de pootjes kan strekken? Je hebt één konijn zo te lezen?

Ja hij heeft een groot hok en een ren, ik en mijn ouders wachten totdat hij gecastreerd kan worden zodat we misschien een vriendinnetje erbij kunnen nemen. 
 

het geluid is op dit moment weg maar ik hoorde daarvoor wel een hele harde knak. Ik zag niet wat hij deed want hij zat achter de bank. Alsof die zijn rug knakte. 

aangepast door Nolatje
Toevoeging
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joh wat mooi dat je dat van je ouders mag. Zeker weten dat jij daar erg van zult genieten. Het is altijd zo leuk om te zien hoe ze elkaar opzoeken en bij elkaar gaan zitten en likken etc.  Ik heb ook een keer een konijn gehad dat heel jong kwam en die is altijd mak gebleven en kon je goed aaien. Ik zat er dan vaak een poosje mee op schoot. Dat was later toen de tweede kwam nog net zo. Die bleef mak.

Is het knarsentanden? Ik las pas dat Evee zei: dat kan betekenen fijn of pijn.  Hoe heet je ram?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Joh wat mooi dat je dat van je ouders mag. Zeker weten dat jij daar erg van zult genieten. Het is altijd zo leuk om te zien hoe ze elkaar opzoeken en bij elkaar gaan zitten en likken etc.  Ik heb ook een keer een konijn gehad dat heel jong kwam en die is altijd mak gebleven en kon je goed aaien. Ik zat er dan vaak een poosje mee op schoot. Dat was later toen de tweede kwam nog net zo. Die bleef mak.

Is het knarsentanden? Ik las pas dat Evee zei: dat kan betekenen fijn of pijn.  Hoe heet je ram?

Hij heet Harrie, het klinkt niet als knarsen want dan zou die het ook wel doen als die stil zou zitten. Het geluid kwam alleen voor wanneer die huppelde 

aangepast door Nolatje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een ongecastreerde ram of een puber? Dan denk ik dat het zoemen is. Rondjes rennen en een brommerig zoemgeluidje maken komt vaak voor. Het is iets hormonaals. Mijn gecastreerde rammen deden het in het voorjaar ook weleens bij de voedsters. Erg irritant en volhardend vaak. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Een mannetjes konijn noemen ze een ram en een vrouwtje heet een voedster.  Bij een schaap hebben ze het ook over een ram maar een vrouwtjesschaap heet dan weer anders: ooi.

Leuke naam: Harrie. Harrie maakt dus nu een beetje herrie 😉 .

Hahaha ja. Ik denk niet dat het iets ergs is, want hij ligt wel normaal languit en zit ook normaal. 
 

Hij rekt zich soms wel heel raar uit, niet lang uit maar hij buigt helemaal met zijn rug. Ik weet niet of dat normaal is of niet. 
 

hopelijk als ik volgend jaar opleiding para-veterinair ga doen, kan ik zelf heel veel dingen al vaststellen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Eefje zei:

Is het een ongecastreerde ram of een puber? Dan denk ik dat het zoemen is. Rondjes rennen en een brommerig zoemgeluidje maken komt vaak voor. Het is iets hormonaals. Mijn gecastreerde rammen deden het in het voorjaar ook weleens bij de voedsters. Erg irritant en volhardend vaak. 

Het is een puber en nog ongecastreerd, over paar maanden laten we hem castreren. 
 

ja het is erg moeilijk om uit te leggen. Zeg maar als ze huppelen en ze gaan dan met de kont omhoog, dan hoor je dat geluid. Dus je hoort het continue als hij loopt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Nolatje zei:

 

 

Wat leuk die studie dan ben je op deze site aan het juiste adres. Hier zit veel kennis. En dan stage proberen te lopen bij de praktijk Het Wilhelminapark in Utrecht.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

Kijk maar eens op hun site. Daar geven ze goede tips bij ziekten van konijnen.

Als ik onze konijnen stoor in hun middagslaap, rekken zij zich ook uit. Ze krijgen dan een heel hoge rug net als een kat en die bekkies lijken dan net op een bek van een rat. Je ziet dan even hun tanden. Een soort gaap lijkt het dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Wat leuk die studie dan ben je op deze site aan het juiste adres. Hier zit veel kennis. En dan stage proberen te lopen bij de praktijk Het Wilhelminapark in Utrecht.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

Kijk maar eens op hun site. Daar geven ze goede tips bij ziekten van konijnen.

Als ik onze konijnen stoor in hun middagslaap, rekken zij zich ook uit. Ze krijgen dan een heel hoge rug net als een kat en die bekkies lijken dan net op een bek van een rat. Je ziet dan even hun tanden. Een soort gaap lijkt het dan. 

Ja dat heb ik gezien ja, maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. 
 

ik kijk of het geluid nog lang zo door blijft gaan, zo ja dan ga ik proberen of ik het kan opnemen met mijn telefoon zodat het wat duidelijker wordt. En misschien een bezoekje aan de dierenarts 

bedankt voor de tip voor de stage plek. Daar heb ik zeker wat aan. 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt inderdaad als zoemen. Het begint voorjaar te worden, en dat is hormonaal gedrag. Hij zoekt een leuke dame 😄 

 

Het knakken van de rug herken ik niet, als je het idee hebt dat hij daar echt last van heeft, zou ik dat wel een keer na laten kijken. Als hij binnenkort gecastreerd mag worden, misschien gelijk combineren met een röntgenfoto? Als hij dan toch onder narcose is 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep zoemen, zeker ongecastreerde rammen doen dat veelvuldig en dan vooral als ze rondjes om je heen rennen. Maar als hij al oud genoeg is om te zoemen, dan is hij waarschijnlijk ook al oud genoeg voor castratie. Dus daar hoef je niet mee te wachten. De meeste rammen zijn met een maand of 4 al wel klaar voor castratie.

 

Wat betreft het kraken van de rug geen idee, stampt ie misschien of heeft hij ergens aan geknaagd of zich gestoten? Als je echt denkt dat er iets mis is zou ik inderdaad een röntgenfoto laten maken.

 

13 uren geleden, Nolatje zei:

Hij rekt zich soms wel heel raar uit, niet lang uit maar hij buigt helemaal met zijn rug. Ik weet niet of dat normaal is of niet. 

Je bedoelt als een kat op hoge poten met een kromme rug? Vaak met een gaap erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Zo fijn te lezen dat je goed op hem let en op onderzoek uitgaat op BunnyBunch🙃 Harry zit wel goed bij jou volgens mij. Ik heb inderdaad ook het idee dat hij niet kan wachten tot hij een vrouwtje mag ontmoeten😂 De lentekriebels hangen volgens mij ook weer in de lucht. Mijn ram loopt brommend rond om zijn vriendinnetje te verleiden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-2-2023 om 23:44, Nolatje zei:

hopelijk als ik volgend jaar opleiding para-veterinair ga doen, kan ik zelf heel veel dingen al vaststellen 

 

Wat leuk dat je die opleiding gaat doen! Ik heb hier op BunnyBunch wel gelezen dat konijnen daar niet zoveel aan bod komen, dat een konijnkundige dierenarts dat toch meer van bijscholingen etc. moet hebben. Tot die tijd niet zelf dokteren dus 🙂

 

Welkom op BunnyBunch!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ze kunnen als ze iets  niet leuk vinden ook best hard stampen met hun achterpoten misschien dat je dat hoorde? Als je even googled op konijnengedrag is er veel over te vinden en op YouTube heb je er wat filmpjes over. Het is wel handig de konijnentaal een beetje te leren kennen😊 succes ik hoop dat je ram snel gecastreerd kan worden zodat er een vriendinnetje bij kan! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .