Ga naar inhoud

Hoeveel voeren.


Sjenien88

Aanbevolen berichten

Oke, ik heb nu voor het eerst een andere rassen konijn dan een dwerg (mix).

Deze dame is groter en eet dus ook meer. (Franse hangoor/Vlaamse reus mix)

Qua voeren was ik altijd heel makkelijk, ik gooide de bak vol en zodra het op was gooide ik er nieuwe in. Dan duurde meestal 3 a 4 dagen. (Ik weet het niet ideaal, maar ik was bang dat ze altijd te weinig hadden)

 

Ze zijn nooit te mager geweest maar ook niet dik. Dus over voeren deden ze niet. Maar dat moet nu wel veranderen.

 

Nu voer ik ze dus minder, want Coco eet die bak vrijwel meteen leeg.

In de bak gaat een mix van Selective en groenten.

(Gedroogde groenten en kruiden zijn net binnen en die gaan er nu ook bij)

 

Ik heb dus geen flauw idee hoeveel eten Liekie zo binnen krijgt.

Het is me iets te koud om ernaast te gaan zitten en te kijken of hij ook eet. Hij krijgt sowieso elke ochtend een koekje en groente of fruit word hem ook zo gegeven.

 

Maar qua brokken en hooi. Hoeveel er ook in gaat, het is zo weg.

 

Jullie een tip hoe ik dat kan bekijken. Want dit is dus nieuw voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze volwassen? Hoeveel weegt ze nu, en is dat haar ideale gewicht? En ze zit met een partner begrijp ik uit je verhaal? Hoeveel weegt die?

 

Een goede start richtlijn is 20 gram brok per kg lichaamsgewicht, uitgaan van het gezonde volwassen gewicht. Maar die richtlijn is eigenlijk voor als je alleen maar brok en hooi zou geven. Meeste mensen geven er nog wat van vers groenvoer bij en verantwoorde snacks (zoals gedroogde groenten of kruiden) en dan minder je dus de brokken nog wat om dat te compenseren. Ik heb zelf ooit een vlaamse reus x franse hangoor gehad die als ideaal volwassen gewicht rond de 6 kilo zat, mocht je geen idee hebben help dat misschien wat. 

 

 

Ik denk dat je in je hoofd misschien even de wissel moet maken dat hooi het hoofdvoedsel is voor konijnen, dat mogen ze onbeperkt altijd eten. Ze kunnen nooit honger hebben als je hooi hebt en tekort komen ze dan ook niet.  Liefst ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag.

Brokjes moeten een kleine aanvulling zijn op dat dieet, een soort vitaminepilletjes die zorgen voor een goede basis en tekorten voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Evee zei:

Is ze volwassen? Hoeveel weegt ze nu, en is dat haar ideale gewicht? En ze zit met een partner begrijp ik uit je verhaal? Hoeveel weegt die?

Liekie is 1.7 kilo.
Coco weegt rond de 4 kilo. Ze is ongeveer 1,5 jaar. Geen idee of dit haar gewicht is waar ze op moet blijven. Ik kan haar ribben allemaal wel heel goed voelen, ik weet niet of ze mager is voor haar doen.

6 minuten geleden, Evee zei:

 

Een goede start richtlijn is 20 gram brok per kg lichaamsgewicht, uitgaan van het gezonde volwassen gewicht. Maar die richtlijn is eigenlijk voor als je alleen maar brok en hooi zou geven. Meeste mensen geven er nog wat van vers groenvoer bij en verantwoorde snacks (zoals gedroogde groenten of kruiden) en dan minder je dus de brokken nog wat om dat te compenseren. Ik heb zelf ooit een vlaamse reus x franse hangoor gehad die als ideaal volwassen gewicht rond de 6 kilo zat, mocht je geen idee hebben help dat misschien wat. 

 

Dan zou ik dus ongeveer 100 gram per dag moeten voeren aan voer. En dan minder met extra groenten en fruit.

Dan kan ze dus nog even een stukje groeien dus... 🙈

 

6 minuten geleden, Evee zei:

 

 

Ik denk dat je in je hoofd misschien even de wissel moet maken dat hooi het hoofdvoedsel is voor konijnen, dat mogen ze onbeperkt altijd eten. Ze kunnen nooit honger hebben als je hooi hebt en tekort komen ze dan ook niet.  Liefst ongeveer hun eigen formaat in los hooi per dag.

Brokjes moeten een kleine aanvulling zijn op dat dieet, een soort vitaminepilletjes die zorgen voor een goede basis en tekorten voorkomen.


Ik heb alleen selective voer senior. (had nog veel liggen dus daar blijf ik bij)

Hooi hebben ze heel veel. Maar bedoel je dan dat ik 6 kilo hooi per dag moet geven? of zoveel als dat ze gewoon groot zijn qua omvang.. Ik denk dat ik nu super moeilijk denk... haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sjenien88 zei:

Maar bedoel je dan dat ik 6 kilo hooi per dag moet geven? of zoveel als dat ze gewoon groot zijn qua omvang..

Qua omvang inderdaad. Dus je moet even bedenken hoeveel keer je het hooiruif op een dag zou moeten aanvullen. 

 

1 uur geleden, Sjenien88 zei:

Dan zou ik dus ongeveer 100 gram per dag moeten voeren aan voer. En dan minder met extra groenten en fruit.

Waarom minderen met groente? Je kan groenten blijven geven en zolang ze genoeg hooi blijven eten dan hoef je niets te veranderen. Als ze te weinig hooi eten, dan geef je of teveel groente of teveel brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij voeren echt veel. Scarlett is 4,5kg en Lodewijk ongeveer 3,3 kg.


200 gram brokken, verspreid over 2 momenten (dus 2x 100gram), wat ons is aangeraden door het asiel

Dat gaat binnen 10 minuten op.

 

Daarnaast 250-350 gram groenten, meestal ook in 2 momenten.

 

Dan hooi ter grootte van hun lichaam,  in 2-4 momenten: in het hok (2x), plus soms nog in de speelgoedboom, in de voerbal of in de wilgentunnel.

Als het regent doe ik dat niet, want dan wordt het allemaal nat en kan ik het weggooien. Scarlett houdt echter van buiten eten, dus als het droog is, doe ik het wel.

 

Bijna elke dag/om de dag, wilgenstok om te knabbelen, die gaat er vaak ook in 15 minuten aan, maar soms doen ze er iets langer over. Zeker als hij wat groter is.

 

En dan af en toe snoepjes, als ik ze wil wegen, met een spelletje (voerrolletje, onder balletjes, in plastic bakjes e.d.) of een graanvrije/suikervrije knabbelstok.

 

En dan nog denkt mijn man dat ze tekort komen, maar ze blijven vaak gewoon om eten vragen. Behalve die keer dat ik ze per ongeluk 100 gram meer eten had gegeven (we gingen van 1 bakje met 100 gram naar 2 bakjes met 50 gram en ik had 2 bakjes met 100 gram gevuld op de automatische piloot - toen lag er nog wat in).

 

Aangezien ze mooi op gewicht blijven, behalve Lodewijk die nog in de groei zit, lijkt het me voldoende. Er wordt ook genoeg hooi gegeten, dus dat lijkt me het belangrijkste.

 

Bij ons hielp het om van 1 bakje naar 2 bakjes te gaan, zo kon ik duidelijker zien wat er gebeurde met eten.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Miekmoek zei:

Qua omvang inderdaad. Dus je moet even bedenken hoeveel keer je het hooiruif op een dag zou moeten aanvullen. 

 

Waarom minderen met groente? Je kan groenten blijven geven en zolang ze genoeg hooi blijven eten dan hoef je niets te veranderen. Als ze te weinig hooi eten, dan geef je of teveel groente of teveel brokjes.

Ik bedoelde minderen qua selective, had het er een beetje vreemd neer gezet zag ik. Minder selective als ze groente en fruit krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is 80-15-5, dus als je 20 gram brok geeft, geef je even snel gerekend 60 gram groen en 320 gram hooi. Voor jouw 2 konijnen samen is dat dus net geen 2 kilo hooi per dag. Klinkt veel he, vandaar ook het labeltje onbeperkt hooi. Een beetje om je een inzicht te geven in hoeveel hooi ze zouden mogen eten. Ik zou ook niet minderen met groen. Misschien is door de ren strooien van de brokken een optie. Grotere konijnen hebben de neiging hun bek vol te proppen, door te strooien kunnen ze niet meteen alles in 1 keer naar binnen werken en moeten ze er moeite voor doen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sjenien88 zei:

Ik zat er aan te denken om met wc rolletjes enzo hooi en brokjes erin te doen.

Waarom moeilijk doen met hooi? Ik heb me nooit afgevraagd hoeveel hooi ze moeten hebben. Gewoon zorgen dat ze onbeperkt hooi kunnen eten. Dan lijden ze nooit honger.

Volg het advies van Evee maar op. Ik zorg dat de ruif elke keer weer gevuld wordt. De ene dag eten ze er meer van dan de andere dag. Maar ik zie ze geregeld hooi knabbelen en het voordeel is dat ze dan keutelen en plassen in de bak onder de ruif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .