Ga naar inhoud

Veilige tuinplanten voor konijnen


knaagjeknabbelsuddenly

Aanbevolen berichten

28 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

@bunnyempress ik heb de Latijnse naam van de rosa cutie pie aan mijn oma gevraagd (die weet veel Latijnse plantennamen 😉) en zij dacht dat het Rosa was. Dan kan ik er van uitgaan dat hij veilig is toch?

 

Yup.

 

41 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

En oja! Ik was er nog een vergeten die ik niet kon vinden hier, hoe zit het met de dropplant? Ik had ook nog bloembollen die ik wel in de tuin zou willen zetten maar ik denk dat ze giftig zijn. Ze heten lampenpoetser.

 

Ik neem aan dat je met dropplant Agastache bedoelt? Ze zijn leuk in de tuin en wij als mensen kunnen ze eten. Ik kan het voor konijnen niet vinden, maar dat zou ik dan dus wel aandurven. Misschien weet iemand anders het 100% zeker. De meeste bloembollen zijn wel gevaarlijk voor konijnen. Helaas weet ik van lampenpoetser (Liatris) niet of dat echt zo is. Ik lees wel veel Engelstalige berichten dat konijnen ze eten, maar niet of ze giftig zijn voor konijnen. Er bestaat ook Lampenpoetser (Callistemon Citrinus), maar dat is denk ik niet de plant die je bedoelt.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

 

 

 

Ik neem aan dat je met dropplant Agastache bedoelt? Ze zijn leuk in de tuin en wij als mensen kunnen ze eten. Ik kan het voor konijnen niet vinden, maar dat zou ik dan dus wel aandurven. Misschien weet iemand anders het 100% zeker.

Ja, idd ik denk dat ik dat wel doe, ze eten immers ook niet heel veel ervan, maar bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ja, idd ik denk dat ik dat wel doe, ze eten immers ook niet heel veel ervan, maar bedankt!

Dat verschilt wel heel erg per konijn, dus hou het goed in de gaten. Pluis, de lieverd uit mijn jeugd, at echt weinig uit de tuin en groef minimaal. Vooral jonge blaadjes/scheutjes, omdat die het lekkerst zijn. Maar bijv. wel Clematis wat konijnen normaal links laten liggen én wat gevaarlijk voor ze kan zijn. HIj had de rank echter alleen doorgebeten (tot grote woede van mijn moeder). Totdat de Clematis toen 300x zo hard ging groeien (sommige soorten hoor je inderdaad tot 10cm van de bodem afsnoeien), waarnaar wij haar nooit hebben laten vergeten dat Pluis beter kon tuinieren dan zij 🤣.

 

Scarlett en Lodewijk zijn echte vreters. Ik heb potten hangen aan de muur met eetbare planten/kruiden en toen ze in december bij ons kwamen hebben ze dus alle laaghangende bladeren van de aardbeien gegeten, waarvoor ze dus ook echt moesten telescopen. Elke keer als ik daar naar toe loop komen ze ook gelijk aanrennen in de hoop dat ze kruiden krijgen. En dat was oud bruin blad, waarvan je denkt: 'hoe kan dat nu lekker zijn?'. Dat was 1 van de redenen om maar gelijk aan het groenvoer voeren te beginnen. Nu zijn ze beide samen in totaal zo'n 8x zo zwaar als Pluis, dus als de eetlust voor planten 8x zo veel is, dan wordt het nog wat. Ik heb dus ook wat andere plannen veranderd wat betreft de tuin. We gaan nu meer stapsgewijs open zetten na onze reis en wat meer planten beschermen om te kijken of die het wel gaan overleven. Zo niet, dan ga ik wat anders planten. En ik ga meer dingen neerzetten waar ze wel van mogen snoepen, terwijl mijn man eigenlijk liever geen losse potten in de tuin heeft staan. Mijn moeder heeft er namelijk vaak 40-60+ in de tuin staan die wij dan water geven als ze op vakantie zijn.

 

36 minuten geleden, bobbyonthefloor zei:

Bedankt @knaagjeknabbelsuddenly voor dit topic. Ik ben hier nml ook mee bezig.

 

@bunnyempress zoals ook @knaagjeknabbelsuddenly zegt: zo wat een kennis in huis. ( En op veel andere vlakken😊) Dank je wel!

 

 

 

Dank je wel voor je lieve compliment. ❤️ En jij natuurlijk ook @knaagjeknabbelsuddenly voor de jouwe eerder in het topic.

Ik help graag en ik ben dol op tuinieren, dus blijf gerust vragen stellen.

aangepast door bunnyempress
  • Vind ik leuk 2
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Hahaha, dat komt zeker goed, de eerste kruiden zijn erin gezet. We zetten er nu nog even een hekje omheen want ze moeten nog een beetje groeien, maar met het eerste groen erin ziet het er al totaal anders uit!😁😁

Oh leuk. Daar krijg je energie van en het weer speelt ook mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Ja inderdaad, met dat mooie weer is het ook echt heerlijk! Lekker planten in de tuin en de konijntjes buiten😉

 

Ik was vandaag aan het snoeien en ik had 2 stalkers. Echt precies waar ik bezig was tegen het hek aan gaan staan. Op de achterpoten bedelen. Neuzen door het hek heen proberen te duwen. Alles om maar aandacht te krijgen en hopelijk dat wat ik aan het snoeien was. Mijn man moest er wel om lachen. Vervolgens twee happy konijnen met happy binkies, want ze kregen elk een paardenbloem. Hahaha. Ik blij (klein beetje onkruid dat ik had weer weg), zij blij.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Klopt. 

Ik heb overigens geen antwoord op je vraag of het veilig is of niet. Ik ken het alleen als ingezet in de homeopathie. Maar dat zegt niets over de eetbaarheid. Ik vermoed dat het tussenin valt: niet echt voedsel, niet snel giftig. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi hoi, 

Ik heb even een vraagje, ik vind brandkruid (phlomis) een erg mooie plant, maar weet niet zeker of die veilig is. Ik had even op BB gekeken maar zag er niks over staan. We hebben ook nog de Salie met bloem erbij gezet in de tuin, maar ik ga er van uit dat die wel gewoon veilig is. En dan hebben we nog een grasje, prachtriet. Weet een van jullie of die bij de uitzonderingen hoort van de grassen? Ik dacht van niet……….

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn vele soorten salie, de echte salie (salvia officinalis) geef ik vanaf dat de blaadjes weer gaan groeien met regelmaat aan m'n konijnen. Inclusief bloemen.

 

De Phlomis weet ik niet, ergens staat dat konijnen het niet willen eten, maar ik kan niet vinden dat het giftig is. Ik zou dat dus sowieso niet voeren, maar zover ik kan inschatten kun je het wel in de tuin hebben staan.

 

Dat gras is geen gras, maar een siergras. Ik zou het wel in de tuin durven hebben (het wordt ook als bodembedekker gebruikt bij konijnen). Maar ook dit zou ik niet voeren, hiervan wordt weer aangegeven dat konijnen er in principe van af blijven. Nou geloof ik dat nooit helemaal, maar goed.

 

Er zijn maar een paar planten die echt heel giftig zijn, daarbij werkt het darmstelsel van een konijn zo dat ze zelfs wel een beetje van een giftige plant kunnen eten (en zijn een paar uitzonderingen). Een konijn met planten vergiftigen kan dus alleen als je dat eenzijdig zou voeren en er veel van geeft. Zorg je voor genoeg ander spul hebt staan waar ze wel van kunnen eten, dan kiezen ze vaak toch voor de eetbare beplanting.

 

In principe mag je er vanuit gaan dat de echt giftige planten wel op de lijst staan, op de lijst met veilige planten e.d. staan alleen de soorten die je echt als voer kunt gebruiken. Daardoor mis je hele groepen planten die niet giftig zijn, maar die je ook niet als voeding aan moet bieden. Tussenin planten, zoals Evee ze noemt 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat Phlomis niet giftig is voor mensen en daarom veel in plantsoenen wordt gebruikt, ook bij kinderdagverblijven enzo.

Helaas weet ik dus niet hoe het zit met konijnen, maar ik vind het altijd wel een fijner idee als ik weet dat het voor ons niet giftig is, omdat er toch redelijk wat eetbare kruiden voor ons, ook eetbaar zijn voor konijnen. Het gaat niet 100% op, maar als ik het niet kan vinden en het is veilig voor ons, durf ik er meer op te gokken.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .