Ga naar inhoud

Veilige tuinplanten voor konijnen


knaagjeknabbelsuddenly

Aanbevolen berichten

Hoi BB”ers,

 

Wij zijn op dit moment onze tuin aan het veranderen en er komen ook nieuwe planten in. We kunnen dan ook mooi rekening houden met dat er geen giftige planten instaan voor onze nijntjes. Er komt al een groot deel (veilige) kruiden in dus dat is mooi meegenomen. Nou vroeg ik me af of de deutzia ook giftig is voor konijnen. Ik kan daar op internet zo goed als niks over vinden…..😒. Als iemand nog andere leuke veilige tuinplanten weet hoor ik het graag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let goed op als je een konijnvriendelijke tuin wil aanleggen. Er bestaan lijsten met planten die 'goed met konijnen te combineren zijn', maar dan bedoelen ze dat wilde konijnen ze laten staan. Die kunnen dus wel degelijk giftig zijn voor onze schatten. Toen ik ging aanleggen vond ik ook weinig informatie, dus ik heb voornamelijk planten genomen waarvan ik wist dat ze ok waren.

 

Als je het niet erg vindt om wat knaagschade te hebben dan zou je kunnen overwegen:

Druif - die ranken mogen ze eten

Appel - Iei, terras of mini boom, mogen ze eten

Aardbeien - ze zijn gek op het blad bij mij, vruchten moet je uitkijken met de hoeveelheden

Viooltjes - je kan wilde planten die zichzelf vermeerderen of gewoon kiezen voor nieuwe in het seizoen

Dovenetel - makkelijke bodembedekker die ze lekker vinden

Rozen - blad en bloemen mogen gegeten worden, en je kan kiezen voor roos op stam, zodat je zelf ook wat van de bloemen kan genieten of klimrozen, zodat je de hogere takken kan behouden.

 

Wat handig is, is om met gaas evt. stengels veilig te houden, zodat je plant kan groeien, maar niet dood gaat. Je kan ook bijv. gras,  munt, tijm, etc. in een pot groeien en dan een gaas-dekentje er overheen leggen, dan kunnen ze verse puntjes eten die er boven uit groeien, maar dan blijft de plant voldoende houden om te blijven leven.

 

Daarnaast kun je dus veel planten 'op stam' kopen, zodat de blaadjes e.d. veilig zijn en ze er niet teveel van kunnen eten.

 

Deutzia zou ik schatten als onveilig, omdat het er eentje van de hortensia familie is, en hortensia kan een probleem zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staan veel tips, ook over planten:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

 

en in dit artikel staan welke planten veilig zijn (en gegeten mogen worden)

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

 

Ohjee Brenda is in beide artikelen enorm uitgerekt 😂 Er is vanmiddag een update gedaan dus ik vermoed dat het daar door komt, ik heb nu geen tijd om het op te lossen haha, een uitgerekt konijn dan bovenaan de informatie. 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Evee zei:

In dit artikel staan veel tips, ook over planten:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin

 

en in dit artikel staan welke planten veilig zijn (en gegeten mogen worden)

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

 

Ohjee Brenda is in beide artikelen enorm uitgerekt 😂 Er is vanmiddag een update gedaan dus ik vermoed dat het daar door komt, ik heb nu geen tijd om het op te lossen haha, een uitgerekt konijn dan bovenaan de informatie. 

🤣🤣🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Leuke tip!

 

Ik had het bij iemand anders gezien, maar ik weet niet meer waar, anders had ik nog een mooie foto kunnen linken.

Zelf vond ik het inderdaad wel slim, want als je het niet doet, dan knagen ze natuurlijk heel ver af en kunnen ze ook gaan graven.

Dan gaat je plant het niet meer redden. Ik ga het over een paar weken proberen met het bakje met graszaad wat ik heb gekocht.

Als dat goed werkt, kan ik het ook doen bij andere planten.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2023 om 17:32, bunnyempress zei:

Als je het niet erg vindt om wat knaagschade te hebben dan zou je kunnen overwegen:

Druif - die ranken mogen ze eten

Appel - Iei, terras of mini boom, mogen ze eten

 

Sierappel mogen ze niet! Gewone appels mogen ze wel, maar die pitjes bijvoorbeeld dan weer niet, is er dan niet teveel risico dat ze die mee zouden opeten met gevallen appels? En onrijpe druiven zouden naar beneden kunnen vallen, is dat dan wel zo veilig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Lollie zei:

Sierappel mogen ze niet! Gewone appels mogen ze wel, maar die pitjes bijvoorbeeld dan weer niet, is er dan niet teveel risico dat ze die mee zouden opeten met gevallen appels? En onrijpe druiven zouden naar beneden kunnen vallen, is dat dan wel zo veilig?

Ik denk dat ze de takken bedoelt.

 

Onze druiven staan in een kas en daar lopen de konijnen niet. Maar er is nog nooit een druif afgevallen. Appels kunnen inderdaad vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ik denk dat ze de takken bedoelt.

 

Onze druiven staan in een kas en daar lopen de konijnen niet. Maar er is nog nooit een druif afgevallen. Appels kunnen inderdaad vallen.

 

Aan die takken zitten vaak ook vruchten 😉

 

Hier op de hoek woonden een tijdje mensen die druiven in hun voortuin hadden. Daar vielen weleens wat druiven af voor zover ik me kan herinneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Lollie zei:

Daar vielen weleens wat druiven af voor zover ik me kan herinneren.

Bij ons nog nooit een druif gevonden op de grond en het is een grote lange kas vol met blauwe druiven met pitten. Als ze verdrogen zijn ze ook lekker want dan zijn het krenten. Boskoopse blauwe. Ik kan me voorstellen dat het bij buitendruiven anders is. Daar komen vogels die erin pikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druiven op de grond komt inderdaad niet van de plant, maar van de vogels. Die pikken en soms lukt het ze niet om er mee weg te vliegen.

Meestal gebruiken mensen dan een net om de druivenranken heen, zodat dit niet gebeurd.

 

Bij een grote appelboom kun je inderdaad appels hebben die op de grond vallen, maar dat is vaak ook maar matig als je op tijd plukt.

Bij een terras of leiboom gebeurd dit minder omdat de appeloogst vaak maar max. 20 appels is.

 

Maar ik bedoelde inderdaad het het hout/de ranken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

Jippie! We hebben voor de planten voor onze nieuwe tuin een plan gemaakt, volgens mij zijn alle planten veilig, maar ik kon sommige niet vinden. Misschien weten jullie dit nog? bij de planten waar ik over twijfelde heb ik een sterretje gezet 😉.

 

  • buldleja Driekleurig (vlinderstruik)
  • rozen op stam
  • stamboom Cotinus (rodepruikenboom op stam) *
  • hakonechloa macra Aureola *
  • rosa cutie pie *
  • bamboo fargesia
  • goudsbloem
  • korebloem
  • zonnehoed (paars/roze) *
  • duizendblad *
  • oregano (ik dacht dat deze gewoon veilig was, zag hem alleen niet staan bij de info hier op bb)

Hihi, het gaat de goede kant op!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Jippie! We hebben voor de planten voor onze nieuwe tuin een plan gemaakt, volgens mij zijn alle planten veilig, maar ik kon sommige niet vinden. Misschien weten jullie dit nog? bij de planten waar ik over twijfelde heb ik een sterretje gezet 😉.

  • stamboom Cotinus (rodepruikenboom op stam) *

 

Deze weet ik niet, ik weet ook niet precies bij welke soort hij hoort, maar als het goed is, koop je die op stam, dus zit het blad dan te hoog voor de konijnen. Wil je iets roods in de tuin dat zeker weten wel kan, kan je ook kiezen voor een glansmispel (Photinia), Red Robin, die mag als het goed is wel:

 

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:
  • hakonechloa macra Aureola *

 

Dat is een siergras, en bunnybunch zegt dat ze over het algemeen wel veilig zijn (https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin),

Maar 100% zeker weet ik het niet.

 

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:
  • rosa cutie pie *

 

Wat een schattige waarschijnlijk roos cultivar, die kende ik nog niet. Het is lastig om te zeggen, wat ik kan de latijnse benaming niet makkelijk vinden. De ene website zegt dat het een roos is (rosa), maar de andere dat het een alpenroos is en die valt onder (Rhododendron ferrugineum) en die zijn giftig voor konijnen. Er zijn enorm veel rozen die geen rozen zijn, zoals stokroos, kerstroos (helleborus) of pioenroos (Paeoniaceae) en die zijn niet allemaal veilig. Cutie pie is de kwekernaam, als je weet waar je die gaat kopen kan je even checken wat de latijnse plantnaam is. Als het dus wel een echte rosa is, (Rosa, in the family Rosaceae), dan mag hij.

 

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:
  • zonnehoed (paars/roze) *

 

Deze is gedroogd zelfs goed voor ze: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/echinacea-a-keus.html

 

 

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:
  • duizendblad *

 

Die mag ook: https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen

 

36 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:
  • oregano (ik dacht dat deze gewoon veilig was, zag hem alleen niet staan bij de info hier op bb)

 

Deze ook: https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen

 

Let wel met de kruiden op dat ze niet stiekem teveel binnen krijgen. Je kan dus ook zorgen dat je er dus een hekje omheen/gaasje overheen zet, zodat je alleen bovenste puntjes kunnen snoepen.

aangepast door bunnyempress
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, knaagjeknabbelsuddenly zei:

Jippie! We hebben voor de planten voor onze nieuwe tuin een plan gemaakt, volgens mij zijn alle planten veilig, maar ik kon sommige niet vinden. Misschien weten jullie dit nog? bij de planten waar ik over twijfelde heb ik een sterretje gezet 😉.

 

  • buldleja Driekleurig (vlinderstruik)

Hihi, het gaat de goede kant op!!

 

Let goed op je vlinderstruik, die driekleurig zijn meestal 3 losse struiken bij elkaar, want bij de vlinderstruik komen er geen drie kleuren op 1 plant. Dus als er eentje dood gaat (moet je wel moeite doen, zijn makkelijke planten normaal gesproken), dan ben je een kleur 'kwijt'.

 

Hou je net als ik van bijzondere cultivars of kleuren, dan kan je ook Buddleja weyeriana 'Flower Power' planten. Die krijgt twee kleurige bloemen en ik ben echt zeer blij met de mijne. Hij blijft iets kleiner dan de meeste vlinderstruiken, dus dat vind ik in mijn niet al te grote stadstuin ook wel super fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Deze weet ik niet, ik weet ook niet precies bij welke soort hij hoort, maar als het goed is, koop je die op stam, dus zit het blad dan te hoog voor de konijnen. Wil je iets roods in de tuin dat zeker weten wel kan, kan je ook kiezen voor een glansmispel (Photinia), Red Robin, die mag als het goed is wel:

 

 

Dat is een siergras, en bunnybunch zegt dat ze over het algemeen wel veilig zijn (https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnvriendelijke-tuin),

Maar 100% zeker weet ik het niet.

 

 

Wat een schattige waarschijnlijk roos cultivar, die kende ik nog niet. Het is lastig om te zeggen, wat ik kan de latijnse benaming niet makkelijk vinden. De ene website zegt dat het een roos is (rosa), maar de andere dat het een alpenroos is en die valt onder (Rhododendron ferrugineum) en die zijn giftig voor konijnen. Er zijn enorm veel rozen die geen rozen zijn, zoals stokroos, kerstroos (helleborus) of pioenroos (Paeoniaceae) en die zijn niet allemaal veilig. Cutie pie is de kwekernaam, als je weet waar je die gaat kopen kan je even checken wat de latijnse plantnaam is. Als het dus wel een echte rosa is, (Rosa, in the family Rosaceae), dan mag hij.

 

 

Deze is gedroogd zelfs goed voor ze: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/echinacea-a-keus.html

 

 

 

Die mag ook: https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen

 

 

Deze ook: https://www.bunnybunch.nl/informatie/kruiden-voor-konijnen

 

Let wel met de kruiden op dat ze niet stiekem teveel binnen krijgen. Je kan dus ook zorgen dat je er dus een hekje omheen/gaasje overheen zet, zodat je alleen bovenste puntjes kunnen snoepen.

Zo wat een kennis in huis! Heel erg bedankt zal het nog ff navragen van die naam, laat het nog weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Let goed op je vlinderstruik, die driekleurig zijn meestal 3 losse struiken bij elkaar, want bij de vlinderstruik komen er geen drie kleuren op 1 plant. Dus als er eentje dood gaat (moet je wel moeite doen, zijn makkelijke planten normaal gesproken), dan ben je een kleur 'kwijt'.

 

 

Haha ja dat snap ik, had het misschien even anders moeten zetten, maar ik bedoel inderdaad drie planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .