Ga naar inhoud

Jerry heeft veel blaasgruis


Lienappelsien

Aanbevolen berichten

Gisteren was ik met Do en Jerry naar de dierenarts voor hun vaccinaties. Tijdens de gezondheidscheck leek in eerste instantie alles goed te zijn. Ik had wat twijfels over Jerry’s vacht. Normaal zie je het bij hem heel goed als hij verhaart, maar deze keer heb ik hem niet naar een wintervacht zien verharen. Maar de dierenarts vond zijn vacht er goed uitzien en had er geen zorgen over. Hij zei nog dat Jerry er voor een konijn van 10+ goed uitziet en dat hij in goede conditie verkeert. inmiddels zijn beide ogen nu wel wit (cateract), maar daar ben ik al eerder met hem voor mee naar de dierenarts geweest. 
 

Toen voelde de dierenarts iets hards onderin Jerry’s buik. Hij wist niet zeker wat het was. Het kon blaasgruis zijn of een harde keutel. Hij plaste toen ook, maar het zag er uit als koffie verkeerd… Dus waarschijnlijk blaasgruis en ik moest zijn plasgedrag in de gaten houden en er later eventueel een foto van laten maken. Maar toen Do aan de beurt was voor de vaccinatie zag ik op een gegeven moment iets raars liggen bij Jerry. Het leken net 3 keutels, maar dan in de kleur van koffie verkeerd 😬 Dat kwam dus uit zijn blaas… 
 

Do en Jerry zijn toen samen bij de dierenarts gebleven en er is later op de dag een röntgenfoto gemaakt. Zijn hele blaas lichtte wit op. Er waren geen steentjes te zien, dus nu hebben we vrijdag een blaasspoeling afgesproken. In de tussentijd moet hij apart zodat ik beter in de gaten kan houden of hij nog kan plassen.
 

Hij zit nu in een ren in de schuur. Dan valt het opeens op dat hij waarschijnlijk geen fluit ziet! In hun eigen grote ren weet hij goed de weg, maar nu botste hij tegen de tralies en durfde hij niet uit het hondenhok (10 cm hoog). Ik heb een plateau van stro voor de ingang gelegd als een soort schans en dat werkt. Maar het is eigenlijk niet te zien of hij plast 🥴 Hij zit in het hok met stro en is er vannacht een aantal keer kort uit geweest om de ren te verkennen (camera). De wc-bak (zelfde als in hun eigen ren) heeft hij nog niet echt ontdekt, daar loopt hij langs. Toen ik vanmiddag bij hem keek zag ik een paar keutels in het stro in het hok liggen, maar of hij ook geplast heeft? In een berg stro is dat lastig te zien. Ik heb hem even opgepakt en vond zijn buik wel soepel voelen. Geen stro is met dit weer uiteraard geen optie. Maar of het nu echt zin heeft dat hij niet in zijn vertrouwde ren zit met Do…? Ik hoop zo dat hij niet verstopt raakt…

  • Verdrietig 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar dat je zorgen als konijnenbaasje dat er iets is, vaak wel terecht zijn. Arme Jerry, dat moet toch wel pijn doen?! 

En dat hij overal tegenaan botst, arm ding.  

 

Lastig, als je nu zijn plasgedrag ook niet kan zien maakt het inderdaad niet uit of hij wel of niet bij Do zit, en als ik het zo lees zou hij zich in de eigen omgeving met vriendinnetje wel fijner voelen. Andere optie is misschien om hem helemaal binnen in huis te halen, in ieder geval tot vrijdag, en dan zonder of met weinig bodembedekking zodat je wel zijn plasgedrag kan zien? 

 

Veel beterschap!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat duurt zeker lang tot vrijdag. Aan de ene kant zei de dierenarts dat als ik 2 weken later was gekomen voor de vaccinaties ik nu ook niks had gemerkt, maar aan de andere kant lijkt er door het bevoelen even meer druk op de blaas te zijn geweest waardoor die stukjes gruis (het leek wel stopverf) er uit kwamen en we natuurlijk niet zeker weten of er nu nog meer stukjes gruis zijn blijven zitten die de boel kunnen blokkeren. Hij drong ook aan om snel die blaasspoeling te laten doen. Het was trouwens een voor mij onbekende dierenarts, maar ik vond hem goed en erg aardig. 
 

Ja, ik heb er ook aan zitten denken om ze van verblijf om te wisselen zodat Jerry weer in zijn vertrouwde omgeving zit. Nadeel is dan dat ik het alleen kan zien of hij in de wc-bak plast (hij is wel redelijk zindelijk), plasjes in de rest van de (grote) ren kan ik niet zien. Maar goed, in de praktijk blijk ik het in de ren in de schuur ook slecht te kunnen zien omdat hij steeds op het stro zit. Hij raakt er nu wel iets meer gewend als ik het zo op de camera bekijk, maar het is toch sneu. In hun eigen verblijf heb ik maar voor een deel zicht op de ren en kan ik hem niet goed in de gaten houden. In de schuur vertrouw ik Do in de huidige renopstelling niet. Dan moet ik eerst flink wat dingen veranderen (en ik ben gisteravond er al zo lang bezig geweest terwijl ik al punt af was). Andere optie is om ze weer samen te zetten in hun eigen verblijf, maar dan kan ik dus echt niks opmerken, tenzij het compleet foute boel is… 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chibi heeft dit ook gehad. Als het lang aansleept kan dat voor heel wat pijn zorgen. Dus goed in de gaten houden. Bij haar is het gelukkig opgelost geraakt zonder blaasspoeling. Maar we hebben wel haar volledige dieet omgegooid. Nu staat ze op onbeperkt groen en hooi maar absoluut geen pellets meer. Zelfs die uroplex dingen maakten het erger. Ondertussen is ze actiever dan ooit tevoren.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zit nog steeds in de schuur. In de schuur vriest het niet, terwijl de waterbak van Do gisteravond en vanmorgen bevroren was. Dus bij een oud konijn die iets mankeert vind ik het wel een prettig idee dat hij nu een paar graden warmer zit. 
 

1 uur terug, WOKKY zei:

Chibi heeft dit ook gehad. Als het lang aansleept kan dat voor heel wat pijn zorgen. Dus goed in de gaten houden. Bij haar is het gelukkig opgelost geraakt zonder blaasspoeling. Maar we hebben wel haar volledige dieet omgegooid. Nu staat ze op onbeperkt groen en hooi maar absoluut geen pellets meer. Zelfs die uroplex dingen maakten het erger. Ondertussen is ze actiever dan ooit tevoren.

Ja, ik kan me voorstellen dat het pijn doet. Fijn dat het bij Chibi verholpen is zonder blaasspoeling! De dierenarts had het er inderdaad ook over om het dieet aan te passen. Bij Jerry moet nu eerst de blaas gespoeld worden omdat het te erg is, maar daarna wilden ze het dieet ook verder bespreken ter preventie. Vrijdag heb ik een andere dierenarts, maar die ik nu had zei dat er op de website van Wilhelminapark een lijst staat met calciumarme groenten. Hij kon de lijst zo snel niet vinden. Wat geef jij Chibi nu? Jerry krijgt Science Selective en hooi. Groenten geef ik ze af en toe. Ik heb ze wel een tijd elke dag groenten gegeven, maar dat is al weer lang geleden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Kolino zei:

Dat klopt er staat een plaatje op de site, hier vind je de link:

https://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaasstenen of blaaszand voorkomen.html

 

Beterschap voor Jerry!


Top, bedank! Volgens mij zat hij wel naar deze pagina te kijken, maar zag hij het plaatje even niet. 
 

Er staat nuttige informatie op (ik heb op de website van Wilheminapark eerder vooral over EC en gebitsproblemen gelezen, ook heel waardevol). Jerry is niet te dik. Ik denk dat hij juist te weinig gaat wegen als ik hem minder brok ga geven. Hij weegt 1,7 kg. Hij heeft een tijd 1,9 kg gewogen, maar toen was hij te dik. Nu is hij al een paar jaar stabiel op 1,7 kg. Ik zou wel de overstap naar SS 4+ kunnen maken. Ik heb bij het waterbedrijf de waterhardheid van het kraanwater gecontroleerd en dat is gemiddeld. 
 

Ik vraag me af hoe de hoeveelheid calcium zich verhoudt tussen Science Selective (gewone of 4+) en groenten. Stel dat ik ik minder brokken ga geven en meer groenten terwijl die hoeveelheid groenten meer calcium zouden bevatten dan de brokken dan schiet het natuurlijk niet op 😉 Ik ga me daar nog in verdiepen. De groenten die hij nu af en toe krijgt zijn witlof, wortel, wortelloof en heel soms andijvie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er dan vanaf welke groente je geeft. Ik meen dat wortel(loof) niet arm is aan calcium.

Als je Science Selective 4+ geeft en calciumarme groente zal dat sowieso al schelen. Bij ons konijn ging dat goed. Ze kreeg elke dag groente en brokjes. En Timothyhooi, dat scheelt ook qua calcium.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie en witlof zijn sowieso goed, werken vochtafdrijvend en zijn laag in calcium. Het voordeel van calcium in groente is dat er vocht bij zit en dus makkelijker weer wordt uitgeplast. Hooi is natuurlijk ook makkelijk aan te passen, overstappen naar grashooi (bunny nature heeft dat o.a.) of timothy hooi, dat heb je van verschillende merken. Ik dacht dat die staven van vetcare (urinary tract) het laagst in calcium zijn. Lager dat dat heb ik nooit kunnen vinden. Dat is 0,5%. Bij 4+ is het 0,6%, hetzelfde als adult. Die staven zijn wel  duur, ze zijn zo'n 3 a 4 gram per stuk (in mijn herinnering). 1,5 kg voor 17,85 bij medpets. Misschien nog wel ergens anders goedkoper te krijgen, maar dan heb je een idee. Ik meen dat van beaphar senior de calciumwaardes ook lager waren, maar scheelt niet veel. 0,55%?

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lienappelsien zei:

Hij zit nog steeds in de schuur. In de schuur vriest het niet, terwijl de waterbak van Do gisteravond en vanmorgen bevroren was. Dus bij een oud konijn die iets mankeert vind ik het wel een prettig idee dat hij nu een paar graden warmer zit. 
 

Ja, ik kan me voorstellen dat het pijn doet. Fijn dat het bij Chibi verholpen is zonder blaasspoeling! De dierenarts had het er inderdaad ook over om het dieet aan te passen. Bij Jerry moet nu eerst de blaas gespoeld worden omdat het te erg is, maar daarna wilden ze het dieet ook verder bespreken ter preventie. Vrijdag heb ik een andere dierenarts, maar die ik nu had zei dat er op de website van Wilhelminapark een lijst staat met calciumarme groenten. Hij kon de lijst zo snel niet vinden. Wat geef jij Chibi nu? Jerry krijgt Science Selective en hooi. Groenten geef ik ze af en toe. Ik heb ze wel een tijd elke dag groenten gegeven, maar dat is al weer lang geleden. 

Ze kregen al sowieso dagelijks wat groenten, minimaal pellets en hooi. Nu krijgen ze de hele dag door hooi en groenvoer. Er ligt sowieso de hele dag een bakje met oa andijvie, witlof, wortelloof, pastinaak, paprika, komkommers, selder, tomaat, pakchoi, tuinkruiden,... Het meeste krijg ik gratis op de markt. Daarnaast kan ik bij een boer in de buurt zo goed als iedere dag gaan plukken. Dus in de zomer heel veel onkruid, nu een grote bak gras. Ook bladeren en takken staan op het menu. En nu in de wintermaanden nog boerenkool en savoiekool omdat die tegen vriezen kunnen. In de zomer zorg ik nog voor een moestuintje voor ze en kaninchenkiste levert de groenten nu ook buiten Duitsland. Het is wel zeker niet gemakkelijk, en neemt wel wat tijd in beslag. Ik heb ook het geluk dat ik in een boeren gat woon 😅. Maar als ik zie hoe goed mijn meiden het nu doen ga ik niet meer terug naar pellets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Andijvie en witlof zijn sowieso goed, werken vochtafdrijvend en zijn laag in calcium. Het voordeel van calcium in groente is dat er vocht bij zit en dus makkelijker weer wordt uitgeplast. Hooi is natuurlijk ook makkelijk aan te passen, overstappen naar grashooi (bunny nature heeft dat o.a.) of timothy hooi, dat heb je van verschillende merken. Ik dacht dat die staven van vetcare (urinary tract) het laagst in calcium zijn. Lager dat dat heb ik nooit kunnen vinden. Dat is 0,5%. Bij 4+ is het 0,6%, hetzelfde als adult. Die staven zijn wel  duur, ze zijn zo'n 3 a 4 gram per stuk (in mijn herinnering). 1,5 kg voor 17,85 bij medpets. Misschien nog wel ergens anders goedkoper te krijgen, maar dan heb je een idee. Ik meen dat van beaphar senior de calciumwaardes ook lager waren, maar scheelt niet veel. 0,55%?

Excuus, SS 4+ is mij ooit aangeraden door een dierenartsassistente omdat het minder calcium zou bevatten. Ik ging er vanuit dat dat klopte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bunny566 zei:

Excuus, SS 4+ is mij ooit aangeraden door een dierenartsassistente omdat het minder calcium zou bevatten. Ik ging er vanuit dat dat klopte.

Staat ook in het behandelplan van Wilhelminapark..

 

(verder hier helemaal geen verstand van, maar heb de link hierboven doorgelezen #nieuwsgierigaagje 😅😂)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn herinnering zat er ook meer verschil tussen de verschillende brokken, maar ik vind geen verschillen wat betreft vit D en calcium bij adult, four+ en house rabbit. allemaal 0,6% en 2000IU.Vitamine D en calcium zijn vriendjes, het helpt om het calcium op te nemen in het bloed. Ik vermoed dat supreme een bepaalde verhouding aanhoudt, maar waar ze dat op baseren weet ik niet. In vetcare zit naast minder calcium ook minder vitamine D. Beaphar bevat minder vitamine D dan selective, daarbij zou suppletie dus wel handig zijn. Niet makkelijk om te zeggen waar je goed aan doet qua brok.

 

Voor zo'n oudje vind ik het lastig hoor. Die wil je niet op een brokrantsoen zetten. Kijk eens naar beaphar care+ junior (calcium 0,52% en vit D 1560). Die heeft evenveel eiwit als adult van selective maar minder calcium. Vitamine D kan je in overleg met de dierenarts supplementeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal!

 

Hij doet het nog goed 😄 Ik had al een plas buiten de ren gezien, maar snapte eerst niet hoe dat kon. Dat kon niet van Jerry zijn, want het was achter het hok en net te ver weg om uit het hok gelekt te zijn. Zou er dan een beest in de schuur zijn? Maar ik had niks op camera gezien. Kom ik gisteravond tot de ontdekking dat het wél plas is van Jerry dat uit het stro voor het hok zo met de onderkant van de renpanelen naar die plek achter het hok was geleid 😂 Best handig, want gisteravond heb ik het met keukenpapier opgedept en vanmorgen lag daar weer urine. Een systeem die je zelf niet zou bedenken! Haha

 

Inmiddels is hij iets meer gewend en komt hij ook vaker uit het hok. De wc-bak heb ik vervangen door het deksel van de wc-bak 😆 (het is eigenlijk een opbergbak). Hij had steeds niet door dat hij in de bak kon. Op het deksel komt hij nu wel (er hangt ook een hooiruif boven), maar hij heeft nu dus al een plek op het stro gekozen. Nou ja, prima, ik ben al lang blij dat er iets uit komt!

 

Wel balen dat hij na de blaasspoeling naar binnen moet nu hij net een beetje gewend raakt aan deze plek. Ik ga er vanuit dat de blaasspoeling onder narcose gebeurt. De dierenarts van maandag zei van wel, de assistente had het er daarna over dat het ook wel zonder narcose gebeurt? 🤔 Ik kan het me niet voorstellen.
 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de website van Supreme zit er in SS adult en SS four+ inderdaad geen verschil in calcium en vitamine D. In four+ zit iets minder eiwit (12% ipv 14%) en minder vezels (22% ipv 25%). Aan four+ is nog vitamine C toegevoegd. De rest is ook hetzelfde.

 

De samenstelling is iets anders:

 

Adult

Alfalfameel, sojabonenschillen, tarwe, tarwegries, gedroogde bietpulp, sojameel, erwtenvlokken, soja-olie, lijnzaden, calciumcarbonaat, prebiotica (MOS), yucca-extract.

 

Four+

Alfalfameel, sojabonenschillen, tarwe, timothy hooi, tarwegries, erwtenvlokken, lijnzaden, soja-olie, calciumcarbonaat, prebiotica (MOS), gedroogde tijm, yucca-extract.

 

@Kolino ik zie dat de adult care+ en de senior care+ ook iets minder calcium hebben (0,51% en 0,55%) en 12% eiwit. Inderdaad allemaal wel minder vitamine D.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed nieuws! De dierenarts belde eerder dan afgesproken, dus ik dacht ‘o nee, foute boel’. Maar het was heel anders. Na het lichamelijk onderzoek dat de dierenarts deed voor de narcose plaste Jerry flink en zat er ook sludge in. De dierenarts heeft meteen de urine onder de microscoop bekeken, maar die was normaal. Ook qua eiwit was het goed. De dierenarts was erg terughoudend om een konijn van 10(+) onder narcose te brengen en zag er ook de noodzaak niet van in, ook omdat Jerry het goed doet en hij het verklaarbaar vond. Hij adviseerde om geleidelijk minder brokken te geven en meer groenten en hooi. 
 

Dus Jerry is nu weer lekker bij Do thuis 😄 Na 2 hoeken van de ren door te zijn gegaan zag ik dat hij begreep waar hij was en daarna heeft hij een uur door de ren gehupst. Hij is weer blij om thuis te zijn.

 

 

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .