Ga naar inhoud

Overgevoelig/allergisch voor kip.

mammafelina
 Delen

Aanbevolen berichten

Ollie lijkt overgevoelig/allergisch voor kip.

Er gingen bij mij alarm bellen rinkelen toen hij telkens na het eten van een verse maaltijd met kip moest overgeven.

De maaltijden met kip wilde hij ook niet zo graag eten als de anderen. Ik meng de verse maaltijden normaal door zijn brokjes omdat hij die ook niet zo goed eet. Nu had ik doordat ik de kip niet meer wil geven verse maaltijden te weinig en moest Ollie noodgedwongen gewoon zijn brokjes eten. Een dag hierna gelijk weer slechte ontlasting. Na een tip van iemand eens naar de ingrediënten gaan kijken en wat blijkt….

het hoofdbestanddeel is gevogelte (kip?)

Nu zoek ik dus goede brokken voor Ollie zonder kip. Iemand toevallig tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er heel veel. Kip en rund zijn soorten waar veel honden slecht op reageren. Lam wordt over het algemeen erg goed verdragen. Ik heb Edgard and Cooper grass fed lamb. Maar dat is natuurlijk weer geen puppybrok. De e&c puppybrok is dacht ik wel eend en kip 🧐

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Eefje zei:

Zijn er heel veel. Kip en rund zijn soorten waar veel honden slecht op reageren. Lam wordt over het algemeen erg goed verdragen. Ik heb Edgard and Cooper grass fed lamb. Maar dat is natuurlijk weer geen puppybrok. De e&c puppybrok is dacht ik wel eend en kip 🧐

Yep, de e&c puppybrok is inderdaad eend en kip. Ik denk dat het gewoon een rondje dierenwinkel wordt of even googelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat worden er ongelofelijk veel puppy brokken met kip verkocht. Eigenlijk best raar als veel honden daar overgevoelig voor zijn.

Tot nu toe een paar soorten gevonden waar ik verder naar kan kijken.

- E&C atlantische zalm met kalkoen (geen idee of dit problemen gaat geven)

- Eukanuba lam en rijst voor puppy’s onder de 25 kilo

Farmfood HE zalmolie mini (een voor mij onbekend merk)

- Renske lam of zalm

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mammafelina zei:

puppy brokken met kip

Ergens niet zo gek dat ze kip niet verdragen. Wij voerden onze honden altijd brokken en geen zacht voer of zo. Wat daar in zat, weet ik niet. Ik denk dat ik daar toen nooit op gelet heb. Ze zijn allemaal 15 of 16 geworden. Van allergie nooit iets gemerkt. Maar ik weet dat kippen veel gevaccineerd worden. Ik heb het eens opgezocht: negen ziektes!!!!

In de pluimveesector worden leghennen ook gevaccineerd tegen Infectieuze Bronchitis, coccidiose, Gumboro, pokken, trilziekte, ILT, E-coli, coryza en vogelcholera. Hobbykippen mogen sinds 2006 worden ingeënt tegen vogelgriep . Er is echter lang niet altijd een vaccin beschikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend!

Ik snap de link tussen vaccinaties en allergisch zijn voor kip niet helemaal zoals jij het meld To. Er zit wel vaak kippeneiwit in vaccinaties. Dus als je daar allergisch voor bent wel iets om op te letten voor je je laat vaccineren, maar vaccineren van kippen veroorzaakt geen allergie. 

Ik zou wel even opletten of de allergie alleen voor kip is, of ook voor andere verwante soorten (gevogelte en vis vaak). 

Lam en eend worden vaak wel goed verdragen. Ik heb een aantal klanten in de webwinkel voor carnibest hondenvoer, die de diabetes varianten voeren aan de hondjes. Dat is niet alleen voor honden met diabetes maar ook met voedselallergie of eliminatie dieet om te bepalen waar allergie voor is, dat bevat dus bewust maar 1 dierlijke eiwitbron. Ook insectenvoeding schijnt vaak goed te werken als eiwitbron voor hondjes met allergieën. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu brokken van Jarco met eend.

Met puppy brokken vindt ik de keuze al enorm beperkt, maar als je puppy allergisch is voor kip heb je eigenlijk geen keuze.

Overal zit wel een bepaald percentage kip in.

Als Ollie straks over mag naar volwassen voer is de keuze uit verschillende (betere) merken een stuk groter. 
Tot die tijd moeten we het doen met kwalitatief iets minder goed voer. Gelukkig krijgt hij ook nog de butternut maaltijden, dus dit compenseert het nog een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Evee zei:

snap de link tussen vaccinaties en allergisch zijn voor kip niet helemaal zoals jij het meld To.

Maar alles wat geïnjecteerd is, komt ook in het vlees terecht. En dat vlees wordt gebruikt voor hondenvoer. En ik neem aan dat niet de beste kippen daarvoor gebruikt worden maar de 'seibels' zoals ze dat op de Veluwe zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Maar alles wat geïnjecteerd is, komt ook in het vlees terecht.

Daar ben ik het niet mee eens. Als een vaccinatie kippeneiwit bevat, dan breekt zo'n dier dat de vaccinatie krijgt dat meteen zelf af. Als je dan het vlees van het gevaccineerde dier eet, krijg je geen kippeneiwit binnen. En Ollie dus ook niet.

Als Ollie al 5 maanden is, zou ik denk ik gewoon al naar een goede volwassenbrok zonder kip overstappen. Als hij dat dan goed eet, zou ik zelf niet meer wisselen. Al dat wisselen zal denk ik ook niet goed zijn en is niet zo stabiel voor Ollie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Miekmoek zei:

Daar ben ik het niet mee eens.

Het gaat mij niet om het kippeneiwit. Ik heb ook liever vlees van niet gevaccineerde dieren: Ik bedoel dit:

Regelmatig krijgen wij de vraag of we onze dieren ook laten vaccineren. Het antwoord hierop is: NEE en ook de antibioticavrije kippen worden niet gevaccineerd.

We hopen dit ook te allen tijde te voorkomen, want medicijnresten in vlees zijn niet gezond, zowel voor ons als voor de dieren niet. We geven de dieren de kans en de tijd om zelf te genezen. Daardoor worden onze dieren weerbaar. Ieder mens wordt ook wel eens ziek en krijgt daarvoor niet direct antibiotica toegediend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Eefje zei:

Zonder bron is een dergelijke quote niet waardevol. Dit kan mijn buurman zonder enige kennis van zaken gezegd hebben.

En met bron hoeft het ook niet waardevol te zijn. Een conclusie van een onderzoek lezen is iets anders dan het onderzoek op methodologische kwaliteit beoordelen en dan bepalen of de conclusie ook getrokken had kunnen worden met het onderzoek.

Iets kan volgens iemand wetenschappelijk bewezen zijn, maar belangrijker is om te weten of de methode om bij dat bewijs te komen ook kloppend is.

Heel vaak is iets gewoon een mening. Dat kan best waardevol zijn, maar je kan er geen conclusies aan verbinden. 

• Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag bij de intratuin zag ik een soort warm eten voor honden waarvan ik me afvraag of dat nou echt goed is.

Ik heb foto’s gemaakt van de verschillende verpakkingen. 

CFFB0E8B-B554-4C5A-A6EC-8060BEC5A02B.jpeg.9f82d15a038697f0fd06d16e848ac060.jpeg

8AF4491D-9D6B-46F1-BB1B-565D052D57CE.jpeg.7d08e330bf30f3ac58caee66d72186f5.jpeg

78BD4847-CCE1-449E-B921-CC203B17F001.jpeg.652cc1bc1a8aa451db437df4fe37cd73.jpeg

Al deze varianten moet je volgens de verpakking aanmaken met kokend water en mengen met kuipjes vlees van hetzelfde merk.

Ik had nog nooit van zoiets gehoord, uiteraard ken ik wel de verpakkingen honden diner van vroeger die je ook aan moest maken met gekookt water, maar dit is toch wat anders.

• Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-2-2023 om 17:08, Miekmoek zei:

Kan je niet in overleg met de dierenarts iets eerder overstappen op een volwassen brok? Ik weet niet of en zoja wat ze dan te kort komen, maar evt kan je dat dan aanvullen met iets anders?

Gisteren de dierenarts gebeld om te overleggen. Advies toch op puppy brok blijven tot Ollie 10 maanden is. Hij schijnt de extra voedingsstoffen in de puppy brok toch nog nodig te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb Yula ook volgens mij rond de 11 maanden van puppybrok naar volwassen brok gezet. Dan hebben kleine honden de meeste groei wel gehad. Al vind ik wel dat Yula sindsdien nog flink breder is geworden, maar niet hoger of langer meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de honden nooit puppybrokken gegeven, alleen als snoepje/koekje

Namu heeft ook niet op puppyvoer gestaan, alleen van beloning, dat was de orijen large breed puppy. Nu zit ze qua beloning op de original van dat merk.

Carnibest heeft geen puppyvoer, ja ze verkopen wel puppyvoer maar het enige verschil is dat dat nog fijner gemalen is dan het volwassen voer, meer een papje dus voor als je pupjes leert vast voer te eten.

Ik betwijfel ook of het echt nodig is. Moedermelk is in prinicpe de enige andere voeding die een jong dier in de natuur ook zou krijgen, mensenkinderen eten ook niet anders dan volwassenen, nergens in de natuur. Het idee van puppy / kitten /junior brokken is echt commercieel en van de laatste decennia. In de natuur eten ze gewoon hetzelfde als pup als de volwassenen, in het begin wel voorgekauwd door papa of mama.

Soms kan er reden zijn voor zo een brok of soort voeding te kiezen, maar dat is niet simpelweg" omdat je hond jong is". De enige onderzoeken die er over zijn, zijn - je raad het al - van voedingsproducenten zelf 🤣 Net als rasvoedingen voor bepaalde rassen.

Ik geloof wel in gezondheidsvoeding in de zin van gericht op bepaalde ziekten of problemen, zoals voeding voor dieren met blaasproblemen enz. Maar het hele junior / adult / senior gebeuren is echt grote onzin als je het mij vraagt.

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .