Ga naar inhoud

Waarop letten baal hooi en groente tips?


Jonna

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wou eens een baal hooi voor de konijnen gaan halen bij een boer uit de buurt. Kijken of ze dat ook lekker vinden. Waar moet ik op letten of het geschikt is voor konijnen? Bij de ene staat een tekst dat er geen sintjacobs kruid in zit (zou dat niet bij alle balen het geval moeten zijn?) De ander is biologisch en weer een ander onbemest (zelfde als biologisch?) en eiwit arm. Wat is nou geschikt voor konijnen? 

Ook vroeg ik mij af welke groente je lang kan  bewaren die konijnen ook mogen. Ik heb witlof die lusten ze en word goed gegeten maar andere soorten zoals andijvi kan je niet lang bewaren of word niet goed gegeten. Iemand suggesties? Wil niet steeds groente weggooien. 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weleens gehoord dat wat geschikt is voor paarden, ook geschikt is voor konijnen. Daar zou je even naar kunnen informeren.

 

Bedoel je welke groente veilig is voor konijnen? Daarvoor kun je even op de groentelijst kijken.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Misschien zijn gedroogde groenten ook een optie? Die zijn lang houdbaar.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Lollie zei:

Ik heb weleens gehoord dat wat geschikt is voor paarden, ook geschikt is voor konijnen. Daar zou je even naar kunnen informeren.

 

Bedoel je welke groente veilig is voor konijnen? Daarvoor kun je even op de groentelijst kijken.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-fruit-kruiden-konijnen

 

Misschien zijn gedroogde groenten ook een optie? Die zijn lang houdbaar.

Ah oké, thnx dan ga ik daarnaar kijken. Ik denk dat al dat hooi dan wel geschikt is. 

 

Ik ken de groentelijst indd het gaat mij vooral om groentes die je lang kan bewaren in de koelkast. Ik heb nu te vaak dat ik het dan weg moet gooien en dat vind ik zonde van de groente en van het geld 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer en courgette zijn wat langer te bewaren.

Bleekselderij en paksoi ook wel. 

 

Schapen bijvoorbeeld kunnen wel beter tegen sint jacobskruid, dat is ook een  van de redenen dat je echt paardenhooi moet hebben.  Biologisch is niet hetzelfde als onbemest. Biologisch kan gewoon met biologische meststoffen bemest zijn, het heeft meer betrekking op bestrijdingsmiddelen die gebruikt zijn in zaden en op akkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk helemaal geen moeite met groente lang bewaren zolang je geen gesneden groenten koopt. Krop andijvie is hier ook langer dan een week in de koelkast goed. Net als bleekselderij, venkel, bloemkoolbladeren, wortelloof, komkommer, biet. Zelfde geldt voor courgette en paprika, maar dat eten ze hier niet 😅

 

Enige wat ik niet vaak koop vanwege de houdbaarheid is taugé, maar dat vinden ze wel erg lekker. En ook rucola, dus dat eet ik vooral zelf op en dan krijgen zij restjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties! 1 van mijn konijnen is heel kieskeurig maar andijvi, ruccola en witlof eet ze wel tot nu toe.

Dat je andijvi in een krop langer kan bewaren wist ik niet, toen ik googlede op andijvi stond er dat het maar een paar dagen houdbaar was dus had de krop weggegooid🤦‍♀️

Ik ga kijken met jullie tips en even informeren of het hooi geschikt is voor paarden👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jonna zei:

Dat je andijvi in een krop langer kan bewaren wist ik niet, toen ik googlede op andijvi stond er dat het maar een paar dagen houdbaar was dus had de krop weggegooid🤦‍♀️

Ik bewaar het tot het er niet meer lekker uitziet en ik het zelf ook niet meer zou eten 😅 Geen idee hoe lang dat precies is, maar zeker langer dan een week. Bleekselderij vinden ze hier juist lekkerder als het ouder is, als het niet meer knispert als je het breekt maar lekker slap is, dan gaat het er in als zoete koek 😂🤦🏼‍♀️

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2023 om 00:59, Jonna zei:

Ik heb nu te vaak dat ik het dan weg moet gooien en dat vind ik zonde van de groente en van het geld 😅

Ik koop een krop andijvie en daar heb ik een week met twee konijnen genoeg aan. En als de blaadjes wat verlept zijn, eten ze het nog op. Als ik denk dat ik teveel witlof heb, kook ik witlof voor onszelf of doe ik het in de oven met kaas en eventueel ham erbij. Groenten hoef ik eigenlijk niet weg te gooien. Ik heb wat planten met munt nu binnen staan en daar knip ik ook vanaf.

aangepast door To van de Veluwe
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de tussentijd gaat er dus hier rustig een krop andijvie binnen 2 dagen er door heen.

Maar goed, als je afgaat op 5% lichaamsgewicht aan groente mag ik 400 gram per dag voeren aan die twee van ons.

En ze eten voldoende hooi en de keutels zijn goed, dus volgens mij gaat het wel goed met ze. Meestal zit ik tussen de 250-300 gram plus extra blaadjes en kruiden uit de tuin op het tweede voermoment.

 

Ik miste nog brocolli stronkjes in de lijst - daar voer ik minder van en die eten ze rustig 4-5 dagen later nog.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Is er een reden dat jouw konijnen er niet goed tegen zouden kunnen?

Op zich is het wel iets om op te letten maar voor gezonde konijnen is het niet erg als je een keer wat eiwitrijkere voeding geeft. Als je nou merkt dat ze minder mooie keuteltjes krijgen, of ze zijn al vrij dik en moeten eigenlijk afvallen, dan is het niet zo handig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kunnen ze er wel tegen, maar ze hebben wel gevoelige darmen en mogen ze niet verder aankomen. De hoeveelheid brokken moet ik nu verminderen van 40g naar 10g, dus dat scheelt denk ik al heel veel. Maar de volgende keer ga ik beter opletten, want ik denk dat deze baal dan toch niet helemaal bij ze past.

Link naar reactie
Delen op andere sites

55 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Nou, jullie berichten lezend dacht ik gisteren: ik zal eens een komkommer meenemen. Ik bood ze dat uit de hand aan en het was: nee. Ik het in de groentenbak gestopt en alles was vanmorgen opgegeten behalve de komkommer. Dus de rest van de komkommer zelf maar opgegeten. Dus dat hoeven ze ook niet.

Dat was hier ook, maar na een aantal keer neerleggen wordt er nu toch van gesmikkeld hoor. Bij paprika en courgette hoef ik dat niet te proberen. Dat eet ik zelf heel vaak, dus ik leg regelmatig toch een stukje voor ze neer. Maar dat moeten ze echt niet 🤷🏼‍♀️

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .