Ga naar inhoud

Gedrags verandering na hok verplaatsing


Myrthee

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen. 

ik heb vanwege een konijn die uit het hok springt het konijn ( Luna) bij de kippen gedaan. Dan heeft ze ook meer ruimte . 

Het gaat heel goed tussen Luna en de kippen en ze eten graag met zn 3en .

Maar nu Luna het konijntje meer ruimte heeft heb ik het idee dat ze mijn vertrouwen heeft verloren .

Ze blijft eerst zitten en als ze heeft geroken aan mijn hand en ik haar probeer te voeren of te aaien rent ze weg. 

Heeft iemand tips?

Of een uitleg waarom ze dit doet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat lief dat je Luna wat extra ruimte wilt geven. Helaas zijn konijnen en kippen geen goede combinatie samen. Ze eten hele andere dingen en kunnen dus niet samen eten. De granen die kippen eten zijn niet goed voor konijnen. Daarnaast kan een kip een konijn lelijk verwonden door te pikken. Ik zou daarom kijken of je het verblijf van Luna niet konijnproof kunt maken zodat ze er niet meer uit springt.

 

Ik vraag me af of ze niet al vol zit met ander eten en daarom minder behoefte heeft in haar eigen brokjes. Maar dat is gokken, ik weet niet hoe je het verder doet met voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot was het hok van Luna voordat ze bij de kippen woont? Konijnen horen inderdaad veel ruimte te hebben zodat ze lekker kunnen rennen en springen.

 

Kan het zijn dat ze in haar oude hok niet weg kon als jij haar aaide? Meeste konijnen houden niet zo heel erg van knuffelen. Het kan veel tijd kosten om te laten zien dat je niet eng bent en dat knuffelen best lekker kan zijn. Als je elke keer dat je in de ren komt iets lekkers aanbiedt en verder niets doet behalve er gaat zitten dan leer je haar dat ze niet bang hoeft te zijn. 

 

Daarnaast ben ik het eens met de reactie hierboven dat kippen en konijnen niet samen gaan. Als je haar een eigen grote ren geeft (minimaal 4m2), dan kan je naar een goede konijnenopvang om Luna te laten koppelen aan een lief konijnenvriendje. Dan hoeft ze ook niet meer alleen te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef elke dag kruiden. een schaal groenten,  een dopje biks,  En natuurlijk onbeperkt hooi.

Ze eet geen  kippen brokjes. Want dat lust ze niet. ( Luna is best kieskeurig en ik geef het haar zelf ook niet ) de kippen hebben een apparaat waarbij andere dieren niet bij hun voer kunnen komen.

De kippen pikken Luna niet , maar Luna wil wel haar eigen ruimte en stuurt de kippen vriendelijk weg. Ik heb de hele dag bij de 3 dames gezeten en ze waren erg vriendelijk tegen elkaar.

De ontmoeting tussen die 3 heb Ik niet  gezien omdat Luna zelf in het kippen hok gesprongen is in de ochtend .

Luna had niet een heel groot hok, en ik wilde al langer een groter hok voor haar kopen. Maar toen kwamen de kippen en die hadden ook een heel groot hok. Maar Luna kwam zelf met het idee voordat ik er over nadacht 😂

Ik wil in voor de zomer ook een hele nieuwe ren aanschaffen en een afdeknet zodat ze veilig is voor roofdieren. Ik wil haar namelijk in de zomer 24/7 buiten hebben omdat het in de nacht koeler is. En dan haar energie kwijt kan. 

Mijn moeder wilde ook een nog grotere ren maken waarbij we zelfs meerdere kippen kunnen hebben.  En misschien dan met Luna naar zo'n konijnenopvang kunnen om een maatje te zoeken en die dan bij de kippen zouden kunnen doen. 

 

aangepast door Myrthee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zei ik eerst ook tegen mijn moeder. ( voordat Luna bij de kippen in ging )

Het gaat vandaag al stukken beter! 

Ze rent niet meer van mij weg en laat het toe dat ik haar weer aai

 op haar lievelings kriebelplekjes. 

Daar gaat ze ook helemaal voor staan hahaha.

Hebben jullie ook tips voor konijnen die hun biks niet lussen? Eerst 

Stond ze te springen voor haar biks,  maar nu lust ze het niet meer .  Ik heb ook geen gemengd biks want en gaat ze selectief eten.

Ik stap al over naar duurder biks , Luna is best kieskeurig 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Myrthee zei:

Eerst Stond ze te springen voor haar biks,  maar nu lust ze het niet meer

Dat klinkt als gebitsproblemen en zal je voor naar de dierenarts moeten gaan. Eet ze nog goed hooi? 

 

Of eet ze toch mee van het kippenvoer waardoor ze geen honger meer heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 4 weken later...

Ach wat sneu dat jou konijntje nu alleen is, als ik het goed begrijp is haar vriendje ingeslapen? Het kan best zijn dat ze zich eenzaam voelt en depressief is en dat haar gedrag daarom ook anders is. Ik lees dat je pas 14 bent en dus niet alles voor het zeggen hebt maar ik zou wel bij je moeder benadrukken dat het belangrijk is om verantwoordelijkheid te nemen voor het geluk van jullie konijntje, en een vriendje en genoeg ruimte hoort daar echt bij.

Dat lijkt mij op dit moment belangrijker dan een grotere ren voor de kippen bouwen. Twee konijntjes die samen kunnen leven en een eigen plekje hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 25-3-2023 om 22:41, Jonna zei:

Ach wat sneu dat jou konijntje nu alleen is, als ik het goed begrijp is haar vriendje ingeslapen? Het kan best zijn dat ze zich eenzaam voelt en depressief is en dat haar gedrag daarom ook anders is. Ik lees dat je pas 14 bent en dus niet alles voor het zeggen hebt maar ik zou wel bij je moeder benadrukken dat het belangrijk is om verantwoordelijkheid te nemen voor het geluk van jullie konijntje, en een vriendje en genoeg ruimte hoort daar echt bij.

Dat lijkt mij op dit moment belangrijker dan een grotere ren voor de kippen bouwen. Twee konijntjes die samen kunnen leven en een eigen 

Ik wil heel graag een vriendje of een vriendinnetje voor Luna .  Maar Luna is niet heel goed tam, en ik wil haar niet laten stressen door de auto.

En als ik de koppeling doe moet ik dat zelf betalen. En ik weet ook niet of de koppeling slaagt als Luna op een plek is die ze niet kent en in de stress is .

Ik heb verders geen verstand van koppelen met konijnen dus ik kan niet veel zeggen. En de konijnen opvang die het dichtst bij mij is zit al 42 minuten bij mij vandaan..

Ik weet niet zo goed wat ik daar mee aan Moet ..

Zal ik het nou erop wagen of niet? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Myrthee zei:

Ik wil heel graag een vriendje of een vriendinnetje voor Luna .  Maar Luna is niet heel goed tam, en ik wil haar niet laten stressen door de auto.

En als ik de koppeling doe moet ik dat zelf betalen. En ik weet ook niet of de koppeling slaagt als Luna op een plek is die ze niet kent en in de stress is .

Ik heb verders geen verstand van koppelen met konijnen dus ik kan niet veel zeggen. En de konijnen opvang die het dichtst bij mij is zit al 42 minuten bij mij vandaan..

Ik weet niet zo goed wat ik daar mee aan Moet ..

Wat voor verschillende opties zijn er voor koppelen ? 

Zal ik het nou erop wagen of niet? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ram vindt het in de auto ook verschrikkelijk. Maar eenmaal thuis is hij de stress van het autorijden altijd snel weer kwijt.
Ik ben met hem bij de eerste koppeling 50 minuten onderweg geweest naar een opvang. Hij had toen een knuffel bij zich, wat wel scheelde in de stress. Wel handig, mocht je het doen, dat je een evt. knuffel vantevoren al bij haar legt/zet zodat haar geur er al aan zit. Ik heb dezelfde knuffel gebruikt toen we deze week naar de trimsalon gingen maar had de knuffel intussen gewassen waardoor mijn ram hem er niet bij wilde hebben.

 

Bij de tweede koppeling kreeg hij eventjes de tijd om de neutrale ruimte te verkennen, pas daarna kwam de voedster erbij. Misschien kunnen ze dat bij jouw konijn ook doen. Als het een goede opvang is, nemen ze sowieso wel even de tijd voor de koppeling. Je zou vantevoren kunnen vragen of er meerdere beschikbare rammen zijn zodat je niet voor niets rijdt, mocht de eerste ram niet bij jouw voedster passen. 
Ik kan me voorstellen dat je tegen de stress van je voedster opziet maar het is het echt wel waard. En ook al is ze niet tam, dat maakt niets uit voor een geslaagde koppeling. Ze hoeven alleen maar een klik te hebben 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn konijn gekoppeld werd is ze een week in de opvang geweest. Ze mocht eerst een dagje wennen en daarna zijn ze met koppelen aan de slag gegaan, dat ging vrij snel goed dus daarom kon ik haar na een week al ophalen. Het was bij het eerste konijn gelijk goed. Maar het kan bijvoorbeeld ook zijn dat jouw konijn eerst een konijn afwijst en dan duurt het wat langer. 
 

Ik heb een koppelvakantie gedaan, een speeddate kan volgens mij ook, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn voedster alleen was omdat mijn vorige rammetje overleed (haar broertje) is ze een paar dagen wezen logeren bij de dichtsbijzijnde opvang waar ze beschikbare rammen hadden.  Dat was een half uur rijden. Ze is daar 4 dagen geweest en kwam toen met mijn huidige ram thuis. Planning was 5 dagen maar omdat het zo goed ging mochten ze een dag eerder mee naar huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Myrthee zei:

Moet Luna daar ook een nachtje blijven? of kan ik haar ( als het lukt )

Met zn 2en weer naar huis nemen binnen 1 dagje ..?

Er zijn nog een aantal opvangen die aan speeddaten doen, dan wordt er kort gekeken of het een match zou kunnen zijn, en moet je thuis verder koppelen. 

In jouw geval zou ik wel een koppelvakantie aanraden. Ik snap jouw overweging, het liefst zo kort mogelijk in onbekende omgeving voor zo min mogelijk stress. Maar juist bij een koppelvakantie kunnen ze het een stuk rustiger aan doen. Dan hoeft ze niet op 1 dag 2x in de auto en ook nog een kennismaking met een of meerdere rammen. Dan kan dat allemaal gespreid worden over meerdere dagen als blijkt dat ze veel stress heeft. Je geeft aam geen ervaring te hebben, dus dan is ook een groot voordeel dat het koppel al een stuk stabieler is bij een koppelvakantie ten opzichte van een speeddate waar je de koppeling nog volledig thuis moet voortzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .