Ga naar inhoud

Konijnenkorrel


Gijs9

Aanbevolen berichten

Ha Lezers,

 

Gijs m'n hangoor konijn voer ik al jaren de standaard konijnenkorrel. Hij eet er niet zoveel van... en is ook geen fanatieke hooi eter. Hebben jullie tips, of advies voor andere brokjes of voeding? En is de konijnenkorrel wel zo gezond, want er zitten in de pallets:

Luzerne, tarwegries, tarwe, zonnebloemzaadschroot, gerst, palmpitschilfers, sojadoppen*, raapzaadschroot, erwten, bietenpulp, lijnzaadschilfers, rietmelasse, haverschillen, krijt, sojaolie, zout, dierlijk vet. *geproduceerd met genetisch gemodificeerdesoja

 

Graag hoor ik van jullieee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Gijs9 zei:

Ha Lezers,

 

Gijs m'n hangoor konijn voer ik al jaren de standaard konijnenkorrel. Hij eet er niet zoveel van... en is ook geen fanatieke hooi eter. Hebben jullie tips, of advies voor andere brokjes of voeding? En is de konijnenkorrel wel zo gezond, want er zitten in de pallets:

Luzerne, tarwegries, tarwe, zonnebloemzaadschroot, gerst, palmpitschilfers, sojadoppen*, raapzaadschroot, erwten, bietenpulp, lijnzaadschilfers, rietmelasse, haverschillen, krijt, sojaolie, zout, dierlijk vet. *geproduceerd met genetisch gemodificeerdesoja

 

Graag hoor ik van jullieee

En hebben jullie tips welk hooi wel goed gegeten word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

rietmelasse, krijt? zout? DIERLIJK VET? verder vooral schroot en pulp (=restproducten).  Weet je zeker dat het een konijnenbrok is? Ik snap dat hij dit niet echt lekker wil eten!

 

In de bunnybunch webwinkel staan voorbeelden van goede konijnenbrokken: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/voer-voor-volwassen-konijnen/

Niet dat je het daar moet kopen (mag natuurlijk wel 😄), de meeste merken kun je wel op meer plaatsen halen, maar dan heb je gelijk voorbeelden van wat wel goed is. 

 

Wil je uitleg over waaraan je een goede brok herkent, dan staat hier uitgebreide uitleg:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/voedingsbehoefte-van-een-konijn

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Evee zei:

In de bunnybunch webwinkel staan voorbeelden van goede konijnenbrokken

Evee, hoe kan dat dat er bij Beaphar + bovenaan graanvrij staat en bij de ingrediënten: granen?

 

KENMERKEN

Voor konijnen Ja
Graanvrij Nee

MEER INFORMATIE

Beaphar Care+ konijnenvoer is een smaakvolle en volledig uitgebalanceerde voeding voor uw konijn.

Het zorgt voor een goede mineralenbalans, .......................etc. etc.

 

Samenstelling: Plantaardige bijproducten, granen, groenten, mineralen, gist, zaden, algen.
Onder de plantaardige bijprodcuten vallen een aantal ingrediënten die op de voorkant van de verpakking vermeld staan. zo bestaat het voer voor 0,1% uit yucca, 0,03% uit echinacea en 0,03% uit groene thee extract.

Analytische bestanddelen: Ruw eiwit 12%, Ruwe celstof (vezels) 25%, ruw vet 2,5%, Ruwe as 4,5%, Ca (calcium) 0,71%, P (fosfor) 0,36%, Na (natrium) 0,2%, Mg (magnesium) 0,26%, K (Kalium) 0,59%, S (zwavel) 0,02%, Omega 3 0,03%, Omega 6 0,75%.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Gijs9 zei:

En hebben jullie tips welk hooi wel goed gegeten word.

Voor hooi is het echt gewoon uitproberen. Je kan eens in je dierenwinkel kijken welke hooizakken ze allemaal verkopen en van elke eentje meenemen. Dan kan je kijken welke Gijs het beste eet. 

 

Meestal eten ze het liefst hooi dat los in een zak zit en niet helemaal vacuüm gezogen pakken. Ook als het mooie stevige stengels zijn in plaats van heel kleine stengels en stoffig hooi. Kruidenhooi wordt ook vaak goed gegeten. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook een andere brok gaan voeren die wat gezonder is. Dierlijk vet in konijnenvoer is toch wel heel bizar.

En wat betreft hooi aten ze bij mij ook niet zo best tot ik het bij de boer ging halen. Vooral de eerste snede vinden ze lekker (van die dikke holle stengels zitten daarin), sindsdien vliegt het erdoor. En het geld gelukkig juist minder 😉 Kun je dat weer besteden aan kwalitatief goed voer. Let er ook op dat je niet teveel brok voert, dan gaan ze ook minder hooi eten.

Heeft Gijs geen maatje trouwens? Konijnen zijn wel echt sociale diertjes die graag een maatje hebben. En samen eten ze over het algemeen ook meer hooi. Zie ook hier: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi geven is echt uitproberen zoals je leest. Hier eten ze juist geen hooi vd boer. Maar duurdere berghooi.

19 minuten geleden, Sjenien88 zei:

Maar dan krijg je grotere balen of niet?

Ik heb inderdaad een baal hooi van, ik denk ongeveer 100/120x50x40cm. Echter hier eten ze het niet🤨

Dus weer overgegaan op de duurdere berghooi in plastic verpakt😓

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet of het ene hooi van de boer ook hetzelfde is als het andere hooi van de boer.

Hier eten ze kruidenhooi van de boer, wat meestal verkocht wordt aan mensen met geiten, werd ons verteld.

Het is inderdaad een grote baal, maar ze vinden het heerlijk en ze eten er ook echt veel van. Ik moet zeggen dat ik het ook wel lekker vind ruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is wel een grote baal, maar wij weten die in een hele grote plastic zak te krijgen en staat in de bijkeuken, niet ideaal qua ruimte, maar zo is het wel te doen. En ze eten er echt goed van. Wij hebben gewoon normaal hooi, geen kruidenhooi ofzo, maar ze vinden het toch lekker, zitten dikke stengels tussen, vaak ook nog wat bloeiwijzen van grassen waar ze gek op zijn. Maar de tip die ik toen van @Eefje kreeg was wel echt een goede; om eerste snede vragen. Tweede of derde snede eten ze veel minder graag. “Onze” boer heeft nu zelfs in de winter nog een baaltje eerste snede meegegeven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .