Ga naar inhoud

Muizen in konijnenhok

Gijs9

Aanbevolen berichten

Hallo lezers,

Mijn konijn heeft last van muizen in het hok. Ze komen na mijn idee af op de brokjes die ik aan mijn konijn geef. De muizen doen hun behoeftes in het voerbakje van mijn konijn, en mijn konijn eet dat soms op... Ik wil niet dat mijn konijn hier ziek van wordt, want muizen kunnen ziekten overbrengen. Ook krijgt mijn konijn te weinig eten doordat de muizen veel opeten.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

- Heel fijn gaas om het hok gedaan, zodat de muizen niet door de kleine gaatjes van het hok kruipen ; )

- Een diervriendelijke muizenval in de tuin, zodat ze in de emmer vallen, dan laat ik ze in het bos weer vrij. 

Het hok heeft wel wat kleine spleten en kieren, misschien dat ze hier door kruipen.. Maar mijn konijn is 9 jaar en ik wil eigenlijk niet aan een ander hok beginnen, omdat hij zindelijk is en het hok is zo ruim en hij voelt zich er zo thuis. 

Ik heb jullie advies hard nodig en hoor graag tips of ervaringen : )

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Kolino zei:

Meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid brokjes aanbieden die je konijn in 1 keer op kan lijkt mij de meest simpele oplossing.

Dankjewel, ga ik dat proberen. Ik geef het al wel in 3 keer, smorgens, smiddags en savonds. In totaal 25 g per kg lichaamsgewicht van Gijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Suus1978 zei:

Zit Gijs alleen? Konijnen zijn groepsdieren die echt veel gelukkiger zijn met een soortgenootje (en voldoende ruimte). Bijkomend voordeel: met twee konijnen zijn de brokjes sneller op en krijgen de muizen geen kans 😄

Ja Gijs is alleen, we hebben geprobeerd een maatje te vinden voor hem maar dat had geen succes.. andere konijnen zijn erg dominant naar Gijs, of te wel Gijs is heel onderdanig en trekt zich helemaal terug en lijkt niet op z'n gemak. Maar hij is zo vrolijk elke dag, rennen, binkie maken, rollen, springen en actief. Hij heeft ook wel een hele grote ren, maar dat hebben ze ook nodig. Hij eet alleen niet zo snel, veel en hooi vind hij ook niet echt lekker. Groente en kruiden voer ik hem dagelijks wel.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Gijs9 zei:

Hallo lezers,

Mijn konijn heeft last van muizen in het hok. Ze komen na mijn idee af op de brokjes die ik aan mijn konijn geef. De muizen doen hun behoeftes in het voerbakje van mijn konijn, en mijn konijn eet dat soms op... Ik wil niet dat mijn konijn hier ziek van wordt, want muizen kunnen ziekten overbrengen. Ook krijgt mijn konijn te weinig eten doordat de muizen veel opeten.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

- Heel fijn gaas om het hok gedaan, zodat de muizen niet door de kleine gaatjes van het hok kruipen ; )

- Een diervriendelijke muizenval in de tuin, zodat ze in de emmer vallen, dan laat ik ze in het bos weer vrij. 

Het hok heeft wel wat kleine spleten en kieren, misschien dat ze hier door kruipen.. Maar mijn konijn is 9 jaar en ik wil eigenlijk niet aan een ander hok beginnen, omdat hij zindelijk is en het hok is zo ruim en hij voelt zich er zo thuis. 

Ik heb jullie advies hard nodig en hoor graag tips of ervaringen : )

En denken jullie dat muizen door het gaas heen kunnen kruipen van een standaard konijnenhok? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maatje geven is dus al wel geprobeerd? Konijnen kiezen graag zelf hun eigen vriendje, dus het beste kan je naar een goede konijnenopvang en dan laat je je konijn daar een paar dagen achter zodat zij hem kunnen koppelen. Na een paar dagen mag je je konijn met het nieuwe vriendje weer ophalen 😊

Ik denk dat je beter kan overstappen op een iets betere brok dan het huismerk van je dierenwinkel. Science Selective is bijvoorbeeld een goede optie, die verkopen ze ook in de meeste dierenwinkels en is niet zo heel duur. Waarschijnlijk wel iets duurder dan de brok die je nu geeft. Overstappen doe je langzaam om je konijn eraan te wennen. Dus je mixt eerst een klein beetje nieuwe brokjes toe aan de oude, dan iets meer nieuwe, totdat je alleen maar nieuwe brokjes geeft. Doe dit niet in één keer, want dan krijgt je konijn last van zijn darmen!

Als je een betere brok geeft (ook al kunnen we nu niet weten hoe goed of slecht je huidige brok is) dan kan je ook minder brokjes geven. Zeker omdat je konijn ook groente en kruiden krijgt, dan is 25 gr per kilo te veel. Een konijn moet echt goed hooi eten. Hooi is het belangrijkste voer van een konijn! Je hebt kans dat als je minder brokjes voert, je konijn beter hooi gaat eten. Daarnaast kan je ook verschillende soorten hooi uitproberen om te kijken welke het beste wordt gegeten.

Een hele lange tekst, maar ik hoop dat je er iets aan hebt! Mocht je vragen hebben, stel ze dan zeker! Er bestaan geen slechte vragen 😊

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Miekmoek zei:

En denken jullie dat muizen door het gaas heen kunnen kruipen van een standaard konijnenhok? 

Gebruik van volièregaas met een maaswijdte van 6 mm is knaagdierbestendig en beschermt beesten in de kooi tegen indringers zoals ratten en muizen.

Ik heb een iets grotere maaswijdte maar zie nooit muizenkeutels liggen. Best vreemd want er zitten hier veel muizen. Elke maand vangen we er een paar op zolder/berghokken. En ik voer ook geen gemengd voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een poos terug las ik ergens dat mensen met een volière er weleens knaagdieren of konijnen bij nemen, die schijnen ongedierte als muizen weg te houden. Vreemd, ik denk dat het konijnenvoer dan gewoon heel aantrekkelijk is voor muizen. Iemand vertelde me laatst dat een "diervriendelijke" muizenval helemaal niet zo diervriendelijk is, aangezien de muizen meestal alsnog heel naar sterven van de stress en bij vrijlating in een ander gebied komen ze terug, of als het ver genoeg is zijn ze hun territorium kwijt en daarmee heel kwetsbaar waardoor ze het alsnog niet overleven. Wat een brutale muis als die gewoon mee komt pikken terwijl Gijs aan het eten is 🤭

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lollie zei:

Iemand vertelde me laatst dat een "diervriendelijke" muizenval helemaal niet zo diervriendelijk is, aangezien de muizen meestal alsnog heel naar sterven van de stress en bij vrijlating in een ander gebied komen ze terug, of als het ver genoeg is zijn ze hun territorium kwijt en daarmee heel kwetsbaar waardoor ze het alsnog niet overleven.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Bij ons lopen er ook veel muizen, omdat we aan de rand van de polder naast een kinderboederij wonen. Wat hier heel erg helpt zijn katten😅, maar of dat diervriendelijker is...

• Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Muizen voorkom je helaas (bijna) niet.

Toen wij net waren verhuist hadden we hier zelfs ratten. Echt ranzig. Konijnen zaten toen nog in de schuur in een kleiner hok. En toen vond ik dus echt een mega rat dood in het hok bij mijn konijn.

We hadden overal gif neer gezet. Maar brrr.

Paar dagen later nog een grote rat dood. Mijn man heeft die laten liggen 2 dagen, "zodat ze het hun vrienden konden vertellen dat ze hier dood zouden gaan.." jaja, maar geen rat meer gezien.

Wel muizen. Maar sinds de buren geen konijnen meer hebben en geen verhoging in de tuin, zie ik ze eigenlijk niet meer.

Ik ga er niet vanuit dat je konijn er ziek van word. Maar als het jezelf meer rust geeft. Misschien wat gif in een bakje doen met een paar brokjes en die ergens neer zetten waar Gijs niet bij kan?

En koppelen. Het heeft meestal een paar dagen nodig voor ze helemaal aan elkaar gewend zijn. Maar hij zal echt zoveel gelukkiger zijn. En dat merk je dan wel snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde soorten gif mogen nog steeds, maar buiten en daar gaat het nu om, mag je geen gif los neerleggen. Je zult het dus echt moeten doen met voedingsbronnen wegnemen.

Natuurlijk kunnen konijnen ziek worden van muizen, die beestjes kunnen van alles bij zich dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Evee zei:

Volgens mij is muizen gif sinds dit jaar verboden.

Vanaf 2023 geldt er een verbod op sommige soorten muizengif. Muizengif op basis van anticoagulantia wordt vanaf 1 januari 2023 niet meer toegelaten. Muizengif die nog voorradig is mag nog worden uitgeleverd. Dit geldt totdat de originele verloopdatum verstrijkt. Voor de meeste soorten muizengif is dit 29 juni 2023. Consumenten mogen biocide nog inzetten tot 26 december 2023.

In 2015 werd het voor particulieren al verboden om het muizengif buitenshuis in te zetten. Alleen professionele ongediertebestrijders mochten vanaf dat moment muizengif in sommige situaties nog buiten gebruiken. In 2017 is het IPM-systeem geïntroduceerd. Het Integrated Pest Management (IPM) is een methode om plaagdieren integraal aan te pakken. De focus ligt hierbij op het voorkomen in plaats van bestrijden. Vanaf 1 januari 2023 is het nieuwe IPM-systeem van kracht. Hierbij mogen anticoagulantia enkel nog worden ingezet als laatste redmiddel door gecertificeerde bestrijders.  

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb 2 dwergkonijnen die elk 1 hand brokjes krijgen per dag van sience selective, dit word altijd in 1 keer opgegeten. Op het hooi zullen ze niet afkomen dus ik vermoed als je enkel datgene voert wat in 1 x opgegeten word de muizen vanzelf weggaan. Wel jammer dat het toen mis is gegaan met het introduceren. Heb je dat toen ook via een opvang gedaan? Het is namelijk wel belangrijk dat je konijn zelf kan kiezen met wie die de beste klik heeft en dit gaat in een opvang het beste. Hij zal vast een goed leven hebben hoor maar aan de andere kant blijven het toch ook groepsdieren 🙂

aangepast door Jonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Jonna zei:

Op het hooi zullen ze niet afkomen dus ik vermoed als je enkel datgene voert wat in 1 x opgegeten word de muizen vanzelf weggaan.

Mijn konijnen moeten samen één handje brokjes delen en soms zie ik ze daarna gelijk hooi gaan eten. En ik denk dat je gelijk hebt want ik zie bijv. nooit muizenkeutels in het hok of op de tegels liggen terwijl ik weet dat het hier wemelt van de muizen. In huis (zolder) vangen we ze wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben al jaren konijnen in de tuin en schuur en eigenlijk geen overlast van muizen. Natuurlijk zullen er wel muisjes in de tuin leven, net als vogels, slakken, spinnen en andere dieren. En die zullen ook wel eens door de hokken lopen. Gewoon biodiversiteit in de tuin zullen we maar zeggen.

Ook mijn konijnen eten binnen een paar minuten hun brokjes op, dus dat zullen muizen hier niet vinden. Alle andere eetbare zaken zoals de voorraad brokken, snoeperij voor de konijnen enz. zit allemaal in afgesloten bakken.

We hebben een poosje wél muizen in de hokken gehad. Dat was toen ik vlas in de plasbakken had. Ik zag toen ook muizen in de plasbakken zitten. Het blijkt dat er in vlas zaadjes of zo zitten die muizen lekker vinden. Die informatie vond ik op een site over paarden. Ik ben weer overgegaan op hennepvezel en vanaf dat moment geen muizen meer gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .