Ga naar inhoud

Nieuw konijn; onbekend wanneer ingeënt


mystique

Aanbevolen berichten

Duuus ... 

 

Miel heeft een nieuw vriendinnetje. Lang verhaal. Alles is wettelijk verlopen, hoor, konijntje is netjes geadopteerd met contract, maar verder: lang verhaal. En niet belangrijk. 

 

Miel heeft dus een nieuw vriendinnetje, waarvan niets geweten is: ze heeft geen naam, geen leeftijd, onbekend of ze gecastreerd is, en ze ís ingeënt, maar wanneer? 🤷 

 

Miel wordt 25 april terug ingeënt. Wat zouden jullie doen? De nieuwkomer dan meenemen en nogmaals laten inenten? Of is er een andere optie? 

 

Alvast een foto van de mooie jongedame ... 

Bunnybunch, dit is Marie: 🥰94312053_IMG_20230130_1717083.thumb.jpg.012b5077ed4e1523feb89f8441d744a0.jpg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, zou ik geen probleem vinden. Als wij konijnen binnenkrijgen die volgens de eigenaar gevaccineerd zijn maar waar geen vaccinatiebewijs overhandigd kan worden, dan worden ze gewoon opnieuw ingeënt. Natuurlijk niet morgen opnieuw als ze vorige week nog zijn geweest (maar als ze vorige week zijn geweest dan zal de dierenarts het ook geen enkel probleem vinden om alsnog een vaccinatiebewijs af te geven) maar het komt best wel eens voor dat een konijn bijv. een half jaar eerder in een winkel of bij een fokker gekocht is waar het ook ingeënt zou zijn. Wanneer en waarmee 🤷‍♀️ of dat mensen het niet echt meer weten. Dat kan je gewoon niet maken als opvang vind ik, een konijn moet met een geldige vaccinatie EN geldig vaccinatiebewijs herplaatst worden. Dus dan gaan ze gewoon nog een keer, jammer dan als dat eerder is dan strikt noodzakelijk was.

 

Overigens is mijn ervaring dat als er onduidelijkheid is over castratie, dat ze dan nooit gecastreerd zijn.

aangepast door Dollie
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schatje! Wel onhandig dat ze blanco is qua achtergrondinformatie, maar ze heeft bij jou nu in ieder geval een fijn thuis:) Overleg met de DA kan nooit kwaad, maar als de datum echt niet bekend is dan zou ik zelf haar gewoon mee laten vaccineren in april.

@Elcke heeft een topic: ''Problemen met gezondheid konijn door jaarlijkse Vaccinaties'' waar ook de tijd tussen vaccineren wordt besproken

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wie dit gezegd heeft overigens, maar je geeft aan 'ze is ingeënt', je wil niet weten hoe vaak ik bij een afstandsaanvraag die mededeling krijg en dan later komt het konijn met een boekje, blijkt dat dat in 2016 was of zo. Het is een vaag verhaal zo dus of het in dit geval van toepassing kan zijn weet ik natuurlijk niet, maar hou ook in je achterhoofd dat het heel goed kan dat die inenting helemaal niet in de laatste 12 maanden was. Mensen hebben echt totaal geen idee van zulke dingen merk ik vaak.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijntje komt van een zorgboerderij waar naast kleinvee dus ook konijnen opgevangen worden. Heb haar ook niet zelf uitgekozen, mijn ouders zijn haar gaan halen. Mijn moeder heeft een contract ondertekend, maar heeft geen boekje meegekregen, geen verdere info, behalve dat ze daar ook buiten zat én dat ze groenvoer gewend is. Marie had zelfs geen naam, dus hoe kunnen ze dan bijhouden welk konijn ingeënt is? Lijkt me een moeilijke boekhouding zo. Marie zou dààr ingeënt geweest zijn, op de zorgboerderij, dus ze is wel degelijk ingeënt, maar hoe lang zit ze daar al? Een maand, een jaar? En met welk product? Kan evengoed zo'n kortwerkende 'winkel-inenting' geweest zijn. (Of is de 'winkel-inenting' al ontkracht, inmiddels? )

Ik had contact met een 'echte' opvang, maar Marie was me dus te vlug af en ben blij dat ze nu hier is. 't Is een lief klein ding en het lijkt wel te gaan lukken met Miel. Ze eten beide goed, jagen elkaar niet na. Ze leven momenteel nog een beetje naast elkaar, maar leven verder wel vreedzaam samen. (Ze zitten nu zo'n 30 uur bij elkaar, dus 't gaat zeker niet slecht. 🤞

 

Ik heb het inentingen-topic doorgelezen en ik denk soms ook weleens aan de impact van (te vaak) inenten, maar anderzijds kan je, als je 't goed wil doen, je konijn inentingen niet ontzeggen. Ik ga het sowieso de dierenarts ook vragen, wanneer het zover is. Zij is, uiteraard, vóór inentingen, maar is er ook voorzichtig mee, zo geeft ze bv 'kleine' inentingen aan honden, en slechts om de drie jaar een volledige, dus ik vertrouw ook wel op haar oordeel. Maar wou het hier toch ook al eens navragen. En stiekem ook Marie voorstellen. 🤭

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bunny566 zei:

Mooi konijntje en leuke naam! Hopelijk worden zij en Miel nog een hecht koppel maar het klinkt niet verkeerd.

 

Toen ik haar zag, dacht ik meteen: 'Dit is een Marie.' Maar ze is zo'n klein poppetje dat ik vond dat ze een Japanse/Japans klinkende naam moest, zoals Chibi of Moshi, of Miko, maar ik bleef steeds naar Marie terugkeren, dus het werd Marie. Miel&Marie. ☺️

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad opnieuw inenten, want dan kunnen ze volgend jaar ook weer saampjes.

 

Even over geen boekjes, ik heb mijn konijnen jarenlang zonder boekjes laten inenten en altijd op tijd. Een boekje is niet verplicht.

 

Hopelijk worden Miel en Marie goed vriendjes, het klinkt al hoopvol.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kolino zei:

Ik zou inderdaad opnieuw inenten, want dan kunnen ze volgend jaar ook weer saampjes.

 

Even over geen boekjes, ik heb mijn konijnen jarenlang zonder boekjes laten inenten en altijd op tijd. Een boekje is niet verplicht.

 

Hopelijk worden Miel en Marie goed vriendjes, het klinkt al hoopvol.

 

Een boekje is inderdaad niet verplicht, het is alleen niet handig als jouw konijnen niet meer jouw konijnen zijn want dan moet de andere partij jou op je blauwe ogen geloven dat het echt gedaan is. In zo'n geval had jij natuurlijk je dierenarts even kunnen bellen om de patiëntenkaart op te vragen en/of alsnog een boekje laten maken en was het opgelost. Het komt helaas dermate vaak voor dat de mondelinge informatie die men geeft over de vaccinaties niet strookt met wat op papier staat (bijv. over wanneer maar ook welke entstof) dat het niet verantwoord is om daar op te vertrouwen. De keerzijde is namelijk dat als een opvang dat wel doet, jij misschien wel een konijn adopteert dat niet of onvoldoende beschermd is terwijl jij denkt van wel. Kortom, dat iemand geen boekjes heeft zegt niet dat die persoon diens konijnen niet netjes heeft in laten enten, het maakt het alleen lastig omdat je het niet kunt aantonen.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vroeger bij een tuincentrum werkte waar konijnen verkocht werden, kreeg je gewoon een stapel blanco vaccinatieboekjes bij de konijnen. Geen enkele zekerheid dat dat konijn ook daadwerkelijk gevaccineerd was, want de boekjes waren niet aan de konijnen gekoppeld. Zelfs de winkels hebben daar dus geen zicht op en moeten het maar geloven van hun leverancier. 

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat een boekje niet heiligmakend is, maar het maakt het enerzijds makkelijker om dingen bij te houden, zoals inentingen, en anderzijds voelt het zoals een identiteitskaart voor mensen, dat dàt konijn erkend wordt als individu, en niet gewoon 'een' konijn dat eigenlijk nergens bijhoort en van niemand is. Zo voelt het voor mij althans. 

 

@Evee, dat zijn écht boevenpraktijken, schandalig dat dit nog kan. Doet me denken aan de oostblokpuppies waar ze aan de binnenkant van de halsbandjes een chip plakken. Hondje zélf is niet gechipt, de chiplezer reageert op de chip in het halsbandje. Later gaan die halsbandjes gewoon door naar de volgende puppies. 🙁

  • Verward 1
  • Verdrietig 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er van overtuigd dat veel dieren van die dierenhandels ook gewoon geimporteerd waren (en ook echt nog zijn, als je ziet hoe groot het constante aanbod verschillende jonge dieren is) maar met konijnen mocht (en mag!) dat gewoon. 

Als je als dierenhandel een dierenarts betaald voor een stapel ingevulde vaccinatieboekjes, wie controleert dan of die vaccinatie ook echt in een konijn zit? In het boekje is het niets meer dan een sticker en een stempel...  Ik vond het inderdaad ook een zeer bijzondere gang van zaken. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was daarnet Miel zijn worteltje gaan geven, Miel is gek op worteltjes. 't Was al donker en Miel heeft een donkere vacht, die zie je dus niet als't donker is, maar Marie is donker met een witte streep, dus ik zie die witte streep tegen het gaas zitten. (Hoe vaak kan je 'donker' in één zin zetten? 😂)Ik ga even op mijn hurken bij haar zitten, en wie springt er weg van tegen haar? Miel. Die twee zaten gezellig zij aan zij. 🥰 

  • Vind ik leuk 10
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .