Ga naar inhoud

Voordelig groenvoer voor konijnen tips


Evee

Aanbevolen berichten

Kom je een mooie aanbieding tegen voor vers groenvoer voor konijnen en wil je het de andere bunnybunchers laten weten? Dan kan dat in dit topic!

 

 

Ik begin gelijk zelf, deze week bij Aldi:

 

 

Witlof voor een euro, en 2x een bleekselderij, ook voor een euro stuk. De jonge bladsla mix zou zelfs ook kunnen voor konijnen 😉  

image.png

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Evee zei:

Witlof voor een euro, en 2x een bleekselderij, ook voor een euro stuk.

Morgen moet ik toch boodschappen doen in dat dorp. Ga ik het gelijk halen. Witlof lusten we zelf ook graag. Pas zag ik Rozemarijn en Tijm. Rozemarijn scheelt ze niet. Bleekselderij heb ik nog nooit geprobeerd maar dat kan ik ook wel eens halen. Pastinaak mogen ze toch ook eten?

Ik had nog van die erwtenvlokken liggen en pas gaf ik er een paar. Zo daar waren ze gek op! En Rosie die eerder in de opvang niets anders dan brokjes wilde eten,  eet nu van alle groenten mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lulu was ook dol op pastinaak. Ze trok het echt uit mijn handen en dan rende ze ermee weg om het een paar meter verderop lekker op te eten. Veel konijnen doen dat, zo grappig! Alsof het drie meter verderop niet afgepakt kan worden 🤷🏻‍♀️ Op een gegeven moment had ze door dat ze iets lekkers kreeg (meestal pastinaak, maar blauwe besjes waren ook favoriet) als ze zich in de keuken kwam melden. Lang verhaal kort: er zijn heel wat pastinaken opgepeuzeld 😄

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Suus1978 zei:

Lulu was ook dol op pastinaak. Ze trok het echt uit mijn handen en dan rende ze ermee weg om het een paar meter verderop lekker op te eten. Veel konijnen doen dat, zo grappig! Alsof het drie meter verderop niet afgepakt kan worden 🤷🏻‍♀️ Op een gegeven moment had ze door dat ze iets lekkers kreeg (meestal pastinaak, maar blauwe besjes waren ook favoriet) als ze zich in de keuken kwam melden. Lang verhaal kort: er zijn heel wat pastinaken opgepeuzeld 😄

 

Ja, verderop eten doen die van mij ook. Maar het kan nog gekker hier. Ik zat gehurkt en Lodewijk besloot op een van mijn bovenbenen te springen, met vier pootjes daarop te blijven balanceren, om zo de witlof te eten en te hopen dat Scarlett er dan niet bij kon. Ten eerste kan ze dat nog steeds, want ze is groot en als ik gehurkt zit komt ze gerust hoger dan mijn benen en ten tweede moest ik dus met ruim 3kg konijn zittend op 1 bovenbeen gehurkt balanceren terwijl het andere konijn aan de andere kant eten wilde. Het ging wel even goed, maar toen vielen we toch om. 😅

  • Haha 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kende pastinaak alleen van naam. Dus vanmorgen gehaald. Er was bij de Aldi nog maar 1 bakje met vier van die witte wortels erin. Ik thuis opengemaakt en een stukje geproefd. Hun, gewoon wortel. Ik kan er niet anders van maken dan witte wortel. Ik stukje afgesneden en de konijnen aangeboden. Flo at het met graagte op en Rosie beliefde het niet. He? Een wortel lust ze wel! Vanavond ook eens een stukje bleekselderij proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@To van de Veluwe wat grappig dat jouw konijnen zo kieskeurig zijn. Ik geef de blaadjes van de bleekselderij aan onze konijnen. De rest eet ik zelf.

Ik heb nog niet gemerkt dat ze iets niet eten. Sinds december: cherry tomaat, andijvie, witlof, radijsjes, wortelloof, verse munt, verse rozemarijn, aardbeien-blad (heb zelf plantjes), dovenetel en alles wat ze ook maar uit de tuin kunnen stelen. Fruit heb ik nog niet echt geprobeerd. Zelf hou ik wel enorm van pastinaak - lekker anijsachtige smaak en zoetig, geroosterd echt een favoriete groente voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, bunnyempress zei:

verse rozemarijn,

Rozemarijn eten ze hier niet. Het is vooral de voedster die kieskeurig is. Zij at eerder nooit groen. De opvang had het geprobeerd maar neen. Nu eet ze het meeste wel maar radijsjes eten ze hier beiden niet. Pastinaak vind ik net wortel en anijs proef ik niet. Maar net wat bleekselderij door de soep gedaan.

Blad zit er niet veel aan. Het zijn meer stengels. Dovenetel ga ik van de zomer ook eens proberen. Tomaat eten ze hier ook niet. 

Ze krijgen hier zomers ook druivenblad. Daar zijn ze ook gek op. Viooltjes eten ze ook beiden niet.

aangepast door To van de Veluwe
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Het is vooral de voedster die kieskeurig is.

Heb ik ook met mijn voedster,  ze wilde in het begin niets anders dan witlof, andijvie en wortel(loof). Nu is gelukkig haar repertoire ook uitgebreid. Bleekselderij eet ze nu ook, maar dat heeft ze leren eten door eerst een blaadje ervan te proeven. Toen ze dat lekker vind ging de rest ook op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, die verschillende smaken! Hier zijn ze wel dol op bleekselderij en aangezien het vaak een voordelige groente is, eten ze het best vaak. 

Rozemarijn heb ik vers uit de tuin, dat eten ze ook graag. 

 

Soms hebben ze wel momenten dat ze iets lekker vinden en dan na een tijdje weer beu raken, ik probeer dus altijd wel wat te wisselen. Ik pak andijvie of witlof als basis, een van de twee zit altijd wel in de groenteschotel.  En dan daarbij net wat in seizoen / in de aanbieding / in de tuin aanwezig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind al die verschillende smaken ook heel grappig! Nog vergeten: Scarlett is dol op komkommer. Lodewijk eerst niet super fan van, maar nu ook wel heel erg.

Al mijn aardbeien blad is al opgepeuzeld (konden ze zelf bij, die groeien immers naar beneden als je hangende potten hebt). Als ik bij de potten sta komen ze gelijk kijken of ik een hoger gelegen blaadje voor ze wil plukken.

 

Mijn tante had gratis witlof gevraagd bij de supermarkt. Kennelijk kan dat, want ze hadden losse witlof in bakken zitten.

Die blaadjes die eraf vallen/buitenste blad wat mensen eraf halen, mocht ze zo meenemen. Dus ze heeft een zak gevuld voor ons.

Heel lief en ook weer minder afval voor de winkel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Miekmoek zei:

Hoe zit dat met bosaardbeien?

 

https://www.petsplace.nl/advies/plukwandeling-konijnen-knaagdieren/

Pets Place zegt dat het kan. Het lijkt mij ook wel logisch, want die planten zijn aan elkaar verwant. De ene is alleen voor ons gecultiveerd en de ander is wild gebleven.

 

In het voorjaar, kun je vaak 6 aardbeien planten voor €4 kopen bij de Aldi of voor iets meer bij de Lidl en daar halen wij altijd veel aardbeien uit. In de nazomer heb je uitlopers en zou je kunnen vermeerderen, maar daar had ik telkens geen tijd voor. Ik koop ze nooit bij het tuincentrum, want daar zijn ze vaak heel duur. De oude planten die nu nog in de potten zitten geven wel nog wat blad, dus het kan zijn dat ze dus uitlopen dit voorjaar, maar aangezien ze niet zijn vermeerderd horen ze minder aardbeien te geven. Zelfs het gedroogde verdorde blad werd hier zelf gepakt en opgeknaagd, dus mijn konijnen zijn er echt super dol op.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bosaardbei mogen ze hebben. Ik heb die in de tuin als bodembedekker groeien, ik denk een cadeautje van de buren want ik heb ze nooit geplant.  Op de markt staat soms ook een plantjes kraam waar je goedkope moestuinplantjes kan halen, vaak ook echt leuke soorten 🙂 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .