Ga naar inhoud

Problemen met gezondheid konijn door jaarlijkse Vaccinaties


Elcke

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik vraag mij af of er andere konijnenliefhebbers ook problemen met de gezondheid van hun konijn krijgen nadat ze hun jaarlijkse inenting hebben gehad?

 

Omdat ik standaard mijn konijnen eind november laat inenten begint het mij nu op te vallen dat sommige konijnen rond dezelfde periode (december/januari) ziek worden. Ik heb dit nu al 3 of 4 keer meegemaakt waarvan er 2 zijn overleden. 

Het is vanzelfsprekend dat zo'n vaccinatie een aanslag is op hun weerstand maar ik schrik hier wel erg van...

Mijn meest recente konijntje kreeg na de vaccinatie afgelopen december E.Cuniculi, dit heeft ze helaas niet overleefd. Mijn andere konijn kreeg een oogontsteking, waar hij gelukkig wel van hersteld is. Maar als ik zo terug kijk dan is mijn andere konijntje ook ziek geworden in december en in januari zo ernstig afgezwakt dat hij de narcose niet had overleefd. 

 

Zijn hier mensen op dit forum die een ziektebeeld herkennen na de jaarlijkse inentingen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen en kan adviseren wat hiermee te doen. Want ik neem aan dat niet vaccineren GEEN optie is.

 

Alvast bedankt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat verdrietig zeg! Dat hoor je niet vaak gelukkig. Ik heb zelf een konijn gehad dat ook altijd ziek werd na haar vaccinatie, maar bij haar bleek later dat ze serieuze gezondheidsproblemen had al voor de vaccinatie. Als je dit ziet komt het meestal voor bij konijnen die al verzwakt zijn door een bepaald gezondheidsprobleem. Als daar geen sprake van was lijkt het domme pech. Welk vaccin is er gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is op dit moment het gangbare vaccin. Ik snap heel goed dat je de indruk krijgt dat het door het vaccineren kont. Deels kan dat, omdat een vaccin toch een beroep doet op het immuunsysteem. Het zou ook toeval kunnen zijn, de winter is sowieso een tijd voor kwaaltjes natuurlijk. Blijft lastig en je zal er niet achter komen ben ik bang. Weet dat een ernstige reactie na vaccineren bij konijnen echt niet vaak voorkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend! Ik snap dat je er aan gaat twijfelen. Ik denk dat de periode die je noemt toch wel een periode is dat kwaaltjes opspelen. Lastig vast te stellen wat de oorzaak dan is. 

 

Ik heb zelf nooit problemen gehad met gevaccineerde konijnen gelukkig. Ik laat ze altijd wel goed controleren voor de vaccinatie,  zeker als ze gezondheidsproblemen hebben die er door kunnen opspelen. Dan overleg ik altijd even goed met de dierenarts wat de voordelen en nadelen zijn, tot nu toe wel elk konijn nog laten vaccineren. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nooit problemen gehad na een vaccinatie, zelfs niet bij konijnen die al behoorlijk aan het aftakelen waren door snot. Ik begrijp dat je aan een verband denkt, maar ik zou dat wel heel toevallig vinden dat net al jouw konijnen niet opgewassen zijn tegen de vaccinatie, terwijl dat heel erg weinig voorkomt. Het is ook heel toevallig dat ze allemaal in die periode erna ziek worden. Ik zou zelf ook eerder het verband leggen met de winter en al aanwezige onderliggende kwaaltjes. Gewoon pech, toeval 🤷. Het zijn nou eenmaal kwetsbare diertjes helaas.

Niet vaccineren zou voor mij geen optie zijn, zelfs al wonen ze bij mij binnen, buiten zou ik het al helemaal niet durven. Er sterft onder mijn zorg geen dier aan iets dat met een vaccinatie voorkomen kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Jamesthebunnybutler zei:

vaccineren kont

Wat een humor op deze site. Ongewild kun je leuke woorden typen. Dus bij jouw konijnen wordt altijd in de kont gevaccineerd? 😉 

 

 

Wat ontzettend triest dat dit steeds gebeurt. Maar myxomatose is een vreselijke ziekte. Eerder kon je daar niet tegen vaccineren en wij zijn er een konijn door verloren. Nog veel mee gedokterd maar is toch doodgegaan.

 

Ik vind het wel een veilig idee dat onze konijnen al twee jaren een vaccinatie hebben gehad en toen ik ze in de opvang haalde, waren ze de dag ervoor nog gevaccineerd. Dat vond ik erg netjes want ze waren er bijna aan toe en ze wilden me een reis naar de DA besparen.

 

Zou het kunnen komen door het jaargetijde? Dat ze in de winter vatbaarder zijn? Kun je het niet verplaatsen naar het voorjaar?

 

aangepast door To van de Veluwe
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Bedankt voor alle reacties. Fijn dat ik dit met jullie kan delen!

Ik had, voordat ik jullie reactie las, ook al bedacht dat ik de inentingen beter kan doen in het voorjaar/zomer. Mijn binnenkonijnen gaan dan elke dag naar buiten in de tuin van het zonnetje genieten, dat doet ze altijd goed. Dan hebben ze een veel betere weerstand.. dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! 

Maar hoe ga ik het vaccinatie-moment opschuiven van november naar bijvoorbeeld augustus? Ieder jaar 'een maand opschuiven' zoals @MarjoleinK zegt; betekent dat ieder jaar een maand vervroegen of juist een maand later opschuiven? Ik weet niet of het kwaad kan als je de vaccinatie binnen bijvoorbeeld 8 maanden opnieuw laat zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit een vaccinatie later plannen. Vroeger kan wel. Ik weet niet precies hoeveel vroeger geen kwaad kan, maar je kan het sowieso een keertje wel met 2 of 3 maanden vervroegen. Dan ben je na 2 jaar al wel in de zomer beland.

 

Op deze manier zorgen konijnenbaasjes er ook voor dat als de vaccinaties van 2 konijnen verschillen ze weer gelijk komen te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd vervroegen.

 

Ik zou dat ook wel met meer dan één maand durven hoor 🙂 Als je het een keer 3 maanden eerder doet, dit jaar in augustus bijvoorbeeld,  en dan het jaar er op weer 3 maanden eerder dan zit je al in mei 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Eefje zei:

Niet vaccineren zou voor mij geen optie zijn, zelfs al wonen ze bij mij binnen

Wat verdrietig dat ze afgelopen december is overleden, ik hoop dat je mooie herinneringen aan haar overhoudt. Heel veel sterkte❤️

 

Twee jaar geleden pakte mijn hond een haas, terwijl hij aan de 1,5m lijn zat🙄 op een onlogisch punt en super ongelukkig moment. De dierenambulance vertelde toen dat de haas waarschijnlijk aan myxomatose leed en mijn hond daarom succes had. Ik meteen aangegeven dat ik zelf (gevaccineerde) konijnen heb en gevraagd wat te doen. Als je dan hoort hoe makkelijk het over te dragen is... het maakt inderdaad niet uit of je konijnen binnen zitten. Na overleg met hun en de dierenarts toch de vaccinaties een paar maanden vervroegd, dat ging goed en kan inderdaad prima😊.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar zeg dat je dit overkomen is! TOCH wil ik je meegeven dat NIET vaccineren WEL een goede optie kan zijn! Mijn konijn is 9 en niet gevaccineerd en nog nooit ziek geweest. In de natuur worden konijnen en hazen toch ook niet gevaccineerd en die worden ook vaak ouder dan de huis konijntjes ; ) 

Ze bouwen zelf weerstand op, want ze hebben van zich zelf een goed immuunsysteem gekregen! Wanneer je juist WEL vaccineert dan verstoor je deze regeling en kan het diertje juist zwakker worden, ziek worden en sterven. Wil je geen dingen opleggen hoor, maar misschien wel goed om mee te nemen in gedachten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaccineren is een afweging, het kan inderdaad lang goed gaan, maar stel dat je konijn een van die ziektes krijgt, dan zijn de overlevingskansen niet zo groot. Dat is een risico dat je wel of niet wilt lopen. Mijn eigen redenatie is, stel dat 1 konijn het krijgt dan ben je meteen de andere ook kwijt en dat gevoel van er iets tegen kunnen doen is voor mij genoeg om ze wel te laten vaccineren. Onderschat vooral de RHD niet, dit kun je gewoon onder je schoenen meenemen. Het gebeurt toch wel regelmatig dat mensen hun konijn verliezen aan deze ziekte omdat ze niet gevaccineerd waren.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gijs9 in de natuur worden konijnen absoluut niet ouder dan huiskonijnen, veel jonger zelfs. De ziektes waar tegen gevaccineerd kan worden hebben de wilde konijnenpopulaties echt enorm uitgedund, zo erg dat er plekken zijn waar ze bij uitzondering gevaccineerde wilde konijnen terugzetten in de natuur. 

 

Er zijn inderdaad soms konijnen die na ziek te worden overleven en weerstand hebben tegen die ziekte, maar dat zijn echt de uitzonderingen. De kans is vele malen groter dat ze sterven. 

 

Dat jouw konijn het niet gehad heeft is geluk hebben. Zo eens in de 5 a 10 jaar komt het wel op elke plek in Nederland.  Dus ja, je konijn kan 10 worden zonder het te krijgen. Maar het kan ook opeens 3 jaar achter elkaar in de buurt voor komen en dan ben je elke keer je konijnen kwijt aan zo een rotziekte. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Gijs9 zei:

Mijn konijn is 9 en niet gevaccineerd en nog nooit ziek geweest.

Mijn opa is 85 geworden en heeft zijn hele leven gerookt. Roken is dus niet slecht? 

 

Natuurlijk niet. Vaccineren helpt wel degelijk tegen de ziektes waar ze anders dood van gaan. Jouw konijn heeft geluk dat hij niet ziek is geworden. Als hij de ziekte wel zou hebben gekregen was hij er nu niet meer. Als je eenmaal een konijntje hebt verloren aan één de ziektes, dan twijfel je er niet meer aan om je volgende konijn wel te laten vaccineren. 

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier toch nog wat aan toevoegen. Weerstand of immuunsysteem voorkomen niet dat een mens of dier besmet raakt met een virus. In dit geval gaat het om virussen die in nagenoeg alle gevallen dodelijk aflopen voor het konijn, ook met een goede weerstand. Daarentegen is niet gezegd dat vaccinatie helemaal voorkomt dat een konijn het virus niet meer kan krijgen, maar het verhoogt de overlevingskansen dermate dat het zeker loont om WEL te vaccineren.

 

Dat vaccineren invloed heeft op de natuurlijke afweer is naar mijn idee nooit bewezen. Het geeft juist extra informatie zodat het lichaam weet hoe het moet reageren bij een daadwerkelijke besmetting. Het is naar dat het zo moet, helemaal omdat deze konijnenziekten door de mens zo wijdverbreid zijn uitgezet. Ze zijn juist in de natuur gebracht om konijnenpopulaties te doden en dus bijzonder effectief.

 

Ik snap dat vaccinatie onnatuurlijk aanvoelt, maar die konijnenvirussen zijn dus ook expres door mensen verspreid, als ze dat niet zouden doen, zouden de konijnen ook niet gevaccineerd hoeven worden. We hebben dit dus echt aan ons zelf te danken. Naja aan de Britten die in het koloniale verleden dachten dat het een goed idee was om konijnen uit te zetten in gebieden zonder natuurlijke vijand.

  • Mee eens! 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@Gijs9

Mijn mening is dat er altijd voordelen en nadelen zitten aan iets wel doen of iets niet doen. Zo ook bij vaccineren. Persoonlijk denk ik ook goed na over het wel of niet nemen van vaccins en zal ik zeker niet ieder vaccin nemen. Dat beslis ik wel op basis van goede informatie en een risicoafweging die ik voor mezelf maak.

Ik vind echt dat je over vaccinatie niet zo zwart-wit kan denken. Zowel over voor als tegen. In het geval van konijnen kies ik ervoor om wel te vaccineren. Dit omdat de ziektes die voorkomen en ook regelmatig voormomen in bijna alle gevallen dodelijk zijn voor het beestje. Weerstand of niet. Konijnen zijn ook nog eens prooidieren en daardoor veel vatbaarder voor vanalles dan andere diersoorten. Bij mensen zijn er ook ziekten waarbij je nog zo'n goede weerstand kan hebben, maar de kans gewoon bijna 100% is dat je dood gaat. Als je dat risico wil nemen is dat natuurlijk prima als je de gevolgen kan overzien en ermee kan leven. Ik vind wel dat je dan goede afwegingen moet maken en niet enkel met argumenten moet komen over of iets wel of niet natuurlijk is. Het zijn best harde claims, waarvan niet altijd goed aan te tonen is dat dat klopt. Als je zoiets op een openbaar forum schrijft vind ik persoonlijk dat je de claims best iets voorzichtiger mag schrijven. Desondanks snap ik je redenatie zeker hoor, ik twijfel in sommige gevallen ook of een vaccin een dier of mens in bepaalde opzichten niet zwakker maakt.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Kolino zei:

Vaccineren is een afweging, het kan inderdaad lang goed gaan, maar stel dat je konijn een van die ziektes krijgt, dan zijn de overlevingskansen niet zo groot. Dat is een risico dat je wel of niet wilt lopen. Mijn eigen redenatie is, stel dat 1 konijn het krijgt dan ben je meteen de andere ook kwijt en dat gevoel van er iets tegen kunnen doen is voor mij genoeg om ze wel te laten vaccineren. Onderschat vooral de RHD niet, dit kun je gewoon onder je schoenen meenemen. Het gebeurt toch wel regelmatig dat mensen hun konijn verliezen aan deze ziekte omdat ze niet gevaccineerd waren.


Ik heb inderdaad waarschijnlijk een keer RHD aan mijn schoenen meegenomen toen ik mijn konijnen nog niet liet vaccineren. 
Ze wonen bij mij in de schuur en ik ben de enige die bij ze komt. Ik was achteraf gezien toen in een gebied geweest waar het toen heerste. 
Binnen 24 uur waren beide konijnen van gezond en springlevend naar dood.

Een vreselijke dood met zo ik heb begrepen interne bloedingen. En je staat machteloos. Dit wilde ik nooit meer meemaken. 
Vanaf toen heb ik altijd mijn konijnen laten vaccineren. Meestal stipt elk jaar in dezelfde week, de eerste week van maart. Soms wat eerder maar zeker nooit later. 
Ze hebben hier nooit gezondheidsproblemen na de vaccinatie gehad. 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat mijn konijnen ook vaccineren. Het nadeel aan EC is dat heel veel konijnen het bij zich dragen, maar niet alle konijnen laten het zien/hebben er last van. Een vaccinatie kan voor sommige konijnen (sterker nog: Voor de meeste wel) een stressvolle situatie zijn, waardoor de weerstand iets daalt en EC de kop op kan steken. Dat gebeurt echter ook met elk andere stressvolle situatie (een ander dierenartsbezoek, een verhuizing, een koppeling, wat dan ook). Dat is helaas iets naars aan EC en dat kan wél verband houden met een vaccinatie. Dat even voorop gesteld. Ik ben helaas bekend met EC en al mijn konijnen zijn drager. Dat zorgt er echter niet voor dat ik niet laat vaccineren. Wat hierboven al is gezegd: De ziektes zijn vrijwel meteen dodelijk, een besmetting is zo gebeurd met in het voorjaar zelfs een enorm grote kans... Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn konijnen kunnen overlijden aan een ziekte die ik zo makkelijk had kunnen voorkomen. Ik ben wel rondom de vaccinatie extra alert op kleine gedragsveranderingen, waardoor ik snel kan starten met de juiste behandeling om de EC weer de kop in te drukken. Ik heb inmiddels 10 konijnen gehad, waarvan er nu 3 nog leven. Ik ben 'maar' 1 konijn echt aan heftige EC verloren wat een strijd werd die niet te winnen is. Van de overige konijnen hebben minimaal 3 konijnen ook symptomen gehad, een paar twijfelgevallen, maar ze zijn er allemaal weer bovenop gekomen. En zodra 1 konijn in je groep of koppel EC heeft, zijn ze via de urine vrijwel zeker allemaal drager. Maar het gros wordt er gewoon oud mee, mits je alert bent op kleine signalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook heftig als konijnen zo worden getroffen door die vreselijke ziekten! Dat gun je geen enkel konijn. Ieder maakt zijn eigen keuzes hierin en heeft het beste voor met zijn of haar konijn, dat respecteer ik ook zeker hoor. Bedoelde het ook absoluut niet als advies maar dat het alleen een goede keuze KAN zijn. Deze keuze maakt ieder voor zich natuurlijk.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .