Ga naar inhoud

Konijn lijkt opgetild te willen worden, kan hier iets achter zitten?


NLRemco

Aanbevolen berichten

Ons konijn (niet gecastreerde voedster) Ruby is in de afgelopen twee maanden dat ze hier is enorm aan ons gehecht. Alleen is er de laatste twee weten iets wat mij op viel.
Elke dag, meestal rond de middaguren, komt Ruby naar ons toegelopen en staat dan bewijs van spreken tegen onze benen aan. Hierbij lijkt ze op een kind dat opgetild wilt worden.

 

Ik zelf ben enorm niet van het optillen, maar het viel ons op na tweedagen opeengevolgde dierenarts bezoeken (in de tweede week van de reeks) dat zij tegen ons op blijft staan totdat ze opgepakt wordt.

 

Is dit een konijn die het leuk vindt om opgepakt te worden, of kan hier een andere reden achter zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze het leuk vindt om opgetild te worden. In het wild heeft optillen namelijk vrij ernstige consequenties. Kan het eenzaamheid zijn? Heeft ze een (konijnen-)maatje? Konijnen zijn echte groepsdieren, ze houden elkaar warm, wassen elkaar en houden voor elkaar de wacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op aandringen van de dierenarts? Om welke reden? Hoe oud is jullie konijn?

 

Voor een maatje kan je het beste naar een goede konijnenopvang. Ze hebben een heleboel konijnen waar jij ook je voorkeur over mag geven en dan kan je konijn zelf (uit jouw voorkeuren) een maatje kiezen 😊 Ze kunnen daar ook het hele koppelen uit handen nemen, wat echt super fijn is als je dat nog nooit hebt gedaan. 

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

5 uren geleden, NLRemco zei:

Deze kunnen wij volgende week op gaan zoeken en proberen te koppelen. 

En je bent veel goedkoper uit dan als je zelf op zoek naar een konijn gaat. Alle rammen zijn gecastreerd (ik raad het voor een voedster ook aan i.v.m. baarmoeder kanker. Zelf heb ik het nooit laten doen maar nu een gecastreerde voedster uit de opvang) en gevaccineerd en als je dat zelf laat doen is het veel duurder. 

Ik mocht een konijn uitkiezen maar de voedster had een ander idee dus er kwam een tweede keus. Maar bleek wel een gouden keus.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Miekmoek zei:

Op aandringen van de dierenarts? Om welke reden? Hoe oud is jullie konijn?

 

Voor een maatje kan je het beste naar een goede konijnenopvang. Ze hebben een heleboel konijnen waar jij ook je voorkeur over mag geven en dan kan je konijn zelf (uit jouw voorkeuren) een maatje kiezen 😊 Ze kunnen daar ook het hele koppelen uit handen nemen, wat echt super fijn is als je dat nog nooit hebt gedaan. 

Ons konijntje is geboren in September 2022. De dierenarts vroeg ons te wachten op het koppelen in verband met allergie voor stof, kijken waar het vandaan komt en totdat ze stopt met niezen.


Wij waren van plan om precies dat plan te volgen, zelf een ram halen en dan te koppelen hebben wij geen ervaring in, dan liever dat op een goede manier doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, To van de Veluwe zei:

 

En je bent veel goedkoper uit dan als je zelf op zoek naar een konijn gaat. Alle rammen zijn gecastreerd (ik raad het voor een voedster ook aan i.v.m. baarmoeder kanker. Zelf heb ik het nooit laten doen maar nu een gecastreerde voedster uit de opvang) en gevaccineerd en als je dat zelf laat doen is het veel duurder. 

Ik mocht een konijn uitkiezen maar de voedster had een ander idee dus er kwam een tweede keus. Maar bleek wel een gouden keus.

 

Zelf was ik van plan even te wachten met het castreren tot ze iets ouder is. Dit heb ik in ieder geval als advies gekregen alleen weet ik niet of dat ook klopt. Ons plan was om zodra ze tussen de 8 maanden en 1 jaar oud is dat te gaan doen (dit in verband met narcose risico). 

Daarnaast voor het zoeken naar een maatje waren wij van plan om bij een konijnenopvang te gaan doen, uiteindelijk Ruby laten kiezen inderdaad want het is toch haar maatje.

aangepast door NLRemco
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Marjoleink zei:

Ik denk dat ik haar gewoon nu zou laten koppelen (als er meer duidelijkheid is over het niezen), en dan over een aantal maanden alsnog laten castreren. Dat is namelijk geen vereiste voor een maatje. De ram moet uiteraard wel gecastreerd zijn, maar bij een opvang zijn ze dat allemaal.

Vandaag contact opgenomen met Dierenzorg Eemland, alles uitgelegd over Ruby en haar verblijf, en er gaat een koppelvakantie ingepland worden!

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .