Ga naar inhoud

Nieuw: 2 konijntjes opgehaald uit versmeerd buitenhok. Nu windvrij?

Xsusan

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

Vorige week heb ik 2 dames opgehaald bij een stel met kids die er niet meer naar omkeken. Ze zijn worden in aug 2 jaar beide. Ze vinden elkaar (gelukkig) heel erg lief. Ze zaten in een ontzettend ranzig/versmeerd buitenhok met buitenren waar een laag van konijnenpoep in lag. (Bizar) 

Nu hebben wij ze een mooi ruim buitenhok gekocht met buitenren, waar nog een ren aan vastgemaakt gaat worden. Zodat ze vrij kunnen rond hupsen. 

Maar nu het volgende: ze hebben een mooi nachthok waarvan ik nu het gaasdeurtje heb dichtgemaakt met karton. (Hier komt nog een plexiglasje voor). Zo kunnen ze nu alvast beschut zitten in deze harde wind.

De buitenren onder het nachthok en de ren zijn niet dicht en daar waait het dus nu met de harde wind dus flink doorheen. Maar wat doen de dames? Ze gaan juiste beneden vol in de wind zitten. (Wel tegen elkaar) 

Mijn vraag: Wat moet ik doen de onderren alsnog winddicht maken? Of is alleen het nachthok winddicht maken voldoende? Ik lees namelijk overal dat ze niet tegen tocht kunnen. Ik wil natuurlijk niet dat ze ziek worden! 

Alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de konijnen al buiten zaten dan hebben ze een prima wintervacht. Ze kunnen dan ook goed tegen wind hoor. Ze hebben nu al de keus, zo te lezen, en blijkbaar willen ze niet beschut zitten. Mijn buitenkonijnen zitten ook meer in de wind dan beschut. Als ze de keus maar hebben, dat is het belangrijkste!

Fijn dat jij deze konijntjes een beter leven geeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt @Okki,

Dus ik hoef dan niet bang te zijn dat ze ziek worden door de wind? Ik lees overal dat ze absoluut niet tegen wind kunnen. 
ik heb nu nog stro onderin de ren liggen, kan ik dat er uit halen? Of zou je er nog wel stro in laten liggen als ondergrond? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh vreemd, ik heb nog nooit gelezen dat ze absoluut niet tegen wind kunnen. Als ze het niet lekker vinden zoeken ze wel een beschutter plekje op. 

Ik heb alleen stro in het nachthok liggen, ze zitten hier wel ook graag in het hooi dat ze ook opeten. Zolang ze dat stro niet zien als plaats om te plassen kun je het ook gewoon laten liggen hoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik veronderstel dat ze naar het nachthok kunnen met een trapje? Het is misschien een rare vraag maar heb je al gezien dat ze boven zitten? Mijn konijnen durfden eerst niet op het trapje omdat het te steil was. In heb er dan tijdelijk een steen onder gelegd en dan ging het snel beter. Nu is er geen steen meer en rennen ze snel trap op en af. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen niet tegen tocht, dat is wat anders dan wind. Tocht = plotseling temperatuurverschil. Als ze de keuze en ook beschutte plekken hebben, maar graag op de wind zitten, kun je dat gewoon laten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okki oke, bedankt voor je reactie! Dan haal ik het weg want ze gaan er idd op zitten poepen beneden, terwijl er boven een konijnen toilet staat. In het bovenhok ligt voldoende hennep, stro en hooi. Dan moet dat goed zijn zo! Dankjewel

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee ah kijk, ik dacht dat tocht en wind onder t zelfde viel. Maar ze kunnen inderdaad kiezen of ze beschut willen zitten ja of nee. Dan kan ik ze met een gerust hart zo laten zitten. Ik heb er nu alsnog een aantal kartonnen aan gemaakt maar ik denk dat het zonder dan ook wel goed gaat. Bedankt voor je reactie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Xsusan zei:

Maar ze kunnen inderdaad kiezen of ze beschut willen zitten ja of nee.

Bij mij gaan ze ook vaak in de wind zitten. Soms moeilijk te beoordelen of het wind of tocht is voor mij. Ik heb voor wat panelen plexiglas zitten. Maar tegen de rest heb ik een stukje plastic golfplaat gezet dat we nog hadden staan. (over de  breedte en niet omhoog in de lengte) Dan zitten ze toch iets beschut omdat de golfplaat iets boven hun kopjes uitsteekt.

Ik blijf wind inderdaad ook niet leuk vinden. Want de westenwind staat wel enigszins op de ren. Maar ik denk wel dat ze zelf weten wat goed voor ze is. 

Wat mooi om te lezen dat ze zo'n mooie ruimte bij je hebben. Ik sprak vanavond nog iemand en haar man fokt wel eens konijntjes. Als ze ze wegbrengen krijgen ze er 3 euro voor. Ik heb gezegd en straks zitten ze in een klein hokje en is het niet leuk meer en worden ze gedumpt. Stop toch met dat fokken. Nog verteld dat konijnen geen aaibare dieren zijn. Grrr.

aangepast door To van de Veluwe
  • Verdrietig 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, To van de Veluwe zei:

moeilijk te beoordelen of het wind of tocht is voor mij.

Wind is buiten, tocht is binnen 😉 Tocht is als je binnen lekker warm zit en je een koude vlaag voelt. Dan zit je in de tocht en komt er dus koude lucht van buiten ergens door naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Bij mij gaan ze ook vaak in de wind zitten. Soms moeilijk te beoordelen of het wind of tocht is voor mij. Ik heb voor wat panelen plexiglas zitten. Maar tegen de rest heb ik een stukje plastic golfplaat gezet dat we nog hadden staan. (over de  breedte en niet omhoog in de lengte) Dan zitten ze toch iets beschut omdat de golfplaat iets boven hun kopjes uitsteekt.

Ik blijf wind inderdaad ook niet leuk vinden. Want de westenwind staat wel enigszins op de ren. Maar ik denk wel dat ze zelf weten wat goed voor ze is. 

Wat mooi om te lezen dat ze zo'n mooie ruimte bij je hebben. Ik sprak vanavond nog iemand en haar man fokt wel eens konijntjes. Als ze ze wegbrengen krijgen ze er 3 euro voor. Ik heb gezegd en straks zitten ze in een klein hokje en is het niet leuk meer en worden ze gedumpt. Stop toch met dat fokken. Nog verteld dat konijnen geen aaibare dieren zijn. Grrr.

Ja, ik ga nu voor het binnenhok sowieso een plexiglas maken. En ze hebben wel het deurtje naar de buitenren wel open. Dus ik denk een dicht stuk plexiglas voor t gaas. Of dat we er nog een deurtje voor maken en dan gaten boven in het plexiglas maken. En dan onder langs wil ik in iedergeval helemaal plexiglas. En dan of de helft van de ren. Of alles en dan onderlangs. Ik moet nog even bedenken wat nou handig is of van allebei een beetje. Haha! 

oh ik vind het ook zo zielig. Ik kwam ze ophalen ze stonden gratis op marktplaats. En er lag overal echt een fikke laag poep. De geur was niet te doen. En die man vertelde dat hij t hok iedere week wou schoonmaken, nu gaf hij aan dat hij t waarschijnlijk 1 keer per maand deed… nou ik denk dat het een halfjaar of langer niet schoongemaakt is.. de hele vloer was zwart van plat getrapte keutels. Het witte konijn is ondertussen al helemaal weer mooi wit, het grijze konijn heeft helaas nog opgedroogde poepjes aan haar kont. Dat ga ik donderdag overdag proberen eraf te weken met water. 

Ze zijn allebei ook nog eens te zwaar. Hij gaf ze 2 keer per dag 2 zandbakschepjes vol aan brokjes. Hij zei: je moet ze niet teveel hooi geven want dan eten ze hun brokjes niet helemaal op. Nu krijgen ze bij mij 2x 20 gram. Echt compensatie gedrag. 

Ze komen nu al hun hokje uit en eten een lijnzaad brokje uit mn hand dus ze beginnen een beetje bij te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Miekmoek zei:

Wind is buiten, tocht is binnen 😉 Tocht is als je binnen lekker warm zit en je een koude vlaag voelt. Dan zit je in de tocht en komt er dus koude lucht van buiten ergens door naar binnen.

Maar dan zou je toch denken wind is toch volle bak tocht?  Haha tis wel verwarrend in iedergeval! 

• Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Xsusan zei:

Ze komen nu al hun hokje uit en eten een lijnzaad brokje uit mn hand dus ze beginnen een beetje bij te komen. 

Ach, wat ontzettend leuk om te lezen. Ik gaf ze eerder ook te veel brokjes. Toen ik mijn huidige koppel ging halen zeiden ze in de opvang. Ze zijn te zwaar maar bij jou komt dat wel goed. En ik denk dat ze nu ook goed van gewicht zijn.

Ik heb zes panelen aan de lange kant en drie zijn met plexiglas afgedekt. Ik zit ook aan de onderkant te denken bij de rest maar dan komt de regen toch nog binnen. En sneeuw gun ik ze eigenlijk ook wel een keer. En als ze willen kunnen ze achter die dichte panelen gaan zitten. ze zitten bij mij vaak op de trap te zonnen. Daar heb ik nu een hennepvezelmat opgelegd en dan zitten ze net achter het dichte paneel. Maar ja dan schijnt wel de zon.

Onderaan bij de open panelen heb ik het zo gedaan:

IMG_2204.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Ach, wat ontzettend leuk om te lezen. Ik gaf ze eerder ook te veel brokjes. Toen ik mijn huidige koppel ging halen zeiden ze in de opvang. Ze zijn te zwaar maar bij jou komt dat wel goed. En ik denk dat ze nu ook goed van gewicht zijn.

Ik heb zes panelen aan de lange kant en drie zijn met plexiglas afgedekt. Ik zit ook aan de onderkant te denken bij de rest maar dan komt de regen toch nog binnen. En sneeuw gun ik ze eigenlijk ook wel een keer. En als ze willen kunnen ze achter die dichte panelen gaan zitten. ze zitten bij mij vaak op de trap te zonnen. Daar heb ik nu een hennepvezelmat opgelegd en dan zitten ze net achter het dichte paneel. Maar ja dan schijnt wel de zon.

Onderaan bij de open panelen heb ik het zo gedaan:

IMG_2204.jpg

Ja dat is natuurlijk wel zo qua regen. Ik denk dat ik dan 1 kant/hoek dichtmaak tegen de regen. En dan de rest voor de helft tegen de wind. Of gewoon open laten. Kunnen ze beneden ook kiezen wat ze willen. Die panelen half zo is ook wel een goed idee! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Xsusan zei:

Die panelen half zo is ook wel een goed idee! 

Het grootste gedeelte boven dat stuk golfplaat is natuurlijk groter maar konijnen zijn klein en ze zitten daar dus windvrij achter.

Zorg wel dat je een droge hoek hebt. Zodat ze van twee kanten in de luwte zitten en eventueel helemaal droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Xsusan zei:

Ja, ik ga nu voor het binnenhok sowieso een plexiglas maken. En ze hebben wel het deurtje naar de buitenren wel open. Dus ik denk een dicht stuk plexiglas voor t gaas. Of dat we er nog een deurtje voor maken en dan gaten boven in het plexiglas maken. En dan onder langs wil ik in iedergeval helemaal plexiglas. En dan of de helft van de ren. Of alles en dan onderlangs. Ik moet nog even bedenken wat nou handig is of van allebei een beetje. Haha! 

oh ik vind het ook zo zielig. Ik kwam ze ophalen ze stonden gratis op marktplaats. En er lag overal echt een fikke laag poep. De geur was niet te doen. En die man vertelde dat hij t hok iedere week wou schoonmaken, nu gaf hij aan dat hij t waarschijnlijk 1 keer per maand deed… nou ik denk dat het een halfjaar of langer niet schoongemaakt is.. de hele vloer was zwart van plat getrapte keutels. Het witte konijn is ondertussen al helemaal weer mooi wit, het grijze konijn heeft helaas nog opgedroogde poepjes aan haar kont. Dat ga ik donderdag overdag proberen eraf te weken met water. 

Ze zijn allebei ook nog eens te zwaar. Hij gaf ze 2 keer per dag 2 zandbakschepjes vol aan brokjes. Hij zei: je moet ze niet teveel hooi geven want dan eten ze hun brokjes niet helemaal op. Nu krijgen ze bij mij 2x 20 gram. Echt compensatie gedrag. 

Wat een verschrikkelijk naar verhaal.

Zo fijn dat jij actie hebt ondernomen.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In de winter is de wind niet zo prettig, maar in de zomer vaak juist wel, om de warmte uit het verblijf te krijgen. Dan is de  extra ventilatie juist heel fijn.

Ik heb aan de voorzijde aan de onderkant plexiglas zitten in de winter, zodat ze wat beschutter zitten van regen en wind. Dat had ik vooral voor een wat kwetsbaarder konijntje met EC gedaan. Hij had niet echt een fijne vacht en kon slecht tegen regen, om hem meer bescherming te geven heb ik dus de panelen die er aan kunnen in de winter gekocht. In het voorjaar haal ik dat er weer af. Dan is het juist lekker om de boel te kunnen luchten.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Het grootste gedeelte boven dat stuk golfplaat is natuurlijk groter maar konijnen zijn klein en ze zitten daar dus windvrij achter.

Zorg wel dat je een droge hoek hebt. Zodat ze van twee kanten in de luwte zitten en eventueel helemaal droog.

Ja dan zou ik dus 1 gedeelte helemaal tot aan boven plexiglas moeten doen. En de rest tot de helft aan de voorzijde. We gaan donderdag als het goed is een groot paneel ophalen dan heb ik het mooi afgeschermd. Bedankt voor je tip!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Evee zei:

In de winter is de wind niet zo prettig, maar in de zomer vaak juist wel, om de warmte uit het verblijf te krijgen. Dan is de  extra ventilatie juist heel fijn.

Ik heb aan de voorzijde aan de onderkant plexiglas zitten in de winter, zodat ze wat beschutter zitten van regen en wind. Dat had ik vooral voor een wat kwetsbaarder konijntje met EC gedaan. Hij had niet echt een fijne vacht en kon slecht tegen regen, om hem meer bescherming te geven heb ik dus de panelen die er aan kunnen in de winter gekocht. In het voorjaar haal ik dat er weer af. Dan is het juist lekker om de boel te kunnen luchten.

Ja dankjewel voor je bericht, ik ga dat ook doen, 1 zijde maak ik wel helemaal dicht totaan boven en de voorzijde dan tot de helft. We wonen met de achterzijde richting de weilanden dan weet ik zeker dat ze beschut zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .