Ga naar inhoud

Konijn dat ander konijn blijft bijten


Sophie_

Aanbevolen berichten

44 minuten geleden, Kolino zei:

Uitgepuberd zijn gaat deze situatie niet oplossen. Puberen duurt meestal vanaf 4 maanden tot 1,5 a 2 jaar. Maar twee rammen is echt wel een dingetje, gaat zelden goed.

Dus na het puberen, zullen 2 rammen nog steeds niet goed samen kunnen? Blijft het gedrag dan zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, rammen willen vaak geen andere ram in hun territorium. Je ziet het meestal mis gaan als ze in de puberteit komen, dan ontwikkelen ze de territorium drang en dat blijft levenslang zo. Soms heb je geluk als ze elkaar wel aardig vinden. In mijn ervaring is dat als 1 van de rammen geen ambitie heeft om de baas te zijn en het allemaal wel prima vindt. Hebben ze bij jou al echt gevochten of was het alleen jagen en vastbijten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Kolino zei:

Inderdaad, rammen willen vaak geen andere ram in hun territorium. Je ziet het meestal mis gaan als ze in de puberteit komen, dan ontwikkelen ze de territorium drang en dat blijft levenslang zo. Soms heb je geluk als ze elkaar wel aardig vinden. In mijn ervaring is dat als 1 van de rammen geen ambitie heeft om de baas te zijn en het allemaal wel prima vindt. Hebben ze bij jou al echt gevochten of was het alleen jagen en vastbijten?

Nog niet gevochten. Alleen dat het ene mannetje de ander ging achterna rennen en jagen en bijten. Ook stampen als de ander zich zou verstoppen, en wel eens grommen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sophie_ zei:

Dus na het puberen, zullen 2 rammen nog steeds niet goed samen kunnen? Blijft het gedrag dan zo?

Klopt als ze baby’tje zijn gaat het allemaal prima, maar vanaf het puberen mis en dat blijft daarna zo. Daar moet je echt je hoop niet op inzetten. Is het gokken ook niet waard, want als het misgaat kan het ook goed misgaan en kunnen ze elkaar doodbijten. Ik kan uit ervaring spreken. In het verleden meerdere voedsters gehad (gaat ook meest niet goed, gecastreerd mannetje-vrouwtje is het beste) en bij mij was er 1 bijna doodgebeten, die heeft het ternauwernood gered, was er echt slecht aan toe. Wat @Kolino beschrijft is echt een uitzondering dat het wel goed gaat, rammen gaan vrijwel nooit samen. Het is goed dat je ze op tijd gescheiden hebt voor het echte vechten begonnen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Sophie_ zei:

Hoelang duurt puberen eigenlijk? Want het begint tussen de 6-12 maanden, maar blijft dat voor altijd, of maar een paar maanden of een jaar? 

 

Puberen is eigenlijk misschien een verkeerd woord. Zoals iedereen je al uit heeft gelegd blijft het zo. Wij denken aan mensen pubers die tijdelijk met de deuren slaan ofzo en daarna normale gzonde volwassenen worden. Konijnen worden geslachtsrijp en gaan 'puberen', met o.a. geslachtsdrift en vaak territoriumdrift. Helaas gaat dit dus niet over, hun hormonen blijven zo. 

 

Vandaag weer een verhaal gehoord van iemand die ook dacht man/vrouw te hebben, maar dat dit bij de dierenarts man/man bleek te zijn. Omdat er binnen 6 weken gecasteerd is (beiden) gaat het nu wel redelijk. Maar er is nog steeds onrust in het koppel, bij slecht weer willen ze elkaar nog weleens in de haren vliegen (minder ruimte) en zodra ze buiten kunnen is er weer dominatie gedrag i.v.m. de nieuwe ruimte/tuin. Ik zou zelf dan altijd angstig zijn dat als het dominante dier ziek wordt er een escalatie ontstaat, maar natuurlijk zijn zij na meer dan 1,5 jaar gehecht aan de dieren én ze heeft kinderen, dus ze laten het zo.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sophie_ zei:

Nog niet gevochten. Alleen dat het ene mannetje de ander ging achterna rennen en jagen en bijten. Ook stampen als de ander zich zou verstoppen, en wel eens grommen.

 

Ons asiel gaf (omdat ons meisje veel mislukte koppelingen achter de rug heeft) aan dat ze bij dit soort gedfrag stoppen met proberen te koppelen. Tekenen van aggressie zoals grommen of bijten met wonden is stoppen. Op elkaar rijden, licht in de vacht bijten zonder dat er haren loskomen of met minimale haarverlies, plus daarna elkaar weer likken/samen zitten mag wel tijdens de koppeling.

 

De eerste koppeling die zij voor ogen hadden is gestaakt omdat ons meisje de veel grotere Vlaamse reus lastig bleef vallen als dominant konijn en hij ging grommen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, bunnyempress zei:

 

Ons asiel gaf (omdat ons meisje veel mislukte koppelingen achter de rug heeft) aan dat ze bij dit soort gedfrag stoppen met proberen te koppelen. Tekenen van aggressie zoals grommen of bijten met wonden is stoppen. Op elkaar rijden, licht in de vacht bijten zonder dat er haren loskomen of met minimale haarverlies, plus daarna elkaar weer likken/samen zitten mag wel tijdens de koppeling.

 

De eerste koppeling die zij voor ogen hadden is gestaakt omdat ons meisje de veel grotere Vlaamse reus lastig bleef vallen als dominant konijn en hij ging grommen.

Dus mijn konijn dat bijt, zou nooit gekoppeld kunnen worden aan een ander? Want ik heb ze nu beide elke dag (om en om) op schoot, en het bijtende mannetje, is gewoon super lief bij mij. Mij likken, geaaid willen worden, wel aan alle kasten zijn kin wrijven voor teratorium, maar dat doet de andere ook. 

aangepast door Sophie_
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Sophie_ zei:

Dus mijn konijn dat bijt, zou nooit gekoppeld kunnen worden aan een ander? 

 

Nee. Je konijn kan alleen niet gekoppeld worden aan het specifieke konijn dat hij bijt.

 

Het zit zo: koppelen van konijnen is het vinden van een set konijnen wat gelukkig en gezond samen kan leven. De hoogste kans van slagen is een man/vrouw koppeling. Daarna vrouw/vrouw en als laatste man/man. Omdat man/man zo moelijk is: zelfde vorm van hormonen, zelfde gedrag, en daardoor hogere kans op aggressie doen veel konijnkundige asiels deze koppeling helemaal niet. Zij willen immers zo snel mogelijk zoveel gelukkige koppeltjes, zodat die snel fijn geadopteerd kunnen worden.

 

Konijnen zijn kieskeurig met wie ze samen willen leven. Zitten ze met een goed vriendje/vriendinnetje, dan is het heel schattig, maar vinden ze elkaar niet leuk, dan laten ze dat echt wel heel snel weten. Je ziet dus dwergkonijnen met Vlaamse reuzen prima koppelen, als de karakters maar klikken. Konijnen willen heel graag dat er iemand de baas is en ze zullen ze in het begin altijd 'jagen' om de rangorde te bepalen. Ze rennen achter elkaar aan, ze rijden op elkaar, ze bekijken elkaar van een afstandje. Is er klik en duidelijk wie er de baas is, dan willen ze steeds meer samen: samen eten, samen op de bak keutelen, samen slapen etc. 

 

Ons meisje is een echte diva: vrouw, maar heel dominant. Ze probeert dus haar partners te dwingen haar schoon te maken en aandacht te geven, zodat het duidelijk is: zij is de baas. Er zijn een aantal mensen voor haar gekomen in het asiel, met hun eigen konijnen, om te proberen dit te koppelen en dat ging dus steeds niet goed. Daarom zat ze, als heel tam en schattig konijn, al best lang in het asiel. Wij zochten een koppel, het liefst groot of grote kruising, en vanwege haar dominantie, heeft het asiel haar intern gekoppeld (doen ze normaal niet). Dus uiteindelijk is ze nu heel gelukkig saampies met haar lieve, zachte en duidelijk onderdanige ram.

aangepast door bunnyempress
koppelingsverhaal vergeten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het bovenstaande eens, vanaf de puberteit komen de karakters van konijnen door. Bij konijnen wilt er 1 de baas zijn, 2 mannetjes samen zullen blijven jagen en bijten om de machtspositie te bepalen tot dat fataal afloopt voor de 1. Daarom is het zo goed om naar een opvang te gaan waar ze veel verstand van koppelen hebben en ze allebei aan een leuk vrouwtje te laten koppelen met wie ze een klik hebben. Zo’n beetje ieder konijn kan gekoppeld worden, maar dan wel aan het juiste maatje en vaak man- vrouw omdat dat de beste kans geeft. Ik merk dat je nog veel vragen hebt en zou daarom ook zeker naar een opvang gaan waar ze goed advies kunnen geven en het koppelen kunnen doen. 

Nu zitten ze allebei alleen en dat is ook niet goed voor ze, omdat konijnen sociale dieren zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alle berichten helemaal gelezen, maar ik heb wel een vraagje en misschien een oplossing die iets makkelijker is.

Hoe oud ben je? En heb je vrienden of vriendinnen die ook konijnen hebben?
Niet iedereen weet dat je konijnen beter als stelletje kan houden, dus een gecastreerde ram en voedster. (kan ook anders maar meestal is het zo'n stelletje)
Als je in je omgeving iemand hebt die een konijn wil, of een voedster alleen heeft. Zou je misschien kunnen overleggen of hun konijn met 1 van jou rammetjes gekoppeld kan worden. Dan zou je die altijd nog weer kunnen zien als je wilt en hoef je ze ook niet te missen.

Koppelen is niet het makkelijkste, maar misschien ken je wel iemand in je omgeving die dat kan of vaker gedaan heeft. Je moet er wel echt geduld voor hebben.

En voedster voor het mannetje dat jij dat houd vinden is het makkelijkste bij een opvang, maar kan ook via een particuliere opvang. Mensen die thuis konijnen opvangen en daarna een ander huisje voor ze zoeken.

Elk koppeltje is anders. Mijn mannetje is, helaas al aan zijn 2e voedster bij ons. Maar je kan een heel verschil zien tussen de band met allemaal. 
Maar samen is hij zoveel gelukkiger dan alleen. En als je jou ram een voedster hebt gegeven zal je ook zeker verschil gaan zien. En dan kan jij ook meer genieten. 

Ik las wel dat je een super groot verblijf hebt maar ook met cavia's erbij. 
Misschien een optie om het verblijf toch op te delen? Konijnen en cavia's apart. Op marktplaats of facebook staan genoeg hokken die je gratis kan ophalen. 
Die zou je dan zo in het hok kunnen plaatsen na het opdelen.
En als je je ouders de reden uitlegt, luisteren ze hopelijk na je. Helemaal als je uitlegt dat het om de gezondheid en geluk van je dieren gaat. 
Scheelt uiteindelijk een hoop dierenarts kosten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Oké, update. 
mij heb mijn konijnen nog apart zitten, de ene binnen, de ander buiten. We hebben een extra hok gevonden die we ernaast kunnen zetten, met wat gaas eromheen zodat die ander nog wat ruimte heeft om te rennen.

 

Ook ben ik erachter gekomen dat mijn konijn (diegene die aan het bijten was), waarschijnlijk zijn balletjes nog WEL heeft… hij is zo vroeg gecastreerd, dat het misschien niet helemaal goed is gegaan. Hieronder foto. 
 De dierenarts gaat er ergens deze dagen naar kijken. 
 

hopelijk als dit opgelost is, dat ze misschien wel weer samen kunnen!

 

 

75B8E4C2-9FD1-46EC-BF9F-80A49DDD3B53.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .