Ga naar inhoud

Konijn dat ander konijn blijft bijten


Sophie_

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb 2 mannetjes konijnen, beide gecastreerd, 1 konijn is wat vroeger gecastreerd als het ander konijn, omdat we dachten dat de ander een vrouwtje was.

 

het konijn dat vroeger is gecastreerd, blijft het ander konijn achter aan rennen, en bijten waarbij ook vaak vacht mee wordt genomen. Nu zie ik vandaag dat mijn ander konijn ook kleine wondjes hiervan heeft.
 

ze leven buiten samen met 3 cavia’s, in een groot hok waar ze genoeg ruimte hebben om apart te kunnen zitten.

Het konijn wat bijt, is tijdens eet momenten als de brokjes komen ook soms naar de cavia’s aan het grommen als ze in de buurt komen. 

 

is dit normaal gedrag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is geen normaal gedrag. Twee mannetjes bij elkaar houden gaat, ondanks castratie, meestal fout. Het kan lang goed gaan, maar in veel gevallen zie je dat ze rond de pubertijd beginnen met lelijk doen en uiteindelijk gaan vechten. Let op: konijnen kunnen elkaar ongelooflijk lelijk verwonden en zelfs dood bijten.

Hoe oud zijn ze?

Mijn beste advies voor nu zou zijn om de twee uit elkaar te halen om dat te voorkomen. Aangezien konijnen groepsdieren zijn en niet alleen kunnen leven, zou ik je adviseren om naar een goede konijnenopvang te gaan. Of je houdt dan twee losse koppeltjes van mannetje en vrouwtje als je daar plek voor hebt, of je kiest er bijvoorbeeld voor om er eentje af te staan en de ander te laten koppelen aan een passend vrouwtje.

 

Hoe groot is de ruimte waar ze 24 uur per dag toegang tot hebben?

 

Niet je vraag, maar ik wil het toch zeggen: konijnen en cavia's zijn echt niet geschikt om samen te leven. Ze hebben compleet andere voedingsbehoeften en kunnen serieuze gezondheidsproblemen krijgen daardoor. Bovendien kunnen konijnen ziektes overdragen waar cavia's heel ziek van worden, maar konijnen niets van merken. Ook kunnen konijnen bv gaan rijden op de cavia's en ze lelijk verwonden.

Ze begrijpen elkaars taal niet en hebben echt andere behoeften op alle vlakken. Wat mij betreft dus niet verstandig om ze samen te houden.

  • Mee eens! 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit normaal gezond gedrag voor konijnen, maar niet in een goed koppel dat je samen kunt houden in dezelfde ruimte.

 

Je hebt als ik het goed begrijp 2 gecasteerde rammen (mannetjes) en dat is de lastigste combinatie om samen te houden.

Het kan een tijdje goed gaan, maar als ze dus ouder worden en gaan puberen (6-12 maanden) of jong volwassen zijn, dan kunnen ze dus toch gaan vechten.

Als ze als een bolletje over de grond rollen is het echt foute boel en heb je kans dat 1 van de 2 de ander doodbijt of dodelijk verwond. Het maakt niet uit hoe groot de ruimte is - een konijn dat een ander konijn niet in zijn territorium wil, blijft vechten en vecht vaak tot de dood er op volgt.

 

Als het opnieuw rangorde bepalen is, wat kan gebeuren, in elke koppeling, ook wel onrust genoemd, dan kunnen ze elkaar opjagen, achter elkaar aan gaan, op elkaar rijden en kan er wel evt. gebeten worden, maar niet met bloed of wondjes, enkel in de vacht. Opnieuw rangorde bepalen kan gebeuren tijdens ziekte van het dominante konijn, bij nieuwe ruimte, even tijdens een hormoonopleving (lente) en soms gewoon vanuit het niets. Dan hoor je daarna te zien dat het ene konijn het andere ook weer wast en dat ze weer vriendjes zijn met elkaar. 

 

Er zitten hier heel veel mensen met veel ervaring met koppelen en koppelingen, dus ik hoop dat die zo wat laten horen, maar deze situatie zou mij niet lekker zitten en ik zou ze dus uit elkaar halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2023 om 19:10, Jamesthebunnybutler zei:

Nee, dit is geen normaal gedrag. Twee mannetjes bij elkaar houden gaat, ondanks castratie, meestal fout. Het kan lang goed gaan, maar in veel gevallen zie je dat ze rond de pubertijd beginnen met lelijk doen en uiteindelijk gaan vechten. Let op: konijnen kunnen elkaar ongelooflijk lelijk verwonden en zelfs dood bijten.

Hoe oud zijn ze?

Mijn beste advies voor nu zou zijn om de twee uit elkaar te halen om dat te voorkomen. Aangezien konijnen groepsdieren zijn en niet alleen kunnen leven, zou ik je adviseren om naar een goede konijnenopvang te gaan. Of je houdt dan twee losse koppeltjes van mannetje en vrouwtje als je daar plek voor hebt, of je kiest er bijvoorbeeld voor om er eentje af te staan en de ander te laten koppelen aan een passend vrouwtje.

 

Hoe groot is de ruimte waar ze 24 uur per dag toegang tot hebben?

 

Niet je vraag, maar ik wil het toch zeggen: konijnen en cavia's zijn echt niet geschikt om samen te leven. Ze hebben compleet andere voedingsbehoeften en kunnen serieuze gezondheidsproblemen krijgen daardoor. Bovendien kunnen konijnen ziektes overdragen waar cavia's heel ziek van worden, maar konijnen niets van merken. Ook kunnen konijnen bv gaan rijden op de cavia's en ze lelijk verwonden.

Ze begrijpen elkaars taal niet en hebben echt andere behoeften op alle vlakken. Wat mij betreft dus niet verstandig om ze samen te houden.

Het is wel een flinke ruimte. Het is zeker 4x3 misschien 3x2.5 ongeveer. Waarbij ze een binnenruimte hebben (origineel een kippenhok), en een buiten hok dat verhoogd staat. Dus genoeg ruimte om apart te zijn. 
 

ze zijn nu beide bijna 1 jaar oud ongeveer. 


Ik heb zojuist het bijtende mannetje van het andere mannetje weg gehaald, ik zag dat hij hem constant achterna bleef rennen met bijten en stampen. Hierbij heeft hij mij ook eenmaal gebeten wat hij nog nooit heeft gedaan. Normaal een heel lief mannetje wat mij likt en houd van knuffelen. Het andere mannetje is vaak meer teruggehouden en houd niet zo van optillen en knuffelen. Alleen toen ik hem net oppakte was die heel kalm, ik denk van de paniek. 
 

het bijtende mannetje zit nu bij mij binnen in huis in helaas een klein hokje, zo nu laat op de avond hebben we geen andere oplossing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, To van de Veluwe zei:

Heb je ook geen losse panelen in huis? En als dat niet zo is dan is het niet anders. 

Nee helaas niet. Ik doe ze voor nu om de avond ruilen, dat ze elke keer de ene buiten zit en de ander binnen. En die binnen zit probeer ik als ik thuis ben ook binnen los te laten lopen als korte termijn oplossing 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Maar kan dat wel dan binnen en dan buiten? Denk aan elke keer temperatuurverschil. Dan zou ik liever morgen wat panelen halen en in de ren zetten. en daar een gedeelte afzetten.

Dat ga ik morgen dan doen. 
 

ik weet alleen niet hoe ik verder moet. Ik ben zo gehecht aan ze beide. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze niet steeds omwisselen van ruimte, van warm naar koud is inderdaad een te grote aanslag op hun weerstand. Los van alle stress die er bij komt kijken om steeds verplaatst te worden.

 

Je kunt degene die heel aanhankelijk is misschien met een nieuw maatje binnen houden en de ander met ook een nieuw maatje buiten? Ok, ok, dan heb je 4 konijnen, maar de andere optie is er eentje weg doen en er dan een ander maatje voor in de plaats nemen. Dat klinkt ook niet alsof dat is wat je wilt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Dat kan ik helemaal begrijpen.  Heb je geen gelegenheid om twee koppels - maar dan gescheiden - te houden?

Of toch een ram afstaan en een voedster erbij nemen. De ram krijgt dan vast weer een goed tehuis. Maar ik begrijp je wel. 

Helaas is het buiten hok zo groot genoeg gebouwd, dat daar op die plek geen ander hok bij kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Kolino zei:

Ik zou ze niet steeds omwisselen van ruimte, van warm naar koud is inderdaad een te grote aanslag op hun weerstand. Los van alle stress die er bij komt kijken om steeds verplaatst te worden.

 

Je kunt degene die heel aanhankelijk is misschien met een nieuw maatje binnen houden en de ander met ook een nieuw maatje buiten? Ok, ok, dan heb je 4 konijnen, maar de andere optie is er eentje weg doen en er dan een ander maatje voor in de plaats nemen. Dat klinkt ook niet alsof dat is wat je wilt.

 

 

Binnen zit het ene konijn nu maar in een klein hokje, en ik woon nog bij mijn ouders, en die vinden het niet goed om een stuk van het binnen woon plek aan konijnen af te staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Sophie_ zei:

die vinden het niet goed om een stuk van het binnen woon plek aan konijnen af te staan. 

Dat kan ik van je ouders ook wel weer begrijpen. Het is al mooi dat je buiten een ruimte hebt. Een vreemd idee maar is er geen mogelijkheid een verdieping in de buitenren te maken. Zodat je boven en onder konijnen kunt houden? Ik zou niet weten hoe dat precies moet maar een ander misschien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, To van de Veluwe zei:

Dat kan ik van je ouders ook wel weer begrijpen. Het is al mooi dat je buiten een ruimte hebt. Een vreemd idee maar is er geen mogelijkheid een verdieping in de buitenren te maken. Zodat je boven en onder konijnen kunt houden? Ik zou niet weten hoe dat precies moet maar een ander misschien wel.

Ja het is zeg maar een binnenloop kippenhok, dus niet een met 2 verdiepingen, eigenlijk gewoon een stukje muur met een deur wat een aparte ruimte maakt met de rest van het hok, en buiten hebben we nog een apart klein hokje die op 4 poten staat. Dus ik weet niet waar dat dan zou moeten. Maar een 2 verdiepingen hok voor 4 konijnen zal erg groot moeten zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het echt heel erg naar voor je hoe de situatie nu is gelopen. Je bent gehecht aan beide, maar ze kunnen gewoon niet samen blijven.

Gescheiden zo is ook niet echt een fijne optie, met de ruimte die je beschijft en de onmogelijkheden om de ruimte aan te passen.

Veel konijnen zijn niet gelukkig in hun eentje, dus je hebt ook kans dat ze straks dus meer stress en meer gedragsproblemen krijgen.

 

Hoe rot het ook is, ik zou je aanraden om naar een goed konijnenasiel te gaan en daar eens polshoogte te nemen.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je de keuze maakt die het best is voor je huisdieren.

  • Mee eens! 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vervelend het ook is, ik denk dat er maar één oplossing is in dit geval, er één afstaan en een maatje adopteren voor het andere konijn bij een goede konijnenopvang. Dan weet je zeker dat er met zorg naar een goed huisje voor de ram die je afstaat gezocht wordt, zodat hij ook een fijn gelukkig leven heeft. En kan de ram die je houd een maatje krijgen waar hij wel een fijne klik mee heeft. Het is wel de keuze waarmee de dieren het gelukkigst zullen worden. En uiteindelijk zou dat voor mij belangrijker zijn dan een schuldgevoel over het afstaan.

 

Probleem daarmee is denk ik wel dat ik geen konijnenopvang ken die konijnen bij cavia's in één ruimte plaatst, tenminste, geen goede konijnenopvangen. Om de redenen eerder genoemd in dit topic door anderen. Kun je het verblijf niet opsplitsen in een deel voor de cavia's en een apart deel voor de konijnen? Bijvoorbeeld door een paneel / schot er in te plaatsen en een los schuilhok? Een koppel konijnen heeft minstens 4 vierkante meter leefruimte nodig. Ik heb niet echt een idee hoe het verblijf er uit ziet aan de hand van jouw omschrijving.

  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het lastige is wel dat je eigenlijk 2 problemen hebt; je hebt 2 konijnen die niet samen kunnen en je hebt konijnen èn cavia’s die niet samen kunnen. Dus ik vraag me af of je überhaupt nog wel konijnen kunt houden als je die ruimte niet kunt splitsen. Het is supermooi dat je zo’n grote ruimte hebt voor de dieren hebt, alleen de combi aan beestjes is gewoon niet top op zijn zachtst gezegd. Ik denk dat je daarin (zoals zovelen) ook verkeerd geïnformeerd bent, verkeerde geslachtsbepaling en verkeerde info over welke dieren samen kunnen en hoe je dat aan moet pakken bij konijnen. Onwijs jammer, want je bent nu aan die beestjes gehecht en het enige scenario waarin je ze kunt houden is als je ze tekort gaat doen in hun basisbehoeften (voldoende ruimte en een maatje). Of er moet toch iets mogelijk zijn waarbij je het verblijf van de konijnen en cavia’s van elkaar kunt scheiden, dan zou je een van je konijnen aan een nieuw maatje kunnen laten koppelen en er eentje afstaan. Maar als dat echt geen optie is vraag ik me af of je ze niet beter samen af kunt staan aan een goede opvang die zorgt dat ze goed terecht komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bunnyempress zei:

Ik vind het echt heel erg naar voor je hoe de situatie nu is gelopen. Je bent gehecht aan beide, maar ze kunnen gewoon niet samen blijven.

Gescheiden zo is ook niet echt een fijne optie, met de ruimte die je beschijft en de onmogelijkheden om de ruimte aan te passen.

Veel konijnen zijn niet gelukkig in hun eentje, dus je hebt ook kans dat ze straks dus meer stress en meer gedragsproblemen krijgen.

 

Hoe rot het ook is, ik zou je aanraden om naar een goed konijnenasiel te gaan en daar eens polshoogte te nemen.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je de keuze maakt die het best is voor je huisdieren.

Wat is een polshoogte als Ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sophie_ zei:

Ik vind het ook extreem lastig om dat te kiezen welk konijn ik ga afstaan. Alsof ik moet kiezen tussen een van mijn kinderen. 

 

Daarom denk ik dat inlichtingen inwinnen bij een goed konijnenasiel je erg gaat helpen. Dit is gewoon een hele lastige situatie, maar hoe langer het duurt, het onprettiger het wordt voor jou en je konijnen.

 

Als je foto's neemt van het verblijf, kunnen zij met je meedenken of er toch een mogelijkheid is om te splitsen.

Als je een van de konijnen al naar een koppelvakantie kan brengen, zul je zien hoeveel fijner ze het met zijn tweetjes hebben.

Dan is het directe probleem van nu met 1 konijn in een onvolwaardige leefsituatie even 2-3 weken ook weg, waardoor je de tijd hebt om het e.e.a. rustig te beslissen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2023 om 19:10, bunnyempress zei:

Ja, dit normaal gezond gedrag voor konijnen, maar niet in een goed koppel dat je samen kunt houden in dezelfde ruimte.

 

Je hebt als ik het goed begrijp 2 gecasteerde rammen (mannetjes) en dat is de lastigste combinatie om samen te houden.

Het kan een tijdje goed gaan, maar als ze dus ouder worden en gaan puberen (6-12 maanden) of jong volwassen zijn, dan kunnen ze dus toch gaan vechten.

Als ze als een bolletje over de grond rollen is het echt foute boel en heb je kans dat 1 van de 2 de ander doodbijt of dodelijk verwond. Het maakt niet uit hoe groot de ruimte is - een konijn dat een ander konijn niet in zijn territorium wil, blijft vechten en vecht vaak tot de dood er op volgt.

 

Als het opnieuw rangorde bepalen is, wat kan gebeuren, in elke koppeling, ook wel onrust genoemd, dan kunnen ze elkaar opjagen, achter elkaar aan gaan, op elkaar rijden en kan er wel evt. gebeten worden, maar niet met bloed of wondjes, enkel in de vacht. Opnieuw rangorde bepalen kan gebeuren tijdens ziekte van het dominante konijn, bij nieuwe ruimte, even tijdens een hormoonopleving (lente) en soms gewoon vanuit het niets. Dan hoor je daarna te zien dat het ene konijn het andere ook weer wast en dat ze weer vriendjes zijn met elkaar. 

 

Er zitten hier heel veel mensen met veel ervaring met koppelen en koppelingen, dus ik hoop dat die zo wat laten horen, maar deze situatie zou mij niet lekker zitten en ik zou ze dus uit elkaar halen.

Hoelang duurt puberen eigenlijk? Want het begint tussen de 6-12 maanden, maar blijft dat voor altijd, of maar een paar maanden of een jaar? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .