Ga naar inhoud

Konijn valt om met achterkant


Bluebunny

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

 

wij hebben al 8,5 jaar een franse hangoor maar de laatste 2 maanden valt zijn achterkant steeds om. Hij kan zelf niet meer recht geraken op sommige dagen en dan begint hij in het rond te trappen zonder recht te geraken. ( dit is op slechte dagen) andere dagen geraakt hij gewoon recht. Al verschillende keren naar dierenarts geweest natuurlijk heeft hij al artrose en test op ec was negatief. Hij heeft nog gevoel in zijn poten maar natuurlijk minder dan een jong konijn. Iemand ervaring mee of een middel dat kan helpen voor zijn oude dag? Hij heeft ook al pijnstillers en ontstekingsremmers gekregen maar dit maakte niet echt een verschil. 
 

alvast bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens, ik denk ook aan iets van een breuk of druk op het ruggenmerg, misschien iets verschoven? Röntgenfoto kan uitsluitsel geven. Ik vraag me af hoe E.C. is uitgesloten, ik heb nog nooit gehoord dat een dierenarts dat echt kan.

 

Bij artrose kan synopet uitkomst bieden, heb jij daar geen ervaring mee @Jamesthebunnybutler? Maar voor je daar mee begint zou ik eerst andere oorzaken uitsluiten en dit met de dierenarts overleggen. Mocht je er over willen lezen kun je online op synopet konijn zoeken, dan komt de link vanzelf bovendrijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij grote konijnen zie je helaas vaak dat de achterhand enorm verzwakt op latere leeftijd. Daar kan je niet zo heel veel tegen doen. Ik hoor wel positieve verhalen over nandrosol, wij proberen het nu voor het eerst bij een konijn van 9 dat ook last heeft van artrose en verzwakte achterhand. Bij hem zijn de klachten echter lang niet zo erg en helpt pijnstilling ook goed.

 

Er zijn bloedtest die antilichamen meten, deze zijn niet 100% betrouwbaar bij mijn weten. In de urine kunnen soms ook sporen gevonden worden. Je kan er dus wel op testen maar volgens mij geeft een negatieve test niet altijd garanties, zelfs een positieve test niet per se want dan is de parasiet aantoonbaar aanwezig maar dat bewijst niet automatisch dat de klachten daardoor veroorzaakt worden. Mijn ervaring is wel dat je die goede/slechte dagen bij EC niet in die mate ziet, dat past meer bij klachten door ouderdom. Bij twijfel wel altijd behandelen tegen EC zou ik zeggen. Wij hebben nu overigens ook een konijn dat omvalt en niet meer op kan staan, bij hem lijkt tegen ieders verwachting in Panacur toch te helpen, maar dat is wel een heel ander verhaal dan dit.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kolino Je zou EC met bloedonderzoek uit kunnen sluiten. Als daar de parasiet niet in zit is het geen EC, maar als die er wel in zit wil dat niet zeggen dat EC daadwerkelijk de oorzaak is. Hoe betrouwbaar dat is weet ik eigenlijk niet, maar ik sluit me verder aan bij @Dollie

Ik heb idd ervaring met synopet. Als het echt gaat om artrose waar de klachten door komen, kan dat zeker een uitkomst zijn en ondersteunend werken. Ik heb er goede resultaten mee gezien. 

Iets anders dat ook goed kan werken is phen-pred. Dat is wel echt rotzooi en wil je liever niet langdurig geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik, daarom ben ik benieuwd hoe het is uitgesloten. Omdat bloedonderzoek niet altijd iets zegt, of het konijn hoort misschien bij die 20% die het echt niet bij zich draagt. Dat kan natuurlijk ook.

Hopelijk is er snel uitsluitsel of goede medicatie te krijgen zodat het konijn nog even mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ken wel het instagram account Amber the Giant Rabbit, ook een groot konijnenras, met artrose, dat altijd in de houding ligt die jij beschrijft. Als je instagram hebt, zou je een bericht kunnen sturen welke medicatie zij gebruiken en welke stappen zij genomen hebben, en dat voorleggen aan jouw eigen dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .